Beantwoord

Bbox3 en statische DHCP adressen

  • 27 February 2018
  • 41 reacties
  • 14314 Bekeken


Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

41 reacties

Probleem lijkt opgelost na een HW reset 🙂
Bbox3 sagemcom
Softwareversie 8c.82A
GUI-versie 6.7.0
Hardwareversie 2.0
Data Pump-versie A2pv6F039f3.d24n

Aan de software versie kan het in ieder geval niet liggen want ik heb net dezelfde versie.
Maar aan de hardware versie kan ik min of meer afleiden dat het niet om een bbox3V+ gaat bij u al zou ik toch denken dat het er niet veel zal te maken hebben maar meer met de software versie en die is de zelfde als bij mij, dus heel raar dat het bij u niet werkt, dit zouden ze best eens bij de specialisten vragen van Proximus of het alleen werkt met de bbox3v+ ???

Ze me ook raar lijken moest dit aan HW liggen dit lijkt idd eerder SW, maar je weet natuurlijk nooit. Het gaat idd om een gewone Bbox3 geen Bbox3v+
Hopelijk kan een Proximus techneut dit eens bekijken.
Bbox3 sagemcom
Softwareversie 8c.82A
GUI-versie 6.7.0
Hardwareversie 2.0
Data Pump-versie A2pv6F039f3.d24n

Aan de software versie kan het in ieder geval niet liggen want ik heb net dezelfde versie.
Maar aan de hardware versie kan ik min of meer afleiden dat het niet om een bbox3V+ gaat bij u al zou ik toch denken dat het er niet veel zal te maken hebben maar meer met de software versie en die is de zelfde als bij mij, dus heel raar dat het bij u niet werkt, dit zouden ze best eens bij de specialisten vragen van Proximus of het alleen werkt met de bbox3v+ ???
Voor residentiële abonnementen zijn alle geavanceerde instellingen in de modem voor de klant zelf. Wij geven hierop geen ondersteuning.
Ik beschik over een Bizzpack, dit is geen residentieel abonnement.
Het gaat hem hier trouwens ook niet over instellingen, maar gewoon om een beschikbare functie in de router die niet werkt!
Bbox3 sagemcom
Softwareversie 8c.82A
GUI-versie 6.7.0
Hardwareversie 2.0
Data Pump-versie A2pv6F039f3.d24n
Welke bbox3 heb je, is dat ene van Techtronics of van Sagemcom want bij mijn sagemcom lukt dit zonder probleem.
bij techtronics staan de 4 gele ethernetpoorten mooi naast elkaar en bij de sagemcom twee per twee
EDIT: Sorry zie nu dat je een bbox3 van sagemcom hebt
zou het iets kunnen te maken hebben met de softwareversie die er op staat dan.
Enfin in ieder geval met de bbox3v+ werkt het.
Hier ook zelfde probleem.
Bbox3 (sagem) negeert gewoon de dhcp reservaties!
Dit is heel vervelend als je toestellen hebt waar je geen IP kan vast zetten!
Zo bv kan je op de smartplug van TP link geen ip instellen (enkel dhcp). Vroeger kon me dit omzeilen via statische ip adressen in de Bbox gekoppeld aan mac adres.
Als je zelf met een router werkt ben je toch ook van de problemen af die je met de bbox soms kunt voor hebben. Bij de professionele klanten werken ze toch ook met een modem alleen en daarachter een router of ben ik verkeerd ?

Maar de ham vraag is eigenlijk waarom lukt het bij bepaalde klanten niet ❗️

PS: Persoonlijk heb ik daar nog geen problemen mee gehad om met statische adressen te werken op de bbox3.
(Of met satische adressen te werken op de toestellen zelf.)
Reputatie 7
Badge +4
Ter info:
https://nl.forum.proximus.be/internet-10/instellen-van-een-vast-ip-adres-op-bbox3-35073

P.S.
Px geeft op deze manier zijn (en andere) klanten werkelijk redenen om aan EU te vragen België te verplichten de richtlijn m.b.t. vrije keuze van eindapparatuur stante pede te implementeren (cfr; bv. Duitsland en Nederland)
Voor residentiële abonnementen zijn alle geavanceerde instellingen in de modem voor de klant zelf. Wij geven hierop geen ondersteuning.
Dus zelfs geen support wanneer de aangeboden opties niet werken? Ik vul opties in, in de standaard Bbox3 menus (waar ik voor betaal), maar die werken niet.
Dit opent een aantal opties voor mij. 😞
het simpelste is volgens mij gewoon de bbox3 laten voor wat ze is en er een eigen router op aansluiten die een tweede identieke pppoe sessie opstart net zoals die opgestart wordt in de bbox3 en vandaaruit alle instellingen doen naar hartenlust.
Reputatie 7
Badge +4
Voor residentiële abonnementen zijn alle geavanceerde instellingen in de modem voor de klant zelf. Wij geven hierop geen ondersteuning.
DHCP is blijkbaar niet het sterke punt van Proximus. Geen spontane reactie, dus heb ik zelf een privébericht gestuurd, maar na een dag nog altijd geen reactie...
Intussen heb ik misschien een truuk gevonden om de Bbox3 wel DHCP reservaties te laten eerbiedigen. Nog wat testen... maar het lukte voor een van de devices die ik op een vast adres wil (SMA omvormer).
More later.
Dan best morgen de reactie van iemand van proximus afwachten en moest het zijn dat ze niet reageren kun je nog altijd een Privébericht (klik hier) sturen met je probleem en ook de link naar je post hier op het forum meegeven >
https://nl.forum.proximus.be/internet-10/bbox3-en-statische-dhcp-adressen-43535

PS: je kunt natuurlijk nog altijd op een andere manier werken door aan de toestellen, die je wenst een statisch adres toe te kennen, zelf een IP adres te geven buiten de DHCP range van de bbox, dus vanaf 192.168.1.128 , 192.168.1.129 , 192.168.1.130 enz...
Ja, ik had een hard reset (knopje aantal seconden ingedrukt, tot alle leds uitgaan, dan wachten en configuratie volledig terug intikken) gedaan, en daarna de DHCP reservaties terug ingegeven zoals je het beschrijft. Voor alle zekerheid daarna nogmaals de Bbox3 terug opgestart. Maar DHCP regels zoals ingegeven (en zichtbaar) in het Bbox3 DHCP menu worden niet eerbiedigd.
Ik heb de originele firmware release niet opgeschreven. Is daar misschien iets misgegaan? (maar alleen Proximus kan daar iets over zeggen...)
Als adres reservatie niet meer lukt en vroeger wel moet er toch iets aan de bbox3 mankeren
Heb je de bbox3 als volgt gereset zoals hier aangegeven >
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/welkom-bij-support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html

Http://192.168.1.1 daar inloggen als User en wachtwoord dat op de sticker van de bbox staat
- Klik op My Modem
- Klik op DHCP
- Klik op het pijltje naar beneden in de blauwe baar
- klik op "add static adres"
- klik op new device en kies het toestel uit de lijst
- dan wordt zijn Mac adres automatisch ingevuld
- voer het IP adres in dat je statisch wilt aan geven
- Klik op OK