Skip to main content

Als Proximusklant aansluiten op Wyre doch Proximusklant blijven.

Forum|alt.badge.img+1
  • Practitioner
  • 133 reacties

Kan dat?

17 reacties

Mutlie
  • 2211 reacties
  • 13 juli 2025

Volgens mij wel, althans theoretisch.
Er is een samenwerkingsakkoord (of zou er toch moeten zijn want aangekondigd vorig jaar) tussen Telenet en Proximus dat Fiberklaar en Wyre de glasvezel zouden leggen in Vlaanderen en Brussel.
Het uiteindelijke doel is zo veel mogelijk huizen aan te sluiten op het netwerk, waar beide (en andere) operatoren dan later hun internetdiensten kunnen op aanbieden. Maar dat wil niet zeggen dat je moet overschakelen van operator, zoals veel mensen lijken te denken. 
Daarbij weet ik zeker dat Fiberklaar overal mag aansluitingen doen, ook bij Telenet-klanten.
Dus dat Wyre dan ook  Proximus klanten aansluit lijkt me niet meer dan  logisch.

Forum|alt.badge.img+2

@Snor dat zal nog niet voor direct zijn als je de glasvezel optie benoemt, aan de snelheid dat ze aansluiten, 

wat wel kan is proximus behouden en Wyre/telenet kabel gebruiken voor tv te kijken naar het compact signaal, je betaald dan per jaar voor de kabel diensten (voor enkel compact signaal), ga je daarbij ook nog eens een 2de handse CI+ module gebruiken (nieuw kopen kan niet meer), dan betaal je maandelijks voor je digitale tv met de basis zenders.

Martin
  • 34221 reacties
  • 13 juli 2025

Tenzij ik mij vergis of het ondertussen veranderd is, werd dit ook nog niet door BIPT goedgekeurd.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4448 reacties
  • 13 juli 2025

Ref: jaarverslag 2024 (van april 2025)

Nee u kunt tot nader order geen Proximus producten/abonnementen afnemen via het Wyre teledistributienetwerk (coax/fiber)

Uiteraard kunt u wel Wyre (Telenet/Orange) en Proximus aansluitingen en abonnementen los van/ naast elkaar bestellen en gebruiken 

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 456 reacties
  • 15 juli 2025
Martin schreef:

Tenzij ik mij vergis of het ondertussen veranderd is, werd dit ook nog niet door BIPT goedgekeurd.

Inderdaad. We spreken over een “Memorandum of Understanding”. Dat is nog geen deal.

Een MOU kan je vergelijken met een Verloving, dat is nog geen Trouw (er kan nog van alles gebeuren) 😊.

Snor schreef:

Als Proximusklant aansluiten op Wyre …

Kan dat?

Afhankelijk van de plaatselijke situatie:

• In de gebieden waar Fiberklaar/Proximus en Wyre elk apart fiber uitrollen, kan dat niet.
  • In de gebieden waar Fiberklaar en Wyre complementaire fibernetwerken aanleggen, zal je als Proximusklant kunnen aansluiten op de Fiber van Wyre.
  • In de gebieden waar er geen Glasvezel komt (noch Fiberklaar, noch Wyre), zal je als Proximusklant kunnen aansluiten op de coax van Wyre.

Van waar die vraag?

• Rising star
  • 17 reacties
  • 17 juli 2025

Het is veel te vroeg om te zeggen wat kan en wat niet kan zolang de deal niet rond is.

Laat je nieuwbouwwoning steeds aansluiten op alle beschikbare telecomnetwerken dan zit je later niet met extra graafwerken in je pas aangelegde oprit of tuin.

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 456 reacties
  • 17 juli 2025
Mutlie schreef:

Daarbij weet ik zeker dat Fiberklaar overal mag aansluitingen doen, ook bij Telenet-klanten.
Dus dat Wyre dan ook  Proximus klanten aansluit lijkt me niet meer dan  logisch.

Dat Fiberklaar Telenet klanten “overal” mag aansluiten is wisffull thinking. Bron?

Je kan op dit ogenblik nergens Telenet Fiber krijgen via het Fiberklaar Netwerk.

Fiberklaar is (net als Wyre) een “open netwerk” waarop verschillende “deelnemende” Internet providers hun diensten kunnen aanbieden. Tot op heden behoort Telenet niet tot de “deelnemende” providers

https://www.fiberklaar.be/nl/providers

Mutlie
  • 2211 reacties
  • 17 juli 2025
philippe_d schreef:
Mutlie schreef:

Dat Fiberklaar Telenet klanten “overal” mag aansluiten is wisffull thinking. Bron?

Goed lezen wat er staat hé  😉
Bron? Proximus zelve.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/25/proximus-komt-langs-met-glasvezel-voor-snel-internet-met-fiberk/

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4448 reacties
  • 17 juli 2025

Fiberklaar is ondertussen reeds enige maanden 100% van Proximus

En neen er kan (tot nader order) geen Telenet/VOO/Orange internet/TV abonnement afgesloten worden op/bij een Proximus/Fiberklaar/Unifer-aansluiting /kabel (en omgekeerd)

Uiteraard kunt u (als eigenaar) Fiberklaar wel toestemming geven om een (gratis) glasvezelaansluiting bij uw binnen te brengen (en kan u een internet/TV abo afsluiten bij Proximus, EDPnet, enz. maar tot nader order geen Telenet/Orange.VOO abo)

Dit in afwachting van een (finaal) akkoord tussen de betrokkenen (Wyre-Proximus) en het fiat van de mededingingsautoriteit (en het BIPT) dienaangaande

Internet via fiber? Ontdek de providers in je regio

Mutlie
  • 2211 reacties
  • 17 juli 2025

Een abonnement en een aansluiting is nu eenmaal niet hetzelfde.
Fiberklaar mag iedereen aansluiten, ook Telenet/Orange.VOO/… klanten. Fiberklaar mag geen abonnementen afsluiten. Ik heb niet anders geschreven toch? 😎

Martin
  • 34221 reacties
  • 17 juli 2025

Ik denk dat inderdaad al die verwarring komt omdat de Topic starter het heeft over een abonnement aangezien hij wilt als Proximus klant wil aansluiten op Wyre, wat voorlopig niet kan.

Tenslotte zitten wij hier ook met het zelfde geval in ons appartementsblok, ik kan aansluiten als PX klant op de fiber van Fiberklaar die hier binnenkomt maar kan niet aansluiten op de fiber van Wyre die hier ook binnenkomt tenzij ik TN klant wordt.

Mutlie
  • 2211 reacties
  • 17 juli 2025

Sorry maar ik lees toch duidelijk “aansluiten bij wyre” in de Openingspost en verder “Proximusklant blijven”.

Euh ?????

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4448 reacties
  • 17 juli 2025

Zoals hierboven aangestipt door Martin zal Wyre blijkbaar enkel fiber of coax enkel binnenbrengen (“dropcable”) op vraag van de telecomoperator bij dewelke de aanvrager een contract/abo afgesloten  heeft (= er moet een abo/contract afgesloten zijn met een internetaanbieder op het Wyre  netwerk wat niet het geval is bij Fiberklaar/Proximus bij de initiële rollout van de glasvezel) 

Veelgestelde vragen | Wyre

P.S.

Ik vermoed dat de auteur reeds voldoende info bekomen heeft m.b.t. zijn vraag (en de huidige regelgevende situatie)

Martin
  • 34221 reacties
  • 17 juli 2025

Uit mijn laatste bericht waar ik de vergelijking gemaakt heb met de aansluitingen bij ons, zie ik het als volgt.

• aansluiten bij Wyre = via fiber van Wyre en dus niet via de fiber van Fiberklaar
  • Proximus klant blijven = Proximus pack/abonnement behouden.

Dus Proximus pack/abonnement behouden maar de fiber verbinding van Wyre gebruiken.

Martin schreef:

Ik denk dat inderdaad al die verwarring komt omdat de Topic starter het heeft over een abonnement aangezien hij wilt als Proximus klant wil aansluiten op Wyre, wat voorlopig niet kan.

Tenslotte zitten wij hier ook met het zelfde geval in ons appartementsblok, ik kan aansluiten als PX klant op de fiber van Fiberklaar die hier binnenkomt maar kan niet aansluiten op de fiber van Wyre die hier ook binnenkomt tenzij ik TN klant wordt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • 133 reacties
  • 19 juli 2025

Zoals Martin schreef wil ik inderdaad als Proximusklant (thans VDSL2 Long Reache doch volstaat voor één HDTV) aansluiten op Wyre omdat enkel Wyre  glasvezel aanlegt in ‘t dorp.

Fiberklaar plant geen eigen glasvelzelnet in ‘t dorp.

Een hogere Internetsnelheid zou welkom zich doch voor één Laptop volstaat voorlopig mijn 12 Mbps downstream. Voor smartphone beschik over heel performant 4G & 5G (abonnement 50GB) die ik via Mobiele Hotspot kan benutten op Laptop indien VDSL2 te traag.

Dank voor alle feedback.
Ik onthou dat er toch nog behoefte is aan verduidelijking door BIPT, Proximus, Telenet etc

Mutlie
  • 2211 reacties
  • 19 juli 2025

Mijn excuses als ik  e openingspost niet volledig correct heb geïnterpreteerd en voor verwarring heb gezorgd, maar ligt de fout ook niet een beetje met de operatoren? 😉
Ondanks alles is het niet volledig duidelijk hoe ze het (onderling) gaan afhandelen.
En dan vooral de bewoordingen “Hun doel is zoveel mogelijk huizen aansluiten op het netwerk waar de operatoren dan later hun internetdiensten kunnen aanbieden.”.
De operatoren Wat m.i. toch erop duidt dat ook de concurrent mag abonnementen aanbieden op het andere netwerk.
Allee, zo interpreteer ik het.  
Maar ik ben wel tevreden dat je hier voldoende verduidelijking hebt gevonden :)

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4448 reacties
  • 19 juli 2025

Indien uw dsl snelheid kleiner zou zijn dan 16 Mbps download (cfr moderator posts Fr forum) zou Proximus u mogelijks een dsl&4G oplossing (“Tessares”) kunnen aanbieden om uw internetdownloadsnelheid (niet voor TV) te verhogen indien de bezetting van de lokale Proximus antenne dit zou toelaten (prioriteit voor afwikkeling mobiel verkeer)

Misschien kan uw verzoeken Proximus moderator dit (laten) nagaan

Reageer