Sinds paar dagen heb ik (eindelijk) Fiber ter vervanging van oude koper aansluiting waar ik amper een snelheid van 50/10 haalde.
Onmiddellijk gekozen voor het Giga Fiber pack, doch de snelheid is absoluut niet wat ik verwacht had. Dat ik de beloofde snelheid van 2.5Gb/500Mb niet haal, tot daar aan toe, maar aan de Internet Box+ haal ik amper 100Mb/80Mb.
Het bizarre is dat ik ook een Fritzbox in Bridge heb aangesloten, en die haalt wel al 480Mb/100Mb, maar dan nog is dit veel te weinig.
Kan iemand van Proximus kijken wat hier aan de hand is? Ik heb de indruk dat de snelheid gewoon afgekapt wordt.
Volgens het MyProximus platform zou ik trouwens 2300Mb/460Mb moeten halen!
Alle testen werden gedaan met bedraad internet (met 1Gb kabel en verbinding), geen andere gebruikers aangesloten en rechtstreeks op ofwel de Internet Box+ of de Fritzbox. Voor Proximus: mijn profiel gegevens zijn ook up-to-date.
Bladzijde 1 / 2
@KRIFO welke utp kabel gebruik je ???
minimaal 5a of hoger is nodig.
als je een oudere utp kabel hebt probeer eens een nieuwere.
@KRIFO welke utp kabel gebruik je ???
minimaal 5a of hoger is nodig.
als je een oudere utp kabel hebt probeer eens een nieuwere.
Ik gebruik CAT6 kabel (splinternieuwe die door PX werd meegeleverd). Ik haalde trouwens met zelfde kabel eerst 100Mbps op Internet Box+ en 460Mbps op de Fritzbox. Kan dus zeker niet aan kabel liggen.
Laptop geeft ook aan op 1000Mbps verbinding te zitten.
@KRIFO heb je de internet box al eens 10 sec volledig stroomloos gezet om vast te stellen of je dan ook bv 480Mb/100Mb haalt of zelfs meer?
meet je wel op de aparte gele “LAN 10G” ethernetpoort van je Internet box+ Natuurlijk als je netwerkkaart maar 1G ondersteunt kun ook niet meer halen dan 1Gbps
@KRIFO heb je de internet box al eens 10 sec volledig stroomloos gezet om vast te stellen of je dan ook bv 480Mb/100Mb haalt of zelfs meer?
meet je wel op de aparte gele “LAN 10G” ethernetpoort van je Internet box+ Natuurlijk als je netwerkkaart maar 1G ondersteunt kun ook niet meer halen dan 1Gbps
Op mijn Internet Box+ haal ik in de gele poorten (1Gbps) amper 100Mbps, ik kom dus nog niet in de buurt van de 2.5Gbps al is op deze poorten uiteraard 1Gbps het max. Ik zou trouwens al blij zijn met 1Gbps! Maar op de gele ethernet poorten op de internet box+ moet 1Gbps toch mogelijk zijn?
Mijn Fritzbox zit op de LAN/10G/Bridge poort. Ik ben van plan een nieuwe Fritzbox te kopen die wel 2.5Gbps onderseunt, maar dit ter zijde. Ik wil nu eerst vooral die 1Gbps halen, anders is het zinloos dat ik extra betaal voor GigaFiber als ik amper MegaFiber snelheden haal.
@KRIFO Inderdaad op de andere 1G poorten zou je wel 1Gbps moeten kunnen halen.
Maar heb je al de bbox+ een tijdje stroomloos gezet dan zou je toch al de zelfde snelheid moeten halen als met je FB en natuurlijk nog meer aangezien je gigafiber hebt, maar als je dan daar ook geen 1G haalt zal een PX moderator eens moeten verder nakijken of je wel op gigafiber snelheden staat.
Edit: gezien het verlengd weekend voor de deur staat, kun je mss toch eens bellen naar 0800 22 800 zodat zij eens kunnen natrekken of je bij hen wel op gigafiber snelheden ingsteld staat.
Zonet ook eens nog eens alles herstart (Internet Box+, ONT, zelfs computer).
Haal nog steeds maar 100Mbps op de PX Internet box en 480 op de fritzbox.
suggestie: ofwel
wachten op reactie van PX moderator (of bellen 0800) zodat je al zeker bent dat bij hen alles correct staat.
zelf eens de fibermodem (ONT) resetten.
bbox+ eens resetten
ik begrijp/weet ook niet goed waarom je op de FB zijn toegewezen IP adres via IPoE/dhcp een ander snelheid krijgt tov de BB+ zijn toegewezen IP adres via IPoE/dhcp ? en vraag mij zelfs af als je zou eerst de FB spanningsloos zetten of afkoppelen en dan pas na een tijdje alleen de BB+ een tijd spanningsloos te zetten zonder FB of je dan wel meer dan 100 zou halen?
Dan toch maar naar het 0800 nummer gebeld.
Men heeft dan ‘iets’ aangepast en na herstarten van de router haal ik nu op beide boxen 500/100. Deze snelheid zou stelselmatig verhoogd worden naar 2500/500 in de loop van de dag. We zullen zien of het tegen morgen gestegen is.
Ok bedankt voor de feedback, Proximus zal dan nog iets in je Internet profiel settings moeten aanpassen blijkbaar.
Dan toch maar naar het 0800 nummer gebeld.
Men heeft dan ‘iets’ aangepast en na herstarten van de router haal ik nu op beide boxen 500/100. Deze snelheid zou stelselmatig verhoogd worden naar 2500/500 in de loop van de dag. We zullen zien of het tegen morgen gestegen is.
@Martin DLM zit toch niet op fiber??, weet wel doordat ik verander van provider dat ze in Brussel de snelheid kunnen aanpassen door een ander profiel te geven en in mijn geval moet de VLAN aangepast worden in Brussel voor een nog hogere snelheid te kunnen halen.
maar is een volledig andere opstelling maar toch vreemd dat ze niet direct dat profiel kunnen juist zetten.
Nee zeker niet, DLM is typisch voor VDSL, maar ik bedoel met je fiber internetprofiel bij proximus, dat de caps moeten aangepast worden naar gelang je “mega” / “giga” / “Ultra” fiber abo hebt en inderdaad dit zou automatisch direct moeten aangepast worden bij overschakeling op fiber, maar ik lees hier wel af en toe op het forum dat dit blijkbaar niet altijd direct gebeurt!
Nee zeker niet, DLM is typisch voor VDSL, maar ik bedoel met je fiber internetprofiel bij proximus, dat de caps moeten aangepast worden naar gelang je “mega” / “giga” / “Ultra” fiber abo hebt en inderdaad dit zou automatisch direct moeten aangepast worden bij overschakeling op fiber, maar ik lees hier wel af en toe op het forum dat dit blijkbaar niet altijd direct gebeurt!
Ah ok, nog nooit opgelet dat dit niet altijd gebeurd,
ik ga ook over op de 8500/1500 snelheid bij Fastfiber, ze moeten enkel de Vlan bij mij veranderen, dus ben ook benieuwd of het lukt, er moet niemand komen omdat ik al alles heb thuis.
wel handig van fiber te hebben dat je kan veranderen van provider en alles van uit Brussel kan gedaan worden.
Bij mij moet de fiber nog aangesloten worden in het appartementsgebouw, dus zal nog niet voor direct zijn.
Bij mij moet de fiber nog aangesloten worden in het appartementsgebouw, dus zal nog niet voor direct zijn.
heb je nog geen zicht op waneer het gaat gebeuren bij jou???
Nee want fiberklaar moet de glasvezel er nog eerst inblazen.
oeie, ze moeten nog langskomen voor dat te doen, dan kan je nog even wachten vrees ik, lees veel dat er nog klanten wachten daarop.
Na vandaag nog steeds op 500/100 profiel te zitten nog eens contact opgenomen met Proximus op het 0800 (chatbot) nummer…
Blijkt dat mijn apparatuur de Gigiasnelheid niet zou aankunnen (“maar alles is pas nieuw” maakte geen indruk) en dus moet vervangen worden. Dus zowel de Internet box+ als de ONT. Is er dan al een Internet Box++ en ONT+ intussen waar ik geen weet van heb..? Bizarre uitleg toch.
Dinsdag komt een technieker langs…
Edit: alvast even nagekeken, de ONT die ik momenteel heb is ONT-XGSPON wat dus nodig is voor gigabit snelheden.
@KRIFO Niet veel van die uitleg aantrekken :-)
Gewoon best afwachten tot de PX moderatoren maandag terug langskomen en dit verder kunnen natrekken
of
Tot de technieker langskomt
@KRIFO heb je de fiber modem zo wit vierkant bakje waar de fiber inzit en waar zo klepje aan de voorkant zit waar zo lange nummer opstaat???
ik vermoed dat @Master-magic deze bedoeld:
@Martin op de foto is dat klepje er al af :P
Is kennelijk een ander bij jou voor snelheid tot 2500 download.
mijne is al voor tot 10G snelheid.
De ONT is deze zoals in bijlage, merk Huawei. Er staat niks op de ONT zelf vermeld, maar op de doos stond dus wel ONT-XGSPON. En bij het nemen van de foto zag ik zelfs dat er onder het linkse fel groen lampje 10G/LAN staat, zal dus wel 10G aankunnen… Toch benieuwd wat de technieker hier gaat komen vervangen op dinsdag...
De ONT is deze zoals in bijlage, merk Huawei. Er staat niks op de ONT zelf vermeld, maar op de doos stond dus wel ONT-XGSPON. En bij het nemen van de foto zag ik zelfs dat er onder het linkse fel groen lampje 10G/LAN staat, zal dus wel 10G aankunnen… Toch benieuwd wat de technieker hier gaat komen vervangen op dinsdag...
is nog een andere dan wat martin en ik hebben, zoveel verschillende soorten dat ze gebruiken.
@KRIFO staat er geen type op, vraag mij af of het een Huawei EchoLife XG8010H zou kunnen zijn
@Martin daar lijkt het inderdaad wel op, zie foto van originele verpakking
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.