Skip to main content
Beantwoord

Eigen hosted adblocker

• April 29, 2026
  • 5 reacties
  • 46 Bekeken

Hi, ik zit namelijk met de vraag hoe ik best mijn eigen hosted adblocker (adguard home) kan toevoegen aan de proximus internet box + router.

Ik weet dat voor een adblocker ik het DNS adres moet aanpassen maar vroeg me af of dit mogelijk was in de settings van de router via proximus+ app. 

Ook ben ik deels bezorgt dat dit negatieve invloed heeft op de wifi boosters en de TV box.

Zou iemand me hierbij kunnen helpen?

Beste antwoord door Martin

@Luyd72 

Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee maar van deze die ik het gelezen heb die de DNSen veranderd hebben heb ik niet gelezen dat er hierdoor problemen opgetreden zijn.

Het enigste wat ik een tijdje getest heb is door de DNSen (V4 & V6) van Google er in te zetten en heb toch geen probleem ondervonden hiermee.

Je kan het altijd proberen en als je problemen ondervindt van dan terug te keren naar de oude toestand.

NB: al verwacht ik geen problemen, maar bij toch problemen denk ik dat je ook in AdGuard in een Query log kunt filteren op  Blocked,  zodat je deze dan eventueel kunt White listen!

5 reacties

Mutlie
  • April 29, 2026

Ik volg.
Ik heb mezelf deze vraag niet eens gesteld en heb gewoon op mijn laptop (dual boot) in mijn Windows en mijn Linux instellingen de DNS instellingen aangepast.
Idem in mijn smartphone. Op deze manier heb ik er overal “profijt” van.
Wel met als nadeel dat ik op sommige locaties (zoals in het ziekenhuis) moet terugschakelen naar standaard instellingen (wifi) of overschakelen naar 4G/5G

Martin
  • April 29, 2026

@Luyd72 ja het is mogelijk mogelijk  om  DNS op de internet box te definiëren in het tabblad "Netwerk",

• Auteur
  • Apprentice
  • April 29, 2026

@Luyd72 ja het is mogelijk mogelijk  om  DNS op de internet box te definiëren in het tabblad "Netwerk",

Zou dit een negatief effect hebben op de andere proximus apparaten dan in het netwerk? Ik dacht mogelijks als deze een specifieke dns verwachten dat het veranderen problemen kan veroorzaken.

Martin
  • Antwoord
  • April 29, 2026

@Luyd72 

Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee maar van deze die ik het gelezen heb die de DNSen veranderd hebben heb ik niet gelezen dat er hierdoor problemen opgetreden zijn.

Het enigste wat ik een tijdje getest heb is door de DNSen (V4 & V6) van Google er in te zetten en heb toch geen probleem ondervonden hiermee.

Je kan het altijd proberen en als je problemen ondervindt van dan terug te keren naar de oude toestand.

NB: al verwacht ik geen problemen, maar bij toch problemen denk ik dat je ook in AdGuard in een Query log kunt filteren op  Blocked,  zodat je deze dan eventueel kunt White listen!

• Auteur
  • Apprentice
  • April 29, 2026

@Martin 

Alvast bedankt voor de verdere info, dit is zeker handig en kan hierdoor verder aan de slag met mijn homelab testing en het extra beveiligen van het netwerk.