Skip to main content
Vraag

Fibermodem met fiber out

  • 29 June 2024
  • 6 reacties
  • 151 Bekeken

Ik denk eraan over te stappen naar Proximus Fiber als deze in de straat beschikbaar wordt. 

Mijn router van Unifi, de Dreammachine Special Edition, heeft een WAN ingang van 2,5GbE voor zowel een RJ-45 kabel maar ook een SFP+ fiber aansluiting. 

Nu de grote vraag. Heeft de fiber modem van Proximus een fiber uitgang? En zo ja, welk type connector heeft deze?

Reden voor de vraag: ik wil een patch kabel leggen bij een renovatie tussen de toekomstige modem en mijn router. 

Dank voor jullie input. 

6 reacties

De verbinding die actief staat tussen fiber modem en router is via een UTP kabel.

De verbinding die actief staat tussen fiber modem en router is via een UTP kabel.

Bedankt. En als je de zou kiezen voor Fiber Ultra die een theoretische snelheid an 8.5Gpbs heeft, zou die fiber modem dan wel een fiber uitgang hebben?

Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij ook niet.

Reputatie 7
Badge +4

Nee tot 1/11/2024 zult u normalerwijze gebruik moeten blijven maken van de Proximus fibermodem (omzetting lichtsignaal in ethernet)

Vanaf die datum kunt u in principe gebruik maken van uw eigen fibermodem indien die voldoet aan de gepubliceerde specificaties

https://www.proximus.be/dam/jcr:c5d763d5-35d8-4101-b56d-196f94ebaddf/cdn/sites/support/documents/en/device/PXSEndUser_ONTspecs_v03.pdf

punt 6 & 7

Ik denk er ook over na om rechtstreeks de fiber te gaan gebruiken met een sfp+ module, maar ik zie door de bos de bomen niet meer. Welke sfp+ module zou kunnen werken met proximus fiber?

Ik zit vooral naar deze te kijken Cisco SFP-10G-BX20U-I 10GBASE-BX20-U SFP+ Transceiver - FS.com Europe maar als ik de specs van PX dan bekijk zie ik dat de wavelangte anders is. Is dat een probleem?

 

Ook zie ik vaak 1330nm-tx-1270rx staan en bestaat er ook een module met de waarden omgekeer (1270-rx-1330tx) wat is het verschil?

Reputatie 7
Badge +4

tx= transmission/zenderzijde

rx= reception/ontvangerzijde

Ik ga ervan uit dat bv. onderstaande

FRITZ!Box 5590 Fiber | Technische gegevens | AVM Nederland

compatibel zal zijn

Met FRITZ!SFP XGS-PON

  • ITU-T G.9807 (10 Gigabit Symmetric Passive Optical Network)
  • SC-UPC
  • Golflengte: TX 1270 nm, RX 1577 nm
  • Full-duplex overdracht
  • Zendvermogen: +5 tot +9 dBm
  • Ontvangstbereik: -8 tot -29 dBm
  • Bereik: 20 km
  • Ondersteuning van SFF-8472
  • Laserklasse 1

In principe zal het enkel mogelijk zijn gebruik te maken van fibermodems (en spf modules) die door de fabricant gegarandeerd werden/worden als conform aan de door Proximus hoger vermelde specs 

Reageer