Vraag

BBOX V3 en ASUS Zenwifi XT8 Mesh

  • 6 December 2021
  • 8 reacties
  • 436 Bekeken

Reputatie 1

Dag iedereen,

 

Mijn kennis met betrekking tot netwerken en dergelijke is uitermate beperkt. De laatste dagen heb ik vruchteloos geprobeerd om een Wifi - mesh netwerk te installeren achter mijn Proximus BBox V3. Ik heb hiervoor een Asus Zenwifi XT8 (x2) aangekocht.

 

Kan iemand mij helpen?

 

Ik overloop even de stappen die ik gevolgd heb:

 

- Ik heb 1x XT8 - unit met een UTP kabel verbonden aan mijn BBox (WAN-poort CT8 naar Rode WAN-poort vd BBOX)
- Via de ASUS app volgde ik de stappen om het systeem te installeren.

 

Het netwerk werd gecreëerd maar ik krijg geen internetverbinding. Vervolgens volgde ik de stappen op de proximus website:

 

- Via het IP-adres van mijn router logde ik via mijn browser in op de router om de nodige aanpassingen te doen
- Bij advanced settings -> Lan -> Lan IP gaf ik het IP adres in dat voorgesteld werd op de proximus website (192.168.2.1)
- Bij advanced settings -> Lan -> DHCP Server activeerde ik de DHCP server door een vinkje te zetten bij "enable DHCP Server"
- Bij advanced settings -> Lan -> DHCP Server zette ik het voorgestelde IP adres als default gateway (192.168.2.1) en de voorgestelde DHCP-range verscheen automatisch bij "IP Pool starting en Ending adress"
- Bij advanced settings -> Wan -> Internet connections stelde ik onder "basic config" in als "wan connection type" -> PPPOE. Als username gebruikte ik prXXXXXX@PROXIMUS en als paswoord gebruikte ik het paswoord op de achterkant van mijn modem

 

Nog steeds zonder succes

 

Tenslotte probeerde ik nog mijn wifi te deactiveren op mijn bbox v3 maar dit hielp ook niet.

 

Iemand enig idee wat ik fout doe/deed? Ik besef dat Proximus in principe geen steun biedt bij de installatie van privé-uitbreidingen maar hopelijk kan iemand mij alsnog helpen…

 

Alvast bedankt!


8 reacties

- Ik heb 1x XT8 - unit met een UTP kabel verbonden aan mijn BBox (WAN-poort CT8 naar Rode WAN-poort vd BBOX)

het moet via de ethernetpoort van de bbox gebeuren

- 1x XT8 - unit met een UTP kabel verbonden aan mijn BBox (WAN-poort CT8 naar gele LAN-poort vd BBOX)

Decoders moeten via de bbox connectie maken (decoders moeten de bbox zien).

Als je op je eerste mesh hoofdnode (router) aangesloten op de LAN van de bbox de mogelijkheid hebt om die in te stellen in bridged mode of als accesspoint te laten werken dan kun je wel via je mesch systeem een decoder aansluiten.

Reputatie 7
Badge +4

&

het internet paswoord bevindt zich normaal niet op de Bbox**, normaal enkel voorhanden in uw briefwisseling met Proximus (en/of aan te passen via uw My Proximus account producten/internet)

 

** enkel Bbox user login paswoord evenals het WiFi paswoord

Daar had ik inderdaad overgelezen: via de bbox interface kun je enkel de internet Loginnaam zien maar niet je internet wachtwoord want je ziet er alleen *******(sterretjes) staan.

via Myproximus (internet wachtwoord):

  1. Log in op MyProximus om je producten te bekijken.
    →  Bekijk je producten
  2. Kies je internet product.
  3. Tik op Instellingen of scroll naar onderen.
Reputatie 1

Alvast bedankt voor de antwoorden!

 

Simpelweg door de utp kabel te verbinden met een ethernetpoort kreeg ik hem wel aan de praat. Zelfs met (blijkbaar) het foute paswoord!?

 

Wel gek dat bij de instructies van de Router stond dat ik deze moest aansluiten op de rode Wan poort…

 

Maar soit… Het lijkt allemaal naar behoren te werken. Nogmaals bedankt

 

 

bedankt voor de feedback, het belangrijkste is dat het werk nu.

Reputatie 7
Badge +4

Inderdaad

als bv. een AVM Fritz!box als router achter een Bbox geplaatst wordt kan bv.  interne connexion “LAN1”, account info “no”,  change connexion settings “obtain IP address automatically” gekozen worden en komt de internetverbinding zonder meer tot stand voor apparatuur achter de Bbox-Fritz!box ccombinatie

de werkwijze zal wel ongeveer dezelfde zijn voor een Asus(mesh) router

ja maar je verbindt toch die Fritz niet aan de Wan v/d bbox, want voor zo ver ik alltijd geweten heb is die niet in gebruik, maar wel ingeval van een fiber verbinding is die bbox WAN poort actief?

Reputatie 7
Badge +4

@ Martin

inderdaad, uiteraard niet = een privé router moet verbonden worden aan een LAN-poort van de Bbox 

&

bij sommige routers moet een LAN poort als WAN aangeduid worden (bv. bij  AVM Fritz!box7490 LAN1)

&

maar als bv. deze 7490 als modem/router (zonder Bbox) gebruikt wordt dient de Proximus internet login & internet password te worden opgegeven

 

Reageer