Vraag

Fiber 500/500 maar haal met moeite 200 MBPS

  • 31 December 2023
  • 37 reacties
  • 901 Bekeken

  • Apprentice
  • 9 reacties

Hallo, 

Vraagje waar mogelijks iemand iets op weet.

Ik heb momenteel de MEGA Fiber 500/500, die in het Flex pakket zit.

Fiber tot in de garage een cat6 kabel naar de bbox en dan een cat6 kabel naar de switch. 

Aan mijn computer haal ik met de Ookla test met moeite aan 200 mbps?

 

Dit kan toch niet correct zijn. 

Groeten,


37 reacties

Reputatie 4
Badge +1

@Duo  kan die switch snelheden aan tot 1Gbps???, gebruik je ook een cat6 kabel naar je pc waarop je deze snelheden test, of test je via wifi (dan is deze lage snelheden normaal), kan je internet kaart in je pc wel de 1Gbps snelheden aan???, staat deze niet op lagere snelheden???

Reputatie 2
Badge

@Duo

Zoals hier al gezegd je dient met bepaalde zaken rekening te houden. Je kan snel internet hebben maar je apparatuur moet hier ook mee overweg kunnen.

Als je een switch hebt staan die deze hoge snelheden niet aan kan dan ben je er al niks mee en dien je jou switch te vervangen. Daarnaast je pc zoals @Master-magic ook vermeld die ook zo ingesteld moet worden. En niet te vergeten je bekabeling en dat de test via de kabel ook gedaan wordt.

Daarnaast stel ik mij de vraag heb je enkel internet ? Of heb je een totaal pakket van je Fiber pack ? Want enkel Maxi Fiber ( lees enkel maar internet ) zal je maar een maximale download van 350 Mbps geven.

@Master-magic 
@patrick1981

 

Bedankt voor de opmerkingen, ik ging ze allemaal even na en kan het volgende zeggen:

 

  1. De switch die ik heb is Netgear ProSAFE GS116E volgens de technische beschrijving is dit tot  een maximale overdrachtssnelheid van: 2000 Mbps.
  2. De kabel van de utp poort aan de muur naar mijn computer is ook cat6. En bijgevolg kan ik zeggen dat ik de test niet via Wifi aan het doen ben.
  3. Vervolgens controleerde ik de netwerkkaart op mijn computer, ik kon volgende info vinden: 
  4. @patrick1981 jou vraag over de pack, ik heb ‘Flex S Fiber’ hier zit volgens de product overzicht pagina van proximus het volgende in: Een Mobile Flex S, TV en Internet Maxi Fiber waar dit bij staat:

    Mijn test deze morgen lijkt wel veel hoger dan gisteren avond, kan hier een verschil in zitten? Ik teste het gisteren avond (of eerder deze nacht) omstreeks 01:00 uur. Nog ideeën?

ps. Klein bijkomende vraag, via mijn werk kan ik ook proximus flex pack krijgen hier staat echter bij dat de download 1000mbps is en de upload 200 mbps, klopt het dat ik dus upload inboet voor download moest ik hier naar veranderen? Ik stream soms en kan mijn upload dus ook best gebruiken. Of is dit toch 500? Na 5 keer contact met de klantendienst kon niemand hier een antwoordt op geven.

 

Mvg,

Reputatie 2
Badge

@Duo 

Dus jou switch kan 2 Gbps aan laat dat dan duidelijk zijn en je pc is correct ingesteld aangezien die op 1 Gbps staat. Je kan nog wel eens checken of die op Full duplex staat of op auto. Bij Full duplex van 1 Gbps zal die altijd die snelheden moeten behalen.

Je pack voldoet dus daar zit het probleem hem ook niet in dan blijft er enkel je switch over om die eens zonder stroom te zetten en te herstarten en dan og eens een test doen. Ook kan je de kabel eens in een andere poort testen kan zijn dat die poort niet goed werkt.

Heb je jou modem ook al eens herstart ? Misschien is er daar wat veranderd of zit er daar een probleem ? Dat kan nooit kwaad die ook eens te herstarten.

Betreft je andere vraag geen idee. Heb net eens gekeken via de website maar ik zie nergens dat je kan kiezen voor 1 Gbps download en dat er 200 Mbps aan upload bij zit. denk eerder dat dit ook aan dezelfde snelheden is die je nu hebt ? Maar daar kan ik je dus geen correct antwoord op bieden. Zelf heb ik ook een Fiber pack met de 10 Gbps heb de snelste die er is genomen. Nu merkte ik net , naar aanleiding van jou vraag , dat mijn download ook lager is dan ik gewoon ben. Ik heb normaal 8 Gbps download maar nu haal ik amper 7 Gbps download. De upload is wel normaal heb ik ondervonden.

Of dit nu toevallig is en samen hangt geen idee maar ik zal mijn modem eens herstarten.

Nu merkte ik net , naar aanleiding van jou vraag , dat mijn download ook lager is dan ik gewoon ben. Ik heb normaal 8 Gbps download maar nu haal ik amper 7 Gbps download.

Dat je niet altijd de hoogst mogelijke snelheid haalt lijkt mij logisch aangezien het shared fiber is.

Reputatie 2
Badge

@Martin 

Dat je niet altijd de hoogst mogelijke snelheid haalt lijkt mij logisch aangezien het shared fiber is.

Heb nog geen enkele keer onder de snelheid gezeten misschien dat er nu meerdere in straat aangesloten zijn maar dat kan ik niet zeggen.

En shared Fiber ? dat is het eerste wat ik er van hoor.

 

@patrick1981 

FTTH (Fiber To The Home), bij deze technologie spreken we van shared Fiber,  dit is over het algemeen de oplossing voor hen waar connectiviteitsbehoeften niet kritiek zijn en die dus bv o.a.geen garantie op snelheid verzekerd.
Daartegenover staat dedicated fiber bv voor bedrijven.

Reputatie 2
Badge

@Martin 

Over het algemeen mag en kan ik niet klagen hoor want de snelheden zijn meestal wel tegen de normaal. maar nu viel het mij op vandaar.

Maar bedankt voor de uitleg want ik wist dat dus niet.

@patrick1981 

Zonder dank hoor, heel graag gedaan, het is ook o.a. de bedoeling van het forum dat we van elkaar iets kunnen opsteken.

Een fijn eindejaarsfeest met je familie.
Martin.

Reputatie 2
Badge

@Martin 

Voor jullie ook een fijn eindejaarsfeest .

@patrick1981

@Martin 

Ik haal vandaag 300 Mbps i.p.v. de 500 waar ik voor betaal. Ik begrijp het verhaal van de shared fiber maar hoe kan het dan dat mijn overbuur die Mobile Vikings heeft wel aan de 1000 mbps komt? Er ligt maar 1 fiber kabel in onze nieuwbouw wijk dus ik vermoed dat hij ook op deze zit. Dan klopt het verhaal al niet meer…

Ook heb ik dan de vraag als ik dan zou bijbetalen voor de 1000 mbps, krijg ik dan een benadering daarvan, (b.v. 800 mbps)? Of zal ik ondanks het bijbetalen nog altijd maar rond de 300 slingeren?

Dit is de reden waarom ik dit gesprek start, om eigenlijk te weten of bijbetalen in dit geval wel nuttig is.

Het is klaarblijkelijk wel mogelijk gezien het bij mijn overbuur wel lukt.

Mvg, 

En een Gelukkig nieuwjaar aan iedereen!

Reputatie 2
Badge

@Duo 

Dat je daadwerkelijk je snelheden haalt lijkt mij niet het geval. Ik zou dan al in de buurt moeten komen van 8200 Mbps daar waar er altijd een verschil zit op de lijn met de daadwerkelijke snelheden. Ik kom van Telenet en zou dus 1 Gbps moeten halen maar ik haalde altijd rond de 900 tot 930 nooit de volledige snelheden.

Moest je bij betalen is het niet gezegd dat je ook de snelheden haalt althans de volledige snelheid. Ik betaal ook voor de 8500 maar zoals je al leest ik haal die niet ondanks ik de rand apparatuur heb aangepast. Gisteren telkens rond de 7 Gbps en afgelopen nacht rond de 8 Gbps.

Als je jou internet kabel in de modem steekt en de pc dan zou je nog eens een speedtest moeten doen en zien hoeveel je dan haalt aan snelheden.

Nu ik fiber heb is de lijn wat stabieler maar kwa snelheden moest ik het niet doen want was super tevreden van Telenet. Zodra Telenet hier fiber aanlegt ( heb me ingeschreven ) dan ga ik terug naar Telenet. Heb het idee dat ik via de coax beter mijn snelheden kon behouden dan via de fiber. Maar goed dat is weer een ander onderwerp.

@Duo

Dit heeft bij u niets te maken met shared fiber.

Ik denk dat je het niet ver moet zoeken en gewoon moet afwachten tot iemand van PX morgen natrekt of de settings (cap) daar correct staan, dit werd hier al meer vermeld ook door anderen en trouwens onlangs nog bij familie van mij een maand geleden overgeschakeld op Fiber en hebben ook maar 300 i.p.v. 500.

NB: de snelheden die aangegeven worden bv 500/500 zijn altijd theoretische snelheden en daar moet je ongeveer 8 a 10 % aan overhead van aftrekken (bitjes die o.a. gebruikt voor error correction enz...) 

Bij de bbox kon je dit vroeger uitlezen met het sagemtool en op mijn VDSL lijn van 100Mbps 

betekent die 100Mbps de synchronisatie snelheid (totaal van overhead bits + data bits ) en haalde ik in realiteit iets van 90Mbps (= netto data bits snelheid).

Proximus geeft dan ook bij mij op Http://proximus.be/internetsnelheid maar 86,3 op voor datasnelheid tov de 100Mbit syncsnelheid (overhead + data snelheid)

 

Reputatie 7
Badge +5

@Duo Kan je je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan bekijk ik het even.

@DaisyS Bedankt alvast om te reageren!

Ik heb ondertussen mijn forumprofiel aangepast.

Reputatie 6
Badge +2

Enkele opmerkingen van mijn kant ...

  • als je nu “maar” 200-300 Mbps haalt op een 500/500 Mbps aansluiting, dan is er iets verkeerd, en heeft bijbetalen voor een snellere aansluiting absoluut geen zin
  • laat Proximus maar éérst je snelheidsprobleem oplossen, dan kan je nog altijd overwegen om naar een duurder abonnement te gaan.
  • jouw opmerking “Ik stream soms en kan mijn upload dus ook best gebruiken” begrijp ik niet zo goed. Voor streamen heb je (bijna) geen upload nodig, en met 300 Mbps download kan je al met 10 schermen gelijktijdig 8K content kijken 😀
  • de hierboven vermelde overhead van 8-10% op VDSL2 is mede veroorzaakt door PPPoE. De huidige internet box gebruikt geen PPPoE meer, maar IPoE (= DHCP). Er is dus ook geen PPPoE overhead meer!
  • Jouw overbuur (bedoel je de overkant van de straat?) zit niet op dezelfde fiber als jij. Die “ene” fiberkabel bevat vele tientallen glasvezels. Zoals ik het hier zie in mijn straat worden er 4 huizen aangesloten op één putteke. Dus volgens mij max. 4 aansluitingen op één glasvezel.
  • Fiber is inderdaad een gedeeld medium:
  1. GPON heeft een typische bandbreedte van 2,488 Gbps download en 1,244 Gbps upload. Deze bandbreedte wordt verdeeld tussen de verschillende aansluitingen op dezelfde glasvezel.
  2. XGS-PON heeft een symmetrische bandbreedte van 10 Gbps.
  • Ben je aangesloten op GPON of XGS-PON (met andere woorden: welke Fibermodem (ONT) is er bij jou geplaatst?)
  • Heb je nog een “oude” bbox, een InternetBox (GPON) of een InternetBox + (XGS-PON)? Indien een oude BBox, dan zou ik die inruilen voor een nieuwe InternetBox. Deze is (a) sneller en (b) heb je geen PPPoE overhead meer.

Er zijn dus veel mogelijkheden die het verschil kunnen verklaren tussen jou en jouw gebuur die MV heeft ...

@philippe_d 

de hierboven vermelde overhead van 8-10% op VDSL2 is mede veroorzaakt door PPPoE.

Is er dan bij fiber aansluiting geen sprake meer van overhead bits? 
zoals bv o.a voor error correctie ?

Reputatie 7
Badge +5

@Duo Ik heb net een meting gedaan van je lijn en zie dat je momenteel het abonnement Maxi Fiber hebt dwz dat je een downloadsnelheid hebt van 350mbps en een upload van 50mbps. 

Op dit moment betaal je dus niet extra voor extra snelheid. 

@philippe_d 

Hallo, bedankt voor alle info. Ik wou even je puntjes overlopen. Mogelijks merk je iets op dat niet juist is dan.

  1. Voorlopig wil ik niet duurder gaan net omwille van die 200 mbps, maar tegelijk wil ik graag uitvissen waarom het zo “Slecht” is tegenover wat er mij beloofd wordt.
  2. Streamen bedoel ik niet Netflix ofzo, ik bedoel effectief streamen op twitch, of youtube door gebruik te maken van streaming software zoals OBS. Dit heeft volgens mij veel met upload te maken.
  3. Met overbuur bedoel ik effectief de overkant van de straat, ik herinner mij nu ik je post lees dat er bij onze aansluiting idd een putje werd geopend tussen mij en de buur naast mij. Volgens mij zitten er maar twee woningen op een putje met elk nog een reserve glasvezel volgens wat de persoon die de aansluiting kwam doen mij vertelde.

Je vroeg naar mijn fiber modem, ik trok er foto’s van maar zie nergens of dit een GPON of XGS-PON is. Mogelijks zie jij het aan de afbeelding alleen al?

Afb1
Afb 2

De Box die er anders hangt is de BBox v3 ik probeerde deze al eens te wisselen en kreeg gewoon een nieuwe Bbox v3 ipv de laatste nieuwe box met die wifi 5 (denk ik).

 

@DaisyS Ondertussen heb ik een test gedaan omstreeks 2 uur deze nacht, ik kreeg weer een resultaat van 186 mbps…

Nog opties of kan een proximus medewerker deze topic eens overlopen?

Mvg,

Reputatie 6
Badge +2

@philippe_d

de hierboven vermelde overhead van 8-10% op VDSL2 is mede veroorzaakt door PPPoE.

Is er dan bij fiber aansluiting geen sprake meer van overhead bits? 
zoals bv o.a voor error correctie ?

Ik heb niet beweerd dat er géén overhead meer is, er is altijd nog de TCP/IP ethernet overhead.

Maar gezien de verbinding nu gewoon IPoE is, heb je geen PPPoE overhead meer. En minder belasting voor de modem …

 

Je vroeg naar mijn fiber modem, ik trok er foto’s van maar zie nergens of dit een GPON of XGS-PON is. Mogelijks zie jij het aan de afbeelding alleen al?

De foto die je postte is inderdaad een GPON Fibermodem

 

De Box die er anders hangt is de BBox v3 ik probeerde deze al eens te wisselen en kreeg gewoon een nieuwe Bbox v3 ipv de laatste nieuwe box met die wifi 5 (denk ik).

Ik zou toch proberen om die om te ruilen voor een Internet Box (wifi 6?)

 

@patrick1981

@Martin

Ik haal vandaag 300 Mbps i.p.v. de 500 waar ik voor betaal.

Volgens de info van @DaisyS heb je Maxi Fiber 350/50

Best nog eens verifiëren welk abonnement je juist hebt (Maxi Fiber vs Mega Fiber) ??

Reputatie 7
Badge +5

@Duo Ik ben een Proximus medewerker en zie dat je installatie volledig in orde is. Er zitten wel enkele toestellen op je modem aangesloten. Om exact te weten wat je snelheid is die op je modem binnenkomt dien je eigenlijk te testen met 1 toestel bekabeld aangesloten op je modem en al de rest afgekoppeld alsook de wifi uitgeschakeld. De snelheid die je dan meet is de actuele snelheid die je hebt. 

@DaisyS

U schreef:  

Ik heb net een meting gedaan van je lijn en zie dat je momenteel het abonnement Maxi Fiber hebt dwz dat je een downloadsnelheid hebt van 350mbps en een upload van 50mbps. 


Bent u hier zeker van? Dit kan gewoon niet. Volgende info krijg ik uit mijn proximus app en staat ook op mijn profiel pagina binnen myproximus online wanneer ik inlog:

Afb1
Afb2

 

Bijkomend is mijn upload snelheid wanneer ik een test doe wel 450+ mbps, dus er is iets grondig fout bij wat u ziet op mijn lijn of wat ik zie op mijn lijn.

 

De laatste test die ik beschreef deze nacht omstreeks 02:00 uur was met kabel recht op de Bbox3 zonder dat er een andere kabel in zat. We zijn er vrees ik dus nog niet uit...

@philippe_d , bedankt voor de ping want ik had de reactie van de moderator dus niet opgemerkt waar ze zegt dat mijn verbinding maar 350/50 is. En ja Maxi Fiber vs Mega Fiber weet iemand nog het verschil? Het ene scherm toont Maxi het andere Mega en bij alle twee staat er 500/500…

Ik had voor dit forum post (al veel hulp trouwens) eens via chat contact opgenomen met een medewerker. Deze heeft mijn chat gewoon uren laten open staan zonder nog een reactie te geven na de reactie dat “hij het eens ging opzoeken”… Jammer.

@DaisyS mijn excuses ik had niet gezien dat u een moderator was in eerste instantie.

 

Wat zijn verdere mogelijke stappen?

 

Mvg,

Reputatie 6
Badge +2

Bijkomend is mijn upload snelheid wanneer ik een test doe wel 450+ mbps, dus er is iets grondig fout bij wat u ziet op mijn lijn of wat ik zie op mijn lijn.

Wat zijn verdere mogelijke stappen?

 

Ik zou niet zeggen “gondig fout” maar waarschijnlijk een verkeerde instelling aan de kant van Proximus (download cap op 350 Mbps).

Gezien je wel (bijna) de 500 Mbps upload haalt, heb je wel degelijk Mega Fiber.

Ik denk dat @DaisyS (morgen) wel het nodige kan doen om dit recht te zetten 😉

Inderdaad daar denk ik net het zelfde over, wat nog af en toe gemeld wordt hier op het forum door anderen en wat ik ook hierboven vermeld had → Hier

Reputatie 7
Badge +5

@Duo Dit moet eerst administratief eens nagekeken worden voor dat ik technisch iets kan aanpassen. @Joel M Kan jij dit eens bekijken zodat wij technisch gezien het nodige kunnen doen?

Reageer