Skip to main content

Beste leden en (hopelijk) Proxiimus-medewerkers,

Naar aanleiding van de verschillende cowboyverhalen over Fiberklaar en zijn medewerkers heb ik een serieuze vraag.

Meerdere “oudere” mensen heb ik al horen vertellen dat de medewerkers van Fiberklaar/Proximus de mensen foutieve informatie verstrekken en hen ook proberen te intimideren om Fiberklaar te nemen. Blijkbaar zou het gewone internet via Proximuskabel in 2026 verdwijnen en kunnen de mensen geen tv meer kijken. DIT IS DE ALGEMENE INDRUK die in Leeuw Centrum wordt verspreidt onder de mensen.

Nu is mijn vraag : onze mama van 95 jaar heeft Proximus tv en internet, maar wij wensen geen Fiberklaar binnen te brengen omdat het huis meer dan waarschijnlijk slechts nog een paar jaren in de familie blijft en ons mama naar de home zou gaan.

Een terechte vraag die VELEN zich stellen : WAT ALS ?????? Hoe lang blijft de gewone kabel nog tv en internet geven????????????

Ik lees hier op het forum inderdaad regelmatig zulke cowboy verhalen. Fiiberklaatr kan blijkbaar nogal agressief en bedreigend overkomen. Het is wel waar dat de koperdraad op termijn zal verdwijnen, wanneer? Dat heeft niemand van Proximus ooit gezegd. Als ik zou bedreigd worden door Fiberklaar heb ik twee antwoorden klaar:

1. In mijn living komt er een coaxkabel  van Telenet binnen. 

2. Het gaat dankzij Tadaam ook wel zonder kabel. 

In feite moet je u dit niet aantrekken ook wat fiberklaar ook mag beweren, je kan kiezen om de fiber aanleg gratis zonder verplichtingen in huis te laten binnenbrengen zonder dat je moet overschakelen naar fiber en gewoon verder werken over je koperlijnen en afwachten tot je het bericht krijgt van PX dat VDSL over koperlijnen zal komen te verdwijnen en dan heb je nog de tijd indien gewenst om over te schakelen naar fiber.
In het ander geval kan je ook beslissen om geen fiber binnen te brengen en ook af te wachten tot PX je meldt dat koper zal afgesloten worden, dan kun je indien gewenst ook nog fiber laten binnenbrengen, al is het totaal niet zeker dat het op dit moment nog zal gratis kunnen.

Proximus kan maar een exacte datum van uitschakelen van koperlijnen doorgeven in geval in je regio de fiberaanleg/(aansluitingen) rond zijn.

NB: hier in mijn geval kan ik totaal niet klagen van fiberklaar hebben gewoon een folder in de brievenbus gestoken dat de aanleg van fiber in mijn straat zou gebeuren, wat ondertussen al gebeurd is. Dan heb ik fiberklaar gecontacteerd om het binnen brengen van de kabel verder te bespreken en tijden een site survey is dit gebeurd en er werd totaal niet aangedrongen om over te schakelen naar fiber, gewoon de vraag gesteld omdat zijn dit op formulier moeten vermelden of je ook na het binnenbrengen van de fiber ook wilt overschakelen naar Fiber.

Een terechte vraag die VELEN zich stellen : WAT ALS ?????? Hoe lang blijft de gewone kabel nog tv en internet geven????????????

Ten laatste 5 jaar nà beschikbaarheid van glasvezel wordt de koperkabel gedeacativeerd.

Als het zover is, zal je wel tijdig (1 jaar op voorhand?) door Proximus verwittigd worden.

Ter bijkomende info: onlangs heb ik hier nog ergens gelezen dat iemand schreef dat hij verwittigd was dat koper zal gedeactiveerd worden dus je kan niet op 5jaar rekenen, maar het belangrijkste is dat je op tijd verwittigd wordt zodat je dan nog tijd genoeg hebt om te beslissen om al dan niet op fiber over te stappen.

Proximus zal inderdaad binnen de 5 jaar het kopernetwerk uitschakelen wanneer er glasvezel in de straat ligt.

Het is dus aan te raden om de woning volledig gratis aan te sluiten op het glasvezelnetwerk. Je hoeft niet van abonnement te veranderen.

Voor een eventuele volgende eigenaar is een fiberaansluiting misschien een must en kan dat een bijkomend argument zijn om een woning wel of niet te kopen.

Proximus zal inderdaad binnen de 5 jaar het kopernetwerk uitschakelen wanneer er glasvezel in de straat ligt.

Het is dus aan te raden om de woning volledig gratis aan te sluiten op het glasvezelnetwerk. Je hoeft niet van abonnement te veranderen.

Voor een eventuele volgende eigenaar is een fiberaansluiting misschien een must en kan dat een bijkomend argument zijn om een woning wel of niet te kopen.

Allemaal mooi en wel, maar ze gaan wel een mooi aangelegd terras in klinkers moeten openbreken omdat ze niet via een bestaande buis naar binnen willen gaan omdat daar ook de leiding vd regenwaterput ligt naar de pomp in de garage, enz…..

@jhl 

Ik weet niet welke diameter die bestaande buis heeft waar die leiding van de regenwaterput in ligt, maar als die groot is dan zou je een andere buis kunnen er in bijtrekken waar dan de fiber in kan? 

Allemaal mooi en wel, maar ze gaan wel een mooi aangelegd terras in klinkers moeten openbreken omdat ze niet via een bestaande buis naar binnen willen gaan omdat daar ook de leiding vd regenwaterput ligt naar de pomp in de garage, enz…..

Jij bent de baas, ze moeten die buis maar gebruiken.
Het buisje dat Fiberklaar moet aanleggen is 7 mm diameter, daarin blazen ze een fiberkabel van 4 mm. Dat kan haast door elke bestaande wachtbuis.

Inderdaad want Proximus geeft in hun documentatie voor de fiberkabel een diameter van 3,5mm op.

En raden ze een buisje van 14 mm aan om de glasvezelkabel er in te brengen.

Reageer