Skip to main content

Hoi,

Sinds paar dagen heb ik (eindelijk) Fiber ter vervanging van oude koper aansluiting waar ik amper een snelheid van 50/10 haalde.

Onmiddellijk gekozen voor het Giga Fiber pack, doch de snelheid is absoluut niet wat ik verwacht had. Dat ik de beloofde snelheid van 2.5Gb/500Mb niet haal, tot daar aan toe, maar aan de Internet Box+ haal ik amper 100Mb/80Mb. 

Het bizarre is dat ik ook een Fritzbox in Bridge heb aangesloten, en die haalt wel al 480Mb/100Mb, maar dan nog is dit veel te weinig.

Kan iemand van Proximus kijken wat hier aan de hand is? Ik heb de indruk dat de snelheid gewoon afgekapt wordt.

Volgens het MyProximus platform zou ik trouwens 2300Mb/460Mb moeten halen!

Alle testen werden gedaan met bedraad internet (met 1Gb kabel en verbinding), geen andere gebruikers aangesloten en rechtstreeks op ofwel de Internet Box+ of de Fritzbox. Voor Proximus: mijn profiel gegevens zijn ook up-to-date.

Follow up van de dag...

ONT is vervangen door identiek model maar probleem nog steeds niet opgelost. Technieker wist het ook even niet meer en heeft het doorgegeven naar Proximus. Hopelijk komt het snel in orde!

@KRIFO 

Wat gebeurt er als je zonder bridge werkt? Dat ook al geprobeerd?

mvg 

Artie

Inmiddels gecontacteerd door Proximus technieker. Blijkbaar stond de Giga-optie toch niet geactiveerd op mijn lijn, tiens, ik dacht dat ik dit nog maar een keer of 5 had gevraagd aan telefoon…

Ik haal nu perfect 1 Gbps zowel down als up. Laptop waar ik mee testte kan niet boven de gigabit maar volgens Proximus zou ik nu 2.2gigbit down moeten halen. Ik zal dan wel een nieuwe bridge (fritzbox) moeten kopen die de 2.5G ondersteunt. Via WIFI 6 haalde ik met smarphone toch al 1.1Gbps down. Ziet er dus veelbeelovend uit.

Maar ben blij dat het dus eindelijk toch opgelost is! Bedankt aan alle forumleden om mee te helpen (denken)!

@KRIFO Ik heb net je lijn nagekeken en de snelheid getest tot aan je modem en die is wel in orde. Het verlies van snelheid zal dus toch op je binneninstallatie of toestellen moeten liggen.

Kan je testen rechtstreeks op de modem met toestellen en een kabel die de snelheid zeker aan kunnen ? 

Hier vind je alvast nog wat algemene info ivm Giga Fiber

@HadewychT Bedankt voor de bevestiging dat de lijn inderdaad correct werkt.

Ik had in mijn vorige post wel aangegeven dat ik tevreden ben met die 1Gbps die ik meet en inderdaad weet dat mijn huidige installatie niet toelaat om boven die 1Gbps te gaan (met één toestel). Er is op zich niets mis met mijn thuisinstallatie, alleen is alles momenteel voorzien op die 1Gbps en dat ik die snelheid nu haal is prima voor mij. Ik kan nu aan de slag gaan hiermee om mijn installatie aan te passen.

Reageer