Ik heb het 'WAN Connection Type: PPPoE' ingesteld en de juiste gebruikersnaam en wachtwoord opgegeven. Ik heb de VID: 10 ingesteld voor internet en VID: 30 voor LAN-poort 3. Als ik de tv-decoder op LAN-poort 3 aansluit, zegt hij dat er geen internetverbinding is. Wanneer ik hem aansluit via LAN-poort 2, zegt hij dat ik de tv-diensten niet kan bereiken. Wat moet ik nog meer doen?
- Indien je op "single VLAN" zit (=je hebt een internet box i.p.v een Bbox) dan loopt alles via VLAN20/IPoE DHCP.
- terwijl de bbox op PPPoE werkt (VLAN10/PPPoE voor internet en VLAN30 voorTV.
NB: op userbase kan je ook veel info vinden in dit verband zoals bv
Ja, ik heb de HGW4 die is aangesloten op mijn BBOX 3. In de bbox3-instelling zie ik het volgende
Internet: VLAN-id:10 protocol PPPoE.
Video: VLAN id:30 protocol IPoE.
Het lijkt dat ik geen 'single VLAN' heb.
En waarom is je Internet box (HGW4) ook soms bbox4 genoemd, aangesloten achter je bbox3
verwar je HGW4 niet met Fibermodem (ONT) waarachter een bbox4(3) komt te staan
het kan natuurlijk zijn dat je bbox3 achter de ONT hebt staan zoals besproken ook → Hier
Sorry, ik raakte in de war. Ik heb geen internetbox. Ik heb het modem gigabit V3 aangesloten op BBOX3+
Heb je zoiets :
De fiberkabel komt binnen en wordt getermineerd op de ONTP (Optical Termination Point) volledig passief heeft geen voedingsspanning nodig, vandaar wordt dan de ONT (“Optical Network Termination” = de fibermodem dus) met de ONTP verbonden via een fiber, ONT heeft voedingsspanning nodig.
De ONT= fibermodem, zet het lichtsignaal om in een ethernet signaal dat dan verder met een utp kabel verbonden is aan de WAN poort van je bbox3V+ die op zijn beurt dan verbonden is met je asus router (op de tekening hierboven is het een Netgear).
Voordat we overstapten op glasvezel heb ik de Orbi Netgear de BBOX laten vervangen. Nu werkt het niet. Met de toewijzing van de VLAN 30 voor proximus TV. Internet werkt op VLAN 10. Betekent dit dat voor de fiber verbinding ik heb de BBOX nodig?
Aangezien je nog niet op glasvezel overgeschakeld bent werk je nog op koper/VDSL2 en is er dus nog niets veranderd:
b-box 3/3V+
- Verbind je privé-router via de LAN-uitgang (1 van de 4 poorten) van de bbox met de WAN-ingang van de privé-router.
- Verander de LAN IP instellingen van je privé-router zodat het broadcast domein anders is dan dat van de bbox : 192.168.1.1/24 (192.168.1.1-192.168.1.254)
- Maak een WAN verbinding met je router via een PPPoE sessie met de gebruikersnaam en het wachtwoord van je internetlijn.
Aandachtspunten
- Je hebt hierdoor 2 aparte netwerken. Toestellen die verbonden zijn met het ene netwerk, kunnen toestellen op het andere netwerk niet zien.
- Wanneer beide wifi-netwerken (dat van de b-box en dat van je privérouter) ingeschakeld zijn, dan zal je toestel, afhankelijk van je locatie, zowel met de bbox als met je eigen privérouter kunnen verbinden.
- TV Box, VoIP en Wi-Fi Booster werken niet achter je eigen router.
Tip: Raadpleeg de handleiding van je privérouter voor geavanceerde instellingen.
→ bron
Ik begrijp dat de auteur wel fiber maar nog een Bbox3(v+) heeft dus in principe is onderstaande van toepassing
Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus
fiber - privé router - VLAN tagging al dan niet ondersteund door privé router op WAN
neen decoder achter Bbox3v+
Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus
ja
naar decoder dus 30 of ook 20 ?
inderdaad ik zie dat ik het verkeerd geïnterpreteerd heb (was nochtans duidelijk in starttopic aangegeven, sorry) , maar in mijn vorig bericht had ik ook de → bron vermeld wat je nu ook hierboven verduidelijkt hebt.
Aandachtspunten
- Je hebt hierdoor 2 aparte netwerken. Toestellen die verbonden zijn met het ene netwerk, kunnen toestellen op het andere netwerk niet zien.
Klopt. De miserie van 2 netwerken is dat vb. Netflix daarvan kan denken dat je account onterecht op 2 plaatsen wordt gebruikt.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.