Skip to main content

Onlangs kreeg mijn moeder - gepensioneerde vrouw van 79 - de reclame voor Fiber in de bus van Proximus. Nadat in Mechelen en haar straat de glasvezel kabel was aangebracht.

Maar let op: deze reclame is bedrieglijk.

 

Punt 1: in alle communicatie werd gezegd dat omschakelen nu aan te raden was omdat in de toekomst dit sowieso MOET gaan gebeuren. En bovendien werd er beloofd dat dit tegen dezelfde prijs als het oude abonnement zou gebeuren.

 

FEIT: die omschakeling gaat waarschijnlijk NIET in de nabije toekomst plaatsvinden. Dit is dus pure marketing-speak van Proximus. Bovendien bleek achteraf dat het Fiber abonnement 15 EURO DUURDER is dan het abonnement dat ze momenteel had. De reden: er wordt zonder boe of bah 15 euro aangerekend voor extra Fiber services, mijn gok voor de 10 GB inbegrepen Cloud space (die proximus als ‘gratis’ of inbegrepen verkoopt, maar het dus niet is).

Volgens Proximus hoort dat GRATIS bij het Fiber pakket. Maar dat is dus ONZIN. Ze rekenen dit er gewoonweg bij en zeggen dan dat het bij het pakket hoort en dat het dan GRATIS is? Mijn moeder had en heeft geen enkele behoefte aan 10 GB Cloud opslag. Ze had dat onder haar vorige abonnement ook, maar met FIBER wordt daar ineens 15 EURO extra voor aangerekend.

RESULTAAT: in plaats van rond de 70 euro is haar factuur nu opgelopen tot 85,99 dankzij de zogezegd ‘gratis’ cloud opslag. Kortom geloof dus zeker niet dat je kan switchen naar Fiber aan dezelfde (of praktisch identieke prijs) als je oude abonnement. Dat is pure onzin. In werkelijkheid slaat je factuur 20% op!

Punt 2: de installatie verloopt op een plek waar je toestellen staan en verloopt vlot.

FEIT: de installatie verloopt niet naar het gewenste punt dat jij wilt. Bij mijn moeder waren de aansluitingen in de woonkamer voor ADSL waar ook haar telefoon en televisie stond. De aansluiting gebeurt nu echter op de 1ste verdieping in de kamer aan de straatkant. Waarom?

Omdat proximus bij de aanleg van de glasvezel kabel die tegen de gevels van de woningen hangt tussen het gelijkvloers en 1ste verdieping. Dus de aansluiting gebeurt vanaf een kastje tegen je huis, door een gaatje door de voorgevel te boren. En dan de aansluitpunten, modem en verdeler vlak na binnenkomst in de ruimte op de eerste verdieping te plaatsen.

RESULTAAT: omdat telefoon, televisie en televisiedecoder vroeger beneden in de living stonden en daar aangesloten werden, is er dus een Bridge geplaatst om de decoder daarop aan te sluiten omdat er anders door heel het huis kabels getrokken moeten worden.

Gevolg, in een huis met solide muren verloopt sindsdien TV-kijken heel wat minder vlot. Er zijn regelmatig haperingen, storingen in de televisie te wijten aan het draadloos overbrengen van je televisie connectie. Volgens de proximus app om je wifi-sterkte te controleren zou alles in de woonkamer draadloos snel genoeg moeten zijn voor probleemloos kijken. De realiteit daarentegen is ondanks supersnelle verbinding met ‘mega snelheden’ helemaal anders.

Kortom: voor je naar Fiber switcht, bezint, eer je begint … Ik woon in een appartement op de eerste verdieping, en heb mijn plannen voor Fiber-switch alvast opgeborgen. Want heb geen zin om meer te betalen enkel en alleen voor een hogere snelheid. En zie mijn beneden buurvrouw als die wilt switchen al een tweede aansluitpunt in mijn appartement verschijnen voor haar aansluiting op het gelijkvloers?

Heb intussen me verder verdiept in heel de (ondoorzichtige) prijs-structuur. En om één of andere reden is Fiber boost - dat dus 15 euro extra de maand kost - geactiveerd geweest bij de omschakeling van het oude naar nieuwe abonnement. Met de Cloud optie had het dus uiteindelijk niets te maken. Kan alleen deze Fiber Boost optie nergens in de My Proximus overzicht van producten en opties van mijn moeder terugvinden als geactiveerd? En dus ook geen mogelijkheid om deze uit te schakelen?

Op de startpagina van My Proximus van mijn moeder staat trouwens een banner om Fiber Boost juist te activeren en in te schakelen? Alleen is dit dus al geactiveerd voor mijn moeder, zonder haar medeweten? En zonder de mogelijkheid dit via My Proximus uit te schakelen? Of is dit nodig omdat anders de draadloze verbinding van de eerste verdieping naar gelijkvloers voor haar televisie te laten werken niet afdoende meer zal werken? 

Heb met de PC een snelheidstest gedaan aan de verbinding, en blijkt ook geen Fiber Boost snelheden te halen. Maar die van het standaard Flex Fiber Family Essentials pack (van 79,99). Dus blijkbaar is er ergens door iemand bij Proximus besloten haar een Fiber Boost aan te rekenen die er niet is?


@Mexxodus fiber boost kan eenvoudig  weg geschrapt worden als je dit wenst en dit kunnen de Prox forummedewerkers voor je regelen als ze hier langskomen.

of mss kun je het zelf opzeggen → Je abonnement wijzigen of opzeggen | Proximus kan via MyProximus en anders als het niet lukt wachten tot iemand van prox langskomt.

Ondertussen best zoveel mogelijk privégegevens invullen/aanvullen in je → ForumProfiel, in de met "privé aangeduide tekstvelden, enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
Klik tenslotte onderaan links op "sla wijzigingen op"
In het vak "Ticket (Privé)" kun je bv. nog bijkomende informatie zetten, zoals de gegevens van je moeder zodat zij hier straks mee aan de slag kunnen.

NB: als je eventueel de mogelijkheid hebt van waar nu alles binnenkomt van fiber, om van daaruit een utp netwerkkabel te leggen naar de woonkamer waar vroeger de bbox stond, dan kun je de bbox terug in de woonkamer zetten en is alles terug als vroeger.

TBI: Flex – Internet, tv, gsm-abonnement en vaste lijn | Proximus | Proximus

Flex (Fiber) S

Flex (Fiber)

Flex (Fiber) Premium


Dag @Mexxodus kun je in je klantprofiel het klantnummer van je moeder toevoegen (veld: opmerkingen) voor nazicht? Groetjes, Heidi


helaas dezelfde ervaring, lang proximus klant zonder problemen, daarna verhuist naar de stad (oostende), zwak internet, in slaapkamer geen bereik op gsm, 2 keer komen oplossen verstreker bijplaatsen, ietsje beter, internet viel ook vaak weg.

Klantensevice raadde ons aan over te stappen op fiber, zefde uitleg geen meerkost, moet later, veel sneller …

Plaatsing was een ramp, kabels boxen op de muur , hebben ze na klacht  wel netjes opgelost, Meerkost is er echter wel, maar de goede fiber ? internet soms heel traag, onderbreekt, moet soms noodgedwongen inloggen op telenet gebuur en dat gaat stukken sneller. Ik ben vaak in Thailand en zelfs daar gaat internet sneller dan proximus fiber.

en ik heb geen zin meer om opnieuw in de rij te staan in de proximuswinkel.


@lilflori 

heeft men al een versterker geplaatst bij jou?

 

Geert


@lilflori 

excuses voor het ongemak

We willen de technische dienst contacteren voor nazicht

Fiber is normaal sneller en stabieler: dus techn onderzoek is wel nodig.

Hier vinden we echter nog geen klantgegevens

Kan je je forum profiel verder aanvullen? 

Ter info:  Forum Profiel

 klikken op jouw ‘icoontje’/avatar

> Mijn profiel > Bewerk profiel

> vakken aangeduid met (privé) zijn alleen zichtbaar voor proximus medewerkers

> daar je gevraagde gegevens aanvullen,  en

> Sla wijzigingen op en laat ons dit weten

Groeten

Tina


Gelijkaardige ervaring … Net geen maand omgeschakeld naar Fiber. Toestellen (modem en versterker) staan op exact dezelfde plek als de toestellen van Proximus voor Fiber. Amper bereik op nog geen 3 meter van de versterker, amper bereik op mijn bureau waardoor ik amper nog calls kan doen via Teams (deelnemers zien mee in freeze, kan geen scherm delen want komt niet door bij de andere deelnemers). Mails geraken amper verzonden. Bestanden op Sharepoint kan ik niet openen. Ik bel met Proximus om het probleem toe te lichten en krijg ik te horen “ik zie dat uw versterker te ver weg staat van uw modem”. Als ik vertel dat de opstelling niet anders is dan voordien dan krijg ik als reactie “ik kan niet beoordelen of de situatie nog hetzelfde is want mogelijks heeft u een extra glazen deur of muur”. Ik vraag om een technieker omdat ik niet kan vatten dat bij een zelfde opstelling als voordien en perfecte werking bij installatie het nu zo brak loopt. Krijg ik als reactie dat er een nieuwe versterker zal verstuurd worden, maar dat hij niet kan garanderen dat het probleem daarmee opgelost is. Ondertussen is er een technieker geweest en was het in eerste instantie iets beter, maar hij was nog geen uur weg en het is weer brak. Snelheid schommelt van 100 naar 4G zonder ook maar een centimeter te verschuiven van plek. Pure waanzin. 
 


@Cellies Met de weinige gegevens die er momenteel in je profiel staan heb ik een lijn teruggevonden die nog niet volledig omgevormd is naar Fiber. Ik zie dan nog een afspraak staan voor 2 oktober. Kan je voor de zekerheid je profiel verder aanvullen zodat we zeker de juiste lijn nakijken ? 

Gevraagde privégegevens in je forumprofiel  plaatsen doe je terwijl je op het forum ingelogd bent, en zet je in één van de met “privé” aangeduide tekstvelden.

Enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.

Klik tenslotte onderaan links op “sla wijzigingen op”

( in het vak “Ticket (Privé)” kun je bvb nog bijkomende informatie zetten als dit wilt).


Ik heb de gegevens ondertussen aangevuld. De problemen betreffen het adres dat reeds naar Fiber is omgezet eind augustus. De  situatie is schrijnend. Zie onderstaande metingen. Zo stabiel is Fiber … en ik verplaats me geen mm. 
Ik begrijp dat het probleem niet bij de aansluiting ligt, maar dat jullie stellen dat het bij MIJN wifi ligt, is kort door de bocht want de wifi is het resultaat van jullie modem en versterker. 
Ik hoor graag van jullie hoe dit constructief en definitief kan opgelost worden zonder dat ik extra kosten moet maken en opstellingen moet gaan veranderen. 

 


@Cellies Met de weinige gegevens die er momenteel in je profiel staan heb ik een lijn teruggevonden die nog niet volledig omgevormd is naar Fiber. Ik zie dan nog een afspraak staan voor 2 oktober. Kan je voor de zekerheid je profiel verder aanvullen zodat we zeker de juiste lijn nakijken ? 

Gevraagde privégegevens in je forumprofiel  plaatsen doe je terwijl je op het forum ingelogd bent, en zet je in één van de met “privé” aangeduide tekstvelden.

Enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.

Klik tenslotte onderaan links op “sla wijzigingen op”

( in het vak “Ticket (Privé)” kun je bvb nog bijkomende informatie zetten als dit wilt).

Beste, ik heb ondertussen de informatie aangevuld en eveneens een update gegeven in het forum.


&


Reageer