Beantwoord

B-Box3 sterk wisselende wifi , nieuwe nodig?

  • 20 March 2024
  • 33 reacties
  • 364 Bekeken

Onze B-Box3 dateert van september 2014. OneSSID is actief.

De B-box  is 3 jaar geleden mee verhuisd naar ons nieuw appartement. Onze wifi is (was) sindsdien erg goed (naar mijn begrippen) en hing rond de 45-46 Mbps down en soms tot wel 21.6 up, veel sneller dan voordien (38 en 9).
Sinds enkele weken geeft de MyProximus app  - de plus versie is blijkbaar nog niet beschikbaar - een “probleem” aan. Het netwerk is maar “redelijk” en smart wifi is niet actief. Smart wifi is uitgeschakeld en dat is het, alle verdere stappen zijn niet mogelijk in de app.
Daarvoor was wifi nochtans in orde. Sterker (?) nog: een tijdje terug had ik de B-box een paar dagen uitgeschakeld en dat gaf een foutmelding in de app. Nu is de B-box weer een tijdje uitgeschakeld geweest en ik verwachtte een andere foutmelding dan de wifi is redelijk te zien. Niet dus.

De wifi snelheden variëren enorm en gaan van 10 tot 45 Mbps
Volgende metingen zijn met tussenpozen genomen, binnen een tijd van anderhalf uur.
 


En de upload blijft nu constant onder de 10 Mbps, laptop hangt aan de 5.0
Via mijn smartphone haal ik in herhaalde testen dezelfde wisselende resultaten met een 46.63 en een 10.19 als uitschieters down, enig positief is de up snelheid die rond de 18 schommelt (maar tweemaal een 12.3)

De B-box is een paar weken terug gereset (met de resultaten hierboven en vorige nacht bij thuiskomst weer onder stroom gezet. Een paar speedtesten deze morgen gaven geen verbetering.
 


Het wifi signaal is -52 op de 5.0 band en -55/-58 op 2.4 band. Er is geen storing via andere kanalen (er is nog wel een zwakke 2.4 wifi verder op op hetzelfde kanaal 11).
De V7 is bedraad aangesloten en op het moment van de metingen is enkel de laptop actief, geen enkel ander apparaat op wifi is op dat moment actief.
Enige suggesties? Mijn laptop heeft geen mogelijkheid tot bedraad netwerk dus ik kan geen internet snelheden meten. En de B-Box is een Technicolor dus geen Sagem tool.
 

icon

Beste antwoord door GeertC 20 March 2024, 14:02

Bekijk origineel

33 reacties

Aanvulling:

zie post hierboven

Dit was mijn lijnsnelheid op 28 februari, iets heel anders, niet waar?

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Toch vreemd dat de minimum gegarandeerde snelheid op uw locatie van 50/15 (FEB 28)  naar 20/6 gewijzigd is

Bovenstaande info op de Proximus website is (in principe) onafhankelijk van de gebruikte Proximus dsl-modem

Enkel Proximus kan u toelichting verschaffen (maar een Bbox3 type Technicolor is mijns inziens ondertussen wel pensioengerechtigd) 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Mutlie 

ik heb de kwalieit van het signaal dat toekomt op je modem uitgemeten. 

De kwaliteit vh signaal blijkt goed te zijn.

De lijn  heeft momenteel een snelheid van  50.2 Mbps down en 10.06 Mbps up rechtstreeks op de modem

Dit is de maximale snelheid die kan bereikt worden via de apparaten.

Indien je de bbox3/T al herstart of gereset mocht hebben zonder oplossing, kan je modem het best omgeruild worden. 

 

Geert

@GeertC 

De bbox is pas vannacht (na korte afwezigheid) terug ingeplugd.
Sinds begin dit jaar (o.a. met of “dankzij” de komst van de nieuwe V7) is hij al meermaals heropgestart (stroomloos) en 1 (of2?) maal gereset. De snelheidsschommelingen doen zich voor sinds meer dan een dikke maand, dat viel samen met de plotse informatie in de app dat mijn wifi ineens nog maar “redelijk” was en smart wifi de oplossing was. Maar hoe ik dan smart wifi kan activeren? Dit is toch de OneSSID en die is ingeschekeld?

Dus graag een nieuwe (en welk type?)  bbox. Hoe vraag ik de aan?

 

Reputatie 7
Badge +3

@Mutlie 

met smart WiFi wordt inderdaad de One SSID bedoeld.

De oude modem : Bbox 3T

moet worden teruggestuurd. Via mail ontvang je een BAR code die je moet laten scannen bij Bpost.

 

De nieuwe modem : Bbox 3 

zal geleverd worden via BP  - VOEDING TWIGGY 

Sint-Jobstraat 213

3550 Heusden-Zolder

op  21/03/2024

 

Je zal hiervoor nog een bevestiging per mail ontvangen.

 

In deze link vind je uitgelegd hoe je de netwerknaam en wachtwoord kan opslaan: 

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_login/particulieren/support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/naam-en-wachtwoord-van-het-wifi-netwerk.html

 

Geert

@GeertC 
Dank je wel!
Mail ontvangen met terugzendlabel

Alleen spijtig dat morgen dit postpunt gesloten is 😆

Hoe komt dat eigenlijk dat deze naar een postpunt gestuurd wordt en niet bij je thuis? tenzij je dit zelf zo gevraagd hebt natuurlijk.

Ik weet het niet, was voor mij ook een verrassing.
De v7 was rechtstreeks aan huis geleverd, de android box idem, een vervang-afstandsbediening ook aan huis (maar wel op het oude adres waar ik al lang niet meer woonde terwijl het nieuwe adres was gekend door PX)
Dit postpunt is zeker niet mijn 1e keus want is verre van ideaal gelegen, er is er 1 (automaat) op wandelafstand, 1 (bemand) postpunt ietsje verder (ook te voet doenbaar) maar deze is zeker 7 km ver, als niet verder. En dan nog gesloten morgen.
En de bPost-app is trouwens ingesteld (als alternatief voor niet thuis) op dat postpunt ietsje verder.
Maar ik ord geholpen en dat telt ! 👍

Ik had mij dat al verschillende keren afgevraagd als ik hier af en toe las dat PX melde “we sturen het u op naar postpunt X”. Er is hier een postpunt bijna naast de deur en iedere keer stuurt PX het mij op naar mijn adres wat ik persoonlijk ook liever heb, enfin zoals je zegt het bijzonderste is dat ze het opsturen!.

Ik heb in de late namiddag de nieuwe modem gemakkelijk kunnen installeren.
Na een 3tal uur gebruik heb ik nog geen wisselende snelheden ondervonden 🤞
Nu hopen dat dit zo blijft.


Vooral een modem Technicolor van productiejaar 2014 (sticker achterop, geplaatst september 2014) wordt vervangen door een modem van productiejaar 2016 (volgens sticker achterop en bevestigd door conformiteitsattest van 20 februari 2016)
 

Maar het is een Sagem, dat wel.

Reputatie 1
Badge

Ik heb in de late namiddag de nieuwe modem gemakkelijk kunnen installeren.
Na een 3tal uur gebruik heb ik nog geen wisselende snelheden ondervonden 🤞
Nu hopen dat dit zo blijft.


Vooral een modem Technicolor van productiejaar 2014 (sticker achterop, geplaatst september 2014) wordt vervangen door een modem van productiejaar 2016 (volgens sticker achterop en bevestigd door conformiteitsattest van 20 februari 2016)
 

Maar het is een Sagem, dat wel.

 

Dus als vervanging krijg je dan 1 van 2016?

 

Waarom vervangen ze je bbox3 dan niet direct naar de nieuwe internetbox in feite?

 

Wist niet dat deze bbox3 nog uitgestuurd werd bij vervangingen of nieuwe installaties.

De bbox3V+ werkt nog heel goed hoor ik heb met die bbox echt nog geen problemen gehad. 

Ik werk altijd via wifi5.0 met Ipad’s , iphone’s en laptops en ook een V7 dec zonder problemen, daarom heb ik voor het ogenblik nog geen nood aan een bbox4.

Bon, dat de 3V+ nog goed werkt is een troost, de mij toegestuurde 3 zonder V+ werkt ook, maar heeft PX  dan nog zo een grote stock aan oud materiaal? Een toestel van 9 ½ jaar oud vervangen door een ander van 8 jaar? Waarom geen recenter productiemodel? Heb ik geen recht als trouwe klant van 40 jaar op modernere technieken, zoals wifi6 ipv wifi5? Mischien heb ik geen snelle lijn en een zwak profiel, maar het gebaar …..

Aan de pluszijde, daarstraks kon MyProximus de Bbox3 (2016) niet vinden, nu wel en smart wifi is “hersteld”. M.a.w. is er toch een mogelijk verband tussen de wisselende snelheid en het niet meer herkennen dat op de Bbox (2014) OneSSID was ingeschakeld?

Als je veel grote bestanden op je lokaal netwerk moet transporteren tussen wifi6 apparaten dan zou  je er wel iets aan hebben aan grotere wifi6 snelheden maar met de snelheid van je vdsl lijn zal je geen wifi6 snelheden halen naar het WWW toe  ;-) 

Enfin dit gezegd zijnde als je echt een Internet box wilt kan je altijd vragen of PX uw bbox3v+ wilt omruilen voor een bbox4.

Als je veel grote bestanden op je lokaal netwerk moet transporteren tussen wifi6 apparaten dan zou  je er wel iets aan hebben aan grotere wifi6 snelheden maar met de snelheid van je vdsl lijn zal je geen wifi6 snelheden halen naar het WWW toe  ;-) 

Enfin dit gezegd zijnde als je echt een Internet box wilt kan je altijd vragen of PX uw bbox3v+ wilt omruilen voor een bbox4.

Excuseer hoor, maar ik heb  nu al verschillende keren geschreven dat mijn bbox3 (zonder V+) van 2014 is vervangen door een bbox3 van 2016 en zonder V+    ! ! !

Initieel heb je gelijk (dat wifi6 geen echte meerwaarde is) maar noem jij van bbox3 naar bbox3 een verbetering? Een apparaat van einde 2014 vervangen door eentje van begin 2016 een vooruitgang?
Dat is ter plaatse trappelen !

Reputatie 7
Badge +4

Vanaf Nov 2024 kunt u vrij uw modem/router kiezen (indien conform aan de specs door Proximus/Telenet.Voo in Apr 2024 te publiceren)

 

Een Bbox3 Sagem (WiFi 5/ac) is mijns inziens een verbetering t.o.v. een Bbox3 Technicolor (WiFi n?)

een Bbox3v+ van Sagem biedt u enkel de bijkomende mogelijkheid uw vaste lijn erop aan te sluiten (VoIP via Bbox) 

 

Samengevat een internetbox heeft voor en nadelen t.o.v. Bbox3 Sagem:

instellingen via MyProximus voor internetbox (i.p.v. via GUI van de Bbox)

wel WiFi 6/ax via internetbox  

geen “Sagemtool” om zelf meer in detail te kunnen nagaan wat de toestand van de lijn is

 

P.S.

Uiteraard heeft Proximus een (grote) stock van Bbox3(v+) Sagem o.a. door de (systematische) vervanging door internetbox op lijnen die omgeschakeld werden op fiber

U kunt degevallend ook mits een éénmalige kost van 49 euro ook een (gratis gehuurde) internetbox laten bezorgen

MLaar het nut van WiFi 6/ax op xdsl lijnen “met een eerder beperkte snelheid” lijkt mij enigzins eerder beperkt (tenzij u expliciet WPA3 encription wil)

 

Excuseer hoor, maar ik heb  nu al verschillende keren geschreven dat mijn bbox3 (zonder V+) van 2014 is vervangen door een bbox3 van 2016 en zonder V+    ! ! !

Ik schreef over v+ omdat de mijne een v+ is en dit maakt niets uit over het 

Als je veel grote bestanden op je lokaal netwerk moet transporteren tussen wifi6 apparaten dan zou  je er wel iets aan hebben aan grotere wifi6 snelheden maar met de snelheid van je vdsl lijn zal je geen wifi6 snelheden halen naar het WWW toe  ;-) 

Enfin dit gezegd zijnde als je echt een Internet box wilt kan je altijd vragen of PX uw bbox3v+ wilt omruilen voor een bbox4.

Excuseer hoor, maar ik heb  nu al verschillende keren geschreven dat mijn bbox3 (zonder V+) van 2014 is vervangen door een bbox3 van 2016 en zonder V+    ! ! !

Initieel heb je gelijk (dat wifi6 geen echte meerwaarde is) maar noem jij van bbox3 naar bbox3 een verbetering? Een apparaat van einde 2014 vervangen door eentje van begin 2016 een vooruitgang?
Dat is ter plaatse trappelen !

Ik schreef over de v+ omdat ik vergelijk met mijn bbox en wat ik geschreven heb maakt niet uit of je een een bbox3 van Sagemcom hebt met of zonder die V+ .
Maar nogmaals als je echt een bbox4 zou willen kunnen je gewoon afwachten toe de PX moderatoren je bbox3 met een bbox4 willen omruilen.

@Martin Wees dan duidelijker als je iets schrijft !

 

Iedereen geeft (terechte) commentaar maar gaat tegelijk ook voorbij aan de vervanging van iets oud door iets oud.

Nochtans @Martin had jij voor je V3+ toch ook een 3 of niet soms?

Als het jullie overkwam, wat zou je dan denken? En als het niet over een gratis (?) Proximus modem zou gaan?

@M_016 Het gaat hier niet over november, het gaat over de situatie nu, vandaag, met een door Proximus opgelegde oude modem.

Zal Proximus de abonnementen dan verminderen met de huurprijs bij een aangekochte modem?

Het zou natuurlijk voor iedereen leuker zijn moest PX de klanten die een bbox4 willen geen 49€ aanrekenden, maar “persoonlijk” vind ik het voor mij niet erg dat ik nog verder moet met mijn een oude sagemcom bbox3v+ die voor het ogenblik mij voldoende resultaten geeft, en nogmaals dit is wel mijn persoonlijke mening en niet wil zeggen dat ik die van een ander niet zou respecteren.

Je oude b-box V3+? Besef je wel wat je schrijft? Geproduceerd in ??

 

Kijk, ik heb nu een goed werkende bbox3 maar nog altijd een stokoude!

Voor wie het nog niet begrijpt, ik heb minder problemen dat ik een V3 heb ontvangen, dan met de leeftijd van die v3 ! Was die nu van 2021 ( om een recent jaar te zeggen) en ook zonder V+ (zoals nu) zou ik me toch iets minder genegeerd voelen. Of niet het gevoel hebben een afdankertje te hebben ontvangen.

Ik betaal nochtans evenveel huur voor een oude V3 van 2016 als jullie met moderne modems, hoor.

Voor alle duidelijkheid: ik vraag geen V4 wat iedereen hier (en vooral @Martin en @M_016 ) zomaar ergens schijnt te lezen/begrijpen.

 

Je oude b-box V3+? Besef je wel wat je schrijft? Geproduceerd in 

 

Ik noem hem mijn “oude” omdat ik hem zoveel jaren al heb en er ondertussen al een V4 bestaat, ik ben met mijn vergrootglas gaan kijken op de bbox er zelfs de voet er afgevezen, maar ik vind nergens een productiedatum, het is zelf één van de eerste met HW versie 1.

Mijn oprechte excuses dan, want ik dacht echt met je bovenstaande uitspraak dat je V4 wou!:

Waarom geen recenter productiemodel? Heb ik geen recht als trouwe klant van 40 jaar op modernere technieken, zoals wifi6 ipv wifi5? ….”

Edit:
ik heb uiteindelijk toch iets in mijn notities teruggevonden wat ik toen opgeschreven had in het jaar 2017:

Bbox3V+/Sagemcom HW: 1.0 
Maar wanneer die productiedatum juist was dat weet ik niet, mijn notities van 2017 was op het moment dat ik dit op de interface van mijn 3V+ uitgelezen had dus weet ik eigenlijk nog niet exact wanneer die geproduceerd werd!

 

 

Nogmaals

Dat ik maar tevreden moet zijn met mijn bbox3 en dat een v3+ of v4 geen meerwaarde biedt (voor mij) is volledig naast de kwestie. De min of meer technische intermezzo’s hiervoor zijn totaal nutteloos en aan mij helemaal niet besteed.

Feit is dat ik evenveel betaal voor de huur van een V3 die (nog niet hopeloos) verouderd is dan ik aan een V4 zou betalen. Of ik die nu gratis krijg of niet doet ook niet ter zake.

Feit is dat mijn oude V3 van 9 jaar oud vervangen is door een V3 van 8 jaar oud. Zoals ik al zei is dat niet niet eens vernieuwend, ik blijf (vergeef me de uitdrukking) met oude brol opgescheept, terwijl als je de tv opzet je rond de oren wordt geslagen met de reclame voor fiber en hoe vooruitstrevend Proximus is met het snelste internet. Maar een recentere modem dan 2016 voor mij zit er nog niet eens in.

  

Daar zit het hem juist je lijn blijft blijkbaar niet stabiel, dus zal het nog afwachten worden of een nieuwe internet box de oplossing zal zijn, ben benieuwd.

Behalve dat de oorzaak niet bij de lijn ligt, moet ik uit uw reactie nu begrijpen alsof u (vanzelfsprekend?) verwachtte dat ik een V4 zou ontvangen ? 😐
Ik niet, maar eentje die (bijna) net zo oud was als de defecte, dat had ik toch helemaal niet verwacht.

Om af te sluiten:
Ook een feit is dat met de nieuwe (sic) modem al mijn problemen zijn opgelost, dat mijn app ook weer fatsoenlijk werkt, en dat ik ben voortgeholpen. Tot dit nieuwe oudje het begeeft.

Ik heb mijn zeg gedaan. Case closed!

 

Het is mij totaal niet bedoeling om iemand op te jutten of ongelijk te geven, maar het is wel mijn bedoeling van info te geven die kan nuttig voor deze die het topic lezen en nog gaan lezen, en uiteraard zal mijn uitleg voor de ene nuttig zijn en voor anderen totaal nutteloos maar daar gaat het bij niet als het maar voor iemand nuttig is.
En nogmaals mijn excuses indien dit bij u blijkbaar verkeerd overgekomen is. 

Nog een aangenaam weekend verder.
 

Badge +4

Bij mijn moeder heb ik vandaag ook een 9 jarige bbox3 vervangen door een bbox3 V+ die ze opgestuurd hadden naar haar adres.

Begot niet opgelet van welk jaar die modem is, maar is dus ook geen laatste nieuwe internet box die ze gekregen heeft. ma bon ik zal daar niet kwaad over zijn, het lijkt daar nu beter te werken met deze.

Reageer