Skip to main content
Vraag

bbox3 in bridge mode geregeld internet outage

• July 24, 2025
  • 7 reacties
  • 106 Bekeken

Ik heb al enkele jaren een Asus mesh-systeem achter mijn BBox3 in Bridge-modus, ook mijn bekabelde netwerkinfrastructuur bevindt zich achter de Asusrouter die zelf zijn ppp-verbinding maakt.

Reden hiervoor is simpel: ik geniet al jaren van wifi6(E) daar waar proximus te lang achterwege bleef, en heb meer beveiligings- en parental controls, niet overbodig met 6 gamers in huis en heel wat smarthome apparaten.

Nu heb ik de laatste weken steeds meer en vaker problemen met wegvallend internet, zelfs overdag, zeer lastig bij thuiswerk en frustrerend voor de gamers.

Programma's op onze (v4?) TVBox -- wel rechtstreeks bekabeld naar BBox3 -- blijven op deze momenten gewoon doorlopen.

Ik heb copilot de routerlog eens laten analyseren op een moment dat dit gebeurt, en dit was zijn conclusie (en vraag):

Tijdstip: 24 juli 2025, tussen 19:53:08 en 19:53:36
Probleem: ASUS AXE16000 router bleef verkeer uitsturen via ppp0, maar er kwamen geen antwoorden terug.

• Geen ppp0 down of WAN reconnect in de logs.
  • Enkel uitgaand verkeer zichtbaar, zonder respons.
  • Verkeer herstelt vanzelf na ~28 seconden.

Vraag:
Hebben anderen gelijkaardige problemen met relatief korte, stille WAN-storingen?
Kan dit wijzen op een probleem bij de provider (routing/NAT/firewall)?

Ik vraag al jaren naar Fiber, maar proximus blijkt hier maar niet in te vorderen. Werkgever wil mijn Internet-abo betalen maar dan zonder TV, dat lijkt me de moeite niet waard zolang ik geen Fiber kan laten activeren.

Loont het de moeite om aan proximus een v5c Bbox te vragen?

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

7 reacties

Martin
  • July 24, 2025

Ben je zeker dat je een V4 TV box hebt want zelfs de V5 wordt al een hele tijd uitgefaseerd, en worden van de lijn afgekoppeld. Het zijn eigenlijk enkel de V5c en V7 decoder die Proximus nog in omloop houdt.

Mss kan je ook al eens proberen door je bbox3 10 sec volledig stroomloos te zetten.

Wegvallend internet geldt dit zowel voor wifi alsook bij een verbinding via ethernet.

• Auteur
  • Apprentice
  • July 25, 2025

Ik weet dat we nog een tvbox hebben die nog een harde schijf heeft, ik kijk nauwelijks TV maar vrouwtje wil daar niet vanaf stappen want er staan nog honderden afleveringen van programma's op die ze nog wil bekijken. Ding gaat niet bijster snel (vooral bij replay), maar van wat ik lees van huidige tvboxen zijn die ook niet zaligmakend.

Wegvallend internet is ook met bekabeld internet, heb recent mijn oude Zyxel core switch vervangen door een met 2.5GbE zodat alle mesh AP's optimaal bekabeld verbinden aan deze snelheid, maar dat heeft het probleem precies nog erger gemaakt.

Martin
  • July 25, 2025

@pvc ik weet dat er problemen kunnen zijn met IGMP snooping als er een switch tussen staat.
Maar ik heb er geen ervaring mee en ik vermoed dat dit alleen het geval is als de TV decoder op deze switch aangesloten is , maar ben totaal niet zeker, volgens wat ik al op internet gelezen heb ik toch de indruk dat de switch geen probleem zou mogen geven als de decoder op de internet box rechtstreeks aangesloten is.
Is het enigszins praktisch mogelijk om dit te testen zonder een switch te proberen!

Of je kan IGMP snooping mss eens actief zetten op je switch om te zien of dit eventueel iets uitmaakt.

GeertC
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • July 25, 2025

@pvc 

Ik heb je lijn uitgemeten er zijn geen onderbrekingen op het signaal terug te vinden.

Heb je de bbox3 al eens herstart?

Geert

• Auteur
  • Apprentice
  • July 27, 2025

@Martin Ik heb in mijn Asus router bij LAN/IPTV de optie Multicast aangezet, waardoor IGMPv3 actief werd.  Geen idee dat dit hier invloed op kan hebben, maar bedankt voor de tip.

Ik heb nog niet grondig kunnen testen, maar internet lijkt sindsdien minder uit te vallen. wel nog 2x gebeurd. Nu in de vakantie zit iedereen hier in huis wel geregeld op youtube e.a. zelfs op meerdere toestellen tegelijk dus is het niet ondenkbaar dat er 10 of meer mediastreams gelijk actief zijn.

Ik zal ook moeten bekijken of de andere switches igmp ondersteuning hebben. Op mijn core switch heb ik dit alvast proberen te activeren maar gaf een fout terug, dat zal ik wss via cli in de vlan settings moeten gaan doen dan, dat is iets voor wanneer ik meer gefocust ben dan op dit ogenblik vrees ik…

@GeertC de BBox3 werd al meermaals herstart, vrijdagmiddag heb ik dit nog moeten doen omdat het wan-lampje op mijn asusrouter na 10 min nog steeds rood bleef, wanneer dit gebeurt en ik alles vanaf bbox via router tot lan herstart het wel terug goed komt, maar blijft frustrerend. Dit was wel nog voor ik multicast op die router heb aangezet.

Begrijp ik het goed dat een upgrade van de BBox weinig of geen verbetering geven op mijn probleem?

• Auteur
  • Apprentice
  • July 31, 2025

@GeertC Klopt het dat als ik mijn BBox3 zou vervangen door jullie nieuwste BBox dat de VLan configuratie wijzigt,∙of is dat allen het geval bij Fiber?  Ik meen begrepen te hebben dat met de nieuwste BBox mijn Asus Router dan kan verbinden met de modem aan 10G, maar dat zal niets verbeteren met mijn 100/30 vdsl profiel denk ik?  Jullie hebben nog steeds niets sneller in het aanbod voor mijn adres in Zonhoven?
Mvg, Patrick.

Martin
  • July 31, 2025

De bbox3 werkt met triple VLAN: VLAN10 VLAN20 VLAN30 met PPoE en de nieuwe internet box met single VLAN: VLAN20 met IPoE/DHCP. Dus ook voor VDSL.

hier staat ook wat uitleg: