Skip to main content
Vraag

Fiber: max. snelheid slechts 500 Mbps?

• December 6, 2025
  • 4 reacties
  • 80 Bekeken

Ik heb momenteel een fiberaansluiting bij EDPnet (500 Mbps), maar wil overstappen naar Proximus.

Ik bestelde deze ochtend via de website een Flex+ Giga Fiber 2 Gbps-pack. De bestelbevestiging liet op zich wachten, dus besloot ik via chat op te nemen met de klantendienst. Bestelling was effectief niet doorgekomen, maar geen probleem: bij deze was de bestelling wél geplaatst.

Een half uur later kreeg ik telefoon van de klantendienst dat de bestelling opnieuw was blijven hangen, en deze keer was de oorzaak gevonden: op mijn adres zou enkel Mega Fiber 500 Mbps mogelijk zijn, want: “er zijn geen aansluitingspunten meer”, en dus was 500 Mbps (zelfs geen 1 Gbps) de hoogst mogelijke snelheid op mijn adres...

Dit leek me toch wat vreemd, zeker omdat er bij de Proximus-snelheidscheck op mijn adres sprake is van “ongeëvenaarde snelheden tot 8,5 Gbps download en 8 Gbps upload”, en ik eerder bij Mobile Vikings bijvoorbeeld wel pakketten met meer dan 500 Mbps kon bestellen, maar ondanks aandringen, leek dit nu eenmaal zo te zijn… Ik paste mijn bestelling dan maar aan naar een Flex+ Mega Fiber 500 Mbps, en kreeg het advies om om de zoveel maanden nog eens in te bellen, om na te gaan of er ondertussen (weer) aansluitingspunten vrij waren om zo alsnog een snelheidsverhoging te bekomen.

Ik blijf dit een vreemd verhaal vinden, en kwam ook al berichten tegen van mensen die hetzelfde meemaakten, maar die na wat aandringen alsnog de hogere snelheid konden krijgen…?

• Ik vroeg me af of ook hier mensen gelijkaardige ervaringen hebben?
  • Ik zit toch sterk met het vermoeden dat het om een (administratieve) fout in de back-end gaat, en vroeg me af of ik dit via deze weg bij Proximus kan laten escaleren naar de technische dienst, om de werkelijke capaciteit, vrije poorten (?), capaciteit splitter (?) XGS-PON vs. PON… na te gaan?

4 reacties

Martin
  • December 6, 2025

@barend

Voor wat het waard is:

Ik herinner mij dat ik hier nog zo een verhaal gelezen heb, maar ik weet spijtig genoeg de uitleg niet meer wat de reden was.

Maar de PX moderatoren moeten dit wel kunnen opvragen als ze hier maandag terug langskomen.

Daarom ook best in je → ForumProfiel. in het veld "Ticket" waar je nog specifieke/privé-informatie kunt vermelden die je belangrijk acht i.v.m. je vraag, zoals bv het aansluitadres waarover je probleem hier gaat…..
Privévelden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op".
Meld het hier zodra dit gebeurd is_.

• Auteur
  • Apprentice
  • December 6, 2025

@Martin 

Dank voor de reactie! Profiel was reeds ingevuld, inclusief aansluitadres en UTAC-nummer 🤞🏻

• Apprentice
  • December 7, 2025

Ik dacht dat de reden hiervoor was omdat je UTAC momenteel bezet is met je aansluiting via EDPnet en hierdoor je alleen Mega fiber kon bestellen via Proximus, het moment dat je aangesloten via Proximus kan je je pack aanpassen naar een Giga fiber (hangt af welke ONT je hebt) dacht ik.

Maar zoals Martin al zegt kunnen de PX moderatoren dit opzoeken zodat je zeker de correcte reden weet, ik dacht dat ik dit ergens had gelezen.

• Auteur
  • Apprentice
  • December 11, 2025

Kan ik nog iets doen om hiervoor ondersteuning te krijgen van een moderator?