Ik heb al enkele jaren een Asus mesh-systeem achter mijn BBox3 in Bridge-modus, ook mijn bekabelde netwerkinfrastructuur bevindt zich achter de Asusrouter die zelf zijn ppp-verbinding maakt.
Reden hiervoor is simpel: ik geniet al jaren van wifi6(E) daar waar proximus te lang achterwege bleef, en heb meer beveiligings- en parental controls, niet overbodig met 6 gamers in huis en heel wat smarthome apparaten.
Nu heb ik de laatste weken steeds meer en vaker problemen met wegvallend internet, zelfs overdag, zeer lastig bij thuiswerk en frustrerend voor de gamers.
Programma's op onze (v4?) TVBox -- wel rechtstreeks bekabeld naar BBox3 -- blijven op deze momenten gewoon doorlopen.
Ik heb copilot de routerlog eens laten analyseren op een moment dat dit gebeurt, en dit was zijn conclusie (en vraag):
Tijdstip: 24 juli 2025, tussen 19:53:08 en 19:53:36
Probleem: ASUS AXE16000 router bleef verkeer uitsturen via ppp0, maar er kwamen geen antwoorden terug.
- Geen
ppp0 downofWAN reconnectin de logs. - Enkel uitgaand verkeer zichtbaar, zonder respons.
- Verkeer herstelt vanzelf na ~28 seconden.
Vraag:
Hebben anderen gelijkaardige problemen met relatief korte, stille WAN-storingen?
Kan dit wijzen op een probleem bij de provider (routing/NAT/firewall)?
Ik vraag al jaren naar Fiber, maar proximus blijkt hier maar niet in te vorderen. Werkgever wil mijn Internet-abo betalen maar dan zonder TV, dat lijkt me de moeite niet waard zolang ik geen Fiber kan laten activeren.
Loont het de moeite om aan proximus een v5c Bbox te vragen?