Vraag

B-box 3, 5 GHz is verdwenen, 2,4 GHz werkt normaal

  • 2 February 2019
  • 15 reacties
  • 3322 Bekeken

Reputatie 1
Ik heb een b-box 3. Dat toestel werkt normaal als een dubbele WiFi Access Point: één op de 2,4 GHz-band en één op de 5 GHz-band.
Hier in huis had ik de nieuwere apparaten op 5 GHz gezet. De oudere staan op 2,4 GHz, gewoon omdat ze alleen die band aankunnen.
Enkele weken geleden is het signaal van de 5 GHz-band opeens verdwenen. Ik heb noodgedwongen ook onze nieuwere apparaten verbonden over 2,4 GHz.
Ik heb eerst de b-box uitgeschakeld en terug ingeschakeld, maar dat maakte geen verschil.
Is er in het algemeen iets veranderd in de instellingen van "b-box 3" in het ganse Proximus-netwerk of is dit een probleem van dit ene exemplaar? Wat kunnen we eraan doen?

15 reacties

Heb je al eens geprobeerd je modem een harde reset te geven? https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_adv/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html
Reputatie 1
Ik heb een harde reset gedaan (via de reset-knop). Dat duurt langer dan ik gedacht had, maar na een tijdje was de b-box weer actief op twee banden. (2,4 GHz en 5 GHz). Enkele tellen later - de tijd om een wachtwoord op te zoeken tussen mijn papieren - was het signaal van 5 GHz weer weg.
Is deze b-box versleten of is er iets anders aan de hand?
Reputatie 6
Badge +3
De naam van het 5Ghz network gaat inderdaad verdwijnen en dezelfde naam als 2.4 krijgen. Zo kunnen we andere technologieën en methodes toepassen om een beter wi-fi signal doorheen het huis te laten sturen.
Vraagje: bedoel je dat de SSID naam = wifi-5.0-1234 gaat verdwijnen ?
Reputatie 6
Badge +3
Inderdaad, deze gaat dan ook de naam WiFi-2.4-1234 krijgen.
Bedankt voor je toelichting YorickP
Ik heb een harde reset gedaan (via de reset-knop). Dat duurt langer dan ik gedacht had, maar na een tijdje was de b-box weer actief op twee banden. (2,4 GHz en 5 GHz). Enkele tellen later - de tijd om een wachtwoord op te zoeken tussen mijn papieren - was het signaal van 5 GHz weer weg.
Is deze b-box versleten of is er iets anders aan de hand?

Welke software versie heb jij staan op je bbox3 ?
Reputatie 1
Software-versie 8c.108A .
Reputatie 7
Badge +4
Inderdaad Bbox3 Sagem v2 blijkbaar komt WiFi 5.0 "trager op" dan WiFi 2.4; ik dacht dit destijds niet te hebben gemerkt bij Bbox3 Technicolor of Bbox3v+, alhans niet in die mate; stralingspatroon anders?
Ik vermoed dat indien WiFi 2.4 - xxxx en WiFi 5.0 - xxxx zouden verdwijnen … gewoon WiFi xxxx in de plaats zou komen, nee?
De opsplitsing 2.4 & 5.0 heeft voor- en nadelen maar sommige WiFi "n" toestellen (bv. IP veiligheidscamera's) werken enkel op 2.4 en geven problemen (= geen connectie) als er slechts 1 SSID voor 2.4 & 5.0 is
Toegegeven bij Telenet (en Orange) is er standaard ook slechts 1 SSID van het type WiFi - xxxx (maar uiteraard door de gebruiker te wijzigen)
In theorie zou roaming goed moeten werken met het zelfde SSID, maar zeker oudere toestellen gaan daar wel eens de mist in. Ik merk dit toch niet op bij mijn bbox3v+ dat die trager opkomt ik zie ze beide op mijn wifi lijst verschijnen op mijn windows 10 laptop.
Software-versie 8c.108A .
Dan zit je nog niet met de recentste software versie bij mij verdwijnt die 5.0 niet na een tijd, mss eens vragen morgen als Proximus terug langskomt hier dat ze de recentere software versie pushen indien je de recente software versie niet binnenkrijgt na een factory reset van je bbox3.
Reputatie 1
Bedankt allemaal voor de informatie. Ik heb eens gekeken met zo'n "WiFi analyzer" app op mijn smartphone. In het 5 GHz-gedeelte is mijn BBox3 helemaal niet te zien - ik zie in dat deel van het spectrum enkele Telenet-signalen van bij de buren, maar dat is alles.
je bbox3 zijn 5.0 GHz Radio kan natuurlijk ook defect zijn, in dit geval kunnen de Proximus medewerkers je een omruiling voorstellen, enfin we zien morgen wel wat ze zullen voorstellen of doen.
Reputatie 7
Badge +4
misschien zelfs vandaag eens bellen op 0800 22800 (= technisch probleem) en vragen om ernaar te kijken en uw bbox om te ruilen, nee?
Bellen naar de helpdesk 080022800 kun je inderdaad altijd doen ook op zondag tot 22u en 't is nog gratis ook 😉

Reageer