Skip to main content
Door zeer trage verbinding (te ver van kast) heeft Proximus vorige week een Lte modem bijgeplaatst zodat de snelheden tot een aanvaardbare 20 Mb oplopen. Sedert de installatie van de 4g modem ondervinden wij regelmatig problemen op bepaalde website zoals facebook, smartschool, ...



Foutmelding err_connection_refused. Deze site is niet bereikbaar



Heropstarten van systemen helpt niet. BBox werd gisteren vervangen maar probleem blijft aanhouden waardoor we verplicht waren om terug te schakelen naar de oude adsl verbinding zonder Lte 4G modem.



Iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen ?

je bekijkt een ouder bericht ik heb de vraag gesteld of het met laptop rechtstreeks bekabeld gemeten heeft en het antwoord werd bevestigd 

dus rechtstreeks op zijn bbox3v+


@adams  al je bvb op vrtnu naar programma’s kunt kijken wil dit zeker zeggen dat je toch zeker meer haalt dan wat de speedtest aangeeft dus krijg je wel 4G assist alleen is de vraag waarom dit via speedtest dit niet aangeeft !!! 


BIJ mij hebben ze mijn gewone modem vervangen door een b-box3V+ en dan de Lte 4g modem ook geplaatst 

 

je kan de resultaten aan de technieker eens laten zien hoe het zo laag blijft 

grtj


@adams Ja dan zal hier iemand van Proximus zelf dit eens moeten doorspelen aan de specialisten


vrt vtm netflix ...alleen vt4 dat gaat slecht maar daar heb ik andere mensen ook al over klagen


@adams Ja dan werkt je 4G modem mee, alleen kunnen we via de speedtest niet zien in hoeverre die meehelpt ! 


@adams Wil je nog eens met http://fast.com proberen 


 


@adams wil je voor mij nog ook eens via de bbox interface http://mymodem/7.3.8/gui/tpl/src/gateway/infos.html het volgende uitlezen :

(dit zijn de gegevens die ik uitlees uit mijn bbox)

  • Software Version

    8c.310A

  • GUI Version

    7.3.8

  • Hardware Version

    1.0

  • Datapump Version

    A2pv6F039f3.d24n

 


 


Op jouw bbox3v+ staat er al een nieuwe firmware versie geïnstalleerd namelijk versie 8c.412A. Het zou kunnen dat er een probleem is met deze recentere versie en de combinatie 4G+XDSL. Dat kan enkel maar Proximus nakijken want op een of andere manier wordt er enkel maar gebruik gemaakt van je ADSL verbinding en niet de combinatie want je zou ongeveer een resultaat moeten krijgen zoals @M_016 had gepost.


daar dacht ik ook aan daarom dat ik dit gevraagd heb maar dan zou hij last hebben om een programma te bekijken op bv om vrtnu of vtmgo enz… zoals vroeger moest het alleen op zijn vroegere ADSL snelheid draaien, maar dat proximus alleen kan uitsluitsel geven waarom de speedtest het gedeelte niet 4g niet weergeeft daar zijn we het al roerend eens over.

Daarom niet altijd zo’n hoge resultaten als M_016 want hier wat verder heeft ook iemand die oplossing en meestal gaat het niet veel hoger dan ±20Mbps


Bedankt voor de verbetering, ik wou gewoon zeggen dat de snelheid hoger zou moeten liggen, alles hangt ook af hoe ver hij van een antenne woont. Indien hij over een voldoende lange utp netwerkkabel beschikt zou hij de 4G LTE kunnen verplaatsen. Nog een andere test is een computer rechtstreeks aansluiten op de andere LAN poort van de 4G LTE. Hier zijn nog een paar andere aansluitmogelijkheden : https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/d994b082-4c1b-41f7-bd8e-f0fbb3ebe1a2.jpg Hier moet je de experiance box gewoon vervangen door de bbox3v+. Een reset van de 4G sagemcom vind ik toch wel risicovol want ik vermoed dat er daar ook een specifieke configuratie inzit. Dat is ook een mogelijkheid.


Ik dacht dat dit niet lukte als je een computer aansloot op de 4G modem, of is dit dan nu wel mogelijk!


Aangezien KPN een gelijkaardige oplossing gebruikt dan Proximus dan zou het in theorie ook moeten werken. Door dit te proberen doe je niets verkeerd enkel dat het niet werkt. Vandaar dat ik dit vermeld had.


dit is zeker geen gelijkaardig geval want naar verluid TV decoder is ook niet mogelijk bij Proximus!

die reset 30-30-30 regel werd ook afgeraden 


Het is niet noodzakelijk om de decoder voor tv aan te sluiten op de 4G zie afbeelding 4 op mijn link bij KPN. Ik ben natuurlijk ook niet 100% zeker. Ik heb ook bewust gezet risicovol voor de reset van de 4G SagemCom modem. Buiten dit testen en de modem te verplaatsen kan hijzelf niet doen. Dan ligt het mogelijk aan de recentere firmware upgrade van zijn modem/router.

 


volgens mij gaat het zelf zoals in fig.4 het bij proximus ook niet werken met de tv decoder.

Eigenlijk heeft M_016 DSLG+4G opstelling als hij de decoder daar op aansluit kan hij direct bevestigen als mijn theorie klopt


Een deccoder voor TV hebben wij niet want dit gaat niet over de telefoon kabel


Over tv telefoonkabel kan je een decoder aansluiten maar het probleem is dat je voldoende snelheid moet kunnen halen over de telefoonkabel.


Er zijn verschillende versies van Sagemcom  F@st 4360 Air (o.a. standaard, Proximus en KPN A en B in omloop zie

https://support.sagemcom.com/fr/haut-debit

haut débit - Gateways Hybrid LTE

Het is inderdaad  zonder probleem mogelijk een “(hard) reset” van BBox3 en/of F@st 4360 Air uit voeren (reeds gedaan met en zonder technieker)

Geen Proximus decoder(s) hier ...

 


Dat is al goed nieuws dat je zonder problemen de reset kunt doen, is dit met die 30-30-30 regel dat je de reset uitvoert


In voorbeeld 4 is de decoder aangesloten op de LAN poort van de modem/router en de computer rechtstreeks op de 4G LTE Sagemcom modem. In voorbeeld 3 is decoder rechtstreeks aangesloten op de 4 LTE modem.


Maar dat werkt toch niet met het proximus systeem of heb je daar ergens op één of andere manier weet van dat dit werkt ?


In voorbeeld 4 is de decoder aangesloten op de LAN poort van de modem/router en de computer rechtstreeks op de 4G LTE Sagemcom modem. In voorbeeld 3 is decoder rechtstreeks aangesloten op de 4 LTE modem.

Zoals reeds eerder aangestipt zijn er verschillende versies van de Sagem F@st4360 LTE modem. Deze van Proximus heeft slechts 1 LAN poort aan te sluiten op de BBox3 Wan-poort. Indien bv. een PC aangesloten wordt op de LAN-poort van de 4G modem hebt u gewoon geen internet.

Waarom de auteur bij een speedtest geen hogere waarden haalt en/of bij een speedtest lagere waarden dan de “current bit rate” uit de Sagemtool is mij een raadsel, ik ga ervan uit dat de auteur de kabel tussen Bbox en 4G modem losgekoppeld heeft bij de Sagemtool test.

Mijn advies is en blijft dat de auteur dit door een bevoegde Proximus technische backend nader laat bekijken, cfr. mijn upload beperking “issue”-saga die mogelijkerwijze zijn eindfaze nadert = misschien biedt de vervanging van de modem(s) ook voor de auteur een oplossing

 

P.S.

Ik heb dezelfde softwareversie 8c.412A  en datadumpversie A2pv6F039f3.d24n

Tenzij vergissing mijnentwege was/is de 4G dekking op de locatie van de auteur beperkt vandaar dat mogelijkerwijze lagere xdsl&4G snelheden zoals bv. 11 / 4 Mbps gehaald worden/kunnen worden .En zoals reeds aangestip speelt de bezetting van de antenne in functie van het tijdstip ook een beperkende rol.

Tot slot ook met stabiele adsl-snelheden van bv. 3 Mbps kan bv. op laptop perfect naar bv. vrtnu, enz.gekeken.

Dit is wat mij betreft mijn laatste bijdrage aan dit lange draadje 

Succes

 

 

 


Reageer