Skip to main content
Beantwoord

BBox3 zend draadloos netwerk "Quantenna" uit & zorgt voor problemen

Sinds enkele dagen krijg ik met de regelmaat van de klok een extra netwerk zichtbaar: Quantenna.

Eens dat netwerk zichtbaar komt, zijn er problemen te verwachten.Het begint met het internet die wegvalt (oa 8.8.8.8 is niet meer bereikbaar) en uiteindelijk valt het draadloze netwerk weg. 

Netwerk via de kabel (aparte switch) blijft wel werken, alleen kan ik daat ook niet meer pingen naar de gateway.

Als ik de BBOX laat uit staan, is er geen Quantenna te bespeuren. Ik verdenk dus mijn BBOX 3 als oorzaak voor deze problemen.

Ik kwam al een ander topic tegen, en daar werd blijkbaar uiteindelijk de BBOX vervangen. Iemand nog ideen of tips om te proberen? En op welke manier kan ik de BBOX het eenvoudigst omruilen?

Beste antwoord door Jochen_V

YorickP schreef:

@Jochen_V ik zie niet mis in de metingen of uw profiel. Mits u ook vermeldt het toestel enkele jaren in gebruik heeft en zelfs de helderheid van de LEDs aan het dimmen is, stel ik ook voor om u een nieuw toestel op te sturen. Ik doe het nodige zodat een nieuw toestel geleverd wordt.

Let op, u zal wel een B-Box 3V+ ontvangen (het enige verschil met de B-Box 3 is dat deze ook mogelijkheid heeft om VOIP toestellen aan te sluiten)

Yorick,

het probleem is al van de baan. Had deze middag contact met de helpdesk en technieker zou morgen lnagskomen (want enkele cijfertjes stonden toch in het rood bij de metingen).

Daarnet telefoon gekregen dat de technieker al meteen kon langskomen, en intussen is alles al opgelost!

Super snelle service dus (en probleem lag idd bij de modem, eens die vervangen was waren de problemen verdwenen).

Bekijk origineel
Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?

10 reacties

Mutlie
  • 2165 reacties
  • 13 juli 2025

Zorg er voor dat  je → ForumProfiel.  is bijgewerkt zodat de medewerkers je gegevens hebben/kunnen terugvinden. Enkel de proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken. Sla de wijzigingen op (onderaan links klikken) en meld ook even dat het is gebeurd.

Dan kunnen zij eens het eens bekijken en eventueel je modem omruilen

Martin
  • 34070 reacties
  • 13 juli 2025

@Jochen_V 

cfr. Mutlie

&

Ter bijkomende info:

In feite zou dit niet direct problemen mogen geven.
Proximus gebruikt een Quantenna-chip voor de 5 GHz Wi-Fi-band en heeft daar iets mee te zien.

• Probeer eens een →   reset van je bbox3 en als het nog niet verdwijnt dan nog eens heropstarten = 20sec volledig stroomloos zetten.
  • Als je bbox3 al 12 jaar oud moest zijn, is de kans inderdaad groot dat de PX moderatoren beslissen om die vervangen.

• Auteur
  • Apprentice
  • 3 reacties
  • 13 juli 2025

@Martin 

Bedankt voor de tips.

Ik heb uiteraard eerst een restart gedaan, dat is zowat het eerste wat ik altijd doe bij problemen.

Ik heb ook de volledige wifi (proberen) uit te schakelen, maar de Quantenna blijft er toch doorkomen.

M’n BBOX is idd wel al een tijdje oud (geen idee of ie +12jaar is), zo oud dat na een herstart de meeste LED’s niet meer zichtbaar zijn. Maar tot voor kort nooit problemen mee gehad.

Martin
  • 34070 reacties
  • 13 juli 2025

@Jochen_V heb je zijn voedingsadapter al eens uit stopcontact getrokken ?

Je kan eventueel nog een reset proberen →   reset van je bbox 

Enfin ik geef hier maar tips wat ik zelf zou ondernemen, in geval ik zelf zoiets moest voorhebben

YorickP
Forum|alt.badge.img+3
  • Proximus Ambassador
  • 478 reacties
  • 14 juli 2025

@Jochen_V ik zie niet mis in de metingen of uw profiel. Mits u ook vermeldt het toestel enkele jaren in gebruik heeft en zelfs de helderheid van de LEDs aan het dimmen is, stel ik ook voor om u een nieuw toestel op te sturen. Ik doe het nodige zodat een nieuw toestel geleverd wordt.

Let op, u zal wel een B-Box 3V+ ontvangen (het enige verschil met de B-Box 3 is dat deze ook mogelijkheid heeft om VOIP toestellen aan te sluiten)

Martin
  • 34070 reacties
  • 14 juli 2025

@YorickP weet jij soms of de oude BBOX3 van sagemcom of van technicolor nog moeten teruggestuurd worden (ik heb het dus niet over de BBOX3V+ die nog moet altijd teruggestuurd worden)? 
Of hangt het af of de bbox3 er ene is van Technicolor is of van Sagemcom? 

• Auteur
  • Apprentice
  • 3 reacties
  • Antwoord
  • 14 juli 2025
YorickP schreef:

Yorick,

het probleem is al van de baan. Had deze middag contact met de helpdesk en technieker zou morgen lnagskomen (want enkele cijfertjes stonden toch in het rood bij de metingen).

Daarnet telefoon gekregen dat de technieker al meteen kon langskomen, en intussen is alles al opgelost!

Super snelle service dus (en probleem lag idd bij de modem, eens die vervangen was waren de problemen verdwenen).

Mutlie
  • 2165 reacties
  • 14 juli 2025

Dank je voor de update!!
Het gebeurt toch eigenlijk veel te weinig dat een goede afloop op een vraag/probleem wordt gemeld en dat mag zeker ook eens !

• Auteur
  • Apprentice
  • 3 reacties
  • 14 juli 2025
Mutlie schreef:

Dank je voor de update!!
Het gebeurt toch eigenlijk veel te weinig dat een goede afloop op een vraag/probleem wordt gemeld en dat mag zeker ook eens !

Als het goed is mag het ook gezegd worden inderdaad!

Is trouwens ook handig voor mensen die eenzelfde probleem hebben, dan heb je ook een feedback, en kom je makkelijker tot een oplossing.

Martin
  • 34070 reacties
  • 14 juli 2025
Jochen_V schreef:
Mutlie schreef:

Dank je voor de update!!

Als het goed is mag het ook gezegd worden inderdaad!

Is trouwens ook handig voor mensen die eenzelfde probleem hebben, dan heb je ook een feedback, en kom je makkelijker tot een oplossing.

@Jochen_V Inderdaad, en in het ander topic met het zelfde probleem werd het ook opgelost door de Bbox te vervangen.
Is het nu een B-box3V+ dat je als vervanger ontvangen hebt?