Vraag

File sharing werkt niet, internet connectie wel

  • 1 September 2023
  • 7 reacties
  • 121 Bekeken

Dit gaat over een proximus wi-fi netwerk.

Connectie met het internet gaat zonder problemen.
Met teamviewer de pc via het internet overnemen gaat ook probleemloos.
2 pc’s die op hetzelfde netwerk zitten kunnen echter niet naar elkaar pingen of een folder sharen.
De normale oplossingen zijn al allemaal uitgeprobeerd.
IPv6 afzetten, firewall uitschakelen, allemaal geen verbetering.
Voorlopig zijn de pc’s  bedraad gekoppeld via een switch en dan lukt filesharing wel maar het is ook enorm traag. Het lijkt alsof er altijd eerst geprobeerd wordt om via wi-fi te versturen en dan pas via de netwerkkabel.
Waar kan ik nog naar kijken?


7 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Als u denkt dat er eerst via WiFi wordt gedeeld dan zou ik wifi eens uitzetten. Ik heb dat ooit eens gedaan door op een knoppeke te klikken van de bbox. Dan kon ik zien hoe goed de public wifi van mijn buren is. Ik denk niet dat Proximus zulke zaken echt apprecieert. Maar het was maar efkens.

Het zal zeker ook mogelijk zijn om wifi te desactiveren op beide PC'S. 

Eigenlijk doe ik aan file sharing zonder het echt te beseffen. Ik kan bvb mijn mails lezen en beantwoorden op een linux pc, een android tablet en een ipad. Mijn Windows gsm is daarvoor te oud en te traag. 

Ik kan op die drie systemen bvb al mijn foto's en andere bestanden zien en behandelen want ze staan in dropbox of/en in Google drive. En dan is er nog de cloud van Proximus. 

Ik kan bvb telefoneren met een aantal vrienden en familieleden via WhatsApp. Dat is ook een vorm van gegevens uitwisselen. Maar dat zal u niet bedoelen. 

Als ik grote bestanden moet sturen gebruik ik al eens WeTransfer. 

Bestanden delen in een werkomgeving vraagt wel een beetje organisatie : wie mag wat? 

Teamviewer ken ik niet, ik weet dat die software nuttig is bvb als iemand van IT een computer van een klant kan overnemen en eventueel kan depanneren. Daarvoor moet er wel vertrouwen zijn. Het is al bijna hacking. 

 Van ipv6 ken ik niets. Ik heb onlangs het niveau van mijn firewall op low gezet en heb daar nog altijd spijt van. Hem uitschakelen is zeker geen goed idee.

 

mijn firewall op low gezet

waarom zet je die op low? was er dan iets dat alleen maar werkte op  LOW?

Ik denk niet dat Proximus zulke zaken echt apprecieert.

Als ze niet zouden aprecieren dan zouden ze zorgen dat public wifi ook werkt met de bbox4 ;-)

Reputatie 6
Badge +2

Als ik de firewall op low zet speelt mijn tv zonder haperingen. Raar maar waar. Heb al eens aan Proximus gevraagd of dat normaal is. Geen antwoord tot nu toe.

Ik ben nog maar aan de bbox3. 

Mag ik vragen om enkel op mijn eerste vraag te antwoorden.
Jullie veranderen nu van onderwerp.
Misschien bestaat er al een topic waar u uw antwoord kan vinden, zo niet dan kan u altijd een topic aanmaken.
Maar hier van onderwerp veranderen leidt tot vervuiling van dit topic

Dit gaat over een proximus wi-fi netwerk.

Connectie met het internet gaat zonder problemen.
Met teamviewer de pc via het internet overnemen gaat ook probleemloos.
2 pc’s die op hetzelfde netwerk zitten kunnen echter niet naar elkaar pingen of een folder sharen.
De normale oplossingen zijn al allemaal uitgeprobeerd.
IPv6 afzetten, firewall uitschakelen, allemaal geen verbetering.
Voorlopig zijn de pc’s  bedraad gekoppeld via een switch en dan lukt filesharing wel maar het is ook enorm traag. Het lijkt alsof er altijd eerst geprobeerd wordt om via wi-fi te versturen en dan pas via de netwerkkabel.
Waar kan ik nog naar kijken?
Bestanden delen via een netwerk in Windows

 

Ik snap total niet waar de TS met deze vraag naartoe wil. Mij dunkt dat alles hier doormekaar geklutst wordt en dat systemen in vraag gesteld worden die niets te zien hebben met « file sharing ». 
voor mij is “ file sharing” het mechanisme dat toelaat dat gebruikers op één PC sommige folders, inclusief hun inhoud, kunnen benaderen terwijl die op een andere PC staan binnen hun eigen subnet, eventueel als ro of als rw. Alle andere mechanismen gaan uit van een gemeenschappelijke bron (cloud, mail server en dgl) die ergens via de netwerk mechanismen, aka internet, benaderd worden met dezelfde tools maar op een ander platform. Bvb e-mail op pc, telefoon, tablet, iPad ea.

ik heb ook file sharing tussen mijn Linux pc en mijn Windows pc’s op mijn LAN maar daarvoor moet ik op de Linux  box samba lopen en configureren en op de Windows boxen folders scharen en de gebruikers hun toelatingen beheren anders gaat het feest niet door. Het connectieprotocol, ttz bekabeld of WiFi, is daarbij compleet irrelevant.
uit de originele vraag blijkt, voor mij althans, niet waar het hier nu eigenlijk om gaat.

Het probleem is wel degelijk filesharing.
De twee pc’s zitten op dhcp en ze hebben hetzelfde subnet.
Om aan filesharing te kunnen doen moeten die 2 pc’s elkaar wel  kunnen zien.
Vandaar ook de test met ping en dat lukte niet.
Daarna is er voorlopig een switch tussengezet om dan voorlopig aan filesharing te kunnen doen, dat heeft op zich niets met het probleem te maken.
Mits wat verder kijken kom ik uit bij de router. Dat is een OneAccess One521.
Daar lijkt het wel dat je als gebruiker wel heel weinig kan zien en of aanpassen.
Je kan zelfs van de apparaten die aangesloten zijn het ip-adres niet zien.
Wat je daar wel kan doen is een ip-adres ingeven en dan een test doen met ping of traceroute.
Daar werkt de traceroute wel en de ping niet.
Dan vraag ik me af of het niet aan de configuratie van de router ligt.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Reageer