In mijn straat is een jaar geleden fiber aangelegd.
Ik ben toen enkele keren opgebeld door het callcenter van de onderaannemer van Proximus, om een afspraak te maken om fiber tot in mijn appartement te brengen. Ik vroeg dan telkens hoe ze dat zouden doen (liefst via de centrale schacht), maar dat is een technische vraag en de persoon aan de telefoon kon daarop niet antwoorden. De technieker zou gewoon komen en het aanpakken volgens de instructies van Proximus.
Ik ben toen ook eens naar de plaatselijke Proximus-shop geweest, maar mijn vraag was weer eens te technisch.
Ik woon op de vijfde verdieping, een dakappartement. Mijn bbox hangt centraal, naast de verticale schacht. De oude koperkabel komt langs die schacht vanuit de technische ruimte tot boven en zo wil ik het ook voor de fiber.
Ik hoor dat in andere appartementsgebouwen in de stad de technieker (van de onderaannemer) binnenkomt, gaatjes boort en een kabeltje tegen het plafond of tegen de muur plakt – dat is net wat ik niet wil. Ik wil geen gaatjes in het dak en geen slordige kabeltjes.
Volgens de filmpjes en de brochures van Proximus begint alles met een bezoek van een Proximus-technieker aan het gebouw. Wie vraagt dat bezoek aan? Een eigenaar/bewoner of de syndicus? (Ik ben eigenaar-bewoner.)
Overigens ben ik geen vragende partij voor fiber. Mijn huidige bandbreedte (over koperkabel) voldoet. Fiber zal meer kosten.
Ik besef wel dat die oude koper-infrastructuur vroeger of later in panne zal vallen en niet meer zal opgelapt worden.