Skip to main content
Vraag

Eigen router aangesloten

• April 6, 2026
  • 7 reacties
  • 91 Bekeken

Hey hey , 

ik probeer namelijk een eigen router aan te sluiten met fiber en de proximus modem. namelijk sluit ik de router aan op bridged lan mode van de proximus modem. wat dus effectief werkt want hij krijgt of wel een ip adres startend met 84.X.X.X of 193.X.X.X. alle toestellen krijgen dan een ip adres met 192.168.50.X , maar ze kunnen niet verbinden met internet. het rare van al is wel dat de laptop die draadloos is wel verbind met het internet draadloos, maar zo wel bekabelde toestellen als draadloze toestellen werken niet.

zou iemand kunnen weten wat ik eventueel verkeerd gedaan heb?

alvast bedankt 

Kryptor 

7 reacties

Martin
  • April 6, 2026

Eventueel kan je mss direct proberen van je eigen router rechtstreeks aan te sluiten op de ONT (fibermodem) als je router tagging ondersteunt (ipv nee ondersteunt geen tagging wat je nu gekozen hebt), zie:

Je eigen apparatuur gebruiken | Proximus

• Auteur
  • Practitioner
  • April 6, 2026

Eventueel kan je mss direct proberen van je eigen router rechtstreeks aan te sluiten op de ONT (fibermodem) als je router tagging ondersteunt (ipv nee ondersteunt geen tagging wat je nu gekozen hebt), zie:

Je eigen apparatuur gebruiken | Proximus

Werkt de digitale tv dan ook nog? Want een technieker zei inderdaad dat dit kon maar je digitale tv dan niet werkt.

Thnx voor de reply

Martin
  • April 6, 2026

Je router moet naast VLAN  ook  multicast IGMP snooping ondersteunen.

Er zijn er in ieder geval al meerderen die beweren dat hun v7 decoder goed werkt met een eigen router achter de ONT.

Op userbase.be kan je ook wel onderwerpen vinden hierover, zelf heb ik wel nog niet geprobeerd.

• Apprentice
  • April 16, 2026

Ik heb pas een ucg-max van Ubiquiti geïnstalleerd op de LAN1 poort van de Proximus internet box (V4). Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar achteraf bekeken is het vrij simpel. Zorg ervoor dat je het juist MAC adres hebt van de WAN poort van je router. Bij een ucg-max is het MAC adres dat op de doos staat niet het MAC adres dat je moet invullen op de Myproximus site bij het activeren van de bridge poort. Je moet +5 hexadecimaal optellen bij de laatste byte van het MAC adres dat op de doos staat. Bijvoorbeeld, is de laatste hexadecimale waarde “ef” dan moet je hier 5 bij optellen, en dat geeft dan “f3”. Staat op de doos bijvoorbeeld 1a:2b:3c:ed:a1:ef , dan is het WAN MAC adres 1a:2b:3c:ed:a1:f3. VLAN20 langs de WAN zijde NIET activeren. Want het werkt niet, de Proximus internet box (V4) handelt dat zelf af. Ik weet niet hoe het werkt bij de andere fabrikanten.  Downloadsnelheid 0,475gb uploadsnelheid 0,525gb. Wat je moet doen indien je de volledige Proximus internet box wilt wegnemen, hier heb ik nog geen ervaring mee.

Martin
  • April 16, 2026

Als je nog in je Proximus installatie zat dus FiberModem > Internet Box (dus nog niet in bridged mode) 

Kan je uw eigen router op een lan aansluiten en kan je dan het echte MAC adres van je router uitlezen in via MyProximus.

Wat je moet doen indien je de volledige Proximus internet box wilt wegnemen, hier heb ik nog geen ervaring mee.

dat staat toch beschreven in de bovenstaande link die ik je hierboven in mijn post → Eigen router aangesloten | Proximus Forum vermeld heb.:

>  kies ja mijn router ondersteunt het > dan fiber > 

Hoe installeer je je eigen router

1. Klik op onderstaande knop en meld je aan.
    Log in op MyProximus
  2. Ga naar de pagina van je internetproduct (bijvoorbeeld Internet Maxi).
  3. Klik op Je eigen apparatuur installeren.
  4. Ga naar VLAN:
    • Als je in Single Vlan zit, hoef je niets te doen.
    • Als je Triple VLAN gebruikt, schakel dan over naar Single VLAN.
  5. Stel een IPoE-verbinding in op de WAN-interface met VLAN-tag 20, volgens de instructies van de fabrikant van de router of modem/router.

Belangrijk: Bewaar je Proximus-router thuis. Het kan handig zijn bij technische problemen.

• Apprentice
  • April 16, 2026

Als je nog in je Proximus installatie zat dus FiberModem > Internet Box (dus nog niet in bridged mode) 

Kan je uw eigen router op een lan aansluiten en kan je dan het echte MAC adres van je router uitlezen in via MyProximus.

Wat je moet doen indien je de volledige Proximus internet box wilt wegnemen, hier heb ik nog geen ervaring mee.

dat staat toch beschreven in de bovenstaande link die ik je hierboven in mijn post → Eigen router aangesloten | Proximus Forum vermeld heb.:

>  kies ja mijn router ondersteunt het > dan fiber > 

Hoe installeer je je eigen router

1. Klik op onderstaande knop en meld je aan.
    Log in op MyProximus
  2. Ga naar de pagina van je internetproduct (bijvoorbeeld Internet Maxi).
  3. Klik op Je eigen apparatuur installeren.
  4. Ga naar VLAN:
    • Als je in Single Vlan zit, hoef je niets te doen.
    • Als je Triple VLAN gebruikt, schakel dan over naar Single VLAN.
  5. Stel een IPoE-verbinding in op de WAN-interface met VLAN-tag 20, volgens de instructies van de fabrikant van de router of modem/router.

Belangrijk: Bewaar je Proximus-router thuis. Het kan handig zijn bij technische problemen.

Ik laat  voor alle veiligheid en, support problemen, de tv decoders op de de Proximus internet box zitten. Daarom dat ik voor de “bridge” mogelijkheid gekozen heb. De ucg-max werkt goed en snel. Om alles buiten te gooien zie ik nog niet zitten. Om rechtsreeks aan te sluiten heb ik nog geen ervaring. Afhankelijk van fabrikant tot fabrikant gaan er van alle verhalen rond op de forums. Er is oude  en nieuwe apparatuur, en de verhalen daarrond beginnen zich te mengen, en leiden tot misverstanden. Aan de lijve ondervonden. Over het aansluiten van eigen router via bridge verbinding via LAN1 poort staat er niets beschreven, of de PDF’s die je kunt downloaden zijn verouder. Ze vertellen niets over de nieuwe Proximus Internet (BoxB-Box 4). Hier en daar heb ik wat bijeen kunnen sprokkelen om het aan het werk te krijgen. Achteraf bekeken is het heel simpel.

Martin
  • April 16, 2026

Je kan het ook altijd proberen en als het niet lukt terugkeren door je Proximus apparaten terug aan te sluiten. Ik heb het ook nog niet uitgeprobeerd omdat ik er tot nu toe ook geen behoefte aan heb en alles naar behoren werkt met, maar dat kan in de toekomst wel veranderen natuurlijk, dan zie ik wel om het uit te proberen.