Skip to main content
Beantwoord

FIBERAANSLUITNG IN EEN APPARTEMENT 3DE VERDIEP-Eigen eigendom

  • 22 June 2024
  • 4 reacties
  • 90 Bekeken

Goedendag,

Wij willen een FIBER AANSLUITING’Tramstraat 32bus 6-2300 Turnhout.

 Wij wonen op het hoogste verdiep. Het derde verdiep. Er is een lift aanwezig.

Van het appartement naar de hal waar de inleidingsdoos zich bevind HEEFT MEN GRIJZE GERIPPELDE BUIZEN GEBRUIKT IN ROL VORM-22 jaar gelden-waarin een VVT KABEL 2P zit.

Dus deze lopen in vele kronkelige vormen vermoed ik naar ons appartement.

De afstand schat ik 15 meter stijglijn.

1*Men “””zegde”” dat men via deze buis vanuit mijn appartement geen trekkabel kan gebruiken om een fiber kabel naar de aansluitdoos te trekken?

Deze oplossing zou dus “”de oplossing zijn””.

Ik ben zelf ex-medewerker en werkte als Technicus 43 jaar bij Proximus.

Ik krijg dus een korting van 27,5euro per maand op mijn abonnement.

2*Men is langsgekomen, een externe firma voor het vooronderzoek. Men heeft doorgegeven aan de Syndicus dat men de fiber in opbouw via de trappen en muren ging leggen!

Mijn excuses,deze mensen waren totaal onbekwaam en zeer grof!

Dus, boren, en zo meer, en dan door mijn muur boren om het appartement binnen te komen. Een werk waardoor het uitzicht, en ook drie verdiepingen dan lelijk zullen zijn door dit werk.

Ik zit op de derde verdieping en men kan dus via de zijgevel ook mijn appartement bereiken, echter ik ken de wetgeving hierrond niet.

Onze syndicus zal ik daarom vragen om een oplossing.

Er is een schacht: mag men via de schacht een stijglijn naar mijn appartement leggen?

Het is erg emotioneel om wetende, dat ik bij proximus werkte als u begrijpt wat ik voel.

2*Mijn hoofdvraag is dus: hoe kan men een fiberkabel in mijn appartement binnenbrengen?

En kan een Privé Elektricien die dan leggen, of via betaling door jullie?

Ik zou het onrechtvaardig vinden, als ik gedwongen zou worden om naar Telenet te gaan. Er is inderdaad in onze living een COAX aansluiting.

Een internet aansluiting is een nutsvoorziening en elke burger heeft daarop recht.

Echter na onderzoek door mezelf zou in de toekomst Proximus en Telenet DEZELFDE FIBER KABELS MOGEN GEBRUIKEN in de straat. Dit wegens het feit dat men dan NIET TWEEMAAL DE STRAAT MOET OPENBREKEN. Men vertelde me ook, dat Telenet ook na 4...7 jaar hun COAX kabel zou verlaten en dus OOK BIJ ELKE KLANT FIBER ZOU BINNENBRENGEN IN HUN APPARTEMENT.

Dus, alles zou in de toekomst FIBER WORDEN.

3*Wij willen dus FIBER,nu is de aanleg nog gratis tot in het appartement.

Zo snel als mogelijk zelfs.

Maar hoe??????????

Zeer graag een oplossing.

Dank u bij voorbaat

 

Eynhouts Patrick

Gsm:0477.592.704

 

4 reacties

Reputatie 5
Badge +2

@Eynhouts Patrick dat telenet overal fiber gaat leggen is niet waar, ze gaan dit voor een groot stuk doen maar niet overal, waar het niet kan zal coax blijven bestaan.

en dat ze dezelfde kabel mogen gebruiken is nog niet beslist of dat kan, ze zijn dit aan het bekijken.

dus voorlopig is het nog onzeker daar over.

dit wordt wel vervolgd binnen dit en enkele maanden waarschijnlijk.

normaal kunnen ze fiber leggen via de schacht, dit heb ik hier ook, gaat van de technische ruimte via de schacht tot aan m’n appartement 25 meter hoog.

@Eynhouts Patrick 

U schrijft : Men heeft doorgegeven aan de Syndicus dat men de fiber in opbouw via de trappen en muren ging leggen!

bij ons hier een beetje het zelfde verhaal zie → fiber aansluiten - langs technische ruimte en schacht - hoe begint het? | Proximus Forum

Heb ook gehoord dat ze de fiber niet in gerippelde buizen trekken. 
Voor fiber mogen er ook geen te korte bochten in voorkomen.

Reputatie 1

@Eynhouts Patrick dat telenet overal fiber gaat leggen is niet waar, ze gaan dit voor een groot stuk doen maar niet overal, waar het niet kan zal coax blijven bestaan.

en dat ze dezelfde kabel mogen gebruiken is nog niet beslist of dat kan, ze zijn dit aan het bekijken.

dus voorlopig is het nog onzeker daar over.

dit wordt wel vervolgd binnen dit en enkele maanden waarschijnlijk.

normaal kunnen ze fiber leggen via de schacht, dit heb ik hier ook, gaat van de technische ruimte via de schacht tot aan m’n appartement 25 meter hoog.

Dank u wel voor de info:Ik zal uw info zeker bijhouden. Dus als ik juist ben las ik dat men een fiber wel via de schacht mag trekken. Ze zou dan uitkomen in de badkamer(waar ook de boiler staat en zo verder gaan).En wat betreft dat ze elkaars kabel mogen gebruiker zal ik dus afwachten. Hou me op de hoogte als je iets weet? Nogmaals bedankt.hoor.

Reputatie 1

@Eynhouts Patrick

U schrijft : Men heeft doorgegeven aan de Syndicus dat men de fiber in opbouw via de trappen en muren ging leggen!

bij ons hier een beetje het zelfde verhaal zie → fiber aansluiten - langs technische ruimte en schacht - hoe begint het? | Proximus Forum

Heb ook gehoord dat ze de fiber niet in gerippelde buizen trekken. 
Voor fiber mogen er ook geen te korte bochten in voorkomen.

Martin: Bedankt voor de informatie. Ja buizen zijn echt waardeloos en dus onbruikbaar. Inderdaad ik  dacht al dat kan men geen fiber kan trekken door deze kronkelende buizen. Ik zal nu de link eens openen. Als je nog raad hebt, dan ben ik blij om deze te ontvangen.

Reageer