Skip to main content
Vraag

Alternatief voor Proximus fiber?

• October 8, 2026
  • 3 reacties
  • 36 Bekeken

Beste forumleden

Als netwerkbeheerder van beroep kies ik bewust voor Proximus als internetprovider (voornamelijk vanwege stabiliteit netwerk).

Hoewel ik het dichtste bij de straatkast zit van heel de straat, is mijn downloadsnelheid beperkt tot 90Mbps. Dit lijkt de maximale snelheid te zijn die je via Proximus op VDSL2 kunt halen.

Echter, zie ik het de eerste 5-10 jaar niet gebeuren dat er fiber in onze straat gelegd zal worden. Ik kan op dit moment nog wel vooruit met 90Mbps maar het begint stilletjes aan ouderwets te worden als je ziet welke snelheden bereikbaar zijn met andere last-mile technologieen (coax/glasvezel).

Wat is de strategie van Proximus voor klanten die niet in stadsomgevingen wonen? Voor minder technisch-bewuste mensen die enkel naar up/down snelheid kijken is het een no-brainer om over te stappen naar een andere provider om een veelvoud van de snelheid te kunnen behalen.

Ik las dat in Wallonie, op plaatsen waar geen plannen zijn om glasvezel gelegd te worden, gewerkt wordt met VDSL super vectoring, waardoor je toch al een 200Mbps zou moeten kunnen halen. Is er een reden waarom Proximus dit niet als tussenoplossing uitrolt voor platteland Vlaanderen?

Ter illustratie, de fiber-woestijn waar ikzelf middenin woon.

3 reacties

Forum|alt.badge.img+2

​@daan.ce  ben je niet op de hoogte van de opties van fiber waar Proximus niet wordt aangelegd en waar Wyre/telenet fiber aanlegt dat je met je Proximus account op die fiber kan aangesloten worden en vice versa in niet landelijke gebieden met bv een straatje met 4 huizen.

• Auteur
  • Apprentice
  • October 8, 2026

​@daan.ce  ben je niet op de hoogte van de opties van fiber waar Proximus niet wordt aangelegd en waar Wyre/telenet fiber aanlegt dat je met je Proximus account op die fiber kan aangesloten worden en vice versa in niet landelijke gebieden met bv een straatje met 4 huizen.

Ik ben op de hoogte dat dit gedaan wordt, maar is dit ook voor particulieren ter beschikking? En hoe ga ik na welke mogelijkheden er zijn voor mijn straat?

Een tweetal jaar geleden stond hier een camionette die in de put van Proximus bezig was (de put waar momenteel mijn adsl paartje toekomt). Ik heb hem even aangesproken. Hij zei me dat hij fiber door de buizen aan het trekken was, maar dat dit enkel voor zakelijke klanten was. Ik heb er voor de rest niks meer over gehoord.

Forum|alt.badge.img+2

​@daan.ce dat is voor elke klant, particulier of zakelijk.

mits ze het aanleggen en beschikbaar is.

er zijn al veel gevallen bekend waar Wyre/telenet de fiber tot binnen heeft getrokken en waar ze al maanden geen internet doorkrijgen.

of dat je maanden moet wachten eer de fiber actief wordt gemaakt voor de hele straat. (Fiber to the home).