Skip to main content
Vraag

E-mail verzenden gaat niet meer vanuit outlook (windows 10)

  • 7 October 2023
  • 45 reacties
  • 5018 Bekeken

Vorige zondag werkte alles nog, gisteren start ik mijn thuis-PC weer op en kan ik geen mails meer versturen (wel ontvangen). Webmail werkt, het heeft dus te maken met de instellingen op mijn PC, maar ik heb niets gewijzigd. Dit is de foutmelding die ik krijg:

"verzenden... rapporteerfout (0x800CCC78): Kan het bericht niet verzenden. Controleer het e-mailadres in de accounteigenschappen. De reactie van de server was: 530 Authentication required."

Kan iemand me helpen en zeggen wat ik moet checken in de accounteigenschappen en wat er moet staan?

Bednakt,

Ludo.

45 reacties

Bij mn ouders lukt het ook al 3 weken niet meer om emails te versturen via outlook. Ontvangen wel. Kan iemand doorgeven wat ze nu kunnen doen?

Heb je deze raad al opgevolgd: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_auth/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/problemen-met-je-mailbox/bescherm-je-mailbox-om-e-mails-te-versturen.html

Ik snap niet dat men hier discuteert over “ik kan geen email versturen” en dan oeverloos zit te emmeren over een pop server? daar waar het hoedanook smtp moet zijn (op poort 587) ongeacht hoe die gedefinieerd wordt … ?

Ja gewoon office outlook 2021 kopen of de gratis THUNDERBIRD , tot en met Office outlook 2016 werkt uitgaande mail niet meer.

Sorry maar dat is kletskoek … ik heb gewoon de oude “mail” onder Windows 10 geupdated naar de laatste versie van outlook (wordt automatisch aangeboden) en dat werkt zonder enig probleem. Men moet wel een Microsoft account hebben maar dat gaat met de ogen dicht. 

En BTW dat is niet de fout van Proximus, ze moesten hun zender authenticatie al veel langer toegepast hebben. Mail protocols zijn er nu eenmaal om toegepast te worden of de gebruiker dat nu leuk vindt of niet! Begrijp niet dat gebruikers nog Live Mail van Windows 95 gebruiken wat in 2012 al afgestoten werd door Microsoft. 

Ik snap niet dat men hier discuteert over “ik kan geen email versturen” en dan oeverloos zit te emmeren over een pop server? daar waar het hoedanook smtp moet zijn (op poort 587) ongeacht hoe die gedefinieerd wordt … ?

Ja gewoon office outlook 2021 kopen of de gratis THUNDERBIRD , tot en met Office outlook 2016 werkt uitgaande mail niet meer.

Sorry maar dat is kletskoek … ik heb gewoon de oude “mail” onder Windows 10 geupdated naar de laatste versie van outlook (wordt automatisch aangeboden) en dat werkt zonder enig probleem. Men moet wel een Microsoft account hebben maar dat gaat met de ogen dicht. 

En BTW dat is niet de fout van Proximus, ze moesten hun zender authenticatie al veel langer toegepast hebben. Mail protocols zijn er nu eenmaal om toegepast te worden of de gebruiker dat nu leuk vindt of niet! Begrijp niet dat gebruikers nog Live Mail van Windows 95 gebruiken wat in 2012 al afgestoten werd door Microsoft. 

Beste Regulus;

Je gaat het nu echt niet geloven , het is nog eens de fout van Proximus , vandaag werkt alles als vroeger , met alle versies van outlook , 2003 2007 2010 en 2016 die vorige dagen foumelding gaven bij uitgaande mail , dat is nu de 2e keer dit jaar dat er problemen zijn met proximus servers .

zowel met POP of IMAP .,is alles OK nu.

En ja NIETS laten ze weten , ik heb 42 jaar bij proximus ( belgacom gewerkt ) in die tijd zijn er geen problemen geweest met email servers. 

Je kan nog zoveel emmeren als je wil … mail verzenden gaat via SMTP (Simple Mail Transfert Protocol!),  einde verhaal, niks te poppen of te imappen … en dat het in 42 jaar niets veranderd is komt omdat nooit authenticatie werd toegepast op de standaard mail poorten en al zeker niet op smtp … 

Reputatie 1

Loopt er eigenlijk nog meer mis met de oude skynet.be mailservers? Sinds kort ben ik vaak niet meer bereikbaar met mails door klanten/vrienden. En merk de laatste tijd dat opvallend veel bekende spam terug in mijn inbox belanden (vooral phishing mails van banken, bpost, pakketjesdiensten, valse gerechtsdeurwaarders, incasso, douane, politie mails, ….). Allemaal gekende spam die al jaren bestaat.

Besef dat proximus spamfilters waarschijnlijk duizenden berichten per dag onderscheppen, maar begint nu wel op te vallen dat er bijna dagelijks terug een tiental van dit soort berichten binnenkomen, terwijl het normale volume aan e-mails in mijn inbox van normale respondenten plots drastisch omlaag gaat.

Heb intussen ook al paar keer deze maand verlate mail aflevering gehad. Dat ik bijvoorbeeld inlog via Outlook en dat er dat er dan op bepaalde dagen 0 berichten of mails zijn, maar als ik dan de dag nadien of paar dagen later inlog, de berichten van die dag zonder mail plots wel allemaal binnenkomen?

Vreemde is dat het soms weken ‘normaal’ werkt en dan een maand lang allerlei van deze problemen geeft en dan terug normaal doet. Maar begint stilaan irritant te worden.

kan je deze parameters dan niet invoeren in outlook 2003

Stel je e-mailaccount in als volgt:

  • Uitgaande mailserver
    • Type: SMTP
    • Adres: relay.proximus.be
    • Beveiliging: STARTTLS
    • Poort: 587
    • Authentificatie: Ja

Vul je volledige e-mailadres en het wachtwoord van je mailbox in.

Ik ben ook gebruiker van outlook 2003, en ondervind sinds 2 dagen hetzelfde probleem: mail verzenden lukt niet meer.
Heb de instellingen als hierboven aangepast, behalve:

Beveiliging: STARTTLS

Waar moet je dat invoeren?

@Peter Peters 

ik heb hier al verschillende keren gelezen dat dit alleen werkt vanaf outlook 2016!

kijk eens wat er staat voor “Beveiliging: STARTTLS”  → Mail versturen werkt niet meer, ontvangen wel. (skynet) | Proximus Forum of je die instellingen terugvindt bij en als het dan zo werkt?

Beste lezers ; inderdaad alle office outlook versies tot en met 2016 werken niet meer ; als u terug wilt mailen met office outlook moet u 2021 kopen , of een slimmere oplossing is de GRATIS Thunderbird , deze hoeft u niet in te stellen , één keer uw e-mail adres en paswoord ingeven en op 1 minuut is alles klaar .

Het is erg jammer dat de oudere office outlook versies niet meer werken , mensen zijn ze jaren gewoon en plots werkt het niet meer dank zij Proximus , ze moeten altijd veranderen anders hebben ze geen werk meer , en de klantendienst is ook niet meer wat het moet zijn , jammer , 

Eigenaardig dat dit 6 maand geleden werd geschreven.  Bij mij werkte Outlook 2003 zonder problemen tot eergisteren.

@Peter Peters

ik heb hier al verschillende keren gelezen dat dit alleen werkt vanaf outlook 2016!

kijk eens wat er staat voor “Beveiliging: STARTTLS”  → Mail versturen werkt niet meer, ontvangen wel. (skynet) | Proximus Forum of je die instellingen terugvindt bij en als het dan zo werkt?

Dag Martin, dank voor het snelle antwoord!

Maar via die weg kom ik op hetzelfde configuratiescherm in Outlook 2003 waar de lijn “gebruik het volgende type versleutelde verbinding: StartTLS” niet aanwezig is, en nergens anders (imo) selectie mogelijk is van StartTLS.  Ergens las ik dan TLS te selecteren, maar ook dat heb ik niet gevonden. 

@Peter Peters 

Misschien even over het verzenden van email. Dit werkt via het SMTP protocol en daarbij zijn volgende poorten op de PC standaard.

  • Poort 25: Dit betreft de standaard poort voor SMTP, deze poort is onbeveiligd en dus niet versleuteld.
  • Poort 465: Deze poort is geschikt voor een beveiligde SSL verbinding en daarom ook versleuteld. 
  • Poort 587: Deze poort is geschikt voor een beveiligde TLS verbinding. Dit is een andere variant van versleuteling.
     

In Outlook 2003 is (naar ik vermoed, ik gebruik geen Office/Outlook) de beveiliging niet meer optimaal en bij de tijd. Het is dus best mogelijk dat mail verzenden in Outlook 2003 tot gisteren werkte, maar met een mindere beveiliging dan StartTLS. Je kan eventueel SSL nog proberen of het nog werkt.
Naar de toekomst toe zal de vereiste beveiliging enkel maar toenemen en zullen verouderde versleutelingen door mailprogramma’s en ook de providers niet meer worden ondersteund.

@Peter Peters

ik heb hier al verschillende keren gelezen dat dit alleen werkt vanaf outlook 2016!

kijk eens wat er staat voor “Beveiliging: STARTTLS”  → Mail versturen werkt niet meer, ontvangen wel. (skynet) | Proximus Forum of je die instellingen terugvindt bij en als het dan zo werkt?

Dag Martin, dank voor het snelle antwoord!

Maar via die weg kom ik op hetzelfde configuratiescherm in Outlook 2003 waar de lijn “gebruik het volgende type versleutelde verbinding: StartTLS” niet aanwezig is, en nergens anders (imo) selectie mogelijk is van StartTLS.  Ergens las ik dan TLS te selecteren, maar ook dat heb ik niet gevonden. 

@Peter Peters Dat zal dan ook wel de reden zijn dat het in outlook 2003 niet werkt zoals ook al door PX moderator aangegeven werd. 
kun je niet outlook 2003 niet upgraden eventueel?

PX geeft zelf aan voor het verzenden van mail SMTP Uitgaande Mail:
Vul de velden in zoals hieronder beschreven:

  • Inkomende mail:
    • Server: imap.proximus.be
    • Port: 993
    • Encrypton method: SSL/TLS
  • Uitgaande mail SMTP:
    • Server: relay.proximus.be
    • Port: 587
    • Encrypton method: STARTTLS
    • Schakel "Beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA) is vereist" uit
    • Schakel in "Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist" > "Dezelfde instellingen gebruiken als voor de server voor inkomende e-mail".

@Peter Peters Dat zal dan ook wel de reden zijn dat het in outlook 2003 niet werkt zoals ook al door PX moderator aangegeven werd. 
kun je niet outlook 2003 niet upgraden eventueel?

Moeilijk, upgrade van Office vereist een nieuwe versie van Windows, en dus eigenlijk een nieuwe harde schijf, enz.

Maar waarom stelde zich dit probleem opeens een week geleden?  Het zou nuttig zijn als Proximus hier open in was, en de gebruikers inzicht gaf over de updates aan de werking van zijn servers.

Nu blijf ik met twijfels over de oorzaak van het niet meer kunnen verzenden van mails.  Is het nodig om een investering te doen daarvoor, of kan het opgelost worden met een eenvoudige aanpassing aan settings?


Een eenvoudige oplossing is oftewel werken via webmail (m.i. niet echt gebruiksvriendelijk) of (m.i. beter) werken via een - gratis - mailprogramma zoals Thunderbird.
(https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/thunderbird-mailprogramma-pop3-imap)
Dit wordt regelmatig ge-updated. Ik gebruik het al vele vele jaren in volle tevredenheid!

Sinds een week kon ik ook niets meer verzenden. Ontvangen ging wel.

Helpdesk 3 x gebeld. Allerlei voorstellen gekregen maar niets hielp.

Tweede lijn gaat morgen bellen. Even maar zelf wat gezocht op het internet en ….

Het is me nu wel gelukt met de volgende aanpassingen.

Bij mail in moet je u volledig emailadres invullen bij gebruikersnaam ****@skynet.be (niet enkel de naam !!)

server pop.skynet.be poort 995, versleuteling SSL/TTLS)

Dan bij mail out relay.proximus.be poort 587, versleuteling startTTLS

Voor deze server dezelfde instellingen gebruiken als bij mail in (aanklikken) .

Dan volgende aanklikken en het werkte. 

Mvg

Olivier  

​zie

  

Ik had het zelfde probleem: wel emails kunnen ontvangen maar niet versturen, met Outlook 2010 en Windows 10. De instellingen had ik al jaren niet meer aangepast.

Ik heb het als volgt opgelost in de accountinstellingen in Outlook 2010:

inkomende server: imap.skynet.be veranderd in imap.proximus.be

uitgaande server: smtp.skynet.be verandered in relay.proximus.be

Gebruikernaam veranderd van alleen gebruikersnaam naar mijn compleet email adres.

Tab 'server voor de uitgaande e-mail': 'voor de server voor uitgaande email (SMTP) is verificatie vereist’ aanvinken en 'dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail’.

Tab 'Geavanceerd': bij uitgaande email TLS selecteren en dan poort 587 instellen. (in deze volgorde, anders springt het poort nr terug naar default)

Dan ‘accountinstellingen testen’ gedaan en het werkt.

 

Maar is dat niet gewoon hetgeen je ook op de PX site terugvindt en hier al frequent gepost werd voor mailinstellingen ivm outlook (office 365) ! 

Maar is dat niet gewoon hetgeen je ook op de PX site terugvindt en hier al frequent gepost werd voor mailinstellingen ivm outlook (office 365) ! 

Inderdaad.
Maar ik vond het erg duidelijk uitgelegd.beter dan de PX site.
Daarbij, hopelijk werkt het voor iedereen want vergeet niet dat wij allen - ook de PX medewerkers - zeggen dat oudere Outlook versies niet meer worden ondersteund.

Daarbij, hopelijk werkt het voor iedereen want vergeet niet dat wij allen - ook de PX medewerkers - zeggen dat oudere Outlook versies niet meer worden ondersteund.

 

zolang je de instellingen kunt invoeren/zetten,  zoals hier al aangegeven werd, zal het wel werken zeker.

Zoals wij het hier eerder schreven werkt het blijkbaar toch niet voor iedereen.
Uiteraard kunnen wij niet beoordelen in hoeverre de instructies op de PX site (die wij klakkeloos overnemen) kloppen en in hoeverre de instructies ook correct worden opgevolgd.
De halve oplossingen - zoals poort 25 -  houden nu eenmaal risico’s in en zijn niet ideaal, om maar te zwijgen hoelang ze nog zullen werken.

Zoals je zegt is het soms heel raar en moeilijk te begrijpen, want als je nu Outlook (New) onder windows bekijkt zijn er die problemen hebben en als ik dan probeer zowel voor mijn username@skynet.be  en username@proximus.be en het wachtwoord ingeef moet ik niks van instellingen zelf veranderen of bijkomend ingeven en kan ik zowel mail versturen en ontvangen zonder probleem! Wat dan de oorzaak is dat het bij sommigen niet werkt is voor mij tot nu toe nog altijd een raadsel?

​zie

  

Ik had het zelfde probleem: wel emails kunnen ontvangen maar niet versturen, met Outlook 2010 en Windows 10. De instellingen had ik al jaren niet meer aangepast.

Ik heb het als volgt opgelost in de accountinstellingen in Outlook 2010:

inkomende server: imap.skynet.be veranderd in imap.proximus.be

uitgaande server: smtp.skynet.be verandered in relay.proximus.be

Gebruikernaam veranderd van alleen gebruikersnaam naar mijn compleet email adres.

Tab 'server voor de uitgaande e-mail': 'voor de server voor uitgaande email (SMTP) is verificatie vereist’ aanvinken en 'dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail’.

Tab 'Geavanceerd': bij uitgaande email TLS selecteren en dan poort 587 instellen. (in deze volgorde, anders springt het poort nr terug naar default)

Dan ‘accountinstellingen testen’ gedaan en het werkt.

 

bedankt u hebt idd de juiste oplossing het gebruikersadres wijzigen naar het complete mail adres . 

bedankt voor de hulp.

Reageer