Skip to main content
Vraag

Fiber

• 31 januari 2025
  • 7 reacties
  • 84 Bekeken

Sinds ik fiber heb duurt het soms wel vijf minuten vooraleer de tv opstart.  Hij geeft soms wel drie maal dat er geen internetverbinding is.  Ook mijn laptop is veel trager.  Wat is de oorzaak?

7 reacties

Martin
  • 32943 reacties
  • 31 januari 2025

je kan al eens beginnen met alles te herstarten → herstart je toestellen

Dan ook eens een speedtest doen met je laptop rechtstreeks verbonden aan de Internet box met een utp netwerkkabel om te zien hoeveel dit geeft. De speedtest doen terwijl en geen andere toestellen contact maken over wifi of rechtstreeks met utp kabel met de internet box.

kijk ook eens wat er aangegeven wordt wat je internetsnelheid zou moeten zijn: http://proximus.be/internetsnelheid 

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 318 reacties
  • 31 januari 2025

@Anita 16 is je laptop via wifi verbonden en via de snellere optie dan de lagere optie, kan uw laptop wel op de hogere wifi verbinding, vroeger kon je de modem verbinden met beide apart in te stellen in de wifi instellingen en dat dit nu 1 wifi instelling is bv waar de modem zelf kiest welke snelheids verbinding het beste werkt.

zoals ​@Martin  zegt, via utp verbinding heb je het beste resultaat en test dit eens met een Speedtest meting, op Windows zit een Speedtest app dat je kan downloaden, die is altijd beter dan de online test omdat die minder vraagt van de pc dan via browser waar soms dingen zijn ingesteld dat de snelheid beïnvloeden.

scheelt veel.

veel succes met je testen 👌🏻

Martin
  • 32943 reacties
  • 31 januari 2025

@Master-magic even ter zijde: ik doe altijd de testen met beide werversie en app versie 

en tot nu toe meet ik altijd het zelfde op het zelfde moment :

web versie van speedtest ookla
hieronder de ookla app versie op Windows 11

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 318 reacties
  • 31 januari 2025

@Martin  Bij zo lage snelheden zal dat amper verschil geven, maar iemand met fiber met hogere snelheden zal verschil zien, ook de pc of laptop heeft invloed, oudere of minder snelle pcs geven ook verschil, heeft te maken met ram geheugen en de gebruikte processor van het apparaat.

browsers met opties dat je kan installeren zoals Firefox heeft kunnen ook verschil geven.

je hebt geluk denk ik 😉

• Auteur
  • Apprentice
  • 2 reacties
  • 31 januari 2025

resultaat speedtest

download 37 Mbps upload 56Mbps

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4357 reacties
  • 31 januari 2025

Indien bovenstaande een speedtest zou zijn met 1 PC/laptop aangesloten via ethernet/utp-kabel op de internetbox, lijkt het mij opportuun in afwachting van een reactie van een Proximus moderator het advies van Martin te volgen (reset én fibermodem én internetbox) 

werd bij deze test eventueel gebruik gemaakt van WiFi (2.4)? 

Martin
  • 32943 reacties
  • 31 januari 2025

@Anita 16 

Anita 16 schreef:

resultaat speedtest

download 37 Mbps upload 56Mbps

Is dit wel via een UTP netwerkkabel aan de Internet box gemeten ? anders om zeker te zijn zou je wifi op je internet box even moeten uitzetten zodat je zeker bent dat het niet langs wifi is dat je gemeten hebt.

Ter bijkomende info: 
De naam van het wifi signaal (SSID) zal waarschijnlijk wel 2.4 zijn in de vorm van wifi-2.4-WXYZ  maar daaruit kan je nog weten of het Wifi 2.4 of Wifi 5.0 is waarmee je verbinding maakt, maar hoe dan ook is het niet de ideale manier om een speedtest meting te doen via wifi.

En wat geven ze op als snelheid hier → http://proximus.be/internetsnelheid 

Je meldt ook niet of je eerst de toestellen herstart hebt → herstart je toestellen

Als je gemeten hebt nadat je de toestellen herstart hebt en ook de snelheidtest gedaan het via netwerkkabel en je had maar download 37 Mbps upload 56Mbps

Dan is het zoals M_016 ook voorgesteld heeft best eens de Fibermodem* en de Internet box** eens te resetten en dan de speedtest opnieuw te doen.

*De fibermodem reset je via het kleine reset knopje door door 20 sec ingedrukt te houden, als die weer volledig opgestart is dan de → **Internet box resetten

NB: Proximus moderatoren zullen nu niet meer reageren hier op het forum, zij komen pas maandag hier terug langs.

Reageer