Skip to main content
Vraag

email onbetrouwbaar

• June 22, 2026
  • 5 reacties
  • 47 Bekeken

Sinds een paar maanen merk ik dat emails niet aankomen. Omgekeerd komen mails die ik zelf verstuur niet aan bij de geadresseerde (maar ze verschijnen wel in ‘verzonden’).

Het lijkt willekeurig. Gisteren een mail gekregen van mijn dochter die een uur later opnieuw iets wil doorsturen en dan lukt het niet meer.

Het lijkt iets meer voor te komen bij mails met (normale) attachement, maar ook weer niet uitsluitend daar.

De mails zitten niet in spam; ik heb geen enkel idee welke mails wel of niet aankomen of verstuurd geraken. Ik gebruik de webmail.

Op deze manier is email eigenlijk onbruikbaar. Gelijkaardig relaas: 

Is daar een oplossing voor?

5 reacties

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • June 22, 2026

@IkkeGijHijZij In het andere topic dat je aanhaalt wordt al een mogelijk reden aangehaald waardoor je mails tegengehouden kunnen worden. 

Als je me via PB concrete voorbeelden kan bezorgen (verzender, ontvanger, datum, tijdstip), kunnen we bekijken wat er misloopt en de spamfilter eventueel aanpassen voor ‘false positives’ als dat de oorzaak zou zijn. 

• Auteur
  • Apprentice
  • June 22, 2026

Ik begrijp het proces niet zo goed. Ik bezorg voorbeelden en jullie bekijken/lezen die mails dan 1 voor 1?

Het gaat onder andere over mails van een notaris en een advokaat (ja, echt...), die niemand hoeft na te lezen voor mij. Bovendien kan ik moeilijk voorbeelden geven van mails die ik helemaal niet gekregen heb.

Er is duidelijk een probleem met jullie ‘filter’, zoals andere topics al aantonen. Waarom zou een antwoord dat ik (probeer) te sturen op een mail die ik ontvang ineens spam moeten worden?

Geef mij alstublief de optie om deze ‘filter’ af te zetten, ik zal dan zelf wel met de enkele ongewenste mails afrekenen.

Of tenminste een melding te geven wanneer een bericht niet aankomt of niet verstuurd geraakt.

Mutlie
  • June 22, 2026

@IkkeGijHijZij 
Tenzij er iets aan mijn vermogen om begrijpend te lezen scheelt vraagt ​@HadewychT helemaal niet om de mails zelf maar om de verzendgegevens (wie naar wie en wanneer) om zo opzoekingen te doen en de spamfilter beter in te stellen.
Daarbij zou ik niet graag hebben dat Proximus de spamfilter zomaar zou uitschakelen. Dan ben ik zeker dat ik - en met mij quasi alle PX-abonnees - 10 tallen 100 tallen en mogelijk nog meer  spammails  gaan binnen krijgen., Dat zou  u echt waar  ook niet bevallen als u alle mails inclusief de spammails binnenkrijgt, laat staan dat de mail van de notaris en/of advocaat niet doorkomt omdat uw mailbox dan ineens overvol zit. Day kan ook een reden zijn van “verloren” mails.

• Auteur
  • Apprentice
  • June 23, 2026

Hallo ​@Mutlie,

als ze de inhoud niet bekijken kunnen ze filter niet echt aanpassen. Mails van diezelfde adressen komen dikwijls wel aan, maar soms ook niet.

Ik vraag ook niet om uw spamfilter uit te zetten. Ik wil graag de mijne uitzetten en/of de mails die niet aankomen en niet vertekken (hoewel ze in ‘verzonden’ staan!) zelf kunnen nakijken. Zo werkt dat ook bij andere mail providers, lijkt mij.

Nee, mijn mailbox is niet vol. Toch bedankt voor de tip.

@HadewychT hoe kan ik hier mee verder?

Mutlie
  • June 23, 2026

@IkkeGijHijZij 
Bij alle providers is een algehele spamfilter, die treft iedereen, zowel u als mij.  Met uw individuele spamfilter via uw webmail (of mailprogramma)  kan u de mails die nog door die  algemene filter komen  (de spammers passen zich ook aan) alsook zeer  specifieke mails (bijvoorbeeld afkomstig van een bepaalde afzender waarmee u niks - meer - wil te maken hebben ) blokkeren volgens uw wensen. 

Ik geef - ietwat naast de kwestie - een voorbeeld van een ‘fals positive” . Echt gebeurd!!
Mijn werkgever vond het nodig om mails te blokkeren die zijn personeel konden afleiden van hun werk. Bijvoorbeeld mopjes verzenden/ontvangen via mail was ten strengste verboden.  Va ndaar een filter die dat regelde. Totdat problemen opdoken met een bediende genaamd Joke. Zij kreeg niets en verzond niets. Begrijpt u waarom?  Wel,  de filter die haar mail afsloot was “indien bevat Joke then ...”.
Joke (spreek uit djook) is ook Engels voor mop of grap.
Het kan soms een onnozele reden hebben, niet waar?

Ik vermoed dat noch Proximus, noch een andere provider,  een welbepaalde klant (u dus) kan of zal uitsluiten van hun filter. Ook vermoed ik dat men met de gevraagde gegevens meer kan doen dan u denkt, namelijk de servers controleren of de batch mails die samen met deze aan u gestuurd - dus op een zeker uur dat is terug te vinden  en via een zekere server die dus ook is terug te vinden  passeerden en werden gefilterd om de een of andere reden en welke.

Wat betreft de door u  verzonden mails, u kan een ontvangst of leesbevestiging aanduiden (in webmail bij de opties).