Beantwoord

Bbox3 en statische DHCP adressen

  • 27 February 2018
  • 41 reacties
  • 13148 Bekeken

In de DHCP menus van de Bbox3 is het mogelijk een adres-reservatie in te geven voor een bepaald MAC adres. Handig voor bv een printer die dan altijd hetzelfde adres toegewezen krijgt, of voor andere toestellen die hierdoor steeds op hetzelfde adres bereikbaar zijn, en toch hun parameters via de DHCP dienst binnenkrijgen.
Ik heb vanalles geprobeerd om dit effectief te laten werken, maar slaag er niet in om dit (terug) actief te krijgen.
Ik had dit een poos geleden ingesteld, en het werkte zowel voor de printer als voor enkele PLC-achtige toestellen die aan mijn netwerk hangen. Na enkele stroomonderbrekingen enkele weken terug, merkte ik dat de DHCP reservaties niet meer werkten, en kregen die toestellen random adressen uit de pool. Ik heb een volledige reset van de Bbox3 gedaan, en alle MAC adressen / vaste IP adressen terug ingevoerd, Bbox herstart, ... DHCP doet het niet.
Hoe krijg ik het klaar dat de Bbox3 de statische adressen die ik ingeef ook toekent aan die MAC adressen ?
icon

Beste antwoord door HadewychT 1 March 2018, 21:09

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

41 reacties

Dan best morgen de reactie van iemand van proximus afwachten en moest het zijn dat ze niet reageren kun je nog altijd een Privébericht (klik hier) sturen met je probleem en ook de link naar je post hier op het forum meegeven >
https://nl.forum.proximus.be/internet-10/bbox3-en-statische-dhcp-adressen-43535

PS: je kunt natuurlijk nog altijd op een andere manier werken door aan de toestellen, die je wenst een statisch adres toe te kennen, zelf een IP adres te geven buiten de DHCP range van de bbox, dus vanaf 192.168.1.128 , 192.168.1.129 , 192.168.1.130 enz...
het simpelste is volgens mij gewoon de bbox3 laten voor wat ze is en er een eigen router op aansluiten die een tweede identieke pppoe sessie opstart net zoals die opgestart wordt in de bbox3 en vandaaruit alle instellingen doen naar hartenlust.
Probleem lijkt opgelost na een HW reset 🙂
Als adres reservatie niet meer lukt en vroeger wel moet er toch iets aan de bbox3 mankeren
Heb je de bbox3 als volgt gereset zoals hier aangegeven >
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/welkom-bij-support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html

Http://192.168.1.1 daar inloggen als User en wachtwoord dat op de sticker van de bbox staat
- Klik op My Modem
- Klik op DHCP
- Klik op het pijltje naar beneden in de blauwe baar
- klik op "add static adres"
- klik op new device en kies het toestel uit de lijst
- dan wordt zijn Mac adres automatisch ingevuld
- voer het IP adres in dat je statisch wilt aan geven
- Klik op OK
DHCP is blijkbaar niet het sterke punt van Proximus. Geen spontane reactie, dus heb ik zelf een privébericht gestuurd, maar na een dag nog altijd geen reactie...
Intussen heb ik misschien een truuk gevonden om de Bbox3 wel DHCP reservaties te laten eerbiedigen. Nog wat testen... maar het lukte voor een van de devices die ik op een vast adres wil (SMA omvormer).
More later.
Reputatie 7
Badge +4
Voor residentiële abonnementen zijn alle geavanceerde instellingen in de modem voor de klant zelf. Wij geven hierop geen ondersteuning.
Voor residentiële abonnementen zijn alle geavanceerde instellingen in de modem voor de klant zelf. Wij geven hierop geen ondersteuning.
Dus zelfs geen support wanneer de aangeboden opties niet werken? Ik vul opties in, in de standaard Bbox3 menus (waar ik voor betaal), maar die werken niet.
Dit opent een aantal opties voor mij. 😞
Bbox3 sagemcom
Softwareversie 8c.82A
GUI-versie 6.7.0
Hardwareversie 2.0
Data Pump-versie A2pv6F039f3.d24n

Aan de software versie kan het in ieder geval niet liggen want ik heb net dezelfde versie.
Maar aan de hardware versie kan ik min of meer afleiden dat het niet om een bbox3V+ gaat bij u al zou ik toch denken dat het er niet veel zal te maken hebben maar meer met de software versie en die is de zelfde als bij mij, dus heel raar dat het bij u niet werkt, dit zouden ze best eens bij de specialisten vragen van Proximus of het alleen werkt met de bbox3v+ ???
👍 Dat is inderdaad ook iets dat problemen kan oplossen en eigenlijk stom dat ik het je zelf niet voorgesteld heb, waarschijnlijk omdat ik het al zo normaal vindt ☺️ maar het belangrijkste is dat het nu ook werkt bij u en bedankt voor de feedback.
Reputatie 6
Badge +3

Ik zou ook een reset van de DHCP configuratie uitvoeren op de B-Box3. By My Modem,DHCP, bij restore default configuration klik je op reset configuration. Ben je zeker dat je op je servers geen andere DHCP server hebt draaien? Heb je een Technicolor of Sagemcom versie van de B-Box 3? De B-Box v3+ is van Sagemcom. Voor de B-Box V3 hangt het af hoe dat de poorten zijn gegroepeerd om het verschil te zien bekijk de foto’s in dit topic: https://nl.forum.proximus.be/internet-10/destiny-2-in-combinatie-met-de-technicolor-modem-wat-moet-je-weten-doen-41162 Ikzelf heb een Sagemcom B-Box v3 en heb geen problemen met statische IP adressen.

@fa438830 je moet inderdaad geen fixed IP instellen op de bbox zelf,  het moet ook werken door vaste IP’s in te stellen je servers (buiten de dhcp range van de DHCP’s van de bbox) maar wat ik raar vindt dat dit bij ene server geen probleem geeft en bij de andere niet of begrijp ik het verkeerd.

Het is inderdaad beter van elf een router achter je bbox aan te sluiten en gewoon een tweede pppoe sessie opstarten en je kan dan alles configureren en instellen op je eigen router)

2min geleden is alles uitgevallen.
normaal heb je overal blauwe ledjes op de BBOX.
eerst ging WIFI rood, en die ging toen uit.
toen ging LAN rood, en ging uit, en kon ik er niet meer aan.

heb de boel dan maar afgezet en na 10sec weer opgezet. nu zijn AL mijn portmappings corrupt. tijd voor een reset. en anders zal het mijn 5de bbox worden op 10jaar tijd. die dingen zijn echt waardeloos

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer je op het basis van het MAC adres een fixed IP adres instelt op de B-Box 3 dan weet de DHCP server dat het apparaat met dat MAC adres altijd hetzelfde IP adres moet krijgen. Het blijft bizar waarom het enkel maar met 1 server voorvalt. Kan altijd wanneer er meerdere netwerkkaarten in een server steken. Maar dan zou je een verschillend MAC adres moeten zien verschijnen.

@fa438830  heb je mss een router liggen die je achter je bbox aansluit en er gewoon een tweede pppoe sessie opstarten en je kan dan alles configureren en instellen op je eigen router en zien of het probleem zich nog voordoet, dan weet je direct of het aan de server ligt of aan de bbox3.

Als je een vast ip instelt op de server instelt dan wordt dit ook overuled en zal de bbox geen ip toekennen aan de server.

tja, en toch gebeurt het.
als ik mijn server los trek, dan zie ik het ip verdwijnen in de lijst van de bbox. en als ik die terug plug, komt er ineens een DHCP op.
de 2 servers zijn een copy van elkaar, met exact dezelfde settings. het ding draaide 3jaar zonder problemen en nu ineens ambras.

daarnet factory reset gedaan, en ik heb nu 192.168.1.60 en 192.168.1.61 aan mijn servers kunnen toewijzen als static in de DHCP lijst.
nu een hoop werk om het domein weer aan de praat te krijgen, de port mappings allemaal terug te zetten dynamic dns terug configureren en hopen dat morgen alles het doen vanop mijn  werk.

 

vandaag op mijn werk ook nog bezig geweest, en na een reboot van de dhcp iets heel raars gehad. één van mijn servers kwam onder de wifi lijst te staan met zijn ip, op lanpoort 5 (terwijl die op 3 zit ingeplugt van de lan)

te vroeg victory gekraaid.
na 5min, wifi lampje weer rood. het houd op bij mij, dat ding moet buiten

 

Ik denk niet dat het aan het merk van bbox3 ligt of het een sagemcom of een technicolor is, trouwens de laaste tijd komt er geen geen meldingen meer van problemen met instellen van fixed IP.

Anders morgen eens vragen aan proximus medewerkers of je de bbox3 moogt omruilen.
Ik heb een bbox3V+ (sagecom)

mijne is technicolor. net een hele factory reset gedaan, alles herconfigureerd.
 

moesten er echt gekende problemen zijn bij de bbox3 van technicolor dan kunnen de mensen van Proximus dit ook morgen wel bevestigen of dit het geval is of niet of laten natrekken door de specialisten,

Ik zou toch eens overwegen om de bbox3 om te ruilen, enfin aan u de keuze uiteraard!

tja,

na een factory reset kan ik wel weer fix ip’s toevoegen aan de dhcp lijst. dus dat probleem zat al zeker in de bbox.
als ik een router van cisco koop, en dat ding werkt niet, krijg ik hulp van cisco.
proximus verplicht iedereen die bbox te nemen, en als die niet werk, is het de klant zijn probleem???

 

zo een 10jaar geleden had ik een witte bbox, en ik draai mijn eigen server. ineens werkte mijn server niet. WEKEN achter gezocht en wat bleek. belgacom had een aantal poorten gesloten omdat de BBOX onveilig waren.
om die poorten weer te activeren heb ik een papier moeten tekenen dat ik verantwoordelijk was als mijn bbox gehacked wordt en ze mijn paswoord stelen… 
ik zit al 20jaar in de IT (waarvan 10jaar voor de overheid), en dat was het ABSURDSTE dat ik ook al gehoord had

ohja, zelfstandig bijberoep is gestart, de servers zijn er een deel van. ik ga een profesioneel netwerk opbouwen met cisco, en die bbox crap gewoon 100% laten forwarden. en dan vliegt die wifi en hotspot uit

 

Proximus heeft wel sommige modellen van de Fritz!box white listed  maar dan zijn er weer trucen dat je moet uithalen om hun decoders aan te sluiten cfr. http://userbase.be , enfin dat was maar ter info en inderdaad velen sluiten gewoon een router die een tweede pppoe maakt om zo alles naar hartenlust te kunnen instellen en sluiten dan gewoon de decoders aan op de bbox.

Ja, ik had een hard reset (knopje aantal seconden ingedrukt, tot alle leds uitgaan, dan wachten en configuratie volledig terug intikken) gedaan, en daarna de DHCP reservaties terug ingegeven zoals je het beschrijft. Voor alle zekerheid daarna nogmaals de Bbox3 terug opgestart. Maar DHCP regels zoals ingegeven (en zichtbaar) in het Bbox3 DHCP menu worden niet eerbiedigd.
Ik heb de originele firmware release niet opgeschreven. Is daar misschien iets misgegaan? (maar alleen Proximus kan daar iets over zeggen...)
Reputatie 7
Badge +4
Ter info:
https://nl.forum.proximus.be/internet-10/instellen-van-een-vast-ip-adres-op-bbox3-35073

P.S.
Px geeft op deze manier zijn (en andere) klanten werkelijk redenen om aan EU te vragen België te verplichten de richtlijn m.b.t. vrije keuze van eindapparatuur stante pede te implementeren (cfr; bv. Duitsland en Nederland)
Als je zelf met een router werkt ben je toch ook van de problemen af die je met de bbox soms kunt voor hebben. Bij de professionele klanten werken ze toch ook met een modem alleen en daarachter een router of ben ik verkeerd ?

Maar de ham vraag is eigenlijk waarom lukt het bij bepaalde klanten niet ❗️

PS: Persoonlijk heb ik daar nog geen problemen mee gehad om met statische adressen te werken op de bbox3.
(Of met satische adressen te werken op de toestellen zelf.)
Hier ook zelfde probleem.
Bbox3 (sagem) negeert gewoon de dhcp reservaties!
Dit is heel vervelend als je toestellen hebt waar je geen IP kan vast zetten!
Zo bv kan je op de smartplug van TP link geen ip instellen (enkel dhcp). Vroeger kon me dit omzeilen via statische ip adressen in de Bbox gekoppeld aan mac adres.