Skip to main content

Nieuwe Bbox4 houdt geen rekening met ingestelde vaste IP adressen.

Welke instelling is er nodig?

Proximus beloofde om contact met technicus doch na een week nog steeds geen contact!

Herwig

Beste Martin,

Het is duidelijk dat het systeem beschreven in uw eerste alinea bij mij niet werkt.

Mijn vraag aan de proximus is dan ook: Waarom?

Wat kan ik doen om het in orde te brengen?

Wat kan Proximus doen om het in orde te brengen?

H


M_016 schreef: 

Proximus toestellen (decoders, boosters, ...) in de reeks 192.168.128.x terug te vinden zijn
meer bepaald 192.168.128.2 tot 192.168.128.127

privé/eigen toestellen normaal in de reeks 192.168.129.x terug te vinden zijn

meer bepaald 192.168.129.0 tot 192.168.129.254

maar biedt de internetbox ook de mogelijkheid destijds via Bbox3 aan privé-toestellen toegekende vaste adressen in de reeks 192.168.1.x te behouden

meer bepaald in de Pool (zonder DHCP) 192.168.1.0 tot 192.168.1.255

(bv. kunnen in de reeks 192.168.129.x vaste lokale IP adressen toegekend worden?)

vast gereserveerde IP adressen binnen de privé DHCP pool range (192.168.129.xxx)

 

In feite mag je niet spreken over de “reeks 192.168.129.xxx”

De reeks begint eigenlijk bij 192.168.128.1 en eindigt bij 192.168.129.255

Deze reeks (subnet) bevat verschillende “pools”

  • de privé DHCP pool: 192.168.129.0 tot en met 192.168.129.254
  • de Proximus DHCP pool: 192.168.128.2 tot en met 192.168.128.127
  • de pool voor vaste lokale IP adressen: 192.168.128.128 tot en met 192.168.128.254

De reeks 192.168.1.xxx (vaste IP adressen gebruikt bij de B-box3) wordt wel herkend door de internetbox (ze krijgen wel internet toegang), maar volgens mij kunnen deze toestellen nooit zichtbaar zijn in het lokale netwerk (gezien verschillend subnet). Dat is een noodoplossing.

Vandaar dat ik voor toestellen, aangesloten op de internet box met een vast IP, zou kiezen voor 192.168.128.o128-254], gezien:

  • dit binnen het subnet is van de internet box (192.168.128.0/23).
  • maar buiten de 2 hoger genoemde DHCP pools (dus geen IP conflict).

Gebruik dan bij het instellen van een vast IP het subnetmasker 255.255.255.254 en gateway 192.168.128.1


Beste Philippe en Martin,

Hartelijk dank voor de steun!

Inderdaad nu lukt het.

Een apparaat (192.168.129.141 in gereserveerde lijst) heeft een tijdlang 2 IP adressen en na in en uitschakelen het adres die ik gereserveerd had.

Veel dank!

Waar staat dit vermeld in de technische uitleg?

Of moet dit nog gepubliceerd worden?

H


Beste,

Ik heb een domotica systeem die ik ingesteld heb met vaste IP adressen (Openhab).

Met Bbox3 werkten vaste IP adressen prima.

Bij overgang nu naar Flex Fiber (+WiFi6 en boosters) werkt dit niet meer.

…..

ik weet niet of ik het goed begrijp of je hiermee wil zeggen dat je vroeger met de bbox3 met vaste IP adressen (dus geen gereserveerde IP adressen) werkte in de range 192.168.1.xxx en bij overschakelen naar de bbox4 dit ook niet werkte?


Voor zover ik op basis van elementen op het Fr forum begrijp, zouden:

Proximus toestellen (decoders, boosters, ...) in de reeks 192.168.128.x terug te vinden zijn

privé/eigen toestellen normaal in de reeks 192.168.129.x terug te vinden zijn maar biedt de internetbox ook de mogelijkheid destijds via Bbox3 aan privé-toestellen toegekende vaste adressen in de reeks 192.168.1.x te behouden

 

Misschien kan een Proximus moderator nadere toelichting verschaffen aan de auteur dienaangaande teneinde de door hem vastgestelde problemen uit de wereld te helpen (bv. kunnen in de reeks 192.168.129.x vaste lokale IP adressen toegekend worden?)


M_016 schreef: 

Proximus toestellen (decoders, boosters, ...) in de reeks 192.168.128.x terug te vinden zijn
meer bepaald 192.168.128.2 tot 192.168.128.127

privé/eigen toestellen normaal in de reeks 192.168.129.x terug te vinden zijn

meer bepaald 192.168.129.0 tot 192.168.129.254

maar biedt de internetbox ook de mogelijkheid destijds via Bbox3 aan privé-toestellen toegekende vaste adressen in de reeks 192.168.1.x te behouden

meer bepaald in de Pool (zonder DHCP) 192.168.1.0 tot 192.168.1.255

(bv. kunnen in de reeks 192.168.129.x vaste lokale IP adressen toegekend worden?)

vast gereserveerde IP adressen binnen de privé DHCP pool range (192.168.129.xxx)

 

 


Beste,

Misschien begrijp ik niet goed wat gereserveerde IP adressen zijn?

Ik versta hieronder de lijst die ik opgemaakt heb in de modem onder “Netwerk” en “Gereserveerde IPv4-adressen(enkel privé pool)” in de reeks 192.168.129.1 tot 192.168.129.100 en waar geen rekening mee gehouden wordt.

Ik heb vroeger (Bbox3) wel één toestel (ESP8266) zelf een IP adres gegeven (192.168.1.40)  en de Bbox4 herkend dit wel.

Volgens mij is het meest interessante om de vaste IP adressen centraal bij te houden (in Bbox4) en niet in ieder toestel afzonderlijk.

Zelf heeft de Bbox4 de Wifi boosters de adressen 192.168.128.2  en 3 toegekend.

H

 

Inderdaad indien je een toestel een gereserveerd IP adres wilt toekennen, kan dat via "MyProximus"
→ Geavanceerde Instellingen > Netwerk > Gereserveerde IPV4-adressen
en kies een IP adres binnen de privé DHCP pool range (192.168.129.xxx)

je kan ook in een toestel zelf het een vast IP geven (zonder te reserveren) zoals je  (ESP8266) =192.168.1.40
(het verschil is dat je deze niet reserveert ) en die valt dus in de bbox4 meer bepaald in de Pool (zonder DHCP) 192.168.1.0 tot 192.168.1.255 waardoor die herkend wordt zoals je zegt.

Ook je wifiboosters  heeft de Bbox4 de adressen 192.168.128.2  en 3 correct toegekend want die vallen meer bepaald in 192.168.128.2 tot 192.168.128.127 Proximus DHCP adres Pool

 

Dus het grote probleem dat voor u onverklaard blijft is waarom de bbox4 geen rekening houdt met de IPv4-adressen die je toegekend hebt (enkel privé pool)” in de reeks 192.168.129.1 tot 192.168.129.100 ??.

Hopelijk (zoals M_016 reeds aangegeven heeft ook) kan iemand van de Proximus moderatoren hiervoor een uitleg geven wat de oorzaak hiervan is!
(desnoods de vraag stellen aan de specialisten van de bevoegde dienst)


Opnieuw contact gezocht met proximus.

Resultaat:

Zij kunnen het niet oplossen van op afstand.

Ze sturen een email met info over wan IP adres, waar mijn probleem gaat over interne IP V4 adressen.

Dus: nog altijd geen oplossing.


Ook net onvoorzien “slachtoffer” geworden van de nieuwe netwerk architectuur na de installatie van de BBOX4 bij de activatie van mijn fiber connectie.  (rare situaties met Linux PCs, Raspberry Pi, Synology, etc)

Wie weet wat voor BBOX upgrades of hardware wijzigingen er nog allemaal gaan komen ?

Om niet meer afhankelijk te zijn van Proximus wat betreft het intern netwerk van mijn woning, is het installeren van een Edgerouter geen veiligere optie naar de toekomst toe.

Heeft iemand hiermee ervaring ?


@Michaelj 

Ik geef je in ieder geval al deze info mee:
 

Gebruik je eigen toestellen

Wil je je eigen hardware gebruiken in plaats van die van Proximus? We leggen je uit hoe je die configureert zodat je hem op ons netwerk kunt gebruiken.
Vanaf 1 november kun je kiezen welke hardware je gebruikt voor je internetverbinding.

zie → Je eigen uitrusting gebruiken | Proximus


Bedankt Martin !

Mijn BBOX4 staat er nu al.  Ik ben niet van plan om te wachten tot 1 nov om het beheer van mijn LAN aan de “huiskant” in handen te nemen.

Zou de Edgerouter hiervoor een oplossing ?


@Michaelj

Je kunt wel je eigen router gebruiken zie: Je privérouter instellen | Proximus

Ik heb persoonlijk geen ervaring met een Edgerouter. 

Om een vb te geven hier hebben ze het ook over een Edgerouter: 

→ Proximus Fiber (écht) met eigen router - internet en TV - single VLAN gEdgeRouter] - Userbase

 


@herom Deze details heb ik nog nergens gevonden op de PX site! 
Wie weet doen ze het wel na het lezen van deze thread…. 


Beste,

Waar blijft de reactie van de techniekers van Proximus?

Ze zouden binnen de 48uur  contact opnemen (op 16 maart!).

Nog niks gehoord.


Mijn BBOX4 staat er nu al.  Ik ben niet van plan om te wachten tot 1 nov om het beheer van mijn LAN aan de “huiskant” in handen te nemen.

Zou de Edgerouter hiervoor een oplossing ?

Je kan om het even welke router gebruiken voor jouw LAN, toch? Daarvoor moet je niet wachten tot 2 november.

Je hebt 2 opties:

- de eigen router aansluiten op de internet box (LAN1/bridge), en de bridge activeren via "My Proximus".

- de eigen router direct aansluiten op de Proximus ONT (fibermodem), en de correcte VLAN (20) instellen.

 

Wat op 1 november wel zal kunnen is je eigen Fiber modem (maar daar gaat het hier niet over)...


Wat op 1 november wel zal kunnen is je eigen Fiber modem (maar daar gaat het hier niet over)…

@philippe_d 

Moeten de gegevens dan ook niet vrij gegeven worden ivm met de nodige instellingen, als een decoder achter je eigen router aangesloten wordt om deze correct te laten werken.

 


Biedt de info/antwoord van philippe_d in onderstaand bericht u eventueel een oplossing?

Welke modem bij omschakeling naar Fiber? | Proximus Forum


Beste, ik heb tip2 volledig uitgevoerd.

Geen oplossing.

Integendeel dhcp heeft terug een nieuwe lijst gemaakt totaal verschillend van deze voor de herstart.

Ik vermoed eerder een probleem bij het gemeenschappelijk werken van2,4 en 5GHz netwerk.

Bepaalde toestellen op 2,4 zitten in de lijst andere niet, alhoewel ze actief zijn.

De lijst is ook verschillend van deze van de app Fing.

Deze app kan geen lijst krijgen op 2,4GHz.

 


Nieuwe Bbox4 houdt geen rekening met ingestelde vaste IP adressen.

Welke instelling is er nodig?

 

Herwig

Kan je meer details geven? Welk (vast) IP adres wilde je geven aan het toestel?


Beste,

een ganse lijst die binnen “Gereserveerde IPv4-adressen(enkel privé pool)” valt.

bvb 192.168.129.60 aan een raspberry pi die centrale is in mijn domotica

daarentegen 192.168.129.43 en 44 worden gebruikt (zijn bereikbaar via browser) maar zijn niet zichtbaar


192.168.129.43 is nu wel zichtbaar?

 


mss is het ook nodig zoals het vroeger met de bbox3 ook kon voorvallen, van na gereserveerde IP adressen toe te kennen, het soms pas na herstarten van de bbox in orde kwam?


M_016 schreef: 

Proximus toestellen (decoders, boosters, ...) in de reeks 192.168.128.x terug te vinden zijn
meer bepaald 192.168.128.2 tot 192.168.128.127

privé/eigen toestellen normaal in de reeks 192.168.129.x terug te vinden zijn

meer bepaald 192.168.129.0 tot 192.168.129.254

maar biedt de internetbox ook de mogelijkheid destijds via Bbox3 aan privé-toestellen toegekende vaste adressen in de reeks 192.168.1.x te behouden

meer bepaald in de Pool (zonder DHCP) 192.168.1.0 tot 192.168.1.255

(bv. kunnen in de reeks 192.168.129.x vaste lokale IP adressen toegekend worden?)

vast gereserveerde IP adressen binnen de privé DHCP pool range (192.168.129.xxx)

 

De reeks 192.168.1.xxx (vaste IP adressen gebruikt bij de B-box3) wordt wel herkend door de internetbox (ze krijgen wel internet toegang), maar volgens mij kunnen deze toestellen nooit zichtbaar zijn in het lokale netwerk (gezien verschillend subnet). Dat is een noodoplossing.

 

Ik heb ook een aantal domotica toestellen (waaronder een Raspberry Pi) die in de BBox 3 een vast IP adres in de range 192.168.1.xxx hadden. Bij de omschakeling naar de Internetbox zijn deze adressen overgenomen. De toestellen zijn bereikbaar maar zijn inderdaad niet zichtbaar in het lokale netwerk, wat vervelend is.


daarentegen 192.168.129.43 en 44 worden gebruikt (zijn bereikbaar via browser) maar zijn niet zichtbaar

192.168.129.43 is nu wel zichtbaar?

Over welke toestellen praten we hier? Zijn ze met kabel of in WiFi of via CPL aangesloten?

Is OneSSID (1 SSID voor 2.4 én 5.0 actief of zijn er aparte SSID?

Op het Fr forum werd door gebruikers en een moderator melding gemaakt van mogelijke“WiFi problemen” (geen connectie) voor sommige toestellen (bv. HP printer) met de internetbox 


Reageer