Beantwoord

Bbox3 en statische DHCP adressen

  • 27 February 2018
  • 41 reacties
  • 13148 Bekeken

In de DHCP menus van de Bbox3 is het mogelijk een adres-reservatie in te geven voor een bepaald MAC adres. Handig voor bv een printer die dan altijd hetzelfde adres toegewezen krijgt, of voor andere toestellen die hierdoor steeds op hetzelfde adres bereikbaar zijn, en toch hun parameters via de DHCP dienst binnenkrijgen.
Ik heb vanalles geprobeerd om dit effectief te laten werken, maar slaag er niet in om dit (terug) actief te krijgen.
Ik had dit een poos geleden ingesteld, en het werkte zowel voor de printer als voor enkele PLC-achtige toestellen die aan mijn netwerk hangen. Na enkele stroomonderbrekingen enkele weken terug, merkte ik dat de DHCP reservaties niet meer werkten, en kregen die toestellen random adressen uit de pool. Ik heb een volledige reset van de Bbox3 gedaan, en alle MAC adressen / vaste IP adressen terug ingevoerd, Bbox herstart, ... DHCP doet het niet.
Hoe krijg ik het klaar dat de Bbox3 de statische adressen die ik ingeef ook toekent aan die MAC adressen ?
icon

Beste antwoord door HadewychT 1 March 2018, 21:09

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

41 reacties

Proximus heeft wel sommige modellen van de Fritz!box white listed  maar dan zijn er weer trucen dat je moet uithalen om hun decoders aan te sluiten cfr. http://userbase.be , enfin dat was maar ter info en inderdaad velen sluiten gewoon een router die een tweede pppoe maakt om zo alles naar hartenlust te kunnen instellen en sluiten dan gewoon de decoders aan op de bbox.

tja,

na een factory reset kan ik wel weer fix ip’s toevoegen aan de dhcp lijst. dus dat probleem zat al zeker in de bbox.
als ik een router van cisco koop, en dat ding werkt niet, krijg ik hulp van cisco.
proximus verplicht iedereen die bbox te nemen, en als die niet werk, is het de klant zijn probleem???

 

zo een 10jaar geleden had ik een witte bbox, en ik draai mijn eigen server. ineens werkte mijn server niet. WEKEN achter gezocht en wat bleek. belgacom had een aantal poorten gesloten omdat de BBOX onveilig waren.
om die poorten weer te activeren heb ik een papier moeten tekenen dat ik verantwoordelijk was als mijn bbox gehacked wordt en ze mijn paswoord stelen… 
ik zit al 20jaar in de IT (waarvan 10jaar voor de overheid), en dat was het ABSURDSTE dat ik ook al gehoord had

ohja, zelfstandig bijberoep is gestart, de servers zijn er een deel van. ik ga een profesioneel netwerk opbouwen met cisco, en die bbox crap gewoon 100% laten forwarden. en dan vliegt die wifi en hotspot uit

 

moesten er echt gekende problemen zijn bij de bbox3 van technicolor dan kunnen de mensen van Proximus dit ook morgen wel bevestigen of dit het geval is of niet of laten natrekken door de specialisten,

Ik zou toch eens overwegen om de bbox3 om te ruilen, enfin aan u de keuze uiteraard!

mijne is technicolor. net een hele factory reset gedaan, alles herconfigureerd.
 

Ik denk niet dat het aan het merk van bbox3 ligt of het een sagemcom of een technicolor is, trouwens de laaste tijd komt er geen geen meldingen meer van problemen met instellen van fixed IP.

Anders morgen eens vragen aan proximus medewerkers of je de bbox3 moogt omruilen.
Ik heb een bbox3V+ (sagecom)

te vroeg victory gekraaid.
na 5min, wifi lampje weer rood. het houd op bij mij, dat ding moet buiten

 

tja, en toch gebeurt het.
als ik mijn server los trek, dan zie ik het ip verdwijnen in de lijst van de bbox. en als ik die terug plug, komt er ineens een DHCP op.
de 2 servers zijn een copy van elkaar, met exact dezelfde settings. het ding draaide 3jaar zonder problemen en nu ineens ambras.

daarnet factory reset gedaan, en ik heb nu 192.168.1.60 en 192.168.1.61 aan mijn servers kunnen toewijzen als static in de DHCP lijst.
nu een hoop werk om het domein weer aan de praat te krijgen, de port mappings allemaal terug te zetten dynamic dns terug configureren en hopen dat morgen alles het doen vanop mijn  werk.

 

vandaag op mijn werk ook nog bezig geweest, en na een reboot van de dhcp iets heel raars gehad. één van mijn servers kwam onder de wifi lijst te staan met zijn ip, op lanpoort 5 (terwijl die op 3 zit ingeplugt van de lan)

@fa438830  heb je mss een router liggen die je achter je bbox aansluit en er gewoon een tweede pppoe sessie opstarten en je kan dan alles configureren en instellen op je eigen router en zien of het probleem zich nog voordoet, dan weet je direct of het aan de server ligt of aan de bbox3.

Als je een vast ip instelt op de server instelt dan wordt dit ook overuled en zal de bbox geen ip toekennen aan de server.

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer je op het basis van het MAC adres een fixed IP adres instelt op de B-Box 3 dan weet de DHCP server dat het apparaat met dat MAC adres altijd hetzelfde IP adres moet krijgen. Het blijft bizar waarom het enkel maar met 1 server voorvalt. Kan altijd wanneer er meerdere netwerkkaarten in een server steken. Maar dan zou je een verschillend MAC adres moeten zien verschijnen.

2min geleden is alles uitgevallen.
normaal heb je overal blauwe ledjes op de BBOX.
eerst ging WIFI rood, en die ging toen uit.
toen ging LAN rood, en ging uit, en kon ik er niet meer aan.

heb de boel dan maar afgezet en na 10sec weer opgezet. nu zijn AL mijn portmappings corrupt. tijd voor een reset. en anders zal het mijn 5de bbox worden op 10jaar tijd. die dingen zijn echt waardeloos

 

 

@fa438830 je moet inderdaad geen fixed IP instellen op de bbox zelf,  het moet ook werken door vaste IP’s in te stellen je servers (buiten de dhcp range van de DHCP’s van de bbox) maar wat ik raar vindt dat dit bij ene server geen probleem geeft en bij de andere niet of begrijp ik het verkeerd.

Het is inderdaad beter van elf een router achter je bbox aan te sluiten en gewoon een tweede pppoe sessie opstarten en je kan dan alles configureren en instellen op je eigen router)

Reputatie 6
Badge +3

Ik zou ook een reset van de DHCP configuratie uitvoeren op de B-Box3. By My Modem,DHCP, bij restore default configuration klik je op reset configuration. Ben je zeker dat je op je servers geen andere DHCP server hebt draaien? Heb je een Technicolor of Sagemcom versie van de B-Box 3? De B-Box v3+ is van Sagemcom. Voor de B-Box V3 hangt het af hoe dat de poorten zijn gegroepeerd om het verschil te zien bekijk de foto’s in dit topic: https://nl.forum.proximus.be/internet-10/destiny-2-in-combinatie-met-de-technicolor-modem-wat-moet-je-weten-doen-41162 Ikzelf heb een Sagemcom B-Box v3 en heb geen problemen met statische IP adressen.

dat heb ik al 10x gedaan hoor. WERKT NIET
 

en dan druk ik op OK
en 10sec later

 

 

die bbox zijn ALTIJD al ellende geweest, ik heb wel 3 van die witte gehad, telkens viel mijn wifi uit, en kon ik enkel via hotspot surfen. heb dan zo een zwarte gekregen, en die deed het ‘redelijk’ goed. k heb mijn servers al sinds 2005 in mijn eigen netwerk draaien.
vroeger met die blauwe speedtouch modems die ik helemaal naar wens had aangepast, nu ben je VERPLICHT zo een bbox te nemen en die krengen zijn een ramp.
en sinds een paar maanden heb ik miserie met die 2de server die zo elke 2-3maand moet rebooten. blijkt nu dat die server geen probleem heeft, maar de bbox de ip’s verknoeit. en dat heb ik gemerkt toen ik dit weekend mijn voorgevel aangepast heb langs binnen.

 

voor mij zit er maar 1 ding op, dat hele bbox gedoe buiten gooie, en mijn eigen router voor mijn bedrijf aanschaffen.
belgacom mag op zijn kop staan, ik moet hun rommel niet hebben als ze er ook geen support op geven

 

ik heb nu een scriptje draaien die elk uur mijn IP op mijn server forceert naar 192.168.1.202 (crontab)

sudo ifconfig eth0 192.168.1.111 netmask 255.255.255.0
 

Reputatie 6
Badge +3

Om een vast IP adres in te stellen moet je surfen naar 192.168.1.1, vervolgens naar My Modem,DHCP, klik op de naarbenedenwijzende vinkje onder static IP adres,add static IP adres. Je moet op enter drukken wanneer je een statisch IP adres aan het MAC adres van de netwerkkaart van je server toewijst en ook op ok drukken. Ik heb zelf ook statische IP adressen ingegeven en mijn apparaten blijven altijd hetzelfde IP adres krijgen terwijl ze toch in de DHCP range liggen. Vreemd want 192.168.1.9 ligt in de range van 192.168.1.2 - 192.168.1.254 De decoder IP-range: 192.168.1.64 - 192.168.1.127. 

heb je bbox3 al eens een reset gegeven, maar pas op dan moet je alles wat je vroeger zelf ingesteld hebt in de bbox3 opnieuw invoeren zoals je port mapping bvb

bbox resetten > klik hier

opnieuw geprobeerd
server 1: 192.168.1.201

server 2: 192.168.1.202

alles opgestart, werkt. alle port mappings zijn aangepast. ik trek de kabel uit van server 2, steek hem weer in. zie de server niet meer online komen.
ga in de bbox kijken, staat die ineens op 192.168.1.9

 

wat ik ook doe, de BBOX verknoeid alles als het netwerk eens uit gaat en weer op komt.

 

moest er nog logica in zitten, ik zou het begrijpên. maar de ene keer krijgt mijn server 192.168.1.31, paar uur later doe ik hetzelfde, krijgt die 192.168.1.17.
en nu krijgt die 192.168.1.9. terwijl mijn laptop ALTIJD 192.168.1.5 krijgt. al maandenlang kan ik via remote desktop van op het werk op mijn laptop thuis. die heeft altijd hetzelfde adres en die staat op dhcp. maar mijn servers, daar kan ik dergelijk niet mee doen, en die krijgen ook telkens een ander adres.

ik kan ook 192.168.1.9 niet toewijzen als fix adres, want dan klaagt bbox weer dat die uit de ip range zit. er zit ook geen aanpasbare DHCP lijst in

Ter info: Ik vermoed, dat de reden is dat je in de dhcp range van de bbox zit van ip adressen die aan de proximus decoders worden gegeven.

Ik persoonlijk zet altijd op mijn toestellen die ik een vast IP wil geven op adressen vanaf 192.168.1.128 en hogerop tot 192.168.1.254 zodat ik zeker ben van niet in het vaarwater te komen van de dhcp ranges van deze die door de bbox uitgedeeld worden.

is hier al verandering in geweest?
ik heb 2 servers draaien thuis, 192.168.1.111 en 192.168.1.112.
thuis wat verbouwingen gedaan en alles van de muur moeten halen van belgacom.
alles weer terug gehangen en ik heb problemen.

mijn server boot met static ip 192.168.1.111 maar na random tijd is mijn server onbereikbaar.
als ik dan via de bbox ga kijken heeft die niet meer 192.168.1.111 maar staat die in de lijst met 192.168.1.31.
mijn 2de server blijft wel gewoon op 192.168.1.112 staan.

ik probeer die dan via dhcp fix te zetten op 192.168.1.111, foutmelding “Try Again...! Cannot use an out of range ip address”
ik probeer die fix te zetten op 192.168.1.31, foutmelding “Try Again...! Cannot use an out of range ip address”

 

bij mij is er NIKS veranderd op mijn servers, ze zijn alleen afgekoppeld geweest, bbox van de muur gehaald, uurtje later (na het vernieuwe van de gyproc muur) de bbox weer terug gehangen en de kabels weer ingeplugt.
voor de één of andere reden is er blijkbaar iets veranderd in de bbox waardoor die ellende is begonnen.
ik heb 2 identieke servers, de ene blijft fix op zijn adres (en staat ook met zijn 112 adres in de bbox), de andere veranderd at random.
ik heb dit niet onder controle en volgens mij is de bbox de veroorzaker
 

 


Hoe ik het gedaan kreeg om een reservatie te laten werken:
- in het DHCP menu de gewenste reservatie (die niet eerbiedigd wordt) wissen
- een nieuwe reservatie aanmaken voor het gewenste MAC adres, maar een IP adres buiten de DHCP range opgeven, wat een foutbericht oplevert na OK gedrukt te hebben.
- de "verkeerde" reservatie wissen en opnieuw aanmaken met het gewenste IP adres, en op OK dukken
- Na verstrijken van de DHCP lease tijd, blijkt het toestel het correcte adres toegewezen te krijgen.

Werkt dit nog bij jouw? Mijn probleem was opgelost voor 16dagen, helaas vandaag terug.
Jouw oplossing wil bij mij ook niet werken.
Probleem lijkt opgelost na een HW reset :-)
Helaas terug hetzelfde probleem!!! Is even goed gegaan, vandaag terug devices die ander ip krijgen dan vermeld in de reservatie lijst
oplossing van Philverh geprobeerd, deze werkt echter bij mij niet
ABI & VWHWI: Jij hebt ook een bbox van sagemcom er waren wel met de bbox van Technicolor hieromtrent problemen heb zelf een technicolor gehad (maar ik veronderstel dat dit ook opgelost is want dit was ook een probleem van een tijd terug).

PS: USB storage op de BBOX3 heeft wel al een paar keer problemen gegeven en kom die uiteindelijk enkel terug aan de praat krijgen door een Fac Reset te doen, met als gevolg terug alle instellingen opnieuw invoeren op de BB3.
Ik snap dit niet helemaal ... Ik heb sinds dag 1 van zowel de bbox-2 als de bbox-3 vaste LAN adressen ingegeven voor zowal mijn WAP als mijn NAS backup toestellen (binnnen het ethernet segment) en dat heeft nog NOOIT een probleem opgeleverd, ook niet in de tijd, alhoewel de NAS toestellen zelfs niet continue aan staan en de oudste zelfs maar alle paar maanden aangezet wordt ... Mijn WAP heeft bvb al jaaaaren, ergo zolang als hij al in dienst is, X.Y.1.15 .... FWIW
Bij mij werkt het ook voor devices die niet altijd opstaan ook, maar mss als een device verscheidene dagen lang niet opstaat dat heb ik nog niet getest, voor een printer die dagen lang niet opstaat zou je ook het vast ip adres kunnen instellen op de printer zelf , maar dan wel buiten de DHCP range zelf om conflicten te vermijden dus Ip adres hoger dan 192.168.1.127 .

NB: En als je nu een fix IP invoert dat wel in de DHCP range ligt van de BBOX3 werkt het dan niet?

PS: via een aparte router heb je dit prbleem niet en vergeet ook niet dat vroeg of laat je de instellen zal mogen opnieuw invoeren zelf al werkt alle goed, kan er van meespreken 😉 en niet alleen ik ☺️
Ik heb exact dezelfde Sagemcom HW en SW versies, en had reeds een HW reset gedaan, maar zal het nog een keer over doen.
Intussen had ik gevonden hoe ik een DHCP reservatie kon laten werken, voor een toestel dat constant aan staat (zoals een SMA omvormer), maar dit blijkt niet te werken voor een device dat niet permanent aan staat zoals mijn printer.
Hoe ik het gedaan kreeg om een reservatie te laten werken:
- in het DHCP menu de gewenste reservatie (die niet eerbiedigd wordt) wissen
- een nieuwe reservatie aanmaken voor het gewenste MAC adres, maar een IP adres buiten de DHCP range opgeven, wat een foutbericht oplevert na OK gedrukt te hebben.
- de "verkeerde" reservatie wissen en opnieuw aanmaken met het gewenste IP adres, en op OK dukken
- Na verstrijken van de DHCP lease tijd, blijkt het toestel het correcte adres toegewezen te krijgen.

Dit werkt ok voor mijn omvormers. Na meerdere dagen hebben die nog steeds het correcte vaste adres (maar ze geven het ook nooit op, en renewen de lease voor het verstrijkt). Voor mijn netwerk printer daarentegen bleef het adres maar zolang de printer aanstond. 's anderendaags werd terug een random adres toegekend (lease verstreken). Intussen staat die printer terug volledig manueel ingesteld.
Ik zou de lease tijd natuurlijk op de langst mogelijke waarde kunne zetten, maar dat is ook maar een lapmiddel dat dan ook niet werkt voor langere periodes .

Spijtig dat de ingebouwde functie van de Bbox3 niet werkt, en zeker voor een basic dienst als DHCP.
👍 Dat is inderdaad ook iets dat problemen kan oplossen en eigenlijk stom dat ik het je zelf niet voorgesteld heb, waarschijnlijk omdat ik het al zo normaal vindt ☺️ maar het belangrijkste is dat het nu ook werkt bij u en bedankt voor de feedback.