Vraag

Bbox4 houdt geen rekening met Gereserveerde IPv4-adressen(enkel privé pool)

  • 21 March 2023
  • 32 reacties
  • 1892 Bekeken

Nieuwe Bbox4 houdt geen rekening met ingestelde vaste IP adressen.

Welke instelling is er nodig?

Proximus beloofde om contact met technicus doch na een week nog steeds geen contact!

Herwig


32 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb ook een aantal domotica toestellen (waaronder een Raspberry Pi) die in de BBox 3 een vast IP adres in de range 192.168.1.xxx hadden. Bij de omschakeling naar de Internetbox zijn deze adressen overgenomen. De toestellen zijn bereikbaar maar zijn inderdaad niet zichtbaar in het lokale netwerk, wat vervelend is.

 

Deze zitten ook niet in jouw lokaal netwerk.

Toestellen met een 192.168.1.xxx adres krijgen wel internet (via gateway 192.168.1.1), maar zijn waarschijnlijk niet bereikbaar vanuit je lokaal netwerk?

Je zou deze toestellen een nieuw IP kunnen  geven in het nieuwe netwerk. Beetje een vervelend werkje, maar het is éénmalig.

 

Ook net onvoorzien “slachtoffer” geworden van de nieuwe netwerk architectuur na de installatie van de BBOX4 bij de activatie van mijn fiber connectie.  (rare situaties met Linux PCs, Raspberry Pi, Synology, etc)

Wie weet wat voor BBOX upgrades of hardware wijzigingen er nog allemaal gaan komen ?

Om niet meer afhankelijk te zijn van Proximus wat betreft het intern netwerk van mijn woning, is het installeren van een Edgerouter geen veiligere optie naar de toekomst toe.

Heeft iemand hiermee ervaring ?

@Michaelj 

Ik geef je in ieder geval al deze info mee:
 

Gebruik je eigen toestellen

Wil je je eigen hardware gebruiken in plaats van die van Proximus? We leggen je uit hoe je die configureert zodat je hem op ons netwerk kunt gebruiken.
Vanaf 1 november kun je kiezen welke hardware je gebruikt voor je internetverbinding.

zie → Je eigen uitrusting gebruiken | Proximus

Bedankt Martin !

Mijn BBOX4 staat er nu al.  Ik ben niet van plan om te wachten tot 1 nov om het beheer van mijn LAN aan de “huiskant” in handen te nemen.

Zou de Edgerouter hiervoor een oplossing ?

@Michaelj

Je kunt wel je eigen router gebruiken zie: Je privérouter instellen | Proximus

Ik heb persoonlijk geen ervaring met een Edgerouter. 

Om een vb te geven hier hebben ze het ook over een Edgerouter: 

→ Proximus Fiber (écht) met eigen router - internet en TV - single VLAN [EdgeRouter] - Userbase

 

Reputatie 6
Badge +2

Mijn BBOX4 staat er nu al.  Ik ben niet van plan om te wachten tot 1 nov om het beheer van mijn LAN aan de “huiskant” in handen te nemen.

Zou de Edgerouter hiervoor een oplossing ?

Je kan om het even welke router gebruiken voor jouw LAN, toch? Daarvoor moet je niet wachten tot 2 november.

Je hebt 2 opties:

- de eigen router aansluiten op de internet box (LAN1/bridge), en de bridge activeren via "My Proximus".

- de eigen router direct aansluiten op de Proximus ONT (fibermodem), en de correcte VLAN (20) instellen.

 

Wat op 1 november wel zal kunnen is je eigen Fiber modem (maar daar gaat het hier niet over)...

Wat op 1 november wel zal kunnen is je eigen Fiber modem (maar daar gaat het hier niet over)…

@philippe_d 

Moeten de gegevens dan ook niet vrij gegeven worden ivm met de nodige instellingen, als een decoder achter je eigen router aangesloten wordt om deze correct te laten werken.

 

Reageer