Skip to main content
Vraag

Eigen fiber modem

Hallo,

Ik wil de fibermodem vervangen door een eigen modem (Nokia XS-010X-Q) maar om de 1 of andere reden wilt ie geen verbinding maken. De activatie lijkt te lukken. Er wordt al een eigen router gebruikt. 

Zou dit kunnen omdat we nog een ouder abbonement hebben? (fiber boost 1Gbps/500Mbps)

Dit zou nog op GPON werken en niet op XGS.

Indien dit zo is, wat moet er gebeuren om die modem toch te kunnen gebruiken?

Alvast bedankt.

Mvg,

Steven

6 reacties

Martin
  • 33256 reacties
  • 29 maart 2025

@Steven Deboo  dan kan deze uitleg je eventueel verder helpen. 

waar uitgelegd wordt dat :

Je kan geen XGS-PON SFP module gebruiken als je lijn op G-PON staat.
en eventueel op te lossen om tijdelijk up te graden naar hoger fiber abonnement
Eenmaal omgeschakeld, zal je lijn normaal op XGS-PON blijven staan als je daarna terug downgrade.

• Auteur
  • Rising star
  • 11 reacties
  • 30 maart 2025

@Martin Dit was hetgeen ik ook op uitgekomen ben. Helaas had ik op voorhand niet gezien dat de lijn nog op Gpon staat. Een upgrade is inderdaad de oplossing. Al is het gewoon een aanpassing van het abbonement. We betalen nu voor 1Gbps/500Mbps evenveel als het abbonement van 2/2Gbps. Het is gewoon een ouder abbonement. Nog eens afwachten wat er van reacties komt van proximus zelf.

• Apprentice
  • 6 reacties
  • 30 maart 2025
  1. Upgrade aanvraag doen
  2. Technieker komt langs en vervangt je ONT met een XGSPON compatibele + eventueel de router, ook al gebruik je die niet.
  3. Registreer je eigen XGSPON op My Proximus
  4. Verbind je module met de ONTP.

Joel M
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • 2150 reacties
  • 1 april 2025

@XGSPONNEKE U zou dan moeten overstappen naar een Giga of een Ultra abonnement. Houd er ook rekening mee dat Proximus bij technische problemen geen ondersteuning biedt voor privé apparatuur.Groetjes,Joel.

• Auteur
  • Rising star
  • 11 reacties
  • 1 april 2025

@Joel M De overstap naar een giga abbonement lijkt me logisch want is eigenlijk dezefde prijs dat we nu betalen voor 1 Gbps/500Mbps na wat verder kijken. Dat er geen ondersteuning is voor privé apparatuur is ook geen probleem. In 25-30 jaar proximus hebben we nog nooit geen problemen gehad. Het probleem met de modem is eigenlijk maar naar boven gekomen bij het aanmelden van de nieuwe modem. Daar heb ik pas gezien dat het fiber netwerk GPON is en niet XGSPON. 

HeidiE
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • 2502 reacties
  • 2 april 2025

@Steven Deboo we vragen onze commerciële dienst om je te contacteren!