Skip to main content
Vraag

Afwerking fiberinstallatie

• July 12, 2025
  • 8 reacties
  • 120 Bekeken

Hallo,
ik ga langs deze weg mijn vraag stellen want noch de helpdesk, noch de shopmedewerkers kunnen ons een antwoord geven.
De situatie is als volgt: we hebben een tweede verblijf in een voormalig fabrieksgebouw waar men een dertigtal lofts van heeft gemaakt.
In mei is men begonnen met de aanleg van fiber. In het technisch lokaal hangt een grote doos van waaruit men via kabelgoten verbinding heeft gemaakt naar verdeeldozen in de trappenhallen.
In totaal zijn maar een zestal lofts voorzien van het witte aansluitdoosje.

De onderaannemer van Proximus is vrijdagnamiddag vertrokken met de mededeling dat hij de week nadien in Seraing moest werken en dat zij na het Pinksterweekend gingen terugkomen.
Helaas gans juni niemand gehoord of gezien en we zijn bijna half juli.

We kregen van Proximus een afspraak op 3 juli om de aansluiting te maken. Met handen en voeten uitgelegd dat er in onze loft nog geen bakje geinstalleerd was maar de technieker moest ter plaatse komen om de situatie te bekijken. In de mail stond dat hij vanuit de trappenhal de installatie ging doen. Hij kwam en vertrok want er was niets om aan te sluiten.

De bewoners die wel al een bakje hebben kunnen geen afspraak maken want eerst moet iedereen aangesloten zijn voor ze abonnementen willen afsluiten, dit volgens de helpdesk en de shopmedewerkerS. Dit sprak de technieker tegen, maar soit.

Nu heb ik een nieuwe afspraak voor 22 juli maar aangezien er geen werken uitgevoerd zijn vrees ik dat deze technieker weer onverrichter zake zal vertrekken.
Noch de syndic, noch de bewonerS krijgt ook maar iemand aan de lijn die antwoord kan geven op de vraag wanneer men verder komt werken en waarom men niet individueel kan activeren.
Medewerkers van Proximus die dit lezen, hebben jullie een antwoord?

Nog een extra vraagje, volgens de onderaannemer die de installatie deed in mei zou de fibermodem draadloos kunnen verbinden met de internetbox. Gaat dit ook draadloos of enkel via UTP?

Sorry voor het epistel maar veel dank van een hoop wachtende bewoners die eindelijk een oplossing zagen voor een internet aan 15kb/s.

Johan

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

8 reacties

Martin
  • July 12, 2025

In afwachting van andere reacties en deze van Proximus, zou je best omdat de PX moderatoren u zouden kunnen beter/vlotter verder helpen, als ze maandag hier de draad terug opnemen, in je → ForumProfiel zoveel mogelijk (privé) klantgegevens. In het veld "Ticket" kun je nog specifieke/privé info vermelden of belangrijk acht i.v.m. je vraag (bv het adres van je tweede verblijf). Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meld het hier zodra dit gebeurd is.

• je schrijft: 
    De bewoners die wel al een bakje hebben kunnen geen afspraak maken want eerst moet iedereen aangesloten zijn voor ze abonnementen willen afsluiten, dit volgens de helpdesk en de shopmedewerkerS. Dit sprak de technieker tegen, maar soit.

Iedereen aangesloten in de zin dat de Fiber introbakjes bij iedereen in hun loft moeten geïnstalleerd zijn, zal zeker niet waar zijn want je bent tenslotte niet verplicht van de installatie binnen te laten komen, want hier in ons appartementsblok zijn er verschillende die geweigerd hebben om fiber te laten binnen brengen in hun appartement.
Je bent trouwens ook niet verplicht van een abonnement te nemen als je introbakje heb laten binnenbrengen, want bij de sitesurvey komen ze zien hoe alles moet binnengebracht worden en vermelden ze ook direct of je u wil ook aansluiten op fiber.

• Nog een extra vraagje, volgens de onderaannemer die de installatie deed in mei zou de fibermodem draadloos kunnen verbinden met de internetbox. Gaat dit ook draadloos of enkel via UTP?

Het is via utp kabel, trouwens mijn Internet box heeft geen, → fiber ingang.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • July 12, 2025

Ter info:

volgens de onderaannemer die de installatie deed in mei zou de fibermodem draadloos kunnen verbinden met de internetbox. Gaat dit ook draadloos of enkel via UTP?

Uiteraard kan de fibermodem (ONT) niet draadloos aangesloten worden op de internetbox, de aansluiting tussen beide vereist een utp-kabel

Wel kan de internetbox draadloos (WiFi) verbonden worden met een TVbox type v7c

Normalerwijze plaatst Proximus de fiberaansluitdoos en de fibermodem - onderling verbonden via fiberkabel bij elkaar en kan de internetbox (die uitsluitend als router gebruikt wordt bij een fiberaansluiting) elders/verderop geplaatst worden 

Internet Box - Installatiegids - fiber Gigabit v1

• Auteur
  • July 13, 2025

Dank jullie voor de antwoorden.

Ik dacht ook dat de verbinding enkel via utp kon.
Maar ja, de techniek staat niet stil en die installateur verkondigde dit met zoveel overtuiging dat wij toch wat begonnen te twijfelen.

Mijn profiel is aangepast met alle info.
Maandag gaan een paar bewoners opnieuw naar de shop in Dinant maar ik vrees dat ze niet wijzer zullen worden.

Als er nieuws is laat ik het weten. Alvast bedankt.

tina.b
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • July 14, 2025

@Jowann 

Ik heb je bericht doorgestuurd naar de Fiberdiensten met de vraag om na te kijken.

Hopelijk komt het bij de juiste terecht en worden jullie verder geholpen.

mvg

Tina

• Auteur
  • July 28, 2025

De technieker is vorige week langs gekomen en de installatie bij ons is gebeurd.

We hebben nu een download van 290Mb/s waar we voordien met moeite aan 15Mb/s kwamen.

Iedereen gelukkig behalve een paar mede-eigenaars die er niet in slagen om een afspraak vast te krijgen. Ze proberen het nu toch nog eens via de shop in Dinant.

De vraag waar er voorlopig geen antwoord op komt is wie de ONT komt plaatsen bij de bewoners die voorlopig nog geen abonnement wensen af te sluiten. Blijft die installatie later ook gratis?

In elk geval bedankt voor jullie hulp.

Martin
  • July 28, 2025

FYI: zie → Hoe verloopt de installatie van glasvezel? | Proximus

als je naar beneden scrolt tot “Heb je nog andere vragen” 

&

• Auteur
  • July 29, 2025

Dankuwel voor de info maar ik weet hoe de installatie in zijn werk gaat, ik stond erbij en keek er naar 😀

De verwarring bestond in het feit dat een paar units door de onderaannemer reeds voorzien waren van een ONT en hij de resterende  ook nog ging doen. 

Aangezien de ´floorboxen´ reeds geplaatst zijn, veronderstel ik dat de installateur in de toekomst vanaf dit punt verder zal werken zodra de bewoner beslist een abonnement te nemen zoals ze bij ons hebben gedaan.

Bedankt voor de hulp.

Martin
  • July 29, 2025

Ter bijkomende info: Bij ons hier in het appartementsblok had fiberklaar tijdens een sitesurvey (om de plaats van de ONTP te bepalen in de appartementen) genoteerd wie wilde overschakelen naar fiber, bij deze die nog niet wilden overschakelen hebben ze in ieder geval geen ONT geplaatst.