Skip to main content
Antwoord

B-box 3 wifi kanaal veranderen, optie verdwenen

• July 25, 2025
  • 18 reacties
  • 173 Bekeken

Beste,

Ben oorspronkelijk Mobile-Vikings klant, met een Proximus bbox 3 modem.

Wil mijn wifi-kanaal veranderen wegens teveel op hetzelfde kanaal in dit appgebouw.

Ingelogd op 192.168.1.1, succesvol ingelogd. Modeminstellingen, de optie kanaal veranderen verdwijnt tijdens het laden van de pagina. Onmogelijk om in te stellen in die enkele milliseconden.

Hieronder korte video.

https://streamable.com/mvyyzf 

Reeds contact gehad met mobile-vikings, zij weten van niets. Ik dacht, laten we het eens bij de bron proberen..

Iemand raad?

Beste antwoord door JanVDE

Bij deze is het gelukt, dmv allerlei scripts om javascript te doen stoppen. 

MB service 0/10
Proximus service non existent/10

Bedankt mods!

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

18 reacties

Martin
  • July 25, 2025

@JanVDE Heb je de bbox al eens herstart = volledig spanningsloos zetten gedurende 10 sec.

moest dit niet helpen kan je deze ook eens resetten. (https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/reset-je-b-box-internet-box.html)

PS: PX moderatoren komen pas maandag hier terug langs op het forum.
Al weet ik eigenlijk niet of zij support geven niettegenstaande MV ook onder PX valt, maar dat horen we dan wel.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • July 25, 2025

Moet om op de Bbox3(v+) manueel een WiFi kanaal XYZ te kunnen kiezen, OneSSID niet eerst in de toestand “disable” gezet te zijn (1 SSID voor WiFi 2.4 & 1 voor WiFi 5.0)?

• Auteur
  • Apprentice
  • July 25, 2025

@JanVDE Heb je de bbox al eens herstart = volledig spanningsloos zetten gedurende 10 sec.

moest dit niet helpen kan je deze ook eens resetten. (https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/reset-je-b-box-internet-box.html)

PS: PX moderatoren komen pas maandag hier terug langs op het forum.
Al weet ik eigenlijk niet of zij support geven niettegenstaande MV ook onder PX valt, maar dat horen we dan wel.

Heb dit beide reeds geprobeerd, zonder resultaat.

• Auteur
  • Apprentice
  • July 25, 2025

Moet om op de Bbox3(v+) manueel een WiFi kanaal XYZ te kunnen kiezen, OneSSID niet eerst in de toestand “disable” gezet te zijn (1 SSID voor WiFi 2.4 & 1 voor WiFi 5.0)?

Dit heb ik ook op andere fora gelezen, jammer genoeg kan ik ook dat niet aanpassen. Er staat Enabled in die sectie, geen enkel venster om het aan te passen.

Martin
  • July 25, 2025

Nu begin mij af te vragen of het dan ook veranderd is voor de bbox3, want vroeger kon je ook op de iternet box (bbox4) one SSID uit zetten en dit kan nu ook niet meer!?

• Auteur
  • Apprentice
  • July 25, 2025

Nu begin mij af te vragen of het dan ook veranderd is voor de bbox3, want vroeger kon je ook op de iternet box (bbox4) one SSID uit zetten en dit kan nu ook niet meer!?

Ik kan mij dit perfect herinneren aangezien ik dit vorig jaar eens gedaan heb. Evenals de kanalen kon ik vrij aanpassen. 

Misschien nu €50 om een technieker te laten langskomen? 🤡

Martin
  • July 25, 2025

Dat is inderdaad zo want ik had ook een bbox3 maar nu heb ik een bbox4 “Internet box” en in het begin kon ik dit ook, maar nu niet meer.

Maar in ieder geval kunnen de PX moderatoren wel bevestigen of dit al dan niet ook veranderd is voor de bbox3.

Als het een oude bbox3 is, dan kunnen die ook wel kuren verkopen, vandaar dat voor een bbox3 die reeds 10 jaar oud is deze ook dikwijls omgeruild wordt.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • July 26, 2025

Vandaag een test gedaan met een Bbox3v+ en het mij zonder probleem gelukt WiFi 5.0 kanaal 40 manueel te kiezen op voorwaarde evenwel dat OneSSID disabled gezet (slider enabled → disabled) is en bv. voor WiFi 5.0 auto vervangen wordt door kanaal XYZ (keuzemenu auto → kanaal XYZ)

Waarom dit bij u niet lukt/zou lukken voor een BBox3(v+) kan vermoedelijk enkel Proximus u vanaf maandag vertellen

• Auteur
  • Apprentice
  • July 28, 2025

Vandaag een test gedaan met een Bbox3v+ en het mij zonder probleem gelukt WiFi 5.0 kanaal 40 manueel te kiezen op voorwaarde evenwel dat OneSSID disabled gezet (slider enabled → disabled) is en bv. voor WiFi 5.0 auto vervangen wordt door kanaal XYZ (keuzemenu auto → kanaal XYZ)

Waarom dit bij u niet lukt/zou lukken voor een BBox3(v+) kan vermoedelijk enkel Proximus u vanaf maandag vertellen

Bij OneSSID geen slider te  bespeuren.. Wifikanalen-menu is even te zien tijdens laden van pagina maar verdwijnt onmiddelijk.

https://streamable.com/wyiu1n

Martin
  • July 28, 2025

@JanVDE 

Toen ik een jaar geleden ongeveer nog een bbox3 had ging dit als volgt:

dit kon je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI),

• door te surfen naar http://192.168.1.1
  • (daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
  • klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".

Hiermee was "One SSID" uitgeschakeld,
      (Op identiek de zelfde manier konn "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kon je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • July 28, 2025

• Auteur
  • Apprentice
  • August 8, 2025

Een update @moderatoren?

• Auteur
  • Apprentice
  • August 8, 2025

• Auteur
  • Apprentice
  • Antwoord
  • August 9, 2025

Bij deze is het gelukt, dmv allerlei scripts om javascript te doen stoppen. 

MB service 0/10
Proximus service non existent/10

Bedankt mods!

Martin
  • August 9, 2025

@JanVDE heb je deze scripts toegestuurd gekregen om het zelf te kunnen oplossen, want is ook interessant voor ander forumbezoekers die met het zelfde probleem zitten om te weten wat ze kunnen doen om het op te lossen.

• Auteur
  • Apprentice
  • August 9, 2025

Het waren zelf opgezochte extensies. Aangezien de optie tijdelijk beschikbaar zijn bij het laden van de pagina, maar verdwijnt wanneer de pagina ‘klaar’ is, moest ik opzoek gaan hoe we het laden van de pagina konden onderbreken. 

Brave-browser
Javascript blocker extensies (optioneel)
Tijdens laden van pagina, waar normaal het symbool voor F5 Refresh staat, op het kruisje klikken. Goed timen, werkt niet altijd.

SSID kan ik nog steeds niet uitschakelen, zelfs niet na reset, maar het probleem is verholpen.

Martin
  • August 9, 2025

Bedankt voor de feedback.

Als ik het goed begrijp, zou het mogelijk ook werken als je een andere browser gebruikt,  bijvoorbeeld.

• Auteur
  • Apprentice
  • August 9, 2025

Bedankt voor de feedback.

Als ik het goed begrijp, zou het mogelijk ook werken als je een andere browser gebruikt,  bijvoorbeeld.

Heb het bij Firefox en Chrome eerst geprobeerd, ookal is Brave Chrome-based, bij de eerste 2 lukte het niet.