Skip to main content
Vraag

Eigen router plaatsen na BBox v3

• September 10, 2026
  • 1 reactie
  • 13 Bekeken

GeertVc

Hallo,

Een hele tijd geleden (4 april 2018, om precies te zijn) is deze topic aan bod gekomen.  Het betrof een vraag om een eigen router te plaatsen ná de BBox v3 van Proximus.

Ik heb dit onlangs ook gedaan, zij het met een ietwat afwijkender setup.  Hieronder wat geschiedenis:

• Origineel had ik enkel de BBox v3 en ik gebruikte 1 van de 4 uitgangen van de BBox v3 om naar mijn “hoofdswitch” te gaan.  Van daaruit gaat het naar ander switches en eindpunten in ons huis, inclusief onze 2 TV decoders.
    DHCP en Wifi werden ook verzorgd door de BBox v3.
    Dit systeem werkt al jaren perfect.

• Echter, ik ben ook begonnen met het gebruik van Home Assistant in combinatie met relatief veel IoT devices die met Wifi werken, zoals bewegingssensoren, temperatuursensoren, raam- en deursensoren en nog veel meer.
    Daar ik “slechts” 62 IP adressen ter beschikking heb en daar het ook niet mogelijk is (althans, bij mijn weten) om een “guest” netwerk op te zetten, wilde ik de BBox v3 enkel nog gebruiken om mijn TV decoders te voorzien van signaal.  Ik wilde een tweede netwerk opzetten die volledig onder mijn eigen beheer zit.

• Omwille van bovenstaande reden heb ik me een TpLink Deco X50 set gekocht met 3 units om een mesh netwerk te maken in mijn huis.  De Deco X50 heeft alles wat ik wil:
    • Router
    • DHCP
    • Wifi
    • Guest network
    • En nog veel meer…

• Ik heb nu het volgende gedaan:
    • Omdat ik het signaal naar mijn beide TV decoders nog steeds van de BBox v3 wil hebben (zodat de originele toestand blijft wat het was betreffende de 2 decoders), heb ik de 2 ethernet kabels voor mijn TV decoders verlegd van mijn switches naar 2 extra uitgangen van de BBox v3 zodat deze nu rechtstreeks verbonden zijn met mijn BBox v3.  Die gaan dus niet meer via mijn eigen switches, zoals dat voorheen wel gebeurde.
    • De DHCP server van de BBox v3 is wél nog actief omdat die nodig is voor de 2 TV decoders (denk ik toch...).
    • Wifi is uitgeschakeld op de BBox v3 omdat mijn Deco toestellen dit nu hebben overgenomen.
    • De “master” Deco X50 is verbonden met 1 van de 4 uitgangen van de BBox v3 (dus nu nog 1 vrije uitgang op de BBox v3)..
    • De  uitgang van de “master” Deco gaat nu naar mijn “hoofdswitch” en daarna naar al de rest van mijn switches en netwerkverbindingen in ons huis.
    • De “master” Deco heeft uiteraard een ander LAN adres, want dat was mijn bedoeling.
    • De “master” Deco heeft ook DHCP actief; da’s geen probleem als zowel de BBox v3 als de Deco beiden DHCP actief hebben want ze werken op een apart netwerk.
    • De “master” Deco heeft ook PPPoE actief om een eigen IP adres te krijgen en zo via de BBox v3 naar het internet te kunnen.  Username psxxxxxx@PROXIMUS opgegeven samen met het bijhorende password.  En dat werkte eigenlijk ogenblikkelijk.

Mijn vraag: is wat ik gedaan heb dé manier om een eigen router/netwerk te installeren achter de BBox v3?  Ik heb voor alle duidelijkheid nog altijd de BBox v3 actief.

Best rgds,

--Geert

1 reactie

Martin
  • September 10, 2026

Mss een raar antwoord op je vraag, maar als je dan toch met een eigenrouter achter je Bbox3v+ wilt werken waarom je niet eerst overschakelt naar een Internet Box (ik veronderstel dat je nog op een koperlijn zit). Want ik vermoed dat de BBOX3v+ toch stillaan van het beeld gaat verdwijnen zeker naar mate Fiber meer en meer in beeld komt).
Bij een internet Box wordt er niet meer met pppoe gewerkt maar IPoE /DHCP / single VLAN20.

Enfin het is maar gedachtegang van mijnentwege.

Gebruik je eigen toestellen | Proximus