Vraag

Fiber 500/500 maar haal met moeite 200 MBPS

  • 31 December 2023
  • 37 reacties
  • 934 Bekeken

  • Apprentice
  • 9 reacties

Hallo, 

Vraagje waar mogelijks iemand iets op weet.

Ik heb momenteel de MEGA Fiber 500/500, die in het Flex pakket zit.

Fiber tot in de garage een cat6 kabel naar de bbox en dan een cat6 kabel naar de switch. 

Aan mijn computer haal ik met de Ookla test met moeite aan 200 mbps?

 

Dit kan toch niet correct zijn. 

Groeten,


37 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@Duo Ik ben een Proximus medewerker en zie dat je installatie volledig in orde is. Er zitten wel enkele toestellen op je modem aangesloten. Om exact te weten wat je snelheid is die op je modem binnenkomt dien je eigenlijk te testen met 1 toestel bekabeld aangesloten op je modem en al de rest afgekoppeld alsook de wifi uitgeschakeld. De snelheid die je dan meet is de actuele snelheid die je hebt. 

@patrick1981 

Ik heb vandaag ook die SMS ontvangen: 

“Beste Proximus-klant, alles is klaar! Je aanvraag is nu afgesloten. Wil je de oplossing nog eens in detail bekijken, tik dan hier: *link* Fijne dag nog! Je Proximus-team”

En opnieuw krijg ik niets als ik de link volg.. Dit kant toch niet. Er wordt een voorstel gedaan dat ik fysiek niet kan aanvaarden of zelfs laat staan bekijken en vervolgens is alles opeens klaar en is mijn aanvraag afgesloten..

De oplossing nadien in detail bekijken blijkt ook niet te werken..

Ik zou hier toch graag iets meer uitleg bij krijgen indien mogelijk @DaisyS . Dit voelt niet echt ‘goed’.

Reputatie 7
Badge +5

@Duo Dit moet eerst administratief eens nagekeken worden voor dat ik technisch iets kan aanpassen. @Joel M Kan jij dit eens bekijken zodat wij technisch gezien het nodige kunnen doen?

 

@patrick1981 

FTTH (Fiber To The Home), bij deze technologie spreken we van shared Fiber,  dit is over het algemeen de oplossing voor hen waar connectiviteitsbehoeften niet kritiek zijn en die dus bv o.a.geen garantie op snelheid verzekerd.
Daartegenover staat dedicated fiber bv voor bedrijven.

Reputatie 2
Badge

@Martin 

Voor jullie ook een fijn eindejaarsfeest .

Reputatie 7
Badge +5

@Duo Ik heb net een meting gedaan van je lijn en zie dat je momenteel het abonnement Maxi Fiber hebt dwz dat je een downloadsnelheid hebt van 350mbps en een upload van 50mbps. 

Op dit moment betaal je dus niet extra voor extra snelheid. 

@philippe_d 

Hallo, bedankt voor alle info. Ik wou even je puntjes overlopen. Mogelijks merk je iets op dat niet juist is dan.

  1. Voorlopig wil ik niet duurder gaan net omwille van die 200 mbps, maar tegelijk wil ik graag uitvissen waarom het zo “Slecht” is tegenover wat er mij beloofd wordt.
  2. Streamen bedoel ik niet Netflix ofzo, ik bedoel effectief streamen op twitch, of youtube door gebruik te maken van streaming software zoals OBS. Dit heeft volgens mij veel met upload te maken.
  3. Met overbuur bedoel ik effectief de overkant van de straat, ik herinner mij nu ik je post lees dat er bij onze aansluiting idd een putje werd geopend tussen mij en de buur naast mij. Volgens mij zitten er maar twee woningen op een putje met elk nog een reserve glasvezel volgens wat de persoon die de aansluiting kwam doen mij vertelde.

Je vroeg naar mijn fiber modem, ik trok er foto’s van maar zie nergens of dit een GPON of XGS-PON is. Mogelijks zie jij het aan de afbeelding alleen al?

Afb1
Afb 2

De Box die er anders hangt is de BBox v3 ik probeerde deze al eens te wisselen en kreeg gewoon een nieuwe Bbox v3 ipv de laatste nieuwe box met die wifi 5 (denk ik).

 

@DaisyS Ondertussen heb ik een test gedaan omstreeks 2 uur deze nacht, ik kreeg weer een resultaat van 186 mbps…

Nog opties of kan een proximus medewerker deze topic eens overlopen?

Mvg,

Reputatie 6
Badge +2

@philippe_d

de hierboven vermelde overhead van 8-10% op VDSL2 is mede veroorzaakt door PPPoE.

Is er dan bij fiber aansluiting geen sprake meer van overhead bits? 
zoals bv o.a voor error correctie ?

Ik heb niet beweerd dat er géén overhead meer is, er is altijd nog de TCP/IP ethernet overhead.

Maar gezien de verbinding nu gewoon IPoE is, heb je geen PPPoE overhead meer. En minder belasting voor de modem …

 

Je vroeg naar mijn fiber modem, ik trok er foto’s van maar zie nergens of dit een GPON of XGS-PON is. Mogelijks zie jij het aan de afbeelding alleen al?

De foto die je postte is inderdaad een GPON Fibermodem

 

De Box die er anders hangt is de BBox v3 ik probeerde deze al eens te wisselen en kreeg gewoon een nieuwe Bbox v3 ipv de laatste nieuwe box met die wifi 5 (denk ik).

Ik zou toch proberen om die om te ruilen voor een Internet Box (wifi 6?)

 

@patrick1981

@Martin

Ik haal vandaag 300 Mbps i.p.v. de 500 waar ik voor betaal.

Volgens de info van @DaisyS heb je Maxi Fiber 350/50

Best nog eens verifiëren welk abonnement je juist hebt (Maxi Fiber vs Mega Fiber) ??

Reputatie 2
Badge

@Duo 

Een oplossing heb ik ook niet gekregen.

Kreeg een tweede sms met een link dat het opgelost zou zijn maar niks is minder waar.

Maar goed ik wacht er niet meer op ga terug naar Telenet waar ik geen problemen had.

@DaisyS

U schreef:  

Ik heb net een meting gedaan van je lijn en zie dat je momenteel het abonnement Maxi Fiber hebt dwz dat je een downloadsnelheid hebt van 350mbps en een upload van 50mbps. 


Bent u hier zeker van? Dit kan gewoon niet. Volgende info krijg ik uit mijn proximus app en staat ook op mijn profiel pagina binnen myproximus online wanneer ik inlog:

Afb1
Afb2

 

Bijkomend is mijn upload snelheid wanneer ik een test doe wel 450+ mbps, dus er is iets grondig fout bij wat u ziet op mijn lijn of wat ik zie op mijn lijn.

 

De laatste test die ik beschreef deze nacht omstreeks 02:00 uur was met kabel recht op de Bbox3 zonder dat er een andere kabel in zat. We zijn er vrees ik dus nog niet uit...

@philippe_d , bedankt voor de ping want ik had de reactie van de moderator dus niet opgemerkt waar ze zegt dat mijn verbinding maar 350/50 is. En ja Maxi Fiber vs Mega Fiber weet iemand nog het verschil? Het ene scherm toont Maxi het andere Mega en bij alle twee staat er 500/500…

Ik had voor dit forum post (al veel hulp trouwens) eens via chat contact opgenomen met een medewerker. Deze heeft mijn chat gewoon uren laten open staan zonder nog een reactie te geven na de reactie dat “hij het eens ging opzoeken”… Jammer.

@DaisyS mijn excuses ik had niet gezien dat u een moderator was in eerste instantie.

 

Wat zijn verdere mogelijke stappen?

 

Mvg,

Reputatie 6
Badge +2

Bijkomend is mijn upload snelheid wanneer ik een test doe wel 450+ mbps, dus er is iets grondig fout bij wat u ziet op mijn lijn of wat ik zie op mijn lijn.

Wat zijn verdere mogelijke stappen?

 

Ik zou niet zeggen “gondig fout” maar waarschijnlijk een verkeerde instelling aan de kant van Proximus (download cap op 350 Mbps).

Gezien je wel (bijna) de 500 Mbps upload haalt, heb je wel degelijk Mega Fiber.

Ik denk dat @DaisyS (morgen) wel het nodige kan doen om dit recht te zetten 😉

Inderdaad daar denk ik net het zelfde over, wat nog af en toe gemeld wordt hier op het forum door anderen en wat ik ook hierboven vermeld had → Hier

Ik heb nu een aantal maanden Internet Start Fiber, en was aan het bekijken om up te graden naar Internet Maxi Fiber.  Maar ik twijfel er sterk aan, want ik heb absoluut geen zicht op de werkelijke snelheid die ik zou krijgen.

Afhankelijk van waar ik kijk op de site van Proximus, zie ik andere waarden : 350/30

 

Of 500/100 : 

In de originele vraag van deze thread is zelfs sprake van 500/500!

Maar als ik dan via Proximus een simulatie doe, val ik helemaal van mijn stoel : 

 

Hier zeggen ze zelf dat 500/100 maar een advertentiesnelheid is, in werkelijkheid zou het lager liggen - 210/24 (maar het echte cijfer krijg ik pas na indienststelling!).

Welke cijfers kan ik dan betrouwen, en is het dan wel de moeite om 20€ per maand meer te betalen voor amper snelheidswinst?

 

 

@DaisyS 

Ik kreeg een SMS met volgende info: 

“Dag TIM, ziezo! We hebben voor jou een oplossing uitgewerkt. Bekijk het hier: *link*  Ben je tevreden met ons voorstel? Vergeet dan niet om het goed te keuren! Je Proximus-team”

Ik heb bewust de link uit het bericht gelaten.

Als ik de link aanklik krijg ik echter deze info:

 

Ik kan dus niets aanvaarden. Weet niet welk voorstel of aanpassing plaatsvond?

 

mvg,

@Duo 

Mss moet je toch eens proberen om de link te openen in een privé venster van je browser, die je eerst opent met toets combinaties als volgt :

CTRL SHIFT N   (als het niet lukt, is het bij sommige browser CTRL SHIFT P )

Daar de link in kopiëren en je mag cookies aanvaarden als er om gevraagd wordt (worden bij het afsluiten toch niet meer onthouden).

@Martin 

Bedankt, heb ik net gedaan maar geen verschil. Blijft dezelfde boodschap. Helaas.

Reputatie 2
Badge

@Duo 

Heb zelf ook een probleem hier aangegeven en kreeg ook de sms en de link werkte wel. Enkel is het niet de oplossing die ik verwacht dus heb nog altijd een probleem met de My Proximus app als de website.

Daarmee heb ik dan ook beslist om alles op te zeggen daar waar mijn problemen niet opgelost worden maar goed dat is een ander verhaal.

@Duo er zit voor mij iets grondig fout met fiber. Mijn zoon heeft sinds 6 maand een maxi flex fiber en haalt 7,48 Mbps down waar er 1000Mbps in zijn contract staat,  … een technieker is er verleden donderdag met de natte vinger doorgegaan en beweert dat mij zoon zijn installatie nog steeds op een 100/40 koperprofiel staat … hahaha … maar opgelost is er niets! Dus sterkte gewenst. 

Reputatie 4
Badge +2

Ter info:

Ik was een tijdje geleden in Frankrijk en had de kans om de snelheid te meten van een fiber installatie in een “afgelegen dorpje”.

 

Reputatie 4
Badge +1

@Duo  kan die switch snelheden aan tot 1Gbps???, gebruik je ook een cat6 kabel naar je pc waarop je deze snelheden test, of test je via wifi (dan is deze lage snelheden normaal), kan je internet kaart in je pc wel de 1Gbps snelheden aan???, staat deze niet op lagere snelheden???

Reputatie 2
Badge

@Duo

Zoals hier al gezegd je dient met bepaalde zaken rekening te houden. Je kan snel internet hebben maar je apparatuur moet hier ook mee overweg kunnen.

Als je een switch hebt staan die deze hoge snelheden niet aan kan dan ben je er al niks mee en dien je jou switch te vervangen. Daarnaast je pc zoals @Master-magic ook vermeld die ook zo ingesteld moet worden. En niet te vergeten je bekabeling en dat de test via de kabel ook gedaan wordt.

Daarnaast stel ik mij de vraag heb je enkel internet ? Of heb je een totaal pakket van je Fiber pack ? Want enkel Maxi Fiber ( lees enkel maar internet ) zal je maar een maximale download van 350 Mbps geven.

Hangt er natuurlijk van af met wat je dit dan moet vergelijken t.o.v. PX :

"Mega Fiber" 500Mb/500Mb 
"Giga fiber" is 2,5Gb/500Mb.
"Ultra fiber" is 8,5Gb/1,5Gb.

@Master-magic 
@patrick1981

 

Bedankt voor de opmerkingen, ik ging ze allemaal even na en kan het volgende zeggen:

 

  1. De switch die ik heb is Netgear ProSAFE GS116E volgens de technische beschrijving is dit tot  een maximale overdrachtssnelheid van: 2000 Mbps.
  2. De kabel van de utp poort aan de muur naar mijn computer is ook cat6. En bijgevolg kan ik zeggen dat ik de test niet via Wifi aan het doen ben.
  3. Vervolgens controleerde ik de netwerkkaart op mijn computer, ik kon volgende info vinden: 
  4. @patrick1981 jou vraag over de pack, ik heb ‘Flex S Fiber’ hier zit volgens de product overzicht pagina van proximus het volgende in: Een Mobile Flex S, TV en Internet Maxi Fiber waar dit bij staat:

    Mijn test deze morgen lijkt wel veel hoger dan gisteren avond, kan hier een verschil in zitten? Ik teste het gisteren avond (of eerder deze nacht) omstreeks 01:00 uur. Nog ideeën?

ps. Klein bijkomende vraag, via mijn werk kan ik ook proximus flex pack krijgen hier staat echter bij dat de download 1000mbps is en de upload 200 mbps, klopt het dat ik dus upload inboet voor download moest ik hier naar veranderen? Ik stream soms en kan mijn upload dus ook best gebruiken. Of is dit toch 500? Na 5 keer contact met de klantendienst kon niemand hier een antwoordt op geven.

 

Mvg,

Reputatie 2
Badge

@Duo 

Dus jou switch kan 2 Gbps aan laat dat dan duidelijk zijn en je pc is correct ingesteld aangezien die op 1 Gbps staat. Je kan nog wel eens checken of die op Full duplex staat of op auto. Bij Full duplex van 1 Gbps zal die altijd die snelheden moeten behalen.

Je pack voldoet dus daar zit het probleem hem ook niet in dan blijft er enkel je switch over om die eens zonder stroom te zetten en te herstarten en dan og eens een test doen. Ook kan je de kabel eens in een andere poort testen kan zijn dat die poort niet goed werkt.

Heb je jou modem ook al eens herstart ? Misschien is er daar wat veranderd of zit er daar een probleem ? Dat kan nooit kwaad die ook eens te herstarten.

Betreft je andere vraag geen idee. Heb net eens gekeken via de website maar ik zie nergens dat je kan kiezen voor 1 Gbps download en dat er 200 Mbps aan upload bij zit. denk eerder dat dit ook aan dezelfde snelheden is die je nu hebt ? Maar daar kan ik je dus geen correct antwoord op bieden. Zelf heb ik ook een Fiber pack met de 10 Gbps heb de snelste die er is genomen. Nu merkte ik net , naar aanleiding van jou vraag , dat mijn download ook lager is dan ik gewoon ben. Ik heb normaal 8 Gbps download maar nu haal ik amper 7 Gbps download. De upload is wel normaal heb ik ondervonden.

Of dit nu toevallig is en samen hangt geen idee maar ik zal mijn modem eens herstarten.

@patrick1981 Ja kijk het is nu weekend, ik denk dat ik het nog een week geef en dan zien we wel. Verhuizen kan altijd, spijtig wel altijd klant geweest en had goede hoop dat het opgelost zou geraken.

@Regulus Gelukkig is het zo erg nog niet maar ja, heb gewoon moeite dat je betaald voor iets op papier dat je in de praktijk niet eens krijgt.

@Jan Ik woon op een 10 tal km van de grens mss moet ik een kabeltje leggen ;). 

Mogelijks als het niet opgelost geraakt probeer ik via mijn werk over te stappen naar het volgende als laatste poging.

Begrijp gewoon niet waarom dit opeens een 1000/200 pakket is…

Ik wacht nog eerst de medewerkers van proximus af.

 

Reageer