Skip to main content
Beste,



Als ik mijn modem uitlees met de Sagem tool zit ik reeds geruime tijd op een profiel van 70/30.

Echter de DLM staat NIET actief: DLM profile no.

Voordien stond dit wel actief en had ik steeds een profiel van 85/30.

Kan daar eens naar gekeken worden a.u.b..

Alvast bedankt.
Veel licht over de TBF-duisternis ga ik jammer genoeg niet kunnen werpen. Hoe lang deze er over doet en waarop hij reageert kan verschillen van het tijdstip waarop je het mij vraagt en van welke technologieën er gebruik gemaakt worden in ons netwerk.
De DLM nog steeds niet langsgekomen om downloadsnelheid te verhogen naar 85 Mbps zoals voorheen.

Nochtans duurde dit niet zo lang in het verleden om op een hoger profiel te geraken.


Dat is toch niet zo abnormaal dat de DLM kan 40 dagen en meer tijd nodig heeft aan gezien die cyclus om de analyse van de lijn te doen van tijd tot tijd herhaalt wordt en daarom wordt niet in de eerste fase /cyclus door de DLM een verhoging toegekend dit kan tijdens een tweede, derde en latere cyclus gebeuren en omgekeerd kan het veel later in één van de cyclussen weer zijn dat de DLM de snelheid weer naar beneden moet halen enz... dus echt met zekerheid zeggen dat het zeker na 14 dage moet gebeuren of na vier weken enz kun je gewoon niet
De laatste TBF is van 12/06, deze begint dus vanaf dan opnieuw. Je wacht best nog even af op het volledige slot van TBF.
Veel licht over de TBF-duisternis ga ik jammer genoeg niet kunnen werpen. Hoe lang deze er over doet en waarop hij reageert kan verschillen van het tijdstip waarop je het mij vraagt en van welke technologieën er gebruik gemaakt worden in ons netwerk.



@WenzelR

sorry maar een dergelijk antwoord roept meer/verdere vragen op, ik start eerstdaags een apart topic hierover m.b.t. "simpele vragen" (dus niet al te technische vraagstelling waarbij ook geen bedrijfsgeheimen moeten prijsgegeven worden)



@Martin

ik hoop voor elkeen onder ons dat "de DLM" er geen 40 dagen (of meer) over doet om in geval van "instabiliteit" een profiel x naar een profiel y te verlagen … (en bij voorkeur ook niet voor "stabiele systemen" om provisioning profile a naar een hoger profiel b te brengen)
Hij doet daar niet noodzakelijk 40 of x dagen over hij voert regelmatig zijn algoritme uit en als dit hem niet toelaat, uit zijn analyse, dan blijft je lijn op basis profiel staan en de volgende algoritme opnieuw is die negatief blijft je lijn staan en als na de x-de algoritme zijn analyse positief is moet dit zeker niet lang duren kan zelf na 7 dagen en als hij vroeger al een historiek kent van een lijn die door een bepaalde tijdelijke reden slecht bevonden werd (bv tijdelijk vocht indringing kabel of weet ik veel, ik zeg nu maar iets ) dan gaat hij zelf na een dag al je lijn kunnen verhogen ….

Het heeft bij mijn pa soms maanden geduurd vooraleer een eerst verhoging toegestaan werd in der tijd, later werd de bbox vervangen omdat die defect ging en duurde weer een maand ongeveer voor de verhoging kwam niet zolang geleden kreeg hij een bbox3v+ waardoor de dsm/dlm opnieuw zijn cyclus opstart en in 2 dagen kreeg hij al zijn verhoging dus inderdaad het moet niet altijd en bij iedereen 4 weken of langer duren, alleen is het te weten komen waar de juiste oorzaak zit als dit wel het geval is en gelukkig is dit percentage niet hoog, ik kan je verzekeren dit is niet altijd zo eenvoudig als je denkt en je mag dan de theorie ervan 100% onder de knie hebben, de praktijk kan het je het zelf dan nog behoorlijk lastig maken.
Toch nog even terug komen op het onderwerp DSM (meer gekend op verschillende fora door DLM wat er deel van uitmaakt uiteraard)

Ik wil hier zeker niet overkomen of dat ik niet geïnteresseerd ben in gedetailleerde uitleg van de werking van DSM/DLM, al ben ik meer geïnteresseerd in de praktisch uitleg hoe het systeem juist werkt om de lijn te analyseren om een hoger snelheid toe te kennen, en zelf al moest er een nog meer gedetailleerde uitleg komen van de kant van Proximus dan ben ik toch nog altijd meer geïnteresseerd in de praktische kant in hoe er tewerk gegaan wordt indien de DSM na verschillende herhalende analyse de verhoging niet kan toekennen.

Waarom ik daar meer in geïnteresseerd ben is omdat, al ken je de ganse praktische en theoretische uitleg in detail hoe de DSM de lijnsnelheidsverhoging al dan niet kan toekennen, dan ben je daar als klant niet veel verder mee en is het interessanter om te weten wat er kan ondernomen moet gehandeld worden om dit toch eventueel nog mogelijk te maken en in hoe verre er nog hoop is dat dit voor de klant nog op korte termijn gaat komen.

Want je zit in het kort gezegd met een distributiekabel en daarop aangesloten de verschillende whitelisted bboxen en dan... welke stappen worden er vervolgens ondernomen omdat de DSM toch nog voor de klant die op een basis profiel blijft steken een verhoging te kunnen toe te kennen want een volledige nieuwe distributiekabel leggen is zo maar niet direct een oplossing 😉

Daar voeg ik nog de uitleg aan toe van een door een insider geven uitleg jaren.... terug die ik genoteerd heb: (en proximus kan daar natuurlijk de nodige correcties aan toe lichten indien die niet volledig kloppen)

Dus DLM kun je in de onderstaande uitleg ook vervangen door DSM ☺️

- Enerzijds heb je een automatisch lijn meetsysyteem die het provisioning profiel bepaalt,

- Anderzijds is er een bijkomend DLM testsysteem:

Dit is een volledig automatisch proces, gedurende een tijd zal DLM de kwaliteit, stabiliteit en werking etc. van je lijn evalueren.

Het resultaat bepaald of je verbinding een hogere snelheid aankan zonder de kwaliteit en stabiliteit te beïnvloeden.

In dat geval zal je verbinding automatisch een hogere snelheid krijgen.

Kort na deze verhoging zal DLM opnieuw je verbinding evalueren op kwaliteit,

stabiliteit en werking.

Wanneer alles nog goed lijkt te werken zal de snelheid blijven en zal er

een nieuwe evaluatieperiode worden ingepland.

Zolang de kwaliteit van je verbinding goed blijft zal de lijn niet worden aangepast.

De periode tussen evaluaties zal groter worden wanneer er niets wordt gewijzigd.

Er is echter totaal geen garantie dat de verhoogde snelheid door DLM proces zal blijven.

Indien er storingen beginnen op te treden of er een negatieve impact op andere lijnen komt

kan het proces je snelheid terug verlagen zelf tot het oorspronkelijke basis profiel

dit kan ook in de eerst fase van de evaluatie al gebeuren en kunnen er bijkomende herhaalde evaluatie perioden komen,

waardoor verhoging langer kan uitblijven.

DLM zal nooit jouw snelheid lager zetten dan het oorspronkelijke basis profiel.



Dus DLM profielverhoging in het snelste scenario is na 7,5 dagen.

in het uiterste geval 13,5 dagen.

De DLM beslissing kan ook veel langer als de evaluatie niet positief is.

Op een vectored lijn gaat de DLM beslissing vlugger gebeuren,

aangezien er van overspraak geen sprake meer is.

Daarom dat de meeste klanten melden nadat vectoring geactiveerd werd op hun lijn,

dat een DLM verhoging gekomen is na 1 à 2 weken.



Bijkomende vraag waarmee ik zit :

Staat de DSM (DLM) dan niet altijd actief, want er wordt dikwijls de vraag gesteld of die actief staat als men vaststelt dat de DSM na lange tijd er niet in slaagt verhoging toe te kennen?
Martin bedankt voor jouw inspanning (wat weten we over DLM/DSM en welke FAQ blijven over) 👏 👌

Nu nog wachten op enige aanvullingen/correcties van Px medewerkers

- TFB/DLM = 1 SCM?

- altijd actief?

- van toepassing op alle types van lijnen (adsl, adsl2, vdsl2, vdsl2 vectorised)?

- "normale" duur van een analyse vooraleer een beslissing tot verhoging /verlaging

- "normale frequentie" van de controle

- "een TFB resulteert in de toepassing/activatie van het provisioning profiel tenzij er een DLM/SCM analyse bezig is (deze heeft voorrang en wordt derhalve niet beïnvloed)"
Ik denk dat je TBF DLM = DSM( L1) en SMC bedoelt die kan toegepast worden op DSL (ADSLx en VDSL2 /VDSL2 vectored) Waarbij de TBF in eerste instantie uit zijn elementaire metingen het basis profiel bepaalt en eerst zijn fiat moet geven aan de DSM(DLM) om zijn analyse/evaluatie periodes op te starten.



Dus kun je alleen maar spreken van DLM is niet actief omdat de TBF geen fiat gegeven heeft aan de DLM wat er normaal bedoelt wordt met dat de TBF de DLM triggert.
Intussen 17 dagen verder maar als ik de modem uitlees met de Sagem tool blijft DLM profile: no

Kan je op je profiel aub je gegevens verder aanvullen ? Dan kan ik het nog eens voor je nakijken.
Beste HadewychT,



Mijn lijnnummer is 050/xxxxx

Nog steeds is de DLM profile: NO

Voor de problemen met de lijn had ik steeds een profiel van 85/30

Er zijn toen meerdere techniekers langsgekomen en uiteindelijk zouden de problemen moeten van de baan zijn kreeg ik toen te horen.

Graag zou ik toch terug op een hoger profiel geraken zoals voorheen.

Alvast bedankt.
Kunnen de betrokken specialisten bij Proximus eigenlijk niet natrekken in welke faze de DLM eigenlijk al zit, want als de DLM al een ruime tijd actief staat, moet de DLM toch al meer dan één evaluatie periode achter de rug hebben.

En een nog veel belangrijker vraag is of ze daaruit de reden kunnen achterhalen waarom de DLM niet in staat is om een eerste verhoging bovenop het toegekende Provisioning profiel toe te kennen?
Benieuwd naar het antwoord van Px op onze vragen (en uiteraard in 1e instantie deze van de auteur zelf)

P.S.

Nog iets gevonden op userbase m.b.t. de werking TBF/DLM/DSM (van een (oud)BGC/PX of OLO technieker...?)

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=37511

misschien voor eventuele update vatbaar 2013 -> 2019 ...
Inderdaad deze ken ik al van vroeger en er is inderdaad al wat veranderd aan het algoritme zo gaat de beslissing om een DLM profiel toe te kennen veel vlugger, omdat er nu ook rekenig gehouden wordt met de voorgeschiedenis enz.....

Maar de ham vraag en veel belangrijker en is dat als je weet dat de DLM al actief staat en zeker als hij al gedurende lange tijd actief staat op een lijn (wat Proximus trouwens gemakkelijk kan bevestigen), welke stappen Proximus eigenlijk kan nemen om dit toch mogelijk te maken, want theoretisch doet de DLM tenslotte altijd maar door en door zijn periodieke evaluaties en als het resultaat van al die evaluaties als resultaat geven dat deze lijn geen hogere snelheid kan toelaten dan het provisioning profiel, om de kwaliteit en de stabiliteit niet in gedrang te brengen, ja dan gaat er op korte termijn niks veranderen.

Dus kan er praktisch gezien alleen maar een oplossing komen als Proximus kan vaststellen/uitvissen waarom dit niet mogelijk is en dan nog als tweede belangrijk punt er ook iets kan voor doen om dit op te lossen en terug mogelijk te maken, want niet vergeten dat Proximus alleen maar een vectoring-provisioning snelheid garandeert en alleen maar een mogelijke optionele max bijkomende hogere DLM snelheid kan meegeven die totaal niet gegarandeerd kan worden (gelukkig in de meeste gevallen lukt het de DLM wel).

Daarom wordt er ook dikwijls genoeg op gewezen dat zelfs al zou er een eventuele DLM verhogingen mogelijk zijn en uitgevoerd worden, dat die nooit als definitief kan beschouwd worden en het altijd mogelijk is dat het DLM proces de snelheid terug moet verlagen zelfs ook tot het vectoring gegarandeerde provisioning profiel.
Aangezien dat na zoveel tijd de downloadsnelheid nog steeds niet verhoogd is, zoals hier nochtans beweerd wordt, stel ik mij serieus de vraag of de DLM wel actief staat.

Bij het uitlezen van de modem staat DLM Profile: NO

Zou het niet kunnen dat het profiel op 70 Mpbs VAST staat? Het zou fijn zijn als hier eens naar gekeken wordt. Bij voorbaat dank.
Dat zou me wel ten zeerste verwonderen en zou ik het eigenlijk heel straf vinden dat de Proximus medewerkers dit niet zouden nakijken of het niet zouden hebben laten natrekken door specialisten die hierin bevoegd zijn en als ze die vast gezet op een provisioning profiel van 70 dan moet er zeker een reden voor te geven zijn.

Er wordt zelfs door sommige medewerkers hier vroeger gemeld dat de DLM geforceerd of overruled werd op een hogere snelheid wat natuurlijk dan ook soms maar van korte duur is aangezien de stabiliteit ook niet van anderen mag in gedrang komen.

Bij iemand in de familie was het in de beginperiode van de overschakeling naar vectoring het ook zo dat de DLM geen verhoging toegekend had, zelfs na verschillende maanden niet en daar is dan achteraf gebleken dat de reden was omdat er nog teveel vector friendly bboxen op de lijnen stonden, dus hieruit blijkt nogmaals dat de zeer belangrijk is dat Proximus kan de reden detecteren en dan pas is er enige hoop dat het eventueel kan opgelost worden.

De meesten met vergelijkbare lijnwaarden komen wel op 85 te staan.

Natuurlijk zijn er veel lijnwaarden die bij benadering ingeschat/berekend worden door het VDSL tool en bv niet in realiteit uit de DSLAM lijnkaarten kunnen uitgelezen worden of ook niet allemaal uit de bbox zelf.
Zoals eerder gemeld stond de lijn maandenlang op profiel van 85/30.

Toen zijn er wat problemen geweest met de lijn en is onder meer de modem vervangen.

Intussen volgens Proximus zijn de problemen met de lijn van de baan en is alles terug in orde.

Wel intussen geen verhoging naar 85 mbps gekregen, wat toch wel raar is.
Dat je van 85/30 terug op 70 valt is goed mogelijk dit gebeurt soms nog en zeker niet alleen bij u, twee jaar geleden heb ik dit ook meegemaakt, en dat dit kan kun je ook uit de theorie van gans het DSM/DLM afleiden anders zou de DLM trouwens niet telkens opnieuw en opnieuw moeten evalueren zelfs nadat hij uit zijn voorgaande evaluatie heeft kunnen analyseren dat je lijn het aan kan om op bv 85 te werken, alleen is het de vraag waarom heeft de DLM opeens moeten analyseren dat je het niet meer mogelijk is voor de DLM om de lijn terug te verhogen naar 85 , maar daar kan inderdaad alleen Proximus op antwoorden, en hopelijk er dan ook iets voor doen, want uit al de kennis van dit dynamisch meetsysteem zullen wij dit niet kunnen afleiden als buitenstaanders en kun je alleen maar hopen dat Proximus je wat duidelijker uitleg geeft wat je nog kunt verwachten of beter nog dat ze er hun schouders tegen zetten om het eventueel te kunnen oplossen indien mogelijk.

Ik hoop het in ieder geval voor u...
Beste HadewychT,



Mijn lijnnummer is [Niet publiek]

Nog steeds is de DLM profile: NO

Voor de problemen met de lijn had ik steeds een profiel van 85/30

Er zijn toen meerdere techniekers langsgekomen en uiteindelijk zouden de problemen moeten van de baan zijn kreeg ik toen te horen.

Graag zou ik toch terug op een hoger profiel geraken zoals voorheen.

Alvast bedankt.
JanBrugge, gelieve je telefoonnummer aan te vullen op jouw profiel hier en niet publiek op het forum.



Ik heb het nog eens nagekeken en de laatste TBF is van 21/06 nu weer al. Heb je deze gestart/laten starten? DLM begint steeds weer van nul opnieuw dan.
Jan , Dat opstarten van de TBF doe je best niet frequent na één of je zou wel eens kunnen blijven wachten achter het resultaat...
De laatste TBF dateert van 21/06, intussen 11 dagen weer verder en nog steeds geen verandering op de lijn.

Profiel: 70/30

DLM profile: NO

Begint stilaan te vervelen wachten wachten en nog eens wachten.

Ik denk eraan om van provider te veranderen die wel sneller internet kan voorzien.
Ja, als de TBF terug nog maar 11 dagen actief is dan kan dat heel normaal zijn dat hij nog geen verhoging toegekend heeft zeker als hij uit zijn vorige analyse al vastgesteld heeft dat verhogen problemen zou kunnen geven, voor u of voor anderen die op de zelfde kabel zitten, dan moet hij zijn analyse met meer zekerheid uitvoeren.

Als de kwaliteit van de distributiekabel niet al te fameus is zal hij heel moeilijk een hoger profiel kunnen toekennen en kan het mss opgelost zijn,( ik geef het maar als een voorbeeld), als er bv Proximus klanten wegvallen op deze distributiekabel, net zoals het omgekeerde kan voorkomen als er klanten zouden bijkomen!
De laatste TBF dateert van 21/06, intussen 11 dagen weer verder en nog steeds geen verandering op de lijn.

Profiel: 70/30

DLM profile: NO

Begint stilaan te vervelen wachten wachten en nog eens wachten.

Ik denk eraan om van provider te veranderen die wel sneller internet kan voorzien.




Zoals mijn collega WenzelR reeds heeft gevraagd zou je het telefoonnummer op je profiel kunnen aanvullen op je profiel (dus niet via een post) ? Op die manier kan ik eens kijken wat de status is van je lijn. Zonder die gegevens kan ik geen analyse doen.
Beste Samuel,



Ik heb mijn vast telefoonnummer ingevuld op mijn profiel

Reageer