Vraag

Belgacom tv en Netgear Orbi.


Dag iedereen, 


Ik heb een Netgear Orbi  (Mesh systeem) aangeschaft. Mijn wifi netwerk werkt perfect, maar als ik ook mijn bekabeld Ethernet netwerk via deze Orbi wil laten passeren valt mijn Proximus TV uit. Het internet wordt goed doorgegeven (van de modem naar de Orbi en dan naar ethernet) maar om de een of andere reden is dat niet voldoende voor Proximus Tv? Is er een manier om ook via dit netwerk mijn tv decoder zo te laten werken of dien ik een aparte kabel van mijn bbox naar mijn decoder los van de Orbi te leggen. 
Het liefst zou ik alles op hetzelfde netwerk (dus de Orbi) krijgen omdat ik dan geen extra kabels moet voorzien. 

Alvast bedankt voor jullie hulp. 

 

mvg 
Broos 


15 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

Let op: Voor een optimale tv-ervaring, raden we je aan de decoder rechtstreeks aan te sluiten op de b-box

Voor zover mij bekend ondersteunt de Netgear Orbi geen IGMP snooping (cfr. Netgear forum)

Ik vrees dat u geen andere oplossing hebt dan uw decoder via usb/ethernet-kabel op uw decoder aan te sluiten (alternatief: PLC met IGMP snooping, WiFi booster Proximus, ...)

 

Edit ter info: eenzelfde Orbi IPTV probleem bij KPN Nederland 

ORBI RBK753 gebruiken ipv de experiabox | KPN Community

 

je root node werkt waarschijnlijk als router als je die als bridge mode kunt instellen zal je decoder wel kunnen werken.

Reputatie 6
Badge +2

Afhankelijk van welk model je hebt, is het mogelijk een VLAN bridge in te stellen voor een poort.

Je moet dan de Proximus TV decoder verbinden met deze LAN poort waarvoor je een VLAN bridge hebt ingesteld.

Op die manier zal het IPTV verkeer niet door de Orbi router’s NAT gaan, maar direct naar de WAN poort (die verbonden is met de B-box).

Je hebt dus géén aparte netwerk kabel tussen de decoder en de B-box, maar de decoder is “virtueel” verbonden met de B-box.

 

bridged modus instellen kan dat dan bij de Netgear Orbi niet.

Reputatie 7
Badge +4

Fyi: indien mogelijk op uw toestel

VLAN and Bridging Tutorial - How to Set It Up on the Netgear Orbi - YouTube

Had ik ook al gevonden maar er zal wel een handleiding bij deze Netgear Orbi  (Mesh systeem) bijgeleverd zijn geweest en via zijn interface zal wel blijken wat al dan niet mogelijk is.

bij veel routers kun je brugmodus instellen.

Beste,

 

Ik had vroeger hetzelfde probleem.

Ondertussen ondersteunt de nieuwste generatie Orbi (RBK963) wel de IGMP Snooping.
Nadat ik deze heb ingeschakeld werkt mijn decoder wel via het Orbi netwerk.

Enige probleem is dat de TV-gids het steeds na verloop van tijd eens begeeft…
Laat ons zeggen halfjaarlijks ofzo…

Iemand hier die weet hoe dat zou komen?

IGMP-proxy staat ingeschakeld
IGMP versie staat op ‘auto’
PCCW IGMP Proxying staat ondersteund

Is er nog een andere instelling die ik dien aan te passen?

 

Alvast bedankt.

Van die TV gids dat gebeurt inderdaad wel eens dat die niet geüpdatet wordt, (zelfs al is dre decoder rechtstreeks verbonden met een internet box) maar dat valt normaal gezien niet zo frequent voor. 

Trouwens op de v7 heb je zelfs via de instellingen van deze decoder een optie “zender info ophalen” .

Mja, hier gebeurt het regelmatig.

Ik kende de optie niet, dus heb het even geprobeerd.

Krijg de melding ‘Zender info ophalen is gelukt’

Maar dit verhelpt het probleem nog niet.

Er staat nu al bijna 2 weken ‘Aan het laden’ in de TV-gids…

Weet niet meer wat ik vorige keer heb gedaan om het op te lossen…

Heb al alles herstart, zowel Proximus als Orbi, maar dat bied ook geen oplossing...

ik weet niet of dit evt zou helpen door “- Clear data & herstart “ te kiezen

Dan krijg ik de foutmelding ´Proximus TV service niet beschikbaar´ ´Verifieer dat je geconnecteerd bent met het proximus netwerk´

Dat doet me er wel aan herinneren dat ik vorige keer de decoders eventjes weer aan de proximus router heb gehangen en nadien weer op de orbi. Daardoor was het probleem toen opgelost.

Ga dit sewwes nog eens doen met een lange utp kabel.

Hopelijk lukt het dan weer.

Ja hoor, bedankt Martin, je voorstel heeft me dan toch in de goede richting gezet.

Het is weer voor een tijdje opgelost. 🙂

Dan moet er toch nog ergens een signaal zijn dat via de Orbi´s niet wordt doorgestuurd?

 

Een Vlan kan ik niet gebruiken, daar ik niet alle decoders rechtstreeks op de Orbi kan steken. Er zit bij sommige nog een switch tussen waar ook andere apparaten op zitten en die houd ik liever wel achter de Orbi´s.

Met de IGMP snooping op de Orbi werkt alles perfect voor ongeveer een half jaar en dan willen de decoders dus nog eens eventjes rechtstreeks op proximus…

Als iemand dus een idee heeft welke instellingen ik mss nog moet aanpassen om dit laatste euvel te verhelpen?

Is er geen update gebeurd op je decoder want dan krijg je ook dit probleem en dan moet je inderdaad ook de decoder eens eerst aan de internet box (bbox) verbinden om de juiste routings toegestuurd te krijgen zodat de Proximus TV servers kunnen weer bereikt worden.

Oh, dat zou kunnen, maar vermits die updates in de achtergrond gebeuren zou ik het niet weten.

Maar is er dan geen enkele manier om ook die updates over de Orbi gestuurd te krijgen?

Mss wel maar ik ken ze niet, in ieder geval in november zullen de providers, volgens Bipt , verplicht zijn om alle gegevens vrij te geven om een eigen router te kunnen instellen, aangezien er dan vrije keuze zal zijn van zelf een eigen router te gebruiken ipv die van de providers zelf.

Reageer