Nieuwe Bbox4 houdt geen rekening met ingestelde vaste IP adressen.
Welke instelling is er nodig?
Proximus beloofde om contact met technicus doch na een week nog steeds geen contact!
Herwig
Nieuwe Bbox4 houdt geen rekening met ingestelde vaste IP adressen.
Welke instelling is er nodig?
Proximus beloofde om contact met technicus doch na een week nog steeds geen contact!
Herwig
Biedt de info/antwoord van philippe_d in onderstaand bericht u eventueel een oplossing?
Welke modem bij omschakeling naar Fiber? | Proximus Forum
Beste, ik heb tip2 volledig uitgevoerd.
Geen oplossing.
Integendeel dhcp heeft terug een nieuwe lijst gemaakt totaal verschillend van deze voor de herstart.
Ik vermoed eerder een probleem bij het gemeenschappelijk werken van2,4 en 5GHz netwerk.
Bepaalde toestellen op 2,4 zitten in de lijst andere niet, alhoewel ze actief zijn.
De lijst is ook verschillend van deze van de app Fing.
Deze app kan geen lijst krijgen op 2,4GHz.
Nieuwe Bbox4 houdt geen rekening met ingestelde vaste IP adressen.
Welke instelling is er nodig?
Herwig
Kan je meer details geven? Welk (vast) IP adres wilde je geven aan het toestel?
Beste,
een ganse lijst die binnen “Gereserveerde IPv4-adressen(enkel privé pool)” valt.
bvb 192.168.129.60 aan een raspberry pi die centrale is in mijn domotica
daarentegen 192.168.129.43 en 44 worden gebruikt (zijn bereikbaar via browser) maar zijn niet zichtbaar
192.168.129.43 is nu wel zichtbaar?
mss is het ook nodig zoals het vroeger met de bbox3 ook kon voorvallen, van na gereserveerde IP adressen toe te kennen, het soms pas na herstarten van de bbox in orde kwam?
daarentegen 192.168.129.43 en 44 worden gebruikt (zijn bereikbaar via browser) maar zijn niet zichtbaar
192.168.129.43 is nu wel zichtbaar?
Over welke toestellen praten we hier? Zijn ze met kabel of in WiFi of via CPL aangesloten?
Is OneSSID (1 SSID voor 2.4 én 5.0 actief of zijn er aparte SSID?
Op het Fr forum werd door gebruikers en een moderator melding gemaakt van mogelijke“WiFi problemen” (geen connectie) voor sommige toestellen (bv. HP printer) met de internetbox
Beste,
Beide aansluitingen worden gebruikt.
Bij heropstarten van modem kiest hij voor 1 SSID.
Ik heb getest met afzonderlijk 2,4 en 5 GHZ netwerk, maar probleem blijft hetzelfde: er wordt geen rekening gehouden met lijst “Gereserveerde IPv4-adressen(enkel privé pool)”
Eigenlijk zou best iemand van de PX moderatoren ook bij de achterliggende bevoegde dienst navragen of er gekende problemen zijn met de bbox4 ivm gereserveerde IP adressen toegekend in de ipv4 DHCP Privé LAN adres POOL ?
Zopas getest, bij mij werkt het wel:
Mijn router (Fritz!Box 7590) is verbonden met de Internet Box, en de bridge is geactiveerd (bridged LAN Host).
Ik heb hetzelfde MAC adres nog eens ingevoerd bij Gereserveerde “IPv4-adressen” met IP adres 192.168.129.200
PS. Je mag niet vergeten helemaal onderaan de pagina - na iedere wijziging - op “Bewaar de wijzigingen” te drukken om te bevestigen.
Het is dus niet genoeg om alleen een “gereserveerd adres” toe te voegen. Voor ik de wijziging bevestigde kreeg mijn router het IP adres 192.168.129.1 (gateway 192.168.128.1).
Beste,
Toch nog andere eigenaardigheden.
Ik heb 2 Wifi Boosters geïnstalleerd (bedraad).
Die zijn zichtbaar geweest en nu is er terug maar 1 vermeld!
Is je eerste “eigenaardigheid” nu al opgelost?
Stoort het jou dat ze niet vermeld zijn? Als ze werken is het toch OK?
Kan je eens in meer detail beschrijven wat het probleem eigenlijk is? Als je tenminste een oplossing wilt ...
Beste,
Ik heb een domotica systeem die ik ingesteld heb met vaste IP adressen (Openhab).
Met Bbox3 werkten vaste IP adressen prima.
Bij overgang nu naar Flex Fiber (+WiFi6 en boosters) werkt dit niet meer.
Niettegenstaande een ganse lijst van vaste IP adressen die ik heb aangemaakt 192.168.129.1 tot 62 niet aaneensluitend) houdt de modem hiermee geen rekening.
Zo ook vanmorgen werken bepaalde functies niet.
Eigenaardig genoeg de 2 boosters zijn nu terug vermeld.
De lijst van toegekende IP adressen die ik op de tab “Informatie” krijg is ook totaal verschillende van deze van gisteren.
Ik vermoed dat men deze nacht de router heeft herstart (geupdated) waardoor nog niet alle toestellen een IP ares gekregen hebben (herkennen van toestellen werkt zeer traag).
Mijn vraag blijft: Welke instellingen zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met de lijst “Gereserveerde IPv4-adressen(enkel privé pool)”
H
Beste,
Ik heb een domotica systeem die ik ingesteld heb met vaste IP adressen (Openhab).
Met Bbox3 werkten vaste IP adressen prima.
Bij overgang nu naar Flex Fiber (+WiFi6 en boosters) werkt dit niet meer.
…..
ik weet niet of ik het goed begrijp of je hiermee wil zeggen dat je vroeger met de bbox3 met vaste IP adressen (dus geen gereserveerde IP adressen) werkte in de range 192.168.1.xxx en bij overschakelen naar de bbox4 dit ook niet werkte?
Voor zover ik op basis van elementen op het Fr forum begrijp, zouden:
Proximus toestellen (decoders, boosters, ...) in de reeks 192.168.128.x terug te vinden zijn
privé/eigen toestellen normaal in de reeks 192.168.129.x terug te vinden zijn maar biedt de internetbox ook de mogelijkheid destijds via Bbox3 aan privé-toestellen toegekende vaste adressen in de reeks 192.168.1.x te behouden
Misschien kan een Proximus moderator nadere toelichting verschaffen aan de auteur dienaangaande teneinde de door hem vastgestelde problemen uit de wereld te helpen (bv. kunnen in de reeks 192.168.129.x vaste lokale IP adressen toegekend worden?)
M_016 schreef:
Proximus toestellen (decoders, boosters, ...) in de reeks 192.168.128.x terug te vinden zijn
meer bepaald 192.168.128.2 tot 192.168.128.127
privé/eigen toestellen normaal in de reeks 192.168.129.x terug te vinden zijn
meer bepaald 192.168.129.0 tot 192.168.129.254
maar biedt de internetbox ook de mogelijkheid destijds via Bbox3 aan privé-toestellen toegekende vaste adressen in de reeks 192.168.1.x te behouden
meer bepaald in de Pool (zonder DHCP) 192.168.1.0 tot 192.168.1.255
(bv. kunnen in de reeks 192.168.129.x vaste lokale IP adressen toegekend worden?)
vast gereserveerde IP adressen binnen de privé DHCP pool range (192.168.129.xxx)
Beste,
Misschien begrijp ik niet goed wat gereserveerde IP adressen zijn?
Ik versta hieronder de lijst die ik opgemaakt heb in de modem onder “Netwerk” en “Gereserveerde IPv4-adressen(enkel privé pool)” in de reeks 192.168.129.1 tot 192.168.129.100 en waar geen rekening mee gehouden wordt.
Ik heb vroeger (Bbox3) wel één toestel (ESP8266) zelf een IP adres gegeven (192.168.1.40) en de Bbox4 herkend dit wel.
Volgens mij is het meest interessante om de vaste IP adressen centraal bij te houden (in Bbox4) en niet in ieder toestel afzonderlijk.
Zelf heeft de Bbox4 de Wifi boosters de adressen 192.168.128.2 en 3 toegekend.
H
Inderdaad indien je een toestel een gereserveerd IP adres wilt toekennen, kan dat via "MyProximus"
→ Geavanceerde Instellingen > Netwerk > Gereserveerde IPV4-adressen
en kies een IP adres binnen de privé DHCP pool range (192.168.129.xxx)
je kan ook in een toestel zelf het een vast IP geven (zonder te reserveren) zoals je (ESP8266) =192.168.1.40
(het verschil is dat je deze niet reserveert ) en die valt dus in de bbox4 meer bepaald in de Pool (zonder DHCP) 192.168.1.0 tot 192.168.1.255 waardoor die herkend wordt zoals je zegt.
Ook je wifiboosters heeft de Bbox4 de adressen 192.168.128.2 en 3 correct toegekend want die vallen meer bepaald in 192.168.128.2 tot 192.168.128.127 Proximus DHCP adres Pool.
Dus het grote probleem dat voor u onverklaard blijft is waarom de bbox4 geen rekening houdt met de IPv4-adressen die je toegekend hebt (enkel privé pool)” in de reeks 192.168.129.1 tot 192.168.129.100 ??.
Hopelijk (zoals M_016 reeds aangegeven heeft ook) kan iemand van de Proximus moderatoren hiervoor een uitleg geven wat de oorzaak hiervan is!
(desnoods de vraag stellen aan de specialisten van de bevoegde dienst)
Beste Martin,
Het is duidelijk dat het systeem beschreven in uw eerste alinea bij mij niet werkt.
Mijn vraag aan de proximus is dan ook: Waarom?
Wat kan ik doen om het in orde te brengen?
Wat kan Proximus doen om het in orde te brengen?
H
Beste,
Waar blijft de reactie van de techniekers van Proximus?
Ze zouden binnen de 48uur contact opnemen (op 16 maart!).
Nog niks gehoord.
Opnieuw contact gezocht met proximus.
Resultaat:
Zij kunnen het niet oplossen van op afstand.
Ze sturen een email met info over wan IP adres, waar mijn probleem gaat over interne IP V4 adressen.
Dus: nog altijd geen oplossing.
M_016 schreef:
Proximus toestellen (decoders, boosters, ...) in de reeks 192.168.128.x terug te vinden zijn
meer bepaald 192.168.128.2 tot 192.168.128.127
privé/eigen toestellen normaal in de reeks 192.168.129.x terug te vinden zijn
meer bepaald 192.168.129.0 tot 192.168.129.254
maar biedt de internetbox ook de mogelijkheid destijds via Bbox3 aan privé-toestellen toegekende vaste adressen in de reeks 192.168.1.x te behouden
meer bepaald in de Pool (zonder DHCP) 192.168.1.0 tot 192.168.1.255
(bv. kunnen in de reeks 192.168.129.x vaste lokale IP adressen toegekend worden?)
vast gereserveerde IP adressen binnen de privé DHCP pool range (192.168.129.xxx)
In feite mag je niet spreken over de “reeks 192.168.129.xxx”
De reeks begint eigenlijk bij 192.168.128.1 en eindigt bij 192.168.129.255
Deze reeks (subnet) bevat verschillende “pools”
De reeks 192.168.1.xxx (vaste IP adressen gebruikt bij de B-box3) wordt wel herkend door de internetbox (ze krijgen wel internet toegang), maar volgens mij kunnen deze toestellen nooit zichtbaar zijn in het lokale netwerk (gezien verschillend subnet). Dat is een noodoplossing.
Vandaar dat ik voor toestellen, aangesloten op de internet box met een vast IP, zou kiezen voor 192.168.128.o128-254], gezien:
Gebruik dan bij het instellen van een vast IP het subnetmasker 255.255.255.254 en gateway 192.168.128.1
Beste Philippe en Martin,
Hartelijk dank voor de steun!
Inderdaad nu lukt het.
Een apparaat (192.168.129.141 in gereserveerde lijst) heeft een tijdlang 2 IP adressen en na in en uitschakelen het adres die ik gereserveerd had.
Veel dank!
Waar staat dit vermeld in de technische uitleg?
Of moet dit nog gepubliceerd worden?
H
Wie weet doen ze het wel na het lezen van deze thread….
M_016 schreef:
Proximus toestellen (decoders, boosters, ...) in de reeks 192.168.128.x terug te vinden zijn
meer bepaald 192.168.128.2 tot 192.168.128.127
privé/eigen toestellen normaal in de reeks 192.168.129.x terug te vinden zijn
meer bepaald 192.168.129.0 tot 192.168.129.254
maar biedt de internetbox ook de mogelijkheid destijds via Bbox3 aan privé-toestellen toegekende vaste adressen in de reeks 192.168.1.x te behouden
meer bepaald in de Pool (zonder DHCP) 192.168.1.0 tot 192.168.1.255
(bv. kunnen in de reeks 192.168.129.x vaste lokale IP adressen toegekend worden?)
vast gereserveerde IP adressen binnen de privé DHCP pool range (192.168.129.xxx)
De reeks 192.168.1.xxx (vaste IP adressen gebruikt bij de B-box3) wordt wel herkend door de internetbox (ze krijgen wel internet toegang), maar volgens mij kunnen deze toestellen nooit zichtbaar zijn in het lokale netwerk (gezien verschillend subnet). Dat is een noodoplossing.
Ik heb ook een aantal domotica toestellen (waaronder een Raspberry Pi) die in de BBox 3 een vast IP adres in de range 192.168.1.xxx hadden. Bij de omschakeling naar de Internetbox zijn deze adressen overgenomen. De toestellen zijn bereikbaar maar zijn inderdaad niet zichtbaar in het lokale netwerk, wat vervelend is.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.