Ik heb vanalles geprobeerd om dit effectief te laten werken, maar slaag er niet in om dit (terug) actief te krijgen.
Ik had dit een poos geleden ingesteld, en het werkte zowel voor de printer als voor enkele PLC-achtige toestellen die aan mijn netwerk hangen. Na enkele stroomonderbrekingen enkele weken terug, merkte ik dat de DHCP reservaties niet meer werkten, en kregen die toestellen random adressen uit de pool. Ik heb een volledige reset van de Bbox3 gedaan, en alle MAC adressen / vaste IP adressen terug ingevoerd, Bbox herstart, ... DHCP doet het niet.
Hoe krijg ik het klaar dat de Bbox3 de statische adressen die ik ingeef ook toekent aan die MAC adressen ?
https://nl.forum.proximus.be/internet-10/bbox3-en-statische-dhcp-adressen-43535
PS: je kunt natuurlijk nog altijd op een andere manier werken door aan de toestellen, die je wenst een statisch adres toe te kennen, zelf een IP adres te geven buiten de DHCP range van de bbox, dus vanaf 192.168.1.128 , 192.168.1.129 , 192.168.1.130 enz...


Intussen heb ik misschien een truuk gevonden om de Bbox3 wel DHCP reservaties te laten eerbiedigen. Nog wat testen... maar het lukte voor een van de devices die ik op een vast adres wil (SMA omvormer).
More later.
Dus zelfs geen support wanneer de aangeboden opties niet werken? Ik vul opties in, in de standaard Bbox3 menus (waar ik voor betaal), maar die werken niet.
Dit opent een aantal opties voor mij. 😞
Softwareversie 8c.82A
GUI-versie 6.7.0
Hardwareversie 2.0
Data Pump-versie A2pv6F039f3.d24n
Aan de software versie kan het in ieder geval niet liggen want ik heb net dezelfde versie.
Maar aan de hardware versie kan ik min of meer afleiden dat het niet om een bbox3V+ gaat bij u al zou ik toch denken dat het er niet veel zal te maken hebben maar meer met de software versie en die is de zelfde als bij mij, dus heel raar dat het bij u niet werkt, dit zouden ze best eens bij de specialisten vragen van Proximus of het alleen werkt met de bbox3v+ ???
Heb je de bbox3 als volgt gereset zoals hier aangegeven >
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/welkom-bij-support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html
Http://192.168.1.1 daar inloggen als User en wachtwoord dat op de sticker van de bbox staat
- Klik op My Modem
- Klik op DHCP
- Klik op het pijltje naar beneden in de blauwe baar
- klik op "add static adres"
- klik op new device en kies het toestel uit de lijst
- dan wordt zijn Mac adres automatisch ingevuld
- voer het IP adres in dat je statisch wilt aan geven
- Klik op OK
dat heb ik al 10x gedaan hoor. WERKT NIET

en dan druk ik op OK
en 10sec later

die bbox zijn ALTIJD al ellende geweest, ik heb wel 3 van die witte gehad, telkens viel mijn wifi uit, en kon ik enkel via hotspot surfen. heb dan zo een zwarte gekregen, en die deed het ‘redelijk’ goed. k heb mijn servers al sinds 2005 in mijn eigen netwerk draaien.
vroeger met die blauwe speedtouch modems die ik helemaal naar wens had aangepast, nu ben je VERPLICHT zo een bbox te nemen en die krengen zijn een ramp.
en sinds een paar maanden heb ik miserie met die 2de server die zo elke 2-3maand moet rebooten. blijkt nu dat die server geen probleem heeft, maar de bbox de ip’s verknoeit. en dat heb ik gemerkt toen ik dit weekend mijn voorgevel aangepast heb langs binnen.
voor mij zit er maar 1 ding op, dat hele bbox gedoe buiten gooie, en mijn eigen router voor mijn bedrijf aanschaffen.
belgacom mag op zijn kop staan, ik moet hun rommel niet hebben als ze er ook geen support op geven
ik heb nu een scriptje draaien die elk uur mijn IP op mijn server forceert naar 192.168.1.202 (crontab)
sudo ifconfig eth0 192.168.1.111 netmask 255.255.255.0
Wanneer je op het basis van het MAC adres een fixed IP adres instelt op de B-Box 3 dan weet de DHCP server dat het apparaat met dat MAC adres altijd hetzelfde IP adres moet krijgen. Het blijft bizar waarom het enkel maar met 1 server voorvalt. Kan altijd wanneer er meerdere netwerkkaarten in een server steken. Maar dan zou je een verschillend MAC adres moeten zien verschijnen.
2min geleden is alles uitgevallen.
normaal heb je overal blauwe ledjes op de BBOX.
eerst ging WIFI rood, en die ging toen uit.
toen ging LAN rood, en ging uit, en kon ik er niet meer aan.
heb de boel dan maar afgezet en na 10sec weer opgezet. nu zijn AL mijn portmappings corrupt. tijd voor een reset. en anders zal het mijn 5de bbox worden op 10jaar tijd. die dingen zijn echt waardeloos

Het is inderdaad beter van elf een router achter je bbox aan te sluiten en gewoon een tweede pppoe sessie opstarten en je kan dan alles configureren en instellen op je eigen router)
Ik zou ook een reset van de DHCP configuratie uitvoeren op de B-Box3. By My Modem,DHCP, bij restore default configuration klik je op reset configuration. Ben je zeker dat je op je servers geen andere DHCP server hebt draaien? Heb je een Technicolor of Sagemcom versie van de B-Box 3? De B-Box v3+ is van Sagemcom. Voor de B-Box V3 hangt het af hoe dat de poorten zijn gegroepeerd om het verschil te zien bekijk de foto’s in dit topic: https://nl.forum.proximus.be/internet-10/destiny-2-in-combinatie-met-de-technicolor-modem-wat-moet-je-weten-doen-41162 Ikzelf heb een Sagemcom B-Box v3 en heb geen problemen met statische IP adressen.
tja, en toch gebeurt het.
als ik mijn server los trek, dan zie ik het ip verdwijnen in de lijst van de bbox. en als ik die terug plug, komt er ineens een DHCP op.
de 2 servers zijn een copy van elkaar, met exact dezelfde settings. het ding draaide 3jaar zonder problemen en nu ineens ambras.
daarnet factory reset gedaan, en ik heb nu 192.168.1.60 en 192.168.1.61 aan mijn servers kunnen toewijzen als static in de DHCP lijst.
nu een hoop werk om het domein weer aan de praat te krijgen, de port mappings allemaal terug te zetten dynamic dns terug configureren en hopen dat morgen alles het doen vanop mijn werk.
vandaag op mijn werk ook nog bezig geweest, en na een reboot van de dhcp iets heel raars gehad. één van mijn servers kwam onder de wifi lijst te staan met zijn ip, op lanpoort 5 (terwijl die op 3 zit ingeplugt van de lan)
Om een vast IP adres in te stellen moet je surfen naar 192.168.1.1, vervolgens naar My Modem,DHCP, klik op de naarbenedenwijzende vinkje onder static IP adres,add static IP adres. Je moet op enter drukken wanneer je een statisch IP adres aan het MAC adres van de netwerkkaart van je server toewijst en ook op ok drukken. Ik heb zelf ook statische IP adressen ingegeven en mijn apparaten blijven altijd hetzelfde IP adres krijgen terwijl ze toch in de DHCP range liggen. Vreemd want 192.168.1.9 ligt in de range van 192.168.1.2 - 192.168.1.254 De decoder IP-range: 192.168.1.64 - 192.168.1.127.
heb je bbox3 al eens een reset gegeven, maar pas op dan moet je alles wat je vroeger zelf ingesteld hebt in de bbox3 opnieuw invoeren zoals je port mapping bvb
bbox resetten > klik hier
Als je een vast ip instelt op de server instelt dan wordt dit ook overuled en zal de bbox geen ip toekennen aan de server.
PS: USB storage op de BBOX3 heeft wel al een paar keer problemen gegeven en kom die uiteindelijk enkel terug aan de praat krijgen door een Fac Reset te doen, met als gevolg terug alle instellingen opnieuw invoeren op de BB3.
te vroeg victory gekraaid.
na 5min, wifi lampje weer rood. het houd op bij mij, dat ding moet buiten

Ik denk niet dat het aan het merk van bbox3 ligt of het een sagemcom of een technicolor is, trouwens de laaste tijd komt er geen geen meldingen meer van problemen met instellen van fixed IP.
Anders morgen eens vragen aan proximus medewerkers of je de bbox3 moogt omruilen.
Ik heb een bbox3V+ (sagecom)
mijne is technicolor. net een hele factory reset gedaan, alles herconfigureerd.
moesten er echt gekende problemen zijn bij de bbox3 van technicolor dan kunnen de mensen van Proximus dit ook morgen wel bevestigen of dit het geval is of niet of laten natrekken door de specialisten,
Ik zou toch eens overwegen om de bbox3 om te ruilen, enfin aan u de keuze uiteraard!
tja,
na een factory reset kan ik wel weer fix ip’s toevoegen aan de dhcp lijst. dus dat probleem zat al zeker in de bbox.
als ik een router van cisco koop, en dat ding werkt niet, krijg ik hulp van cisco.
proximus verplicht iedereen die bbox te nemen, en als die niet werk, is het de klant zijn probleem???
zo een 10jaar geleden had ik een witte bbox, en ik draai mijn eigen server. ineens werkte mijn server niet. WEKEN achter gezocht en wat bleek. belgacom had een aantal poorten gesloten omdat de BBOX onveilig waren.
om die poorten weer te activeren heb ik een papier moeten tekenen dat ik verantwoordelijk was als mijn bbox gehacked wordt en ze mijn paswoord stelen…
ik zit al 20jaar in de IT (waarvan 10jaar voor de overheid), en dat was het ABSURDSTE dat ik ook al gehoord had
ohja, zelfstandig bijberoep is gestart, de servers zijn er een deel van. ik ga een profesioneel netwerk opbouwen met cisco, en die bbox crap gewoon 100% laten forwarden. en dan vliegt die wifi en hotspot uit
Proximus heeft wel sommige modellen van de Fritz!box white listed maar dan zijn er weer trucen dat je moet uithalen om hun decoders aan te sluiten cfr. http://userbase.be , enfin dat was maar ter info en inderdaad velen sluiten gewoon een router die een tweede pppoe maakt om zo alles naar hartenlust te kunnen instellen en sluiten dan gewoon de decoders aan op de bbox.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.