De verbinding die actief staat tussen fiber modem en router is via een UTP kabel.
De verbinding die actief staat tussen fiber modem en router is via een UTP kabel.
Bedankt. En als je de zou kiezen voor Fiber Ultra die een theoretische snelheid an 8.5Gpbs heeft, zou die fiber modem dan wel een fiber uitgang hebben?
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij ook niet.
Nee tot 1/11/2024 zult u normalerwijze gebruik moeten blijven maken van de Proximus fibermodem (omzetting lichtsignaal in ethernet)
Vanaf die datum kunt u in principe gebruik maken van uw eigen fibermodem indien die voldoet aan de gepubliceerde specificaties
https://www.proximus.be/dam/jcr:c5d763d5-35d8-4101-b56d-196f94ebaddf/cdn/sites/support/documents/en/device/PXSEndUser_ONTspecs_v03.pdf
punt 6 & 7
Ik denk er ook over na om rechtstreeks de fiber te gaan gebruiken met een sfp+ module, maar ik zie door de bos de bomen niet meer. Welke sfp+ module zou kunnen werken met proximus fiber?
Ik zit vooral naar deze te kijken Cisco SFP-10G-BX20U-I 10GBASE-BX20-U SFP+ Transceiver - FS.com Europe maar als ik de specs van PX dan bekijk zie ik dat de wavelangte anders is. Is dat een probleem?
Ook zie ik vaak 1330nm-tx-1270rx staan en bestaat er ook een module met de waarden omgekeer (1270-rx-1330tx) wat is het verschil?
tx= transmission/zenderzijde
rx= reception/ontvangerzijde
Ik ga ervan uit dat bv. onderstaande
FRITZ!Box 5590 Fiber | Technische gegevens | AVM Nederland
compatibel zal zijn
Met FRITZ!SFP XGS-PON
- ITU-T G.9807 (10 Gigabit Symmetric Passive Optical Network)
- SC-UPC
- Golflengte: TX 1270 nm, RX 1577 nm
- Full-duplex overdracht
- Zendvermogen: +5 tot +9 dBm
- Ontvangstbereik: -8 tot -29 dBm
- Bereik: 20 km
- Ondersteuning van SFF-8472
- Laserklasse 1
In principe zal het enkel mogelijk zijn gebruik te maken van fibermodems (en spf modules) die door de fabricant gegarandeerd werden/worden als conform aan de door Proximus hoger vermelde specs
Bonjour,
Avez-vous testé le SFP et est-il ok pour proximus
Merci
Cybefilou
@cyberfilou Il y a aussi un forum francophone. Il est préférable d’y poster votre question.
@cyberfilou Il y a aussi un forum francophone. Il est préférable d’y poster votre question.
alors
Goedemorgen,
Heb je de SFP getest en is deze ok voor Proximus?
BEDANKT
FYI: pas dinsdag komen de PX moderatoren hier terug langs
alors
Goedemorgen,
Heb je de SFP getest en is deze ok voor Proximus?
BEDANKT
Als ze mij iemand een sfp+ sponsort, wil ik wel testen
Mijn router van Unifi, de Dreammachine Special Edition, heeft een WAN ingang van 2,5GbE voor zowel een RJ-45 kabel maar ook een SFP+ fiber aansluiting.
Nu de grote vraag. Heeft de fiber modem van Proximus een fiber uitgang? En zo ja, welk type connector heeft deze?
Een modem heeft natuurlijk géén fiber uitgang. Een modem is een toestel dat
- het lichtsignaal omzet naar ethernet
- inlogt op de OLT (fibercentrale)
Een normale Fiber installatie bestaat uit 3 delen:
- Het fiber aansluitpunt, ook ONTP genoemd. Deze heeft een fiber uitgang
- De fiber modem, ook ONT genoemd. Deze zorgt voor het omzetten naar ethernet, en ook voor de registratie bij de OLT via het MODEM-ID
- de router (bij Proximus de Internet Box genoemd
Er zijn 3 mogelijkheden om jouw Unifi, Dreammachine Special Edition aan te sluiten op de glasvezel:
- De RJ45 2.5 Gbit WAN poort aansluiten op de Proximus Internet Box (LAN1/bridge). Via “My Proximus” moet je dan de bridge functie inschakelen, zodat jouw eigen router een publiek IP adres krijgt.
- De Proximus Internet Box uitschakelen, en de RJ45 2.5 Gbit WAN poort van de Unifi router rechtstreeks aansluiten op de Proximus ONT (glasvezel modem). Hier moet je de WAN poort instellen op VLAN 20 en Dynamic IP.
- Een geschikte SFP+ module (met ingebouwde ONT) inpluggen op de Unifi, en met de geschikte fiber patch kabel verbinden met het Fiber aansluitpunt (ONTP). Hierbij moet je via “My Proximus” je eigen modem aanmelden (MODEM-ID).
Het spreekt voor zich dat de laatste methode de beste is, als jouw router reeds beschikt over een SFP+ poort. Dan kan je zowel de Proximus Fibermodem, alsook de Proximus Internet Box uitschakelen...
Welke sfp+ module zou kunnen werken met proximus fiber?
Ik zit vooral naar deze te kijken Cisco SFP-10G-BX20U-I 10GBASE-BX20-U SFP+ Transceiver - FS.com Europe maar als ik de specs van PX dan bekijk zie ik dat de wavelangte anders is. Is dat een probleem?
Ja dat is een probleem
Dit is geen Fiber modem, maar een transeiver, om jouw router te verbinden met een (intern) glasvezelnetwerk. Hiermee kan je bijvoorbeeld routers en switches via glasvezel met elkaar verbinden.
Deze SFP module zet alleen het lichtsignaal om, maar heeft geen MODEM-ID. Je kan deze dus niet gebruiken in een router (tenzij jouw router een ingebouwde Fibermodem heeft).
Zoek een XGS-PON SFP fiber module, zoals:
Deze hebben een XGS-PON MAC, en een modem-ID (ABCD 1234 5678) dat je moet registreren via My Proximus.
Ik denk er ook over na om rechtstreeks de fiber te gaan gebruiken met een sfp+ module, maar ik zie door de bos de bomen niet meer.
Ik hoop dat je met deze info terug de bomen ziet door het bos (met de prachtige herfst gekleurde bladeren)
&
onder punt
- De Proximus Internet Box uitschakelen, en de RJ45 2.5 Gbit WAN poort van de Unifi router rechtstreeks aansluiten op de Proximus OLT (glasvezel modem).
Bedoelt Philippe_d uiteraard niet OLT maar ONT
@philippe_d
Wat ik nog niet goed begrijp is wanneer je een sfp+ module nodig hebt met MAC functie of ene zonder deze MAC functie.
Bv. bij de F!B 5590 zit die MAC functie in zijn spf+ module?
@philippe_d bedankt voor de uitleg, dat maakt het idd véél duidelijker. Hopelijk zakken de modules met modem-id een beetje in prijs want nu vind ik ze toch redelijk duur
onder punt
- De Proximus Internet Box uitschakelen, en de RJ45 2.5 Gbit WAN poort van de Unifi router rechtstreeks aansluiten op de Proximus OLT (glasvezel modem).
Bedoelt Philippe_d uiteraard niet OLT maar ONT
Dank voor de correctie, ik kan jammer genoeg mijn eigen post niet meer aanpassen .
@philippe_d
Wat ik nog niet goed begrijp is wanneer je een sfp+ module nodig hebt met MAC functie of ene zonder deze MAC functie.
Bv. bij de F!B 5590 zit die MAC functie in zijn spf+ module?
Als je een router hebt met een SFP+ slot, dan heb je een sfp+ module nodig met MAC functie, want dan is de SFP module de modem
SFP+ modules zonder MAC functie zijn gewoon “mediaconverters” (die werken op andere golflengtes en zijn bedoeld om bijvoorbeeld routers en switches te verbinden via glasvezel (intern netwerk).
In het geval van de Fritz!Box Fiber modellen (5530, 5590) is het modem gedeelte in de Fritz!Box zelf, vandaar dat het modem-ID afgedrukt staat op de label.
De Fritz!SFP modules hebben dus geen modem aan boord.
Voor zover ik begrijp werken de Fritz!Box Fiber modellen alleen met de Fritz!SFP modules
Net even met iemand van fs.com gechat en volgens hen is een module met Mac niet nodig
Net even met iemand van fs.com gechat en volgens hen is een module met Mac niet nodig
Mooi, laat ons maar weten of het gelukt is. Hopelijk kan je die retourneren indien niet
Mooi, laat ons maar weten of het gelukt is. Hopelijk kan je die retourneren indien niet
&
@Krism75 welke module heb je dan besteld en heeft je router dan een ingebouwde modem aan boord?
Ik heb nog niks besteld omdat ik eerst nog wat wil uitzoeken of het echt klopt.
Maar ik zou voor deze gaan: https://www.fs.com/de-en/products/141198.html of de 10gb versie
Voor in een Asus rt-be88u
@philippe_d Dank voor de correctie, ik kan jammer genoeg mijn eigen post niet meer aanpassen .
Ik heb deze voor jou aangepast. Dankjewel voor je grondige uitleg.
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uacc-uf-om-xgs will this work, its from unifi,from outside directly to this module to udm pro ?
Fiber XGS/XG Optical Transceiver
UACC-UF-OM-XGS
nah, i looked and like somebody said above https://www.fs.com/de-en/products/185594.html this is the best option
nah, i looked and like somebody said above https://www.fs.com/de-en/products/185594.html this is the best option
i ordered it today, lets see if it works, i will update it once i receive the product
i ordered it today, lets see if it works, i will update it once i receive the product
The SFP+ module did arrive today, when i was about to register the ont serial number in proximus website it wants 12 to 16 karakters of serial number, this SF module has 11 karakters, i did contact FS, they said i need to change the serial number of the device but iam waiting for a email how to do it.
The SFP+ module did arrive today, when i was about to register the ont serial number in proximus website it wants 12 to 16 karakters of serial number, this SF module has 11 karakters, i did contact FS, they said i need to change the serial number of the device but iam waiting for a email how to do it.
I did receive the GPONXXXXXXXX serial number from customer support, i did activate from proximus website but i dont get any ethernet to my unifi , idk why.