Beantwoord

BBOX 3v+ bridge / voip vraag

  • 12 May 2020
  • 8 reacties
  • 670 Bekeken

Hoi!

Ik ken helaas niet zo bekend met DSL setups maar ik had graag wat advies bij de volgende scenario:

mijn modem: Sagem BBOX 3v+

Achter deze modem zit mijn Unifi netwerk met een PPPoE sessie.
Echter zou ik graag de ingebouwde VOIP gebruiken van de BBOX om mijn vaste telefonie aan te sluiten.

redeneer ik verkeerd, of heb ik nu een dubbele NAT?
Want die BBOX moet toch TCP routing doen om voip te kunnen krijgen?

Ik zou graag alles qua routing uitschakelen op die bbox, en enkel het VOIP gedeelte nog houden.

icon

Beste antwoord door philippe_d 12 May 2020, 23:06

Bekijk origineel

8 reacties

in feite moet je eigenlijk niks aan je instellingen veranderen om via je bbox voip te gebruiken gezien je voor de rest werkt over een aparte internetverbinding met je tweede PPPoE sessie de BBOX doet gewoon pppoe passtrough in dit geval voor je tweede router.

dubbele NAT heb als je uw router achter je bbox hangt zonder een PPPoE sessie te maken 

Reputatie 6
Badge +2

Proximus VoIP (ims) werkt over VLAN20.

De PPPoE op je B-box moet zelfs niet actief zijn voor VoIP

Ik merk soms op dat er toch zijn die aangeven dat ze geen tweede PPPoE sessie kunnen opbouwen al dacht dit toch dat je er zeker twee kon opbouwen zonder probleem (of zou het mss maar één zijn bij een Internet Start formule!), maar moest dit het geval dat een tweede niet lukt dan kun je inderdaad zoals Philippe_d zegt deze gemakkelijk uitzetten op je bbox. 

Proximus VoIP (ims) werkt over VLAN20.

De PPPoE op je B-box moet zelfs niet actief zijn voor VoIP

Maar wel als je bij Edpnet bent zoals Lansa  :eyes:  :relaxed:

Maar wel als je bij Edpnet bent zoals Lansa  :eyes:  :relaxed:

 

Durfde het eigenlijk niet zeggen, maar ik dacht de proximus forum zal de beste plaats zijn voor BBox3 vragen. :D

Zolang ik twee ppp sessies kan draaien, zou het hopelijk geen problemen geven
 

@Lansa :relaxed: Dat mag eigenlijk wel gezegd worden hoor, het enigste verschil is dat iemand van Proximus zelf niet verplicht is van ondersteuning te geven, maar dat andere forumleden je verder helpen en tips geven daar hebben ze in feite niks tegen.

Ik heb er echter geen benul van hoe het zit met het aantal PPPoE sessies die er tegelijkertijd kunnen opgestart worden bij Edpnet.

Heheey! Het werkt!

 

Bedankt mensen!

 

Ik hoop dat twee ppp sessies geen impact heeft op de sessie voor mijn eigen router :D

bedankt voor de feedback

dat zal wel geen probleem geven 

Reageer