Skip to main content
Vraag

BBOX3 freeze - LAN poort knippert groen

• November 14, 2025
  • 5 reacties
  • 69 Bekeken

Net de BBOX moeten herstarten nadat alles was uitgevallen, op de BBOX3 knipperde de LAN led groen. Zelf kan ik niet terugvinden wat dit betekend. Twee weken geleden zelfde probleem gehad.
De herstart verloopt moeizaam, DSL lijn komt op maar internet verbind niet, in de interface wordt er aangegeven : Internet login/password empty. 
Bij het manueel ingeven van logingegevens (wat normaal automatisch gaat) en opnieuw opstarten verbind de bbox opnieuw met het internet.
Support raadde me aan om de BBOX te resetten maar ik twijfel of dit zal het probleem zal oplossen, iemand een idee van de betekenis van een knipperend groene LAN led?

5 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • November 14, 2025

Misschien een IP conflict, herstart eens zonder dat er netwerkkabels op aangesloten zijn en kijk dan of ie niet crasht.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • November 14, 2025

Een groen knipperende LAN LED (achteraan op de modem m.b.t. de 4 LAN poorten ) = er is een apparaat dat deze poort gebruikt met een LAN snelheid van max. 100 Mb/s

De betekenis van een eventueel groene (i.p.v. blauwe)  LAN LED vooraan op de modem is mij onbekend

Indien dit laatste effectief het geval zou zijn lijkt het mij opportuun indien er geen andere problemen vaststelt een “hard reset” van de Bbox pas na het weekend door te voeren

Martin
  • November 14, 2025

Voor wat het waard is:

Voor de bbox3 heb ik hier op het forum vroeger nog het volgende gelezen en genoteerd:

• LAN:
  • blauw knippert: het LAN-netwerk is geactiveerd en er vindt momenteel datatransmissie plaats
  • blauw blijft branden: minstens een LAN poort wordt gebruikt voor TV of Internet, maar er vindt momenteel geen datatransmissie plaats
  • rood blijft branden: er is een IP-conflict vastgesteld tussen (een aantal) apparaten op uw lokaal netwerk
  • Het lampje brandt niet: geen LAN-poort wordt gebruikt. 
  • Het lampje brandt Greel  bij een 1 Gb/s verbinding en 
    Groen op 100 Mb/s verbinding. (als ze knipperen is er data transport)

Ik kan het niet meer controleren want ik heb nu een Internet box (bbox4)

PS: Als de bbox3 8jaar of ouder is wordt er dikwijls voorgesteld van die om te ruilen bij problemen.

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • November 17, 2025

@Stijn VM Heb je nog problemen? Heb je je modem als eens gereset? 

• Auteur
  • Apprentice
  • November 17, 2025

Een router reset heb ik nog niet uitgevoerd gezien ik dan een groot deel van m’n aangesloten thuisapparaten opnieuw dien te configureren, alles loopt via DHCP van de BBOX. Gezien ik als user geen admin toegang heb kan ik ook geen backup nemen van de config. De devices zullen wel opnieuw online komen als ik dezelfde SSID gebruik maar als ze een ander IP krijgen moet ik de volledige config overlopen. Homeassistant, Hue, Tado, Shelly, omvormer/batterij, slimme meter, ..om er maar een paar op te noemen.
Ik doe dit liever als ik geen andere keus heb, bij installatie van een nieuwe router bijvoorbeeld.

Ik kan een andere recentere router bestellen maar dan kost dit me 49€ bij Proximus. Tenzij je een flex fiber pack hebt blijkbaar, ik wacht al 5 jaar op fiber uitrol in m’n buurt.  niemand kan zeggen wanneer dit er ooit komt.