Vraag

downloaden trager dan uploaden

  • 10 November 2020
  • 8 reacties
  • 296 Bekeken

is het normaal dat onze downloadsnelheid trager is dan onze uploadsnelheid? https://pxs.speedtestcustom.com/result/a2022cb0-2341-11eb-b2d9-831150b44c2c.

ditprobleem doet zich enkel voor bij wifi verbinding. deze test was op een meter van onze modem en zonder andere gebruik van internet. Heb al de wifi geoptimaliseerd via jullie programma’s maar dat mocht geen hulp baten. via kabel aangesloten haal ik wel 80+ downloadsnelheid bij de test


8 reacties

heb je de test op wifi 5.0 gedaan  terwijl je dicht bij de modem staat.

De modem eens heropstarten door 10 sec zijn stroom te onderbreken kan je ook altijd eens proberen.

nee op wifi 2.4; modem is reeds opnieuw opgestart. Voor de heropstart had ik nog iets hogere waarden van snelheidzo rond de 28mbps

problemen doen zich ook al enkele maanden voor dat wifi traag gaat

Reputatie 7
Badge +4

ik vermoed dat Martin een “hard reset” Bbox bedoeld

probeer indien mogelijk ook eens WiFi 5.0 indien mogelijk (en als OneSSID actief is dit even afzetten via Bbox)

sorry inderdaad het is altijd beter voor de zekerheid van de decoder te resetten en dit door het verzonken rest knopje achteraan 20 sec ingedrukt te houden en dit pas lossen als je voor lichtjes ziet doven (behalve het power lichtje dat blijft oplichten) 

Als je na de reset nog altijd de zelfde problemen hebt kijk dan eens al one ssid actief staat en indien wel deze deactiveren.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

heb dit gedaan, en op de 5.0 haal ik 90.75mbps, terwijl op de 2.4 max 30mbps

Reputatie 7
Badge +4

WiFi 5.0 = hogere snelheid maar kleinere reikwijdte signaal

WiFi 2.4 = kleinere snelheid maar groter bereik signaal 

 

ik vermoed dat u op WiFi 2.4 niet veel meer zult kunnen halen & betrokken band is storingsgevoeliger (meer dergelijke apparatuur/netwerken actief in de omgeving …: buren, microgolfoven, TL-lampen, ….)

heb dit gedaan, en op de 5.0 haal ik 90.75mbps, terwijl op de 2.4 max 30mbps

anders eens in de interface van je bbox zelf het 2.4 kanaal eens veranderen naar kanaal 6 of kanaal 11 bvb en dan nog eens de speedtest uitvoeren.

Als je windows laptop heb kun je gemakkelijk het gratis wifi analyzer app uit de microsoft store installeren (bestaat ook voor android bvb op je smartphone) en zo eens checken wat het minst bezette kanaal is.

bvb bekeken met wifi analzer op mijn windows laptop is het kiezen van kanaal 6 voor mij het beste (wat de bbox bij mij niet automatisch kiest)

 

Reageer