Beantwoord

DSL aansluiting met meerdere toestellen


  • Apprentice
  • 3 reacties

Hey iedereen

 

Wij hebben momenteel onze BBox-3 in onze living staan vlakbij het 6-polig aansluitpunt voor onze telefoonlijn. Hier steken een vaste telefoon, antwoordapparaat en een Proximus VDSL splitter in die vervolgens naar de BBox-3 gaat.

Huidige situatie

 

Echter staat deze hier in de weg en willen we meer toestellen aansluiten met Ethernet. De verdere verdeling zou allemaal in de kelder gebeuren zoals op volgende schets te zien is:

Gewenste situatie

 

Mijn vraag is hoe ik deze aftakkingen (oranje kaders) vanaf de DSL lijn best kan doen?

 

Is de makkelijkste optie om de telefoon en antwoordapparaat in het aansluitpunt te laten steken, een 2de aansluitpunt in de kelder te plaatsen, en vervolgens daarin de DSL splitter te steken. Of is dit niet correct en is er een betere optie?

 

Kunnen jullie me hierbij helpen?

M.v.g.

icon

Beste antwoord door Martin 21 May 2022, 22:39

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Inderdaad Eenvoudige en zeer goede oplossing is DSL en telefonie al te scheiden in de kelder .

 

Dus splitter in de kelder en telefoonlijn verder laten lopen naar boven.

Hoe korter het DSL gedeelte hoe beter voor de verbinding .

Als het een vochtige kelder is zou je wel problemen kunnen krijgen van oxidatie = slechte vdsl verbinding

Heb je dan geen wifi meer nodig want met een bbox in de kelder zal je mogelijks slechte wifi ontvangst  hebben op het gelijkvloers 

                                                                     |------UTP4---->
                                                                     |------UTP3---->
                                                                     |------UTP2---->
                                                                     |------UTP1---->                  

                      |------DSL---->[Kelder=Bbox]-|

[Kelder=NTP2007/TF2007]  
                                     |___1ste paar van VVT kabel__________[Living=Nico_RJ11]    (antwoord)
                                     |___2de  paar van VVT kabel__________[Living=Nico_RJ11]    (telefoon)

                       

Reputatie 7
Badge +4

=

NTP2007 naar de kelder

in uw living ter vervanging van de NTP2007 bv. een Niko 2*RJ11 contactdoos om uw telefoon/antwoordapparaat aan te sluiten (de bestaande bekabeling kan normalerwijze herbruikt worden)

Vanuit uw kelder dient u dan wel (meerdere) LAN ethernetkabels naar boven te (laten) voorzien (met bijhorende RJ45 stopcontacten) (al dan niet door beroep te doen op de diensten van een elektricien), eventueel kunt een (managed) switch** (+ stopcontacten voor elektriciteitsvoorzienning) in de nabijheid van de Bbox voorzien om meer dan 4 kabels/LAN-poorten te bekomen/aansturen 

** met IGMP snooping indien gebruik gemaakt wordt van Proximus IPTV decoder(s)

 

Audio-TV-Data-Telefoon (niko.eu)

How to configure IGMP Snooping for IPTV network using L2 switch? | TP Link België (tp-link.com)

 

Hey Martin

 

Ik denk inderdaad dat dit de beste oplossing is. Dan kan de bestaande bekabeling inderdaad herbruikt worden en hoeft er enkel een 2x RJ11 aansluiting geplaatst te worden. Qua vocht zou dit geen problemen mogen geven aangezien ook o.a. onze zekeringkast en oude Telenet infrastructuur hier geplaatst is en na 20 jaar nog steeds werkt.

Wat de WIFI betreft zou er geen probleem mogen zijn aangezien de WIFI functie van de BBox al een tijdje uitgeschakeld is en vervangen werd door een Ubiquiti access point. Moest dit niet geweest zijn had ik waarschijnlijk veel reclamaties gekregen van mijn mede-bewoners over slechte WIFI 😅.

 

Met vriendelijke groet.

Hey M_016

 

Ik heb snel even het IGMP snooping opgezocht en dit lijkt me eerder een optionele functie die het netwerk kan versnellen? Momenteel is onze Proximus digibox op een zeer goedkope unmanaged switch aangesloten samen met een smart TV en een kleine media PC. Tot nog toe hebben we geen enkele problemen gehad met deze setup. Ik kan me echter wel inbeelden dat dit problemen zou kunnen geven in heel grote netwerken.

Uw unmanaged switch ondersteunt waarschijnlijk ook wel IGMP snooping.

Reputatie 1

Persoonlijk zou ik als gewoon de modem daar laten staan, zo heb je beste wifi want als je die in kelder zet, ga je weer een accespoint moeten zetten. Die paar meter extra doet NIKS af aan kwaliteit, want kabellengte is al snel enkele honderden meters vanaf de proximuskast buiten, dus met 5 meter extra ga je dat natuurlijk niet merken.

Het beste dus een nieuwe utp kabel van de Bbox naar de kelder trekken en daar een gigabit switch zetten om alle kabels te verbinden. Simpel en het beste.

Waar de modem nu staat gebruikt @C-G toch al een access point i.p.v. de wifi van de bbox, namelijk  een Ubiquiti access point.

Reputatie 1

Ubiquity kan dan op een ethernetkabel op andere plek in huis worden gezet eventueel maar nu hou je meerdere ethernet aansluitingen bij tv (voor decoder, smart tv, playstation etc). Gewoon 1 kabel trekken naar kelder en klaar. Ervaring leert dat dit meeste gemak en minste problemen geeft. Als klant die in kelder of op dak wil zetten, voor mij allemaal goed.

mss heb ik  @C-G verkeerd begrepen maar ik dacht dat hij bedoelde dat de bbox in de weg stond en dus daar weg moest?

Reputatie 7
Badge +4

Cfr bericht @Martin 

IGMP snooping - Wikipedia

IGMP snooping is designed to prevent hosts on a local network from receiving traffic for a multicast group they have not explicitly joined. It provides switches with a mechanism to prune multicast traffic from links that do not contain a multicast listener (an IGMP client)

& bv.

KPN Nederland vereist voor ondersteuning IPTV ondersteuning van IGMPv2 bij gebruik van eigen modem/router/apparatuur 

 

Uiteraard kan als de auteur dat wenst de Bbox blijven staan mits er 1 (of meerdere) ethernet-kabels naar de kelder getrokken worden (mits de mogelijkheid bestaat (en RJ45 contactdozen voorhanden zijn)

@Wimmeke1973

 

@Martin is inderdaad correct. De BBox is vroeger daar geplaats uit gemak (vlakbij de telefoonaansluiting) en omdat die toen verborgen was achter de zetel. Enkele weken geleden hebben we de living wat heringericht en nu staat die eigenlijk in de weg.

We hadden al langer een kabel naar de kelder lopen waar o.a. een switch, NAS, en enkele CAT6 kabels verspreiden doorheen het huis. Hier zijn ook al access points op aangesloten dus de WIFI van de BBox maakt niets meer uit zoals in een vorig bericht aangehaald was.

Reageer