Vraag

blijft Telenet e-mail, al dan niet gratis, ondersteunen

  • 3 November 2023
  • 6 reacties
  • 378 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb twee vriend(inn)en die hun contract met Telenet opzeggen.

Een van beiden refereert naar https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/02/emailadres-telecom/ waar gesuggereerd wordt dat Telenet e-mail blijft werken.

De andere van beiden zegt dat ook Proximus (waar ze naar verhuist) haar bevestigt dat Telenet e-mail blijft werken.

Valt er enige concrete, mogelijk officiele (van Proximus), commentaar, hier of elders online, te krijgen?

Worden mijn vriend(inn)en (ja/nee) mogelijk enigszins om de (consumenten)tuin geleid?


6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Dior DNA 

Ook na het opzeggen van je internetabonnement kan je nog 18 maanden lang gebruik maken van je e-mailadres(sen). Die dienst is gratis, maar je moet hem wel aanvragen bij je provider voor je abonnement afloopt.

Telecomoperatoren zijn wettelijk verplicht om ex-klanten 1 van deze 2 opties aan te bieden:

  • Je mag je oude e-mailadres nog 18 maanden lang blijven gebruiken
  • Je oude mailadres wordt meteen afgesloten, maar de e-mails die de komende 18 maanden naar het oude adres verstuurd worden, zullen automatisch doorgestuurd worden naar een ander e-mailadres van jouw keuze

Wat gebeurt er na 18 maanden?

Bij Proximus en Telenet, de twee grootste operatoren van het land, mag je je e-mailadres voorlopig ook na de wettelijke periode van 18 maanden gewoon gratis blijven gebruiken. "De klant behoudt de toegang tot zijn of haar mailbox en alle daaraan gekoppelde functies", belooft Fabrice Gansbeke van Proximus.


Ook bij Telenet blijft je mailbox gewoon verder bestaan, als je dat wilt. "Je kan alles zonder beperkingen blijven gebruiken", laat woordvoerder Bart Boone weten.
 

Binnenkort misschien wél betalend

Toch zou het kunnen dat het gebruik van e-mailadressen bij operatoren waar je geen klant meer bent, in de toekomst wél betalend wordt. De overheid heeft net een nieuw Koninklijk Besluit gepubliceerd in het staatsblad, waarin staat dat operatoren een maximale vergoeding mogen vragen. 

Vanaf 1 januari 2024 mogen telecombedrijven maximaal 1,50 euro per maand aanrekenen voor e-mailadressen van ex-abonnees. De bedrijven beslissen wel zelf of ze dat zullen factureren of niet. "Er zijn op dit moment geen concrete plannen om zo'n vergoeding in te voeren", klinkt het bij Proximus.

Ook Telenet is voorlopig niet van plan om de e-mailadressen betalend te maken. "Mocht de dienst dat in de toekomst toch worden, zullen de tarieven natuurlijk met respect voor de nieuwe regels zijn", aldus nog Bart Boone van Telenet.

 

FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE

10 SEPTEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 121/1, § 2, tweede lid, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie



VERSLAG AAN DE KONING
Sire,
Algemeen
Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd betreft de uitbreiding van de faciliteiten die aan de eindgebruiker worden toegestaan in verband met de e-mailadressen wanneer die van aanbieder van internettoegang veranderd is.
Sinds de wet van 21 december 2021 houdende omzetting van het Europees wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie is de gunstige regeling die geldt voor een eindgebruiker die een contract opzegt dat gesloten is met een aanbieder van internettoegang die de mogelijkheid biedt om e-mailadressen aan te maken, opgenomen in artikel 121/1, § 1, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie, hierna de "WEC" genoemd.
Inzonderheid legt artikel 121/1, § 1, 1°, van de WEC aan de aanbieder van zo'n contract de verplichting op om op verzoek van de eindgebruiker en gedurende ten minste 18 maanden na de opzegging, ofwel een automatisch onderscheppingsmechanisme van de elektronische post met doorzending daarvan naar een nieuw, door de eindgebruiker gekozen e-mailadres, ofwel een toegang tot de e-mail gratis aan te bieden.
De voormelde wet van 21 december 2021 heeft artikel 121/1 van de WEC ook aangevuld met een nieuwe paragraaf 2, dat het onderhavige besluit wil ten uitvoer leggen, door het maximumbedrag van de vergoeding van de aanbieder van internettoegang vast te stellen, indien, na afloop van de periode van 18 maanden, de in artikel 121/1, § 1, 1°, van de WEC bedoelde faciliteiten in verband met de e-mailadressen, worden verlengd.
Artikelsgewijze bespreking
Artikel 1
Dit artikel stelt het maximumbedrag vast van de vergoeding die de aanbieder van een internettoegangsdienst krijgt, in geval de eindgebruiker de aanbieder van internettoegang uitdrukkelijk verzoekt tot het behoud, na 18 maanden, van een faciliteit in verband met diens e-mailadressen, of het nu gaat om een automatisch onderscheppingmechanisme, dan wel om het instellen van toegang tot diens elektronische post.
Dit bedrag dekt het geheel van elektronische post en derhalve de e-mailadressen bedoeld in de oorspronkelijke overeenkomst.
Het vastgestelde bedrag van 1,50 euro (één euro en vijftig cent) per maand is het resultaat van een zo redelijk mogelijke raming van de kosten die efficiënte aanbieders van internettoegang dragen om een dergelijke faciliteit aan te bieden, rekening houdende met de verschillende benaderingen die zij hebben voorgesteld om dat maximumbedrag te bepalen. Deze kosten omvatten niet enkel operationele kosten, waaronder opslagkosten, kosten voor configuratie en kosten voor antivirussystemen, maar eveneens administratieve kosten, waaronder facturatie en ondersteuning van klanten.
Om de kosten op een efficiënte en redelijke wijze voor de eindgebruikers te ramen is er gekozen om de meest extreme standpunten ontvangen van de aanbieders van een internettoegangsdienst uit te sluiten. Derhalve benadert het voorgesteld bedrag het best de maximale kosten van een efficiënte aanbieder.

Artikel 2
Dit artikel stelt de inwerkingtreding van dit besluit wat uit om de aanbieders van internettoegang een aanpassingsperiode toe te staan.
Artikel 3
Deze bepaling behoeft geen commentaar.
Ik heb de eer te zijn,
Sire,
Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar,
De Minister van Telecommunicatie,
P. DE SUTTER

10 SEPTEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 121/1, § 2, tweede lid, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie
FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op artikel 108 van de Grondwet;
Gelet op de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie, artikel 121/1, § 2, tweede lid, ingevoegd bij de wet van 21 december 2021;
Gelet op de openbare raadpleging georganiseerd door het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie van 1 februari 2023 tot 1 maart 2023;
Gelet op het advies van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, gegeven op 6 juni 2023;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 21 juni 2023;
Gelet op de regelgevingsimpactanalyse uitgevoerd conform de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de adviesaanvraag binnen dertig dagen, die op 27 juni 2023 bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn;
Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Telecommunicatie,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1. Het maximumbedrag van de vergoeding van de aanbieder van een van de faciliteiten bedoeld in artikel 121/1, § 1, 1°, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie, in geval van verlenging van die faciliteit, wordt vastgesteld op 1,50 euro (één euro en vijftig cent) per maand, btw inbegrepen, per instelling van een automatisch onderscheppingmechanisme van de elektronische post of toegang tot de elektronische post.
Art. 2. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de derde maand na die waarin het is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.
Art. 3. De minister bevoegd voor Telecommunicatie is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 10 september 2023.
FILIP
Van Koningswege :
De Minister van Telecommunicatie,
P. DE SUTTER

 

 

Loi - Wet (fgov.be)

10 SEPTEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 121/1, § 2, tweede lid, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische <communicatie>

Bron : 
ECONOMIE, KMO, MIDDENSTAND EN ENERGIE
Publicatie : 02-10-2023 nummer :   2023045281 bladzijde : 82672       PDF :   originele versie    geconsolideerde versie
Dossiernummer : 2023-09-10/04
Inwerkingtreding / Uitwerking : 01-01-2024

Reputatie 1

@Pat52  Erg bedankt voor de referentie naar het Koninklijk besluit waarvan ik geen weet had.

Wat Fabrice Gansbeke van Proximus en Bart Boone van Telenet verklaren klinkt goed, maar, ik weet niet of de Telenet (of Proximus) online documentatie hun beweringen reeds bevestigen en hard maken naar oude of nieuwe klanten toe. Hier en daar lees of verneem ik dat de providers na abonnement opzeg enkel nog Webmail access (geen IMAP en SMTP voor mail clients) toelaten. Maar dat is niet “zonder beperking”. 

In het besluit is sprake van “toegang” tot de elektronische post. Maar er is geen sprake over het protocol. Ik moet zeggen dat ik “artikel 121/1, § 1,1°, van de wet van 13 juni 2005” niet ingezien heb. Misschien is daar sprake van protocols.

Reputatie 7
Badge +4

Er is nergens (in wetteksten) sprake van “protocollen”

Concreet volstaat het voor Proximus/Telenet inderdaad u toegang te geven via een webmailapplicatie

In principe mag evenwel verwacht worden dat (standaard) IMAP/SMTP (protocollen) voor (derden) applicaties zoals outlook, thunderbird, bluemail ook zal blijven functioneren (op basis van uw login en password)

Reputatie 2
Badge

@Dior DNA 

Als je Telenet opzegt kan je het email adres blijven gebruiken voor altijd of zolang je het wil gebruiken.

Ik ben ook onlangs naar Proximus gegaan voor de Fiber aanleg en had Telenet opgezegd. Had dan de vraag gesteld of ik het email kon blijven gebruiken en het antwoord was ja. Dus geen zorgen of problemen er mee om dat email adres blijven te behouden. Met andere woorden je kan voortaan onbeperkt lang het email adres blijven mits het natuurlijk wordt verwijderd. Dan is er geen weg terug meer.

Enkel merk ik wel dat je het via de webmail moet gebruiken op pc of gsm want uit mijn Apple bleek dat ik die daar niet kon gebruiken. Maar geen probleem op webmail inloggen is een kleine moeite.

Reputatie 1

 

Enkel merk ik wel dat je het via de webmail moet gebruiken op pc of gsm want uit mijn Apple bleek dat ik die daar niet kon gebruiken. Maar geen probleem op webmail inloggen is een kleine moeite.

 

Een kleine moeite maar voor velen een grote beperking.

Webmail heeft niet de gesofistikeerde features van desktop of tablet of smartphone mail applicaties,  features welke mensen gebruiken en dus niet langer kunnen gebruiken.

Is, als woordvoerder, zeggen dat het “zonder beperking” werkt dan niet consumenten om de tuin leiden?

Tenzij IMAP en SMTP wel en voor altijd, indien correct geconfigureerd, blijven werken. Desnoods betalend max 1.5eu/mnd per instelling als in Koninklijk besluit.

Maar dat zie ik nergens zo gedocumenteerd of aangeprezen of in ervaring gedeeld.

Vandaar mijn originele post.

Reputatie 1

 

Enkel merk ik wel dat je het via de webmail moet gebruiken op pc of gsm want uit mijn Apple bleek dat ik die daar niet kon gebruiken. Maar geen probleem op webmail inloggen is een kleine moeite.

 

 

Maar dat zie ik nergens zo gedocumenteerd of aangeprezen of in ervaring gedeeld.

Vandaar mijn originele post.

 

Op Telenet is er een gebruiker (die naar Proximus overstapte) die na 3 maand nog via IMAP/SMTP met Outlook telenet.be (niet zijn hoofd e-mail adres) e-mail kan ophalen en verzenden. Nog wachten of dit zo blijft na 18 maand termijn, maar, het is al bij al veelbelovend.

zie https://www.netweters.be/t5/E-mail/Wat-met-Telenet-mailadres-na-opzeg/m-p/179862#M10071

Reageer