Onlangs kreeg mijn moeder - gepensioneerde vrouw van 79 - de reclame voor Fiber in de bus van Proximus. Nadat in Mechelen en haar straat de glasvezel kabel was aangebracht.
Maar let op: deze reclame is bedrieglijk.
Punt 1: in alle communicatie werd gezegd dat omschakelen nu aan te raden was omdat in de toekomst dit sowieso MOET gaan gebeuren. En bovendien werd er beloofd dat dit tegen dezelfde prijs als het oude abonnement zou gebeuren.
FEIT: die omschakeling gaat waarschijnlijk NIET in de nabije toekomst plaatsvinden. Dit is dus pure marketing-speak van Proximus. Bovendien bleek achteraf dat het Fiber abonnement 15 EURO DUURDER is dan het abonnement dat ze momenteel had. De reden: er wordt zonder boe of bah 15 euro aangerekend voor extra Fiber services, mijn gok voor de 10 GB inbegrepen Cloud space (die proximus als ‘gratis’ of inbegrepen verkoopt, maar het dus niet is).
Volgens Proximus hoort dat GRATIS bij het Fiber pakket. Maar dat is dus ONZIN. Ze rekenen dit er gewoonweg bij en zeggen dan dat het bij het pakket hoort en dat het dan GRATIS is? Mijn moeder had en heeft geen enkele behoefte aan 10 GB Cloud opslag. Ze had dat onder haar vorige abonnement ook, maar met FIBER wordt daar ineens 15 EURO extra voor aangerekend.
RESULTAAT: in plaats van rond de 70 euro is haar factuur nu opgelopen tot 85,99 dankzij de zogezegd ‘gratis’ cloud opslag. Kortom geloof dus zeker niet dat je kan switchen naar Fiber aan dezelfde (of praktisch identieke prijs) als je oude abonnement. Dat is pure onzin. In werkelijkheid slaat je factuur 20% op!
Punt 2: de installatie verloopt op een plek waar je toestellen staan en verloopt vlot.
FEIT: de installatie verloopt niet naar het gewenste punt dat jij wilt. Bij mijn moeder waren de aansluitingen in de woonkamer voor ADSL waar ook haar telefoon en televisie stond. De aansluiting gebeurt nu echter op de 1ste verdieping in de kamer aan de straatkant. Waarom?
Omdat proximus bij de aanleg van de glasvezel kabel die tegen de gevels van de woningen hangt tussen het gelijkvloers en 1ste verdieping. Dus de aansluiting gebeurt vanaf een kastje tegen je huis, door een gaatje door de voorgevel te boren. En dan de aansluitpunten, modem en verdeler vlak na binnenkomst in de ruimte op de eerste verdieping te plaatsen.
RESULTAAT: omdat telefoon, televisie en televisiedecoder vroeger beneden in de living stonden en daar aangesloten werden, is er dus een Bridge geplaatst om de decoder daarop aan te sluiten omdat er anders door heel het huis kabels getrokken moeten worden.
Gevolg, in een huis met solide muren verloopt sindsdien TV-kijken heel wat minder vlot. Er zijn regelmatig haperingen, storingen in de televisie te wijten aan het draadloos overbrengen van je televisie connectie. Volgens de proximus app om je wifi-sterkte te controleren zou alles in de woonkamer draadloos snel genoeg moeten zijn voor probleemloos kijken. De realiteit daarentegen is ondanks supersnelle verbinding met ‘mega snelheden’ helemaal anders.
Kortom: voor je naar Fiber switcht, bezint, eer je begint … Ik woon in een appartement op de eerste verdieping, en heb mijn plannen voor Fiber-switch alvast opgeborgen. Want heb geen zin om meer te betalen enkel en alleen voor een hogere snelheid. En zie mijn beneden buurvrouw als die wilt switchen al een tweede aansluitpunt in mijn appartement verschijnen voor haar aansluiting op het gelijkvloers?