Skip to main content

Bbox3: waarom verboden om IPv6 te configureren?

• October 9, 2025
  • 0 reacties
  • 60 Bekeken

Sinds kort ben ik klant bij Proximus, jammer genoeg kom ik er nu achter dat je nergens IPv6 of DHCPv6 kan uitschakelen op de Proximus router. Ik ben niet de enige als ik hier op het forum eens zoek. 

Ik vraag me af welke reden Proximus hier aan geeft? Idem voor IPv6 firewall rules. Dat zijn toch vrij basic settings... Voor IPv4 is al deze functionaliteit er wel, waarom voor IPv6 na al die jaren nog steeds niet? 

Vele devices gaan verkeer over IPv6 sturen ook al hebben ze een IPv4 adres. Proximus configureerd hun DNS server waardoor interne queries (local DNS/AD) niet meer werken. En je kan niet gewoon ‘geen’ server configureren, je bent verplicht iets in te vullen in het veld via MyProximus (DNSv6).

Gevolg is dus dat je op elk device manueel IPv6 moet disablen OF de IPv6 DNS van Proximus uit de lijst van DNS servers halen. Vervelend als er gasten komen en ik moet eerst in hun gsm iets aanpassen want anders werkt de Wifi niet → komt over als een ‘prutser’ 😅 

Enkele opmerkingen:

• IPv6 enablen op mijn DNS server en deze dan instellen via MyProximus is geen optie, alle services draaien in een kube cluster, metallb als loadbalancer, nodes zijn verdeeld over drie locaties gekoppeld via site-to-site Wireguard tunnels. Heel deze setup van IPv6 gaan voorzien is veel werk en impact. 
  • Ja de setup is veel te complex voor thuis gebruik maar een homelab dient om uit te leren, het is leuk als er ‘echte’ clients zijn ipv alles sandboxed
  • Op alle andere sites staan eigen routers (pfSense), behalve hier omdat Fiber beschikbaar is en ik geen budget heb om een nieuwe box te bouwen met 10Gbps NICs
  • Naast een eigen router moet ik dan ook APs bij aankopen, ook duur als je Wifi 6 enz wil. 
  • De hele Bbox/Internet box/whatever it’s called weggooien omdat Proximus basis functionaliteit verbergt is een enorme waste, het ding heeft 10Gbps NICs en haalde bijzonder goeie Wifi snelheden.
  • DHCPv6 enablen op mijn DHCP server en hopen dat hij de race conditie wint is ook geen oplossing

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.