Skip to main content

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het moderniseren van mijn netwerk en loop tegen enkele beperkingen aan met de Proximus-infrastructuur. Hier even mijn setup en waar ik tegenaan loop – hopelijk heeft iemand hier ervaring mee of tips.

Huidige setup:

• Proximus Fiber met:

• Internet Box+

• Nokia ONT (valt op door z’n warmte)

• Proximus Android TV

• Eigen router: Ubiquiti UniFi Cloud Gateway (UCG-Fiber) met SFP+ aansluiting

• Eigen Switch en Wifi AP’s

Wat ik wilde:

Oorspronkelijk wilde ik zowel de Internet Box+ als de ONT vervangen door de UCG-Fiber aangezien ik nog enkele SFP+ modules heb. Maar al snel bleek dat dit niet zomaar gaat:

• Proximus gebruikt XGS-PON, wat een specifieke SFP+ module vereist (met MAC-adresbinding of authenticatie).

• Die module heb ik niet, zijn nogal duur en blijkbaar moeilijk compatibel.

• ➤ Conclusie: ONT voorlopig laten staan.

Stel dat ik later toch die ONT vervang? Wat met Proximus TV?

Ik ben er ook niet zeker van of Proximus TV goed blijft werken zonder de Internet Box+. Heeft iemand ervaring met IPTV via een eigen router in deze situatie?

En de telefoonlijn…

Toen ik mijn UCG-Fiber als router wilde instellen, merkte ik dat er een RJ11-aansluiting op de Internet Box+ in gebruik is voor mijn alarmcentrale. Ik was dit vergeten: dus de Internet Box+ zomaar weghalen is voorlopig geen optie.

• Een IP- of 4G-module voor het alarm zou kunnen, maar de kost is voorlopig te hoog.

Netwerkconfiguratie nu:

• Ik heb de UCG-Fiber verbonden met de Internet Box+ (WAN-LAN).

• De UCG zit in de DMZ van de Internet Box+.

• Alles werkt, maar technisch zit ik dus nog altijd met dubbele NAT.

• (Bridge mode op de Internet Box+ lijkt niet beschikbaar of mogelijk?)

Concrete vragen:

1. Heeft iemand ervaring met een VoIP ATA zoals de Cisco/Linksys PAP2T?

2. Geeft Proximus aan residentiële klanten SIP-gegevens vrij, zodat je je vaste lijn via een eigen ATA kunt gebruiken?

3. Heeft Ubiquiti een VoIP ATA-oplossing (USG-telephony module of iets anders)?

• Ik zie wel iets in de Amerikaanse markt, maar niets voor de EU.

Alle ideeën en ervaringen zijn welkom – ook als je dit op een andere manier hebt opgelost!

Zie ook https://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=1027026#p1027026

De Zaram SFP+ ONT + SC is een iets goedkoper alternatief en werkt ook na registratie. Dan kan je de Proximus ONT en router loskoppelen en laten staan als backup.

1. Dat is een verouderd toestel, ik raad eerder de Cisco ATA 191 aan of de HT80x series van Grandstream: https://www.grandstream.com/products/gateways-and-atas/analog-telephone-adaptors

2. Jawel, kan je in My Proximus zien, en hier en daar is er ook nog wat extra info te vinden via Google. Ik heb het echter nog niet werkend gekregen en zal hiervoor een apart topic aanmaken.

3. Neen, dat is voorlopig een gesloten ecosysteem waar je zelfs hun abonnement voor moet afnemen.

Bedankt voor je heldere antwoord!

Ondertussen heb ik de Proximus Internet Box kunnen uitschakelen en de ONT rechtstreeks aangesloten op mijn UniFi Cloud Gateway (WAN-interface op VLAN 20 + DHCP). Dat was echt nodig, want ik kreeg bijna dagelijks meldingen van packet loss en tijdelijke onderbrekingen op de Internet Box+ (rood lampje bij “Internet”, wit bij “Phone”).

Ondertussen zijn we 5 dagen verder en heb ik 100% uptime.

In het begin was ik wat bezorgd over de compatibiliteit met de Proximus Android TV-box (v7), maar met een correcte IGMP proxy richting het IPTV-VLAN en IGMP snooping geactiveerd, draait alles perfect – geen haperingen meer.

Nu vroeg ik me af:

Is het mogelijk om de Internet Box+ tijdelijk opnieuw aan te sluiten achter mijn Gateway puur voor de analoge telefoonlijn tot iemand het werkend krijgt via een Cisco ATA 191?

Ondertussen heb ik getest of de Internet Box+ nog zou kunnen blijven functioneren voor enkel de analoge telefoonlijn, maar dat blijkt helaas niet correct te werken.

Ik kan wel uitgaande gesprekken starten, maar de lijn klinkt steeds bezetzt, ongeacht welk nummer ik probeer te bellen.
Op de Internet Box+ zie ik dat het telefonie-lampje blijft knipperen, wat volgens mij betekent dat de modem geen SIP-configuratie meer ontvangt van Proximus zodra hij niet meer de primaire router is.

Het lijkt er dus op dat de Internet Box+ de SIP-instellingen niet (meer) binnenkrijgt als hij enkel op het netwerk hangt en de routing via mijn eigen UCG-Fiber loopt.

Ik blijf dus hopen op een oplossing via een Cisco ATA 191 of andere VOIP adaptor.

Het lijkt er dus op dat de Internet Box+ de SIP-instellingen niet (meer) binnenkrijgt als hij enkel op het netwerk hangt en de routing via mijn eigen UCG-Fiber loopt.

Ik neem aan dat je de Internet Box met zijn WAN poort hebt verbonden met jouw eigen modem/router.

De InternetBox probeert een verbinding te maken met Proximus over VLAN20. Echter de VLAN-tag wordt door uw UCG er terug afgestript.

Ik ken het VLAN gebeuren niet in jouw  UniFi Cloud Gateway, maar je zou kunnen proberen om de poort waarop de InternetBox (als Client) aangesloten is

1. te taggen met VLAN20, en
  2. te bridgen met de WAN poort.

Het klinkt een beetje complex, maar ik zou in die richting zoeken.

Andere tip: een switch tussen de ONT en de 2 routers, en kijken of ze beide on-line komen met een eigen IP?

Hi DenUffie,

Can you please elaborate on the IGMP Proxy - “In het begin was ik wat bezorgd over de compatibiliteit met de Proximus Android TV-box (v7), maar met een correcte IGMP proxy richting het IPTV-VLAN en IGMP snooping geactiveerd, draait alles perfect – geen haperingen meer.”?

Currently, I am using UXG Max to split the home network into 2 VLANs. For the life of me, I cannot get the Proximus Android TV to work smoothly, the “Live” picture is constantly lagging. 

My neighbourhood is still on DSL internet connection and I have the UXG Max on bridge mode to the Proximus Internet Box. Even though, Proximus recommend the connection via IPOE (DHCPv4 + VLAN20) the UXG Max will not establish internet connection when VLAN ID 20 is selected. 

my WAN has access to: 172.28.40.0/21,172.28.48.0/21,239.192.0.0/16,239.255.0.0/16

Looking forward to your reply.

Zelfde vraag/probleem hier voor IPTV.
Ik heb ook een unifi setup en Proximus fiber via fiberklaar. De Huawei ONT is aangesloten op de 2.5 gbps WAN poort van de UDM max pro. Gewoon VLAN 20 en IGMP proxy aangevinkt.  De proximus android tv box zit bekabeld op mijn main lan en heeft lange tijd goed gewerkt. 

Ik heb nu wel niet zo heel veel tv gekeken dat laatste maanden maar sinds kort ben ik haperingen/lag beginnen krijgen als hij via mijn unifi setup aangesloten is.

Als ik de internet box+ er tussen zet en daar de tv box op aansluit heb ik geen problemen.

Veel settings kan ik in de unifi interface niet terugvinden: enkel igmp proxy aanzetten en naar mijn “main lan” pointen bij de WAN settings en dan “igmp snooping” aan op die “main lan”.

Extra pointers zijn welkom.

Groeten,
Nick

Reageer