Vraag

E-mail verzenden gaat niet meer vanuit outlook (windows 10)

  • 7 October 2023
  • 29 reacties
  • 2807 Bekeken

Vorige zondag werkte alles nog, gisteren start ik mijn thuis-PC weer op en kan ik geen mails meer versturen (wel ontvangen). Webmail werkt, het heeft dus te maken met de instellingen op mijn PC, maar ik heb niets gewijzigd. Dit is de foutmelding die ik krijg:

"verzenden... rapporteerfout (0x800CCC78): Kan het bericht niet verzenden. Controleer het e-mailadres in de accounteigenschappen. De reactie van de server was: 530 Authentication required."

Kan iemand me helpen en zeggen wat ik moet checken in de accounteigenschappen en wat er moet staan?

Bednakt,

Ludo.


29 reacties

Reputatie 7
Badge +4

 

0x800ccc78 is also called Outlook receiving and sending error. It occurs when sending messages or emails in Outlook. You are prohibited from sending emails, but you can get incoming messages. It means Outlook is not currently configured to authenticate when sending emails.

 

ook van toepassing voor windows mail authentificatie uitgaande server vereist (zie hieronder) 

 

E-mail instellen op je gsm, tablet of computer | Proximus

 

 

Edit: mogelijks dient u het bestaande e-mail IMAP account verwijderen en opnieuw creëren via “advanced configuration settings”

Hoewel dit niet voor mezelf is, onder vind ik bij een kennis die om mijn advies vroeg hetzelfde probleem. Sedert enkele kan deze man in kwestie geen mails meer verzenden noch doorsturen via Outlook 2003 onder Windows 10. Hij krijgt ook telkens de gekende foutmelding: Fout (0x800CCC78).

De aanpassingen zoals voorgeschreven op: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_config/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/je-mailbox-instellen/email-instellen-op-je-gsm-tablet-of-computer.html zijn niet van toepassing voor Outlook 2003. Windows Mail is echter geen optie daar men van daaruit de oude mailbestanden (pst bestand) en evenmin de contacten vanuit Outlook 2003 kan importeren. Kan men de juiste parameters voor Outlook 2003 ook ter beschikking stellen van de gebruikers a.u.b.?

kan je deze parameters dan niet invoeren in outlook 2003

Stel je e-mailaccount in als volgt:

  • Inkomende mailserver
    • Type: IMAP
    • Adres: imap.proximus.be
    • Beveiliging: SSL
    • Poort: 993
  • Uitgaande mailserver
    • Type: SMTP
    • Adres: relay.proximus.be
    • Beveiliging: STARTTLS
    • Poort: 587
    • Authentificatie: Ja

Vul je volledige e-mailadres en het wachtwoord van je mailbox in.

Of  mss kan het met de TLS instellingen iets te maken hebben zoals hier uitgelegd werd :

Terugkomende mail problemen  | Proximus Forum

Reputatie 7
Badge +3

@Ludo VdK 

kan je op de outlook eens nakijken of de authenticatie aanstaat, zie deze link:

Bescherm je mailbox om e-mails te versturen | Proximus

 

Geert

Of  mss kan het met de TLS instellingen iets te maken hebben zoals hier uitgelegd werd :

Terugkomende mail problemen  | Proximus Forum

Helaas … alsook

kan je deze parameters dan niet invoeren in outlook 2003

Stel je e-mailaccount in als volgt:

  • Inkomende mailserver
    • Type: IMAP
    • Adres: imap.proximus.be
    • Beveiliging: SSL
    • Poort: 993
  • Uitgaande mailserver
    • Type: SMTP
    • Adres: relay.proximus.be
    • Beveiliging: STARTTLS
    • Poort: 587
    • Authentificatie: Ja

Vul je volledige e-mailadres en het wachtwoord van je mailbox in.

Niets werkte en een upgrade naar Outlook 2013 bracht evenmin soelaas :-(  Desondanks werkt de webmail wel, want ik begon bang te krijgen dat het iets met het wachtwoord te maken had, maar neen, dus.

Wat nu?? Nog een upgrade naar een nog recentere Outlook versie?? 

Trouwens, de STARTTLS is geen optie in Outlook 2013 voor wat betreft de uitgaande mailserver, dit was ik vergeten te vermelden.  😱

Reputatie 7
Badge +4

@DanPae Het klopt dat de oudere versies van oa Outlook hier niet mee overweg kunnen. Die optie bestond nog niet toen die programma’ s ontwikkeld zijn. 

Er zijn momenteel behoorlijke problemen aan de serverkant bij Proximus. Te weinig versleutelingen worden ondersteund en dus vallen een heleboel emailclients uit de boot, en naargelang het toeval kom je bovendien ook nog eens op fysieke servers van Proximus terecht die verschillende configuraties draaien v/d TLS instellingen. Maw. de ene keer zal het email checken of verzenden lukken, bij de volgende klik en DNS resolve, ineens niet meer. Dit duurt nu al meer dan twee weken en het blijft oorverdovend stil aan de kant van Proximus.

 

Zie de thread hier en in het bijzonder de laatste posts ivm. de DNS resolve van pop.proximus.be naar verschillende TLS-serverconfiguraties, waar het technisch gezien vrij duidelijk is dat er een serieus probleem is. Iemand heeft hiermee zitten rommelen.

 

 

Ik kan bevestigen dat - indien het toevallig werkt - de werkende instellingen inderdaad de volgende zijn:

  • POP3/IMAP: SSL
  • SMTP: STARTTLS wel met SMTP authenticatie login/pass (n.b.: bij de oudere Outlook versies heet deze optie “TLS”)

 

 

heb toch nog eens als test in mijn thunderbird mail client geprobeerd door TLS in te stellen ipv STARTTLS maar zoals verwacht krijg ik inderdaad niks verzonden.

Reputatie 7
Badge +5

@hoPPr Er is op dit moment geen gekend probleem bij ons lopende. Er is inderdaad een aanpassing gedaan wat problemen veroorzaakt indien je e-mail niet geauthenticeerd is maar dit valt op te lossen door dit aan te vinken in het desbetreffende programma dat je gebruikt. Helaas ondersteunen wij ook niet meer alle verouderde programma’s.

Bedankt ondertussen aan iedereen voor al de antwoorden … ik ben met de opgegeven informatie aan de slag gegaan en bij wijze van test geprobeerd, nu met Office Outlook 2021 om deze te kunnen verbinden met Proximus, dit in de hoop dat dit (probleemloos) zou werken.

Ik heb de door Martin opgegeven instellingen gebruikt met uitzondering van Authentificatie, want die optie bleek niet beschikbaar te zijn in Outlook 2021 en tot mijn grote frustratie, weerom zonder resultaat. 😥

Tot enkele weken geleden was het e-mailverkeer via de pop3 Outlook 2003 probleemloos en zonder problemen! 😶

  • Inkomende mailserver
    • Type: IMAP
    • Adres: imap.proximus.be
    • Beveiliging: SSL
    • Poort: 993
  • Uitgaande mailserver
    • Type: SMTP
    • Adres: relay.proximus.be
    • Beveiliging: STARTTLS
    • Poort: 587
    • Authentificatie: Ja

Gezocht naar oplossingen en uiteindelijk de raad gegeven om Webmail te gebruiken. Het is me gelukt om de contactpersonen hierin te importeren, maar nu is de vraag of de oude berichten in dit ca 1.6 GB groot pst-bestand (of via de losse eml-bestanden) geïmporteerd kunnen worden in deze webapplicatie van Proximus?

Anderzijds hoop ik ook op een snelle oplossing teneinde deze e-mail problemen definitief op te lossen en terug een email client te kunnen gebruiken. Een hieruit vloeiende vraag is of Proximus dergelijke toepassing voor haar klanten ter beschikking heeft en zo niet advies kunnen geven over een bij voorkeur gratis te downloaden en te gebruiken alternatief.

 

Ik kijk alvast weer reikhalzend uit naar jullie talrijke antwoorden 😎

Misschien wel wat off-topic maar zoeken naar een oplossing bracht me zodanig veel antwoorden dat het vrijwel onmogelijk bleek om het gestelde probleem terug te vinden.😮  Nadat ik nog steeds dezelfde kennis trachtte te helpen met zijn e-mailperikelen, heb ik als tussenoplossing de Proximus Webmail aangewezen. Betrokkene was zodanig enthousiast en zag dat er ook mogelijkheden waren om zo zijn mailverkeer via zijn smartphone te kunnen lezen, zodat hij hiervoor niet altijd thuis aan de computer gekluisterd was.

Dat ging vlot 🙂 … behalve dat hij alleen kan inloggen met zijn (stam) e-mailadres fc123xxxx@skynet.be … hij heeft problemen dit adres te onthouden daar hij al zolang met het alias naam@skynet.be adres werkt wat hij altijd gebruikt, ook bij het inloggen bij de webmail toepassing via de PC, waar dit geen probleem geeft.

Is dit normaal of is er ook hier een (hopelijk oplosbaar) probleem???

 

Weerom kijk ik met spanning uit naar jullie aangeboden oplossingen 😎

@hoPPr Er is op dit moment geen gekend probleem bij ons lopende. Er is inderdaad een aanpassing gedaan wat problemen veroorzaakt indien je e-mail niet geauthenticeerd is maar dit valt op te lossen door dit aan te vinken in het desbetreffende programma dat je gebruikt. Helaas ondersteunen wij ook niet meer alle verouderde programma’s.

 

Bedankt voor uw reactie, maar sorry, dit is wel wat makkelijk afwimpelen. Er is wel degelijk een probleem aan jullie kant en ik kan u enkel aanbevelen de link van de hogervermelde thread nog eens te lezen of naar de desbetreffende verantwoordelijken door te sturen. Om te beginnen kan het toch niet dat er bij jullie verschillende emailservers draaien onder pop.proximus.be (of ook imap- of smtp-), waarbij de ene fysieke server helemaal anders geconfigureerd staat dan de andere, en je dus “op goed geluk” van de DNS een werkende of niet-werkende IP en situatie krijgt. Zie hogervermelde links diagnose TLS met fysieke IPs.

 

Dit heeft ook helemaal niets te maken met de authenticatie bij het verzenden van email (SMTP). Die is er blijkbaar inderdaad ook (extra) recent bijgekomen en dat kan je gewoon op elke client activeren, zelfs als je nog Outlook 2003 zou draaien. Dat is het probleem niet.

 

Verder gaat het niet over ondersteunen van “verouderde programma’s”, maar over een minimum aan protocollen die zouden moeten aangeboden worden. De problematische servers bij jullie geven momenteel support voor TLS 1.2 met keuze uit twee (!) versleutelmogelijkheden. Indien u dit weinig zou zeggen, ter vergelijking: Google biedt er 10 aan bij het opzetten van een Gmail-verbinding. Met alle respect, maar bij Google, niet het kleinste bedrijf, weten ze ook wel wat aanvaardbaar is en wat niet. Het is een beetje alsof jullie zouden beslissen om vanaf nu enkel nog 5G GSMs te ondersteunen, en dan te stellen dat jullie geen support meer kunnen bieden voor iedereen die nog een “verouderde” 4G-telefoon heeft. Dat is heel erg kort door de bocht. En het dan bovendien aan het toeval overlaten of de antennes 5G dan wel 4G ondersteunen, zodat je nooit weet of de verbinding zal lukken. Om de analogie te vervolledigen.

 

Ook is het erg bizar dit te stellen, terwijl jullie nog steeds het onversleutelde poort 110 POP3 protocol op de emailservers ondersteunen, dat 30 jaar oud is en eigenlijk vandaag een gigantisch risico betekent voor wie dit nog zou gebruiken. Indien je hiermee op een publieke wifi zit, kan iedereen gewoon je email meelezen, paswoorden inclusief. Je hoeft er geen hacker voor te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@DanPae 

 

Bij mij lukt het althans om in te loggen met mijn alias op de webmail en ook op de mail app.

Wanneer je inlogt op de webmail van je kennis en je klikt op -instellingen- en vervolgens (lings) op -Profiel-, staat daar de alias@skynet.be vermeld of de fa...@skynet.be?

 

Geert

@DanPae

 

Bij mij lukt het althans om in te loggen met mijn alias op de webmail en ook op de mail app.

Wanneer je inlogt op de webmail van je kennis en je klikt op -instellingen- en vervolgens (lings) op -Profiel-, staat daar de alias@skynet.be vermeld of de fa...@skynet.be?

 

Geert

Geert,

bedankt voor het antwoord en aandacht. Ondertussen heb ik dit ‘probleem’ opgelost. De Proximus Mail applicatie maakt blijkbaar onderscheid tussen hoofd en kleine letters in het e-mailadres. Het alias adres invoeren zoals oorspronkelijk opgemaakt gaf wel toegang tot de webmail nu. Helaas heeft Android de neiging om de eerste letter steeds te willen omzetten naar een hoofdletter 😱

Een probleem opgelost 😁 … nu nog de rest. Een volgende test:

Aangezien ik zelf geen gebruik maak van Proximus mail, dezelfde Outlook bij mij geïnstalleerd en dit met de gegevens van mijn kennis. Ongelooflijk maar dit werkt nu wel?!

Dan dacht ik, ik importeer in Outlook het oude pst bestand en gezien ik een imap verbinding heb, wordt dan alle mail naar de serveraccount bij Proximus Mail doorgezonden…

En inderdaad, een gedeelte werd inderdaad gesynchroniseerd met de server. Nu voelt u mij waarschijnlijk al aankomen … dus dacht ik, eens vlug nakijken of dit inderdaad zo is en via mijn persoonlijke thuiscomputer betrokkene zijn webmail geopend en inderdaad er waren al enkele berichten overgezet en daar terug te vinden. Nu bestaat betrokkene zijn account al vele jaren en u kan het zich voorstellen dat dit pst-bestand redelijk groot is, ongeveer 1,6 GB en ik neem aan dat dit wat tijd in beslag neemt. Gezien ik nog steeds niet over fiber beschik, is de upload als dusdanig niet te snel. Ik vraag me nu af hoelang dit gaat duren vooraleer al deze berichten op de mailserver zullen staan? Hopelijk snel zodat we dit hoofdstuk bijna kunnen afsluiten.

Want hoewel hij dan terug over al zijn berichten beschikt, blijft het mij een raadsel waarom hij niet en ik wel met Outlook een werkende verbinding kan maken met de Proximus webmail? Het enige verschil is dat ik vanaf een Windows 11 Pro configuratie werk en hij over een Windows 10 Home versie beschikt. 😟

Want hoewel hij dan terug over al zijn berichten beschikt, blijft het mij een raadsel waarom hij niet en ik wel met Outlook een werkende verbinding kan maken met de Proximus webmail? Het enige verschil is dat ik vanaf een Windows 11 Pro configuratie werk en hij over een Windows 10 Home versie beschikt. 😟

 

Heb het hier al meermaals geschreven. De kans is groot dat het al dan niet een probleem is naargelang de fysieke emailserver waarmee je Outlook verbinding maakt (onder pop.proximus.be zit niet 1 enkele server, maar je Outlook krijgt het IP terug van een van hun emailservers). De servers bij Proximus draaien namelijk niet allemaal dezelfde TLS configuratie waarbij sommige configuraties restrictief zijn en dat is (erg) problematisch. Momenteel heb ik als “hack” het IP adres van een van hun servers direct in mijn emailclient gezet ipv. pop.proximus.be. Zolang ze die server niet uitzetten of er ook beginnen aan te prutsen, zal het voorlopig wel werken zo, al is dit verre van de bedoeling. Geef ik het IP van een van hun andere servers in, dan werkt het ineens niet meer met precies dezelfde configuratie in de emailclient. Duidelijker kan niet. Maar als ik de antwoorden hier dus lees, is er bij Proximus “geen gekend probleem”. In afwachting van meer klachten of verder gevorderde inzichten, zal het hierbij blijven, vermoed ik … .

 

Ik snap niet dat men hier discuteert over “ik kan geen email versturen” en dan oeverloos zit te emmeren over een pop server? daar waar het hoedanook smtp moet zijn (op poort 587) ongeacht hoe die gedefinieerd wordt … ?

Beste lezers ; inderdaad alle office outlook versies tot en met 2016 werken niet meer ; als u terug wilt mailen met office outlook moet u 2021 kopen , of een slimmere oplossing is de GRATIS Thunderbird , deze hoeft u niet in te stellen , één keer uw e-mail adres en paswoord ingeven en op 1 minuut is alles klaar .

Het is erg jammer dat de oudere office outlook versies niet meer werken , mensen zijn ze jaren gewoon en plots werkt het niet meer dank zij Proximus , ze moeten altijd veranderen anders hebben ze geen werk meer , en de klantendienst is ook niet meer wat het moet zijn , jammer , 

Ik snap niet dat men hier discuteert over “ik kan geen email versturen” en dan oeverloos zit te emmeren over een pop server? daar waar het hoedanook smtp moet zijn (op poort 587) ongeacht hoe die gedefinieerd wordt … ?

Ja gewoon office outlook 2021 kopen of de gratis THUNDERBIRD , tot en met Office outlook 2016 werkt uitgaande mail niet meer.

heb toch nog eens als test in mijn thunderbird mail client geprobeerd door TLS in te stellen ipv STARTTLS maar zoals verwacht krijg ik inderdaad niks verzonden.

Ja gewoon office outlook 2021 kopen of de gratis THUNDERBIRD , tot en met Office outlook 2016 werkt uitgaande mail niet meer.

Bedankt ondertussen aan iedereen voor al de antwoorden … ik ben met de opgegeven informatie aan de slag gegaan en bij wijze van test geprobeerd, nu met Office Outlook 2021 om deze te kunnen verbinden met Proximus, dit in de hoop dat dit (probleemloos) zou werken.

Ik heb de door Martin opgegeven instellingen gebruikt met uitzondering van Authentificatie, want die optie bleek niet beschikbaar te zijn in Outlook 2021 en tot mijn grote frustratie, weerom zonder resultaat. 😥

Tot enkele weken geleden was het e-mailverkeer via de pop3 Outlook 2003 probleemloos en zonder problemen! 😶

  • Inkomende mailserver
    • Type: IMAP
    • Adres: imap.proximus.be
    • Beveiliging: SSL
    • Poort: 993
  • Uitgaande mailserver
    • Type: SMTP
    • Adres: relay.proximus.be
    • Beveiliging: STARTTLS
    • Poort: 587
    • Authentificatie: Ja

Gezocht naar oplossingen en uiteindelijk de raad gegeven om Webmail te gebruiken. Het is me gelukt om de contactpersonen hierin te importeren, maar nu is de vraag of de oude berichten in dit ca 1.6 GB groot pst-bestand (of via de losse eml-bestanden) geïmporteerd kunnen worden in deze webapplicatie van Proximus?

Anderzijds hoop ik ook op een snelle oplossing teneinde deze e-mail problemen definitief op te lossen en terug een email client te kunnen gebruiken. Een hieruit vloeiende vraag is of Proximus dergelijke toepassing voor haar klanten ter beschikking heeft en zo niet advies kunnen geven over een bij voorkeur gratis te downloaden en te gebruiken alternatief.

 

Ik kijk alvast weer reikhalzend uit naar jullie talrijke antwoorden 😎

Ja gewoon office outlook 2021 kopen of de gratis THUNDERBIRD , tot en met Office outlook 2016 werkt uitgaande mail niet meer.

Ik snap niet dat men hier discuteert over “ik kan geen email versturen” en dan oeverloos zit te emmeren over een pop server? daar waar het hoedanook smtp moet zijn (op poort 587) ongeacht hoe die gedefinieerd wordt … ?

Ja gewoon office outlook 2021 kopen of de gratis THUNDERBIRD , tot en met Office outlook 2016 werkt uitgaande mail niet meer.

Sorry maar dat is kletskoek … ik heb gewoon de oude “mail” onder Windows 10 geupdated naar de laatste versie van outlook (wordt automatisch aangeboden) en dat werkt zonder enig probleem. Men moet wel een Microsoft account hebben maar dat gaat met de ogen dicht. 

En BTW dat is niet de fout van Proximus, ze moesten hun zender authenticatie al veel langer toegepast hebben. Mail protocols zijn er nu eenmaal om toegepast te worden of de gebruiker dat nu leuk vindt of niet! Begrijp niet dat gebruikers nog Live Mail van Windows 95 gebruiken wat in 2012 al afgestoten werd door Microsoft. 

Ik snap niet dat men hier discuteert over “ik kan geen email versturen” en dan oeverloos zit te emmeren over een pop server? daar waar het hoedanook smtp moet zijn (op poort 587) ongeacht hoe die gedefinieerd wordt … ?

Ja gewoon office outlook 2021 kopen of de gratis THUNDERBIRD , tot en met Office outlook 2016 werkt uitgaande mail niet meer.

Sorry maar dat is kletskoek … ik heb gewoon de oude “mail” onder Windows 10 geupdated naar de laatste versie van outlook (wordt automatisch aangeboden) en dat werkt zonder enig probleem. Men moet wel een Microsoft account hebben maar dat gaat met de ogen dicht. 

En BTW dat is niet de fout van Proximus, ze moesten hun zender authenticatie al veel langer toegepast hebben. Mail protocols zijn er nu eenmaal om toegepast te worden of de gebruiker dat nu leuk vindt of niet! Begrijp niet dat gebruikers nog Live Mail van Windows 95 gebruiken wat in 2012 al afgestoten werd door Microsoft. 

Ik snap niet dat men hier discuteert over “ik kan geen email versturen” en dan oeverloos zit te emmeren over een pop server? daar waar het hoedanook smtp moet zijn (op poort 587) ongeacht hoe die gedefinieerd wordt … ?

Ja gewoon office outlook 2021 kopen of de gratis THUNDERBIRD , tot en met Office outlook 2016 werkt uitgaande mail niet meer.

Sorry maar dat is kletskoek … ik heb gewoon de oude “mail” onder Windows 10 geupdated naar de laatste versie van outlook (wordt automatisch aangeboden) en dat werkt zonder enig probleem. Men moet wel een Microsoft account hebben maar dat gaat met de ogen dicht. 

En BTW dat is niet de fout van Proximus, ze moesten hun zender authenticatie al veel langer toegepast hebben. Mail protocols zijn er nu eenmaal om toegepast te worden of de gebruiker dat nu leuk vindt of niet! Begrijp niet dat gebruikers nog Live Mail van Windows 95 gebruiken wat in 2012 al afgestoten werd door Microsoft. 

Beste Regulus;

Je gaat het nu echt niet geloven , het is nog eens de fout van Proximus , vandaag werkt alles als vroeger , met alle versies van outlook , 2003 2007 2010 en 2016 die vorige dagen foumelding gaven bij uitgaande mail , dat is nu de 2e keer dit jaar dat er problemen zijn met proximus servers .

zowel met POP of IMAP .,is alles OK nu.

En ja NIETS laten ze weten , ik heb 42 jaar bij proximus ( belgacom gewerkt ) in die tijd zijn er geen problemen geweest met email servers. 

Reageer