Vraag

Fiber aansluiting - mogelijke netwerkopstellingen

  • 18 August 2022
  • 15 reacties
  • 1697 Bekeken

Beste netwerkexperts & ervaringsdeskundigen,

Ter voorbereiding van een fiberaansluiting ben ik de opbouw van mijn netwerk aan het herbekijken, voornamelijk getriggerd door de keuze waar de fiber best mijn woning binnengebracht wordt (rijhuis met 3 verdiepen met aftakdoos klaar op de voorgevel, vlak onder de dakgoot).

Afhankelijk van welke keuzes ik maak, heb ik verschillende mogelijkheden, zowel naar netwerkarchitectuur als naar technologie:

  1. Standaard netwerk – de referentie

Dit is de vereenvoudigde voorstelling van de “standaard” netwerkopstelling die ik zou bekomen op mijn bestaande netwerk na overschakeling op fiber (de apparaten die op mijn eigen netwerk verbonden zijn heb ik weggelaten, niet relevant hier…)

Deze geeft dus principieel mijn huidige netwerkopstelling weer, met dat verschil dat de binnenkomende telefoonlijn dus vervangen is door een fiber aansluitpunt (ONTP) & fiber modem.

 

Vraag 1: is deze weergave correct wat betreft de samenstelling & onderlinge verbinding van de verschillende elementen of zie ik iets belangrijks over het hoofd?

 

Opmerking: voor alle duidelijkheid, dit is dus een “virtueel” principeschema, want omwille van wegvallen van de telefoonlijn & vervanging door nieuwe binnenkomende fiber, kan ik deze opstelling fysisch niet realiseren. De anders uitgevoerde varianten die hieronder volgen zijn verschillende mogelijke oplossingen daarvoor (de ene al makkelijker dan de andere, maar dat is mijn probleem).

 

  1. Standaard netwerk – uitgevoerd met MOCA tussen fiber modem & B-BOX

Dit is principieel identiek dezelfde netwerkarchitectuur als de referentie, alleen is de verbinding tussen de fiber modem en de B-BOX uitgevoerd als een zogenaamde “ethernet over coax” verbinding volgens de MoCA 2.0 standaard, waarbij 1 simpele ethernet kabel vervangen wordt door kort stukje ethernet kabel naar een MoCA adaptor aangesloten op een coax kabel (pakweg 15m) en hetzelfde aan de andere kant. Dit is hier op het forum al in andere topics ook ter sprake gekomen, dus ik ga er hier verder niet dieper op in, het lijkt me redelijk rechttoe rechtaan:

Deze uitvoering is het makkelijkst realiseerbaar waarbij ik duidelijk het binnenkomende punt van de fiber kan vastleggen voor Proximus en gebruik kan maken van bestaande coax kabel om de verbinding met de B-BOX te maken waar die in de huidige opstelling komt te staan, zonder alles te moeten herzien.

 

Vraag2a: is deze uitvoering mogelijk en vooral: aanvaardbaar voor Proximus? Of gaan ze dit niet aanvaarden owv die “niet-door-Proximus-beheerde” verbinding tussen de fiber modem & de B-BOX? Heeft hier iemand ervaring mee?

Vraag2b: voor deze uitvoering moet de fiber binnenkomen op het gelijkvloers. Aangezien de aftakdoos op de gevel vlak onder de dakgoot zit, moet de kabel dus eerst via de gevel 2 verdiepen naar beneden lopen. Is dat een probleem?

 

PS: alle MoCA adapters die ik overweeg ondersteunen IGMP snooping voor IPTV en claimen een bandbreedte van 1Gbps of meer.

 

  1. Standaard netwerk – uitgevoerd met MOCA (of Powerline) tussen B-BOX & TV box

Dit is een alternatieve variant op bovenstaande, waarbij de MoCA verbinding dus tussen de B-BOX & de TV box komt.

Dit heeft zeker het voordeel dat bij problemen met die MoCA verbinding enkel TV kijken geaffecteerd is, de rest niet. Hoewel deze technologie redelijk “set & forget” & betrouwbaar lijkt, blijven het toch nog altijd actieve componenten die de functie van een anders passieve kabelverbinding moeten overnemen, dus per definitie meer kans op defecten…

Het grote nadeel voor mij is dat dit een serieuze verplaatsing & herinrichting vergt van een groot deel van mijn netwerkapparaten in de nabijheid van de fibermodem…

(of kapwerk om ethernetkabel te leggen, maar dat is zeker geen optie de komende jaren…)

 

Vraag 3a: zelfde als bij optie 2: is deze uitvoering mogelijk en vooral: aanvaardbaar voor Proximus? Heeft hier iemand ervaring mee?

 

Vraag 3b: Kan hetzelfde principe ook werken met Powerline adapters ipv MoCA? Ik heb nog een paar ongebruikte Devolo dLAN 500 AVplus adapters liggen…

 

  1. Gescheiden netwerk – uitgevoerd met switch na fiber modem + MOCA tussen switch & B-BOX

Dit is een verdere evolutie van optie 2, waarbij ik een switch wil plaatsen tussen de fiber modem & de B-BOX om daarop mijn eigen router aan te sluiten ipv “achter” de B-BOX.

 

Vraag4: is het plaatsen van een switch tussen fiber modem & B-BOX toegelaten & werkt dit “transparant” voor de B-BOX & TV box? Ook geen probleem voor de fiber modem om in parallel een aparte PPPoE sessie op te zetten vanuit mijn eigen router?

 

PS: de netwerk switch die ik typisch gebruik (Netgear GS305E & GS308E) beschikt over gigabit poorten en ondersteunt IGMP snooping voor IPTV.

 

Ik wil niet moeilijk doen, maar ik vraag niet direct naar welke optie volgens jullie de voorkeur heeft, maar had graag feedback & antwoord op elk van de verschillende vragen. Aan elk van de opties hangen namelijk nog heel wat consequenties vast voor mij (de een al wat meer dan de andere), dus ik wil gewoon de juistheid, haalbaarheid & aanvaardbaarheid van elk kunnen inschatten.

Het wordt trouwens geen pure keuze maar eerder een stappenplan, waarbij ik liefst zou starten met optie 2 om dan later over te stappen op optie 4…

En uiteraard: bovenop antwoord op mijn vragen zijn andere suggesties altijd zeer welkom!


15 reacties

Wel nog niet een antwoord op al je vragen maar reeds ter info:

Mss zie ik het verkeerd maar als je met MOCA kunt werken/zou werken, waarom dan niet rechtstreeks met UTP kabel in de plaats van die coax.

&

Mss interesseert deze uitleg je ook hier : 

In het kort komt het er op neer dat er zijn die er in slagen om zonder bbox te werken dus ofwel direct op de ONT (fibermodem) via een managed switch ofwel via eigen router en toch de decoders daarop rechtstreeks kunnen aangesloten worden ipv op de bbox.

 

Mss zie ik het verkeerd maar als je met MOCA kunt werken/zou werken, waarom dan niet rechtstreeks met UTP kabel in de plaats van die coax.

 

Omdat die coax aanwezig is in mijn huis & UTP kabel niet. Ik heb bewust de complexiteit van (on)mogelijkheid van bekabeling uit dit topic weggelaten en dit puur tot technische netwerkoplossingen willen herleiden. Maar in realiteit zitten achter die voorgestelde oplossingen dus verschillende scenarios om alles over de verschillende ruimtes te verdelen...

Uiteraard zou ik al die “exotische” bekabelingsopties niet willen exploreren mocht ik makkelijk deftige UTP kabel kunnen leggen tussen alle locaties die esthetisch & zonder grote kapwerken aanvaardbaar zijn voor mijn vrouw 😬

Maar heb je die coax kabel nog vandoen en daar in de plaats een utp kabel in trekken of kun je bij die coaxkabel geen utp kabel bijtrekken? 

zodat je ipv dit 

toch dat kunt maken/bekomen?

mss moet je dan wel met utp koppelstukken werken of met utp stopcontacten werken.

niko utp aansluiting opbouw - Google Zoeken

Maar heb je die coax kabel nog vandoen en daar in de plaats een utp kabel in trekken of kun je bij die coaxkabel geen utp kabel bijtrekken? 

Beste @Martin,

Nee, UTP kabel "bijtrekken" is owv van puur bouwtechnische redenen niet mogelijk zonder ingrijpende werken. Laat ons zeggen dat de bestaande bekabeling bij de verbouwingen midden jaren 90 (van de vorige eeuw, dus) niet erg "future proof" uitgevoerd is en niet toelaat iets bij te trekken of te vervangen... 

Maar zoals gezegd, oplossingen zoeken voor mijn bekabelingsuitdagingen is NIET het beoogde doel van dit topic.
Dus hoewel ik uiteraard apprecieer dat je meedenkt met mijn uitdagingen tot (her)bekabeling van mijn huis tussen de verschillende ruimtes, zou ik toch graag terugkeren op de oorspronkelijke vraagstellingen. 
En als die vragen om welke reden van de pot gerukt & dus niet te beantwoorden zijn: hou je zeker niet in om mij daarop te wijzen, maar dan graag met uitleg 💭

Bedankt voor die links, zeker interessant!

Maar dit gaat duidelijk nog een stap verder dan wat ik beoog.

Lijkt ook nogal te rekenen op gebruik van routers op basis van OpenWRT, wat met mijn huidige router niet het geval is…

Als ik ook hier weer terug naar mijn originale vragen kijk, zie ik wel een indirecte link met vraag4, waarbij het erop lijkt dat die opstelling geen optie kan zijn, juist?

ik heb er zelf geen praktische ervaring mee maar als eerst een switch op de ONT tusenstaat zou dit geen problemen mogen geven. Op Userbase kun je wel meer vinden hieromtrent. En er kunnen natuurlijk hier ook nog andere leden met meer praktische ervaring hieromtrent je verder helpen.

Reputatie 7
Badge +4

@Kris&Miek 

Wacht de reactie van een Proximus-medewerker (moderator) af (en deze zal mogelijks beroep moeten doen op een achterliggende technische dienst “infra/werven” voor antwoord)

De 1e vraag is gebeurt de installatie van de glasvezel door (een aannemer van) Proximus of door (een aannemer van) Fiberklaar t.t.z. aansluiting glasvezelkastje op de gevel naar de (wiite) ONT binnen (1e faze installatie) 

Vervolgens is de (2e) vraag of deze aannemer de fiber via de gevel (op de rooilijn) al dan niet naar beneden kan/mag brengen van Proximus/Fiberklaar(gelijkvloers/kelder?) bv. in de nabijheid van de dakgootafvoerbuis

 

Concreet vermoed ik dat een Proximus tecnieker die in een volgende (2e) faze de (zwarte) fibermodem) en de Bbox/internetbox zal installeren, de fibermodem in de nabijheid van de ONT zal willen plaatsen (fiber naar ethernet) en de correcte installatie van de internetbox/Bbox zal willen testen door deze via ethernetkabel aan te sluiten op de fibermodem

In principe staat het u vrij nadien zelf deze internetbox/Bbox te verplaatsen en de aansluiting ervan te verzekeren via Moca (=interne bekabeling)

Dit geldt uiteraard eveneens voor de aansluiting van de decoder op de internet/Bbox

In geval van eventuele problemen/storingen achteraf dient u best vooraleer Proximus dienaangaande te contacteren een controle/test van de goede werking op basis van standaard ethernet-bekabeling door te voeren 

@Kris&Miek

De 1e vraag is gebeurt de installatie van de glasvezel door (een aannemer van) Proximus of door (een aannemer van) Fiberklaar t.t.z. aansluiting glasvezelkastje op de gevel naar de (wiite) ONT binnen (1e faze installatie) 

Vervolgens is de (2e) vraag of deze aannemer de fiber via de gevel (op de rooilijn) al dan niet naar beneden kan/mag brengen van Proximus/Fiberklaar(gelijkvloers/kelder?) bv. in de nabijheid van de dakgootafvoerbuis

De infrastructuurwerken om fiber in onze straat ter beschikking te maken zijn deze zomer pas uitgevoerd, waarbij fiber dus bij elk huis in onze straat (rijhuizen) klaarzit bovenaan de voorgevel.

Ik krijg daarom door Proximus nu de mogelijkheid aangeboden om gratis de fiberaansluiting bij mij binnen te brengen & de switch naar fiber te maken.

Dus ik ga er maw van uit dat ALLE werken door dezelfde technieker(s) van Proximus gebeuren, dus vanaf aftakken op de gevel & binnenbrengen van de fiber tot en met aansluiten & testen van fibermodem, bbox/internet box & decoder.

Het is mij wel niet helemaal duidelijk waarom je daar naar vraagt... 

 

@Kris&Miek

Concreet vermoed ik dat een Proximus tecnieker die in een volgende (2e) faze de (zwarte) fibermodem) en de Bbox/internetbox zal installeren, de fibermodem in de nabijheid van de ONT zal willen plaatsen (fiber naar ethernet) en de correcte installatie van de internetbox/Bbox zal willen testen door deze via ethernetkabel aan te sluiten op de fibermodem

In principe staat het u vrij nadien zelf deze internetbox/Bbox te verplaatsen en de aansluiting ervan te verzekeren via Moca (=interne bekabeling)

In alle scenarios die ik overweeg komt de fiber modem sowieso vlakbij de ONT, dus dat is geen probleem.

Maar in mijn “gemakkelijkste” scenario waarmee ik initieel de fiberaansluiting door Proximus wil laten opleveren, komt de Bbox/internetbox & de decoder in een andere ruimte, pakweg 10-15 meter verder.

Vandaar dus de geschetste netwerkoptie 2, waarbij de verbinding tussen die 2 locatie svia bestaande coax kan gemaakt worden.

Dus ik begrijp dat je vermoedt dat Proximus de installatie niet gaat willen opleveren met die coax verbinding, maar dat ze wel zouden kunnen uittesten & opleveren door zowel de Bbox/internetbox & de decoder via ethernetkabel rechtstreeks aan te sluiten in de ruimte waar ook de fibermodem staat - en dat het dan mijn verntwoordelijkheid is die coax verbinding goed te krijgen (Merk op dat er op die locatie geen TV aanwezig is/kan zijn…): zoiets?

Weet dat het sowieso mijn bedoeling is om die ethernet-over-coax verbinding op voorhand op te stellen en puur als ethernetkabel te testen, los van Proximus installatie. Ik zou maw al redelijk zeker zijn dat die principieel werkt. Dus enkel de integratie daarvan in de Proximus opstelling zou dan nog de “onbekende factor” zijn...

Vandaar uiteraard dat ik dit hier eerst even voorleg op dit forum alvorens hierin te investeren & daarop te rekenen...

 

eigenlijk zou je dit van iemand van Proximus zelf moeten te weten komen of er omwille van die MOCA verbinding enig bezwaar zou zijn om dit op te leveren.

@Martin 

100% akkoord, dat zou ideaal zijn!
Maar ik wil vermijden dat ik dat van Proximus pas te weten moet komen op het moment dat ze hier zijn voor de fiberaansluiting - zeker als het antwoord negatief is 😣

Is er een contactmogelijkheid om dergelijke vragen op voorhand aan de technische experts van Proximus te stellen? Dus niet via één of andere doorsnee helpchat die uiteindelijk afgehandeld wordt door iemand in Azië die er niks van kent maar die gewoon de standaard antwoorden opzoekt (in dat geval ken ik het antwoord al...) 
Ik had al gedacht een afspraak te maken in een Proximus shop, maar vrees dat ik daar ook veeleer met een verkoper te maken ga krijgen...

Een Proximus forummedewerker kan zeker al de vraag doorspelen aan de technische experts en je van hun antwoord op de hoogte houden.

Maar we zullen hiervoor hun reactie hier eerst moeten afwachten...

Reputatie 7
Badge +4

Zoals reeds eerder aangestipt enkel een Proximus medewerker (moderator) kan u een “formeel” antwoord (laten) bezorgen (bv. voorafgaand plaatsbezoek?)

Zelf vermoed ik dat u zich niet direct (veel) zorgen dienaangaande moet maken

Een technieker kan zo wie zo “een oplevering / test goede werking doen” van ONT-fibermodem -internetbox **

En een technieker “van goede wil” kan uiteraard verder gaan en gebruik maken van uw interne (Moca) bekabeling

Desgevallend  kunt u eventueel zelf na de oplevering de internetbox verplaatsen en de decoder aansluiten via uw Moca bekabeling

 

** en voor een test van de decoder kan “indien nodig” eventueel  een PC-monitor met HDMI-aansluiting ook volstaan

Nu persoonlijk zou het mij ten zeerste verwonderen (al heb ik er persoonlijk geen ervaring mee) dat die MOCA oplossing voor problemen zou zorgen het is tenslotte maar een conversie en vice versa om het ethernet signaal over een ander medium, namelijk over coax, te kunnen versturen. Want met VDSL slaagt men er zelfs in ethernet signalen te transporteren oven twee koperdraadjes die initieel enkel bedoeld waren om telefoon gesprekken te voeren!!

En powerline adapters die zijn minder op voorhand voorspelbaar, dit zou mijn persoonlijke laatste keuze zijn, al zijn er natuurlijk die daar ook geen probleem mee ondervinden.

Beste, heb ook problemen met mijn fiber aansluiting.

Had ook graag gehad dat er een technieker eens even langs kwam om even uitleg te geven welke mogelijkheden er allemaal zijn om fiber te installeren.

Reputatie 7
Badge +3

@Dirken greta 

kan je aub in je forumprofiel zo veel mogelijk persoonlijke gegevens invullen?

groeten

Tina

Reageer