Als ik mijn modem uitlees met de Sagem tool zit ik reeds geruime tijd op een profiel van 70/30.
Echter de DLM staat NIET actief: DLM profile no.
Voordien stond dit wel actief en had ik steeds een profiel van 85/30.
Kan daar eens naar gekeken worden a.u.b..
Alvast bedankt.
je kunt natuurlijk dan alleen maar de bbox rechtstreeks aansluiten op de binnenkomende stijglijn in je appartement zodat je eigenlijk niks anders aansluit dan de bbox alleen, dan sluit je eventuele fouten uit die eventueel kunnen veroorzaakt worden in de ntp/tf2007
(zo heeft mijn pa dit nog voorgehad toen ze de ntp/tf2007 vervangen hadden was alles terug in orde) valt wel maar zelden voor maar het kan.
natuurlijk tijdens zo’n test met aansluiting rechtstreeks op de invoer zit je dan wel zonder vaste lijn!
@Martin:
Sluit ik de bbox3 dan aan op ntp/tf2007 door middel van de vdsl splitter of rechtstreeks via de telefooningang bovenaan?
je zou dit kunnen proberen op de TF stekker maar dan mag alleen de draad die toekomt van je stijglijn aangesloten zijn en je tf2007 filter mag er niet opsteken.
@Martin: Toevallig een idee wat ThomasP bedoeld met de modem rechtstreeks aan te sluiten op de invoer.
Deze is nu aangesloten door middel van DSL stekker (grijs)
Of bedoeld ThomasP deze aan te sluiten op de telefooningang.
De vaste telefoon is reeds aangesloten op de rechter telefooningang op de contactdoos op de muur
Thomas bedoelt dan om je modem aan te sluiten op het allereerste aansluitpunt van proximus in je appartement, daar waar de lijn het appartement binnenkomt en niet op een stopcontact dat daarvan afgetakt is. Dit om je binnenbekabeling uit te sluiten. De modem zou daar dan best ook even moeten kunnen blijven staan.
Beste HadewychT,
De modem is aangesloten op het alleerste aansluitpunt in mijn woonkamer. Er is maar 1 aansluitingspunt. De modem is aangesloten door middel van DSL spitter en de vaste telefoon in de telefooningang in 1 van de 2 ingangen bovenaan.
Klopt, mijn excuses dat dit wat onduidelijk was. De invoer is de plaats waar de Proximus kabel binnenkomt en is dus heel vaak niet de NTP. In een eengezinswoning is dit vaak de berging of garage waar dan wordt doorgelust naar de living waar de NTP hangt. In een appartement is dit iets complexer gezien de invoer dan eigenlijk in de gemeenschappelijke ruimte zit, vaak de kelder. Gezien dit heel vaak gesloten doos is, is hierop testen als klant niet mogelijk. Als klant is de invoer dan het eerste punt in je appartement en vaak de NTP zelf.
Ik moet wel benadrukken dat het perfect mogelijk is dat we deze lijn correcties niet verder kunnen verbeteren. Correcties vinden altijd plaats, op elke lijn. Afhankelijk van de condities, zijn dit er meer of minder. Deze correcties hebben geen impact of je surfervaring of TV ervaring en zijn eigenlijk compleet transparant.
Beste ThomasP,
Inderdaad de nieuwe kabel vetrekt beneden in de inkom op het gelijkvloers.
Deze loopt vanuit het blauw afgesloten metalen bakje (Proximus) naar boven 3e verdieping in de woonkamer van mijn appartement.
Het is 1 kabel die doorloopt van beneden tot boven.
Ja daarom dat het voorstel kwam van mij om de modem beneden aan te sluiten maar aangezien die blauwe doos verzegeld is ga je dit niet kunnen (en ook praktisch moeilijk doenbaar) en eigenlijk als je ntp direct aangesloten is op je vernieuwde stijglijn kun je enkel daar direct je modem op aansluiten dan staat er niks anders meer tussen en zit je direct op je stijglijn en sluit je verder alle ander binnenhuis bekabeling en eventuele contactdozen uit.
Als je ook de ntp even kunt vermijden door de modem direct op de draadjes van je stijglijn aan te sluiten dat kun je ook om de testen uit te voeren maar lange tijd laten staan zal dan waarschijnlijk weer een probleem zijn aangezien je dan geen telefoon meer hebt.
Natuurlijk moet je ervan uitgaan dat je stijglijn in orde is maar ik veronderstel toch dat dit nu het geval is aangezien er een afgeschermde cat7 gebruikt werd.
Martin,
Inderdaad is een netwerkkabel Cat7 S/FTP.
Dit lijkt me toch wel een kwalitatieve kabel om een hogere snelheid te kunnen halen.
In principe is zelf een utp cat5e (max. 90m) al ruim voldoende maar als die kabel dicht bij andere kabels ligt zoals elektriciteitskabels enz zouten er wel stoorsignalen kunnen optreden en daarom in dit geval gebruik je dan beter een afgeschermde utp kabel om die stoorsignalen tegen te houden.
@Martin,
Op vrijdag 15/11 zal een technieker ter plaatse komen aangezien dit aangeboden is geweest door ThomasP.
Daar wil ik dan ook graag gebruik van maken.
Hopelijk kunnen ze iets doen waardoor het profiel uiteindelijk toch zal stijgen.
Is er iets wat ik zelf nog kan nakijken of uitvoeren intussen?
Toch wel eigenaardig als men een nieuwe betere kabel legt en de waardes bij het uitlezen van de bbox3 stukken beter zijn dan voorheen toch de lijn niet verhoogd???
Omdat het niet alleen je eigen lijn is die hierbij meespeelt in de beslissing die de DLM moet maken ook de lijn van je buur enz… kan negatief beïnvloed worden door een verhoging aan uw lijn toe te kennen bv.
Maar enkel en alleen kunnen de specialisten van Proximus de oorzaak daarvan opsporen door de nodige monitoring en metingen uit te voeren enz….
@Martin, WenzelR, ThomasP:
De technieker is langsgekomen en vond ook wel bizar dat de lijn niet verhoogd met zoveel marge in de metingen van de downloadsnelheid.
Bovendien hebben de buren boven mij ook Proximus wat ik niet wist maar ook op het gelijkvloers wat ik wel wist.
Beide staat hun lijn wel op downloadsnelheid 85 Mpbs.
Mijn lijn is nu aangesloten op een andere poort in de straatkast en hopelijk gaat DLM nu wel de lijn verhogen.
Dus nog even afwachten ongeveer maximaal 14 dagen dan zou hopelijk de lijn ook verhoogd zijn naar 85 Mpbs.
laat ons hopen dat dit het probleem oplost!
@Martin,
Intussen is de DLM wel sneller dan verwacht al langsgekomen en de lijn is verhoogd naar downloadsnelheid van 85 Mbps.
Dus het zal dan toch aan de aansluiting op de poort in de straatkast gelegen hebben.
Zou er nu nog genoeg marge (16,1 dB) opzitten om ook100 Mpbs nog te kunnen halen???
die mogelijkheid zit er altijd in maar zeker is dit niet, dus zal weer afwachten worden, zitten er van je buren ook al op 100.
Ik zou in ieder geval al blij zijn met 85, er zijn er die met veel minder ook moeten content zijn en even veel moeten betalen, maar natuurlijk mooi meegenomen als je van de DLM 100 zou krijgen.
Nee de onder- en bovenburen zitten op 85.
Ja ik ben wel blij met die 85 zoals voorheen dus het probleem lag dan toch aan de poort in de straatkast.
Dus afwachten mocht het nog verhogen.
dat kan inderdaad dat is juist het probleem om zoiets op te sporen er zijn zoveel factoren die meespelen zodat er wel degelijk een serieus onderzoek/opvolging nodig is om zoiets op te sporen. Bij ons pa heeft het dat ook heel lang geduurd voor het in orde gekomen is (hij kreeg geen enkel verhoging van de DLM) zelfs meer dan een jaar, daar werd ook zijn bbox op een andere poort gezet , ander kabelpaar andere intro ander bbox en ga zo maar door …
Uiteindelijk van een technieker als uitleg gekregen dat er nog te veel bbox2’s in gebruik waren en dan later van een ander dat ze ook nieuwe lijnkaarten gestoken hadden in de ROP glasvezelkast enfin tot nu toe hebben geen klagen meer en blijft de lijn stabiel en blijft de DLM toegekende verhoging ook tot nu toegekend en werd in al die tijd niet meer naar beneden getrokken, dus mijn pa heeft ook geen reden van klagen
PS: als je kunt vergelijken met dichtstbijzijnde buren die op zelfde distributiekabel zitten is eigenlijk een goede referentie.
@Martin,
Bijna een maand op profiel van 85/30 gestaan.
Deze morgen terug naar af 70/30 waarbij DLM profile terug op NO staat.
Wat zou dit kunnen zijn dat de DLM niet meer actief staat???
De uitgelezen modem bijgevoegd.
Dit wil niet zeggen dat de DLM niet actief staat als de DLM om één of ander reden moet gas terugnemen om de stabiliteit en het max aantal errors op de verschillende lijnen te kunnen garanderen.
Uit het het tool kun je alleen theoretisch concluderen dat je zou kunnen meer halen daarom geen 100Mbps want dit zal te veel gevraagd zijn afgaand op de resultaten van het Tool.
Nu is het voor ons die over geen inside informatie (resultaten van de verschillende analyses van het meetsysteem waaronder ook de DLM valt) kunnen beschikken, daar de echte reden voor te kunnen geven. Alleen de proximus meetspecialisten kunnen daar een zinnig antwoord over geven.
De laatste keer was zelf al het aansluiten op een andere poort voldoende om je op een hoger DLM profiel te krijgen, daarom is er het nodige/uitgebreid onderzoek nodig.
Kortom wij kunnen van alles gissen en veronderstellen waaraan het zou kunnen liggen maar alleen de specialisten kunnen daar de vinger op de wonde leggen.
Is er iemand van Proximus die dit eens kan nakijken a.u.b.
De buren boven mij en mensen op gelijkvloers hebben wel 85 Mbps.
Alvast bedankt.
Ik heb je lijn getest en ze maakte wel wat fouten als de snelheid hoger stond. Hierdoor werd het systeem belast om die allemaal te corrigeren. Vandaar dat DLM beslist heeft om je lijn terug te verlagen.
Als DLM merkt dat je lijn terug stabiel genoeg is zal je snelheid terug verhoogd worden.
Beste Hadewycht,
Wel eigenaardig dat er nog steeds fouten op de lijn zitten ook na een volledige nieuwe binnenbekabeling te laten plaatsen. Ook zou dit een betere kabel moeten zijn dan die er oorspronkelijk lag.
Nochtans hebben de buren boven mij en de mensen op het gelijkvloers wel steeds 85 Mbps.
Mvg,
Jan Strubbe
Volgens mij is eerder de vraag van waar komen die fouten, je stijglijn kan in orde zijn maar er kunnen nog andere oorzaken zijn en deze zouden moeten kunnen gevonden worden.
Ik vraag mij zelf af moest de snelheid van boven en onderbuur op een lager snelheid gezet worden of het dan niet voor zou mogelijk zijn om een hogere snelheid te krijgen, maar dan zullen uw buren daar zo gelukkig niet mee zijn denk ik !
Op 70Mbps maakt je lijn deze fouten niet. Het kan soms iets heel kleins zijn waardoor er op hogere snelheden wel fouten ontstaan. Zodra je lijn stabiel genoeg is zal de snelheid terug verhoogd worden, net zoals ze bij de buren eventueel terug kan zakken.
Die hogere snelheden worden niet gegarandeerd. Maar als u wil kan ik eventueel wel opnieuw iemand ter plaatse sturen om na te kijken of ze kunnen vinden van waar die fouten op de hogere snelheid komen. Ik kan dan niet garanderen dat dit een gratis interventie is vermits uw lijn wel stabiel draait op 70Mbps.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.