Vraag

DLM niet actief op lijn


Beste,

Als ik mijn modem uitlees met de Sagem tool zit ik reeds geruime tijd op een profiel van 70/30.
Echter de DLM staat NIET actief: DLM profile no.
Voordien stond dit wel actief en had ik steeds een profiel van 85/30.
Kan daar eens naar gekeken worden a.u.b..
Alvast bedankt.

164 reacties

Hiebij wil ik een vraag stellen aan de Proximus medewerkers, namelijk of het klopt dat het speciaal 0800... nummer die je kon bellen om de DLM zelf te laten triggeren niet meer actief staat en het dus geen zin heeft om dit nummer op te bellen ❓
Reputatie 7
Badge +3
Kan je even jouw klantennummer aanvullen in jouw profiel, JanBrugge? Dan kijk ik jouw lijn voor je na.

Martin, ik heb toch niet direct weet van dergelijke nummers. Ik vermoed dat deze dus al niet meer werken.
Het betreft het nummer 0800 22 424 (automatische lijntest)

Martin, ik heb toch niet direct weet van dergelijke nummers. Ik vermoed dat deze dus al niet meer werken.

Wenzel, Kun je eventueel bij de betrokken specialisten eens navragen of het nummer 0800 22 424 nog kan gebruikt worden voor de automatisch lijntest = TBF + triggering van DLM.
Reputatie 7
Badge +3
Martin, ik heb het zelf even getest met die nummer en de TBF start inderdaad direct 😉
Beste WenzelR,

Mijn klantnummer: xxx.
Telefoonnummer: xxx

EDIT: Klantengegevens zijn nu verborgen voor het publieke oog.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb de meting voor DLM nog eens opgestart. DLM stond alleszins wel gewoon actief, maar op een lagere snelheid wegens instabiliteit. Deze was niet al te impacterend dus zal een nieuwe TBF ronde dit mogelijks wel moeten oplossen (anders is je lijn echt niet geschikt voor een hogere snelheid).

Ik zie wel dat er al hopen TBFs zijn gestart op jouw lijn, JanBrugge. Heb jij deze laten starten dan?
Ja dat kan dat ik zelf enkele malen heb getracht het bekende 0800 nummer te bellen om de DLM in gang te zetten.
Alvast bedankt.
Het te kort achtereen laten starten heeft zeker geen zin want als je dit te kort achtereen doet, zal je zeker nooit op een hoge DLM snelheid geraken.
Martin, ik heb het zelf even getest met die nummer en de TBF start inderdaad direct ;-)
Bedankt Wenzel om dit te willen checken voor mij, nu weet ik tenminste dat deze geruchten inderdaad maar geruchten waren ☺️
Beste WenzelR,

Hierbij heb ik de uitgelezen modem bijgevoegd.


Met een noise margin van 18,9dB zou een verhoging er toch nog moeten inzitten?
Graag zie ik uw reactie tegemoet.
TUI: De DLM verhoging hangt niet alleen af van jouw lijn alleen (als die al dan niet stabiel blijft bij DLM verhoging) het is ook het effect op de andere lijnen van klanten die in de zelfde distributiekabel zitten, of anders gezegd als de DLM zijn evaluatie maakt bij snelheidsverhogingen die over verscheidene dagen kan lopen en er vastgesteld wordt dat er bv onstabiliteit optreedt voor andere klanten dan gaat hij die verhoging uiteindelijk niet toekennen op het einde van de evaluatie en blijf je bv op het basis profiel vectorised-VDSL staan dat afhangt in hoofdzake van de verzwakking van de lijn (wat bij u op 70mbps neer komt en DLM=No).
NB: DLM=No, wil trouwens niet zeggen dat die niet actief staat op je lijn maar dat die DLM verhoging niet toegekend werd op je lijn bv. 85Mbps of zelfs 100Mbps)
Bijkomend aan de Noise marge heb je ook nog het feit dat er tov de max bitrate ook rekening gehouden wordt met een zekere veiligheidsmarge/reserve.
een vb. van iemand die ongeveer de zelfde lengte van lijn heeft als u heeft maar hogere max bitrate snelheden Up/down = 35 Mbps/138 Mbps en van DLM 85 Mbps gekregen heeft waarbij de noise marge nochtans nog meer toelaat net zoals bij u.
Het kan ook zijn dat na de monitoring later na verloop van tijd toch vaststelt dat hogere snelheid wel mogelijk geworden is en je die toegekend wordt.
Om maar een praktisch voorbeeld te noemen, enkele klanten in je straat zijn overgestapt naar TN, zoals dit bij mijn pa gebeurd is trouwens en hierdoor ook op een hogere DLM kwam te staan.
Het omgekeerde kan natuurlijk ook dat de DLM na verloop van tijd je DLM snelheid moet naar beneden halen.
Dus om te besluiten: het is niet alleen de Noise marge die bepalend is om een hogere snelheid toegekend te krijgen van de DLM en het voornaamste is dat je weet dat de DLM effectief actief staat op je lijn.
Nog een kleine opmerking de Upload snelheid wordt ook gekapt volgens type abo dat je hebt, ik wordt bv gekapt op 15 Mbps (een maand geleden was dit nog 6Mbps)
Beste WenzelR,

Tot nu toe nog geen verhoging van profiel gekregen.
Zal dit nog gebeuren of zit dit er niet meer in?
Alvast bedankt.
Reputatie 7
Badge +3
Het hele feedback proces van DLM kan wel tot een maand, soms langer, duren. Best nog eventjes afwachten dan.
Gisteren kreeg ik te horen aan de telefoon van de technische dienst dat een profiel van 85 Mbps downloadsnelheid niet meer bestaat.
Wat raar en klopt dit wel???
Het zou voor iedereen gelijk zijn ofwel een downloadsnelheid van 70 ofwel 100 Mbps maar niets meer tussenin.
Is het eerste dat ik hier van hoor en op userbase.be/forum waar, enkele insiders en anderen die zich gespecialiseerd hebben op dit gebied, tussen zitten, dan zou er daar wel al over gesproken geweest zijn mijn gedacht ☺️
Reputatie 7
Badge +4
Ter info:
U hebt (op dit ogenblik) een basis/startprofiel LP040 = 70/30 down/up (wat op en neer kan herzien worden via DLM in functie van de kwaliteit van de verbinding = kwaliteit distributiekabels, bezetting distributiekabels om te voorkomen dat u anderen stoort en/of anderen u storen
Het profiel LP023 85/30 down/up is wel degelijk nog voorhanden (maar is geen start/basisprofiel)
De Px medewerker heeft zich (vermoedelijk) slecht uitgedrukt
Ik vermoed op basis van de cijfers dat u wel een hogere downsnelheid zou moeten kunnen halen na enige tijd (2 weken?)

Ref.:
https://www.proximus.be/wholesale/en/id_bitstream_xdsl/public/access/regulated-services/bitstream-xdsl.html
main body: p.37 & annex c: p.26

P.S. DLM = no
@ Martin ben jij daar zeker van, ik heb in andere posts nochtans gelezen dat DLM niet actief was en deze door de Px medewerker geactiveerd werd 🤔
Dit tool gaat af op wat de lijnsnelheid is volgens ik vroeger gelezen heb en wordt niet verkregen tussen de conversatie van bbox met lijnkaart, maar die vraag zou eigenlijk gesteld moeten worden aan de auteur van het tool op userbase.be/forum want mss is dit bij de recentere versies van zijn tool al anders, al denk ik van niet!
Wenzel zal dit wel nagetrokken hebben als de DLM actief staat.

ik vermoed op basis van de cijfers dat u wel een hogere downsnelheid zou moeten kunnen halen na enige tijd (2 weken?)

bij welke cijfers vermoed je dit?
Reputatie 7
Badge +4
attenuation & noise margin zijn althans voor down ruimschoots voldoende hiervoor (als ze voldoende stabiel zijn/blijven)

wat DLM betreft lijkt het mij aangewezen dat Px medewerkers licht in de duisternis scheppen …
bij EDPnet lees ik bv. onderstaande
TBF triggert DLM, maar anders dan dit laatste, zal het nooit de lijn upgraden naar een profiel dat hoger is dan het provisionele profiel. Als TBF op de lijn wordt gestart en de snelheden al worden verhoogd met DLM, laat het proces DLM normaal gesproken draaien en worden alleen de nieuwe evaluaties geactiveerd.
Ref.:
https://www.edpnet.be/nl/support/installeren-en-gebruiken/internet/meer-informatie-over-dsl-configuratie/wat-is-tbf-en-hoe-kan-het-worden-gelanceerd.html
https://www.edpnet.be/nl/support/bestellen/internet/meer-informatie-over-dsl-technologie/wat-is-dlm-(dynamic-line-management).html
Dit klopt volgens mij toch niet want uit mijn eigen ervaring als ik vroeger door dit nummer te bellen van een basis profiel na 7 dagen op een DLM profiel ben komen te staan !!!
Maar zij bedoelen waarschijnlijk dat het nooit direct gebeurt na het triggeren van de DLM door de TBF als de DLM nog geen historische positieve evaluatie heeft genoteerd, daarom dat er zijn die wel bijna direct (duurt zeker geen dagen nadien) een DLM profiel toegekend krijgen na het triggeren van de DLM door de TBF.
Intussen 17 dagen verder maar als ik de modem uitlees met de Sagem tool blijft DLM profile: no
Zolang de DLM geen verhoging kan toepassen om één of andere onstabiliteitsreden zoals hoger al uitgelegd zal dit tool ook die aanduiding blijven geven want eigenlijk zegt de naam het zelf je staat nog op geen (no) DLM profiel , maar nog op een VDSL2_Vectored_Basis profiel ipv een VDSL2_Vectored_Dlm profiel.

NB: het is ook niet echt abnormaal dat je na 17 dagen nog geen DLM profiel hebt toegewezen gekregen ik wet bv van mijn pa dat hij heeft moeten een goeie maand wachten vooraleer de verhoging kwam.
En vergeet ook niet dat zelf na een DLM verhoging het kan gebeuren dat het maar van korte duur kan zijn, al is dit maar bij een klein percentage het geval.
Bij een VDSL2_Vectored_Basis profiel mag je ook voor bijna 100% zekerheid rekenen op een stabiele lijn wat in iets mindere mate kan gezegd worden omtrent een VDSL2_Vectored_DLM profiel

Moraal van het verhaal als de Proximus medewerkers nagetrokken hebben dat op je lijn de DLM effectief zijn werk/actief doet dan kun je alleen er maar op reken/hopen dat er eventueel toch een positieve evaluatie komt in de toekomst en de rest is allemaal maar theorie!
Reputatie 7
Badge +4
Aan Px medewerkers om licht in de duisternis te scheppen (en bij voorkeur ook FAQ aan te vullen met wat is TFB/DLM, hoe werkt TFB/DLM met bv. ook info over duur analyse & frequentie ervan)

P.S.
Ik zie wel dat op 70 down onmiddellijk als hogere snelheid 85 (en als lagere 60) volgt, maar met een attenuation/noise margin van 17/19 zou deze hogere down snelheid (normaal) na 14 dagen toch moeten kunnen …
Moet kunnen wel maar je kunt toch niet alles afleiden uit deze att/noise is niet alles af te leiden toch zoals ik ook al verschillende keren heb vastgesteld uit de vele resultaten die bv gepost geweest zijn op het wel bekende Userbase.be/forum een rechte lijn is daar zeker niet in te trekken...
En het omgekeerde gebeurt ook met att/noise resultaten die je nooit zou verwachten krijgen er sommigen toch een verhoging ze kunnen de DLM overulen mar na verloop van tijd zal het toch de DLM zijn die zal beslissen.
Maar meer details van iemand van prox zijn uiteraard altijd zeer welkom !
Reputatie 7
Badge +4
Tja nog altijd geen licht in de dlm duisternis …. someone on board Px🚢 ?

Ter info:
http://www.scholarpedia.org/article/Digital_subscriber_line_(DSL)
dus ik begrijp we beter over DSM (dynamic spectrum management) op basis van een SMC (spectrum management center) zouden spreken: DLM (dynamic line management) betreft blijkbaar enkel en alleen DSM level 1 = individueel beheer van iedere lijn in de kabel op basis van delay (vertraging) en impulse noise (impuls achtergrondruis)
https://fr.forum.proximus.be/internet-10/comment-passer-de-50-a-100m-sur-ma-ligne-51233
in een 1e reactie vermelde de Px medewerker op het Fr-forum een volgende DLM-analyse over 40 dagen...(nadien vervangen door enige tijd) 🤔

Reageer