Vraag

B-Box3 V+ met Unifi Gateway(USG) opzetten

  • 8 augustus 2020
  • 17 reacties
  • 266 Bekeken

Heeft er hier iemand ervaring met het opzetten van de BBOX3V+ met een USG? 


Ben al even aan het proberen maar lukt me maar niet op internet verbinding te krijgen naar de Gateway.
 

Opzet is Fiberbox kabel op Bbox WAN
Bbox Lan1 naar USG WAN

USG LAN1 naar Switch(unifi)

Dan op de switch hangt de rest zoals de cloud controller, computers en dergelijke.

 

Heb recent geprobeerd PPP af te zetten op de BBox.
Op de USG heb ik PPPOE aangezet en de Proximus gegevens ingevuld inclusief DNS servers en VLAN op 10.  
Maar dit was blijkbaar niet voldoende.​​​​​​

 

Heb het al meermals opgezet maar heb nog nooit zoveel problemen gehad om het aan het werken te krijgen. 

 

Alle hulp is welkom.

Thx


17 reacties

Er zijn er verschillende op Userbase die zo’n USG gebruiken best daar ook eens je licht opsteken of de vraag stellen.

→ www.userbase.be/forum  (https://userbase.be/)

een pppoe sessie opstarten zou normaal moeten lukken zelfs als je deze van de bbox niet uitzet want je kunt er gewoon een tweede laten opstarten. Maar een VLAN10 opzetten is niet nodig volgens mij.

zie ook → https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_router_install/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/je-priverouter-instellen-als-draadloze-router.html

Was net eventjes alles aan het nakijken.
Is het normaal dat op de BBox een andere username staat dan op mijn bevestigingsbrief? de xxxx@PROXIMUS is niet hetzelfde dat daar ingevuld dan wat ik op de brief heb staan.

in ieder geval moet je deze nemen die in je bbox staat om een tweede pppoe sessie op te starten op een ander toestel.

Wat er wel af en toe gebeurt is dat je inderdaad geen tweede pppoe sessie kunt opstarten en het pas lukt na eerst het pppoe paswoord te veranderen → https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_conn_pwd/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/wachtwoord-van-je-internetverbinding.html

 

Ok, dan moet ik morgen even PXM bellen. 
Want onder mijn proximus kan ik momenteel niets.
Daar staat zelfs 2x Internet Maxi Fiber met nog geen datum “ Activation date: To be planned”

Dus kan helemaal geen producten.
Beetje vreemd aangezien ik vrijdag van 9u tot 8u meermaals naar de technische dienst heb gebeld en niemand dit heeft opgemerkt :D

 

Hopelijk is alles in orde eens ik de correcte login gegevens heb ingevuld op de Gateway.

 

@YvesT Het kan zijn dat alles nog niet doorgestroomd is als je nog niet lang fiber klant bent en dus nog niet alles gekoppeld is aan je myproximus account.

normaal kun je daar
https://www.proximus.be/myproximus/nl/Personal/services/My-Products__/details/Internet

dan je pppoe login zien staan → LLCCCCCC@PROXIMUS

(L staat voor een letter en C staat voor een cijfer)

Wat zou moeten overeenkomen met deze die in je bbox zijn interface staat 

→ http://mymodem/7.3.8/gui/tpl/src/internet/network.html

(inloggen al User met User wachtwoord dat terug te vinden is op een sticker van je bbox)

@YvesT Het kan zijn dat alles nog niet doorgestroomd is als je nog niet lang fiber klant bent en dus nog niet alles gekoppeld is aan je myproximus account.

normaal kun je daar
https://www.proximus.be/myproximus/nl/Personal/services/My-Products__/details/Internet

dan je pppoe login zien staan → LLCCCCCC@PROXIMUS

(L staat voor een letter en C staat voor een cijfer)

Wat zou moeten overeenkomen met deze die in je bbox zijn interface staat 

→ http://mymodem/7.3.8/gui/tpl/src/internet/network.html

(inloggen al User met User wachtwoord dat terug te vinden is op een sticker van je bbox)

 

Spijtig genoeg geeft de link voor de login een 404.
Heb een aantal zaken die dit geven als ik op mijn account dingen opvraag.
Moet dus echt iets zijn wat nog niet is afgewerkt aan de kant van Proximus.

 

Bedankt voor de hulp. 

Inderdaad dan kan iemand van Prox morgen verder de instellingen controleren en in orde brengen.

Reputatie 7
Badge +3

@YvesTVul je even je klantgegevens aan in de profielinstellingen? Dan kijken we dit graag verder voor je na. Geef even een seintje zodra dit is gebeurd. Groetjes, Antonella

@YvesT Ter aanvullende info om gevraagde privé gegevens in je forumprofiel (klik hier → https://nl.forum.proximus.be/settings/profile ) plaatsen,
doe je terwijl je op het forum ingelogd bent, en zet je in één van de met “privé” aangeduide tekstvelden, die alleen door prox medewerkers zichtbaar zijn.
klik tenslotte onderaan links op “sla wijzigingen op”
( in he vak “Ticket (Privé)” kun je bvb nog bijkomende informatie zetten als dit wilt).

Ik weet het, het staat ook in de voetnoot van AntonellaD maar aan uw eigen ken je een ander en let je daar niet altijd op :relaxed:

Reputatie 3
Badge +1

Buiten het PPPoE login/paswoord probleem, dat hopelijk vlug opgelost geraakt, nog enkele puntjes:

  • Pas op met IP conflicten. Zowel de B-box3 als de USG gebruiken op hun LAN segment de range 192.168.1.0/24. Ik zou dan ook aanraden om op één van beide toestellen de LAN IP range te wijzigen. Want de USG zal op zijn WAN poort (default = DHCP Client) een IP krijgen 192.168.1.xxx, wat in conflict is met zijn LAN poort (default = DHCP server).
  • Wat je ook kan doen is de DHCP van de B-box3 uitzetten (zodat de USG geen IPv4 adres krijgt, wat die toch niet nodig heeft)
  • De vraag is waarom heb je nog een B-box3 nodig? Achter de fibermodem ben je vrij om je eigen router (met PPPoE) aan te sluiten. Enige voorwaarde: de eigen router moet op zijn WAN kant VLAN ondersteunen, zodat je de VLAN ID 10 tag kan meegeven voor de PPPoE sessie. Fiberbox (modem) > B-box3 (modem/router) > USG (router) is er ééntje teveel (die 24/24 nutteloos stroom verbruikt).
Reputatie 7
Badge +4

tenzij  een eventuele TV-decoder roet in het eten zou gooien, nee?

Inderdaad maar voor zover ik begrepen heb is er geen Decoder in het spel dus moet lukken :relaxed:

Als je je eigen router aansluit (met VLAN) op de fibermodem,
kan je hierop geen TV decoder aansluiten, en ook VoIP zal niet werken,
zoals bij de bbox3v+ waar je telefoons kunt aansluiten en DECT.
Tenzij je een router gebruikt met ingebouwde DECT en VoIP mogelijkheid
(voorbeeld FritzBox), en de VoIP login gegevens hebt.
In dat geval kan je beter een B-Box3v gebruiken (waarop telefonie en TV decoders),
en de eigen router alleen voor internet, met dubbele NAT of eigen PPPoE naargelang de behoefte.

En wat als ik wel decoders heb?

Ik zou graag leven zonder de b-box.
Daarnaast heb ik twee decoders.

 

Kan ik op 1 of andere manier die decoders laten werken achter mijn eigen router (USG Pro) - zonder b-box?

 

Opzet zou zijn: Glasvezeld modem → pfsense → usg pro → Twee managed switches, 5 access points. Decoders beiden aangesloten op een switch.

dat wordt een paar andere mouwen !

zelfs met de fritzBox router die door velen al gebruikt wordt ipv de box3 werkt dit niet want bij Prox werkt met "IPTV routed mode"
Hierbij krijgen de decoders een lokaal IP adres van de router, en worden de decoders "gerouted" op VLAN30 deze werkwijze wordt (nog) niet door de FritzBox ondersteund.
Vandaar dat de bvb de V5-c en V6 decoders niet werken achter een Fritz!Box.

Anders moet je eens je licht opsteken op het userbase forum www.userbase.be waar men dit daar ook al dikwijls over gehad heeft 

is de vereiste voor correcte werking van decoder niet dat deze naar buiten gaat (dus b-box verlaat - of eigen systeem) op vlan 30?

Of is er meer aan de hand?

je moet inderdaad op je router met VLAN’s kunnen werken maar die zit al op VLAN30 aan de WAN kant dacht ik, enfin ik ken er zelf niet genoeg van daarom dat ik verwijs naar Userbase omdat er daar wel echt specialisten zitten op dit gebied., Philippe_d (lid van Userbase forum) komt hier af en toe eens piepen op het Proximus forum en die weet daar ook heel veel over.

 

@simontwp 

het probleem zit hem in feite hier :

In fully routed mode moet Proximus een Databse bijhouden van de MAC-adressen van alle modems B-box3.
Als de router niet in de lijst staat, krijgt deze geen IP adres via VLAN30.

Reageer