Beantwoord

BBOX3 LAN-poort 3 of 4 gebruiken

  • 19 May 2020
  • 4 reacties
  • 1000 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb een BBOX3 (SagemCom, Hardware Version 2.1, Software Version 8c.310A).
LAN-poorten 1 en 2 zijn verbonden met de decoder (TV) en met de hifi-installatie (internetradio).
Andere apparaten in huis (PC, smartphone) zijn natuurlijk verbonden via WiFi.
Ik zou graag een netwerkkabel leggen naar een kamer achteraan (waar het WiFi-signaal nogal zwak is). Kan ik die zomaar aansluiten op LAN-poort 3 of 4?

(Op mijn oude adres had ik een BBOX2. Als ik me goed herinner maakte die een onderscheid tussen LAN-poorten voor TV en LAN-poorten voor TV.)
(Ik zie ook dat de DHCP van de BBOX3 op één of andere manier een onderscheid maakt tussen TV en andere apparaten.)

 

icon

Beste antwoord door Martin 19 May 2020, 14:56

Bekijk origineel

4 reacties

Kan ik die zomaar aansluiten op LAN-poort 3 of 4?

@petervanavermaet Dat kan inderdaad alle 4 d poorten mogen gebruikt worden dus al je daa bv een wifi access point wilt mee verbinden kan dit zeker 

Dat van die gescheiden poorten lan1+2 en lan3+4 dat was inderdaad zo vroeger als er in bridged mode gewerkt werd maar later werd er in routed mode gewerkt en zijn alle lan poorten equivalent in gebruik.

Reputatie 1

Bedankt. Dat is een duidelijk antwoord.

Reputatie 6
Badge +2

Ik zie ook dat de DHCP van de BBOX3 op één of andere manier een onderscheid maakt tussen TV en andere apparaten.

 

Dat is inderdaad het geval. De TV decoders krijgen een IP adres 192.168.1.64 en volgende

Dit is een andere range dat je normale netwerk apparaten.

De decoders worden apart behandeld, omdat het verkeer niet via het internet gaat, maar (in routed mode) gerouted wordt naar de Proximus IPTV servers via VLAN30

TBI:
bbox  DHCP range is defaut ingesteld op: 

voor internet :

192.168.1.2 tem 192.168.1.63

voor IPTV 

192.168.1.64 tem 192.168.1.127

 

Reageer